Okay, als ik ze weer spreek en ik denk er aan, zal ik het ze vragen. Wat beterft julie, zeker als je met carnaval gaat, moet je überhaupt goed uitkijken op straat. In élke wijk! Ook de goede.
Ga volop van het carnaval genieten, maar ik wil een paar dingen tippen, zeker voor ´s avonds laat op straat:
[ul]
[li]Draag geen sierraden (liefst gewoon zonder gaan)[/li][li]Draag geen merkkleding (je hebt kans dat ze dat van je lijf jatten)[/li][li]Neem zo weinig mogelijk geld mee, liefst alleen lokale munteenheid (peso Cubano), daar kun je tijdens de carnaval goed mee betalen[/li][li]Neem niets mee de straat op wat ook maar enigszins waardevol is[/ul]Carnaval in Cuba is GEWELDIG, maar kan ook gevaarlijk zijn. Ieder jaar sterven er wel mensen, geen toeristen (die zijn heilig), maar je zal er maar net op de verkeerde plek tussen zitten…[/li]
Het allerbeste is om carnaval daar mét een groep Cubanen te gaan vieren. Geef je geld (zeker als het wat meer is) aan één van hun en als je ooit foto´s wilt maken, geef je camera dan ook aan één van hun (als dat vertrouwen er is uiteraard).
Dan is er geen probleem. Verder weet ik het niet zo, qua goede of slechte wijken. Ik ga zelf vrijwel nooit naar het centrum en als ik al ga, dan altijd met Cubaanse vrienden, want anders wordt daar echt veel aan je getrokken. Ben je met een Cubaan, dan laten ze je nog redelijk met rust, zekers als je zien dat je echt ¨bij¨ diegene hoort (en dat is makkelijk om uit te stralen: arm om elkaar heen enzo).
Dat geldt ook voor andere wijken. Cuba is het best ´echt´ te leren kennen als je met Cubanen bent. Dan wordt je door de rest van de bevolking redelijk ´met rust´ gelaten. Dan is het bij voorbeeld ook leuker om naar het strand te gaan.
Liefs,
Carolina