Reisverhaal: New York En Ecuador

Hallo! Ik ben sarah en ik studeer sociaal-agogisch werk in brussel. Ik heb besloten mijn stage van dit jaar in ecuador door te brengen. Dat betekent dat ik mij voor 6 maanden in quito zal bevinden. Ben je geïnteresseerd in mijn avontuur in ecuador? Geen probleem, om de aantal dagen schrijf ik mijn reisverhaal neer op deze site! Enjoy!

TWO ROADS DIVERGED IN A YELLOW WOOD AND I, I TOOK THE ONE LESS TRAVELLED BY.
AND THAT HAS MADE ALL THE DIFFERENCE
from “the road not taken” - robert frost

9 september 2002

Het heeft meer dan een jaar geduurd om een stage in het buitenland te regelen. Veel opzoekingswerk ging gepaard met het versturen van lange mails en het eindeloos wachten en hopen op een positieve reactie. Toen die dan eindelijk kwam, kon ik enkel vreugdekreten uiten. En ook al ben ik nog niet op de hoogte van de plaats en de inhoud van mijn stage; dat geeft niet, want al deze onduidelijkheden maken deel uit van mijn avontuur. Een avontuur dat ik een tijd geleden niet voor mogelijk achtte. En nu zit ik hier op weg naar New York. Steeds verder en verder van mijn familie en vrienden verwijderd. En ook al doet het pijn ze achter te laten… dit is mijn kans. Mijn kans om de wereld te ontdekken, nieuwe culturen te leren kennen, mijn persoonlijkheid verder te ontwikkelen om uiteindelijk via al deze manieren mijn horizon te verbreden. En deze kans grijp ik maar al te graag. Want ondanks alle moeilijke momenten - waarvan ik zeker weet dat ze er zullen zijn -keer ik sowieso rijker terug naar België dan ik vertrokken ben.
Ondertussen blijft het moeilijk te geloven dat ik de komende 6 maanden aan de andere kant van de wereld zal doorbrengen… maar het is zo. We zien wel wat de toekomst brengt. America… here i come!

11 september 2002 (1)

Ik verblijf momenteel al enkele dagen in New York. Mijn vlucht is - ondanks de felle airconditioning - zeer goed meegevallen. Ik ben op de luchthaven van Zaventem - door de feiten van 11 september 2001- wel twee keer extra gefouilleerd, maar dat neem ik er maar bij. En ook de rare blikken van de mensen toen er bij bijna elk nieuw kaartje of pakje dat ik opende nieuwe tranen vloeiden, konden mij niet deren. Voor al die lieve dingen en die uiterst lieve woordjes ben ik ontzettend dankbaar.
Aangekomen op Newark Airport wist ik totaal niet wat ik van New York moest verwachten. De luchthaven zag er heel normaal uit! Het heeft uren geduurd alvorens ik “Ground Transportation” (zorgt voor transfers van de luchthaven naar bepaalde plaatsen) heb bereikt en dan uiteindelijk aan mijn hostel ‘ Chelsea International’ ben toegekomen. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de 70 kilo bagage die ik met me mee sleurde… verspreid over 2 valiezen, 1 trekrugzak en een laptop.
Mijn eerste indruk van New York was helemaal anders dan ik had verwacht… de gebouwen leken niet zo hoog als beweerd werd en de drukte viel zeer goed mee. Het leek alsof ik nog steeds in Brussel was.
Mijn eerste dag ben ik - ondanks het feit dat ik uitgeput was- Manhattan rondgetrokken. Ik wou absoluut die dag nog boven op het Empire State Building staan. Wat een fantastisch uitzicht! Ik voelde me ‘on top of the world’… je zag heel duidelijk de honderden ‘streets en avenues’ waarin New York is opgedeeld. Heel ver in het zuiden zag je een gebouw met een Amerikaanse vlag… het symbool voor Ground Zero. Maar meer dan dat viel er door de omliggende gebouwen niet te zien. Misschien was dat wel beter zo.
Heel in de verte zag ik ook het vrijheidsbeeld, waar ik later in de week zeker nog heen zal trekken.
Sinds ik het Empire State Building heb betreden is mijn mening over New York lichtjes veranderd. Afhankelijk van waar je bent in Manhattan neemt New York verschillende vormen aan. Voornamelijk in het Uptown gedeelte, merkte ik hoe hoog de gebouwen wel niet waren en hoe druk en soms agressief het verkeer wel niet was.
Niettemin ben ik van mening dat de New Yorkers ontzettend vriendelijk zijn. Overal waar je komt, zijn de mensen bereid je te helpen of een praatje met je te maken. Van de vaststelling dat alle mensen je zo gehaast voorbij lopen, heb ik nog niets gemerkt. Misschien dat dit enkel op Wall Street merkbaar is…?
Terug op weg naar mijn verblijfplaats nam ik een vreselijk ongeluk waar; 2 auto’s en één brommer waren volledig vernield. Ik betwijfel of de bestuurders er levend zijn uitgeraakt. Maar ik heb het niet willen vragen… zo anders dan Brussel is New York dus toch niet.
Gisteren heb ik me een dagkaart voor het openbaar vervoer aangeschaft en heb ik rondgedoold in Midtown en Uptown Manhattan. Ik begin mijn weg hier al een beetje te kennen.
Ik trok ondermeer naar Central Park, Metropolitan & Times Square.
Central Park is een ontzettend mooi en groot park. Blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt, want heel wat New Yorkers komen er hun middagpauze doorbrengen. Als je in het park verblijft, waan je je niet in New York.
Metropolitan is New York’ s grootste museum. Je vindt er alle soorten kunst afkomstig uit alle hoeken van de wereld; van beeldhouwwerk tot schilderijen en belangrijke fotografische werken. Het is er zo uitgebreid, dat het onmogelijk is alles aandachtig te bekijken en er niet te verdwalen. Dit museum is een must voor alle kunstliefhebbers!
Na een meer dan 3u lange tocht langs de verscheidene kunstwerken, rustte ik - net als vele anderen - wat uit op de trappen van het museum, waar enkele “black guys” een heuse acrobatische show uitvoerden. Dit allemaal onder groot gejuich van het publiek. Entertainment alom in New York, lijkt het.
Op Times Square werd ik overdonderd door alle lichtjes, televisieschermen en de ontelbare groepen mensen die er aanwezig waren. Dit is echt wel de place to be als je ‘s avonds iets wil beleven. Helaas was alles er zo duur, dat ik besloot terug te keren naar mijn hostel. Niet te geloven hoe duur het leven hier is. Voor een broodje betaal je hier minstens 5 dollar en voor een film in de cinema, betaal je niet minder dan 10 dollar!
Het hostel waar ik in verblijf is ideaal om heen te gaan als je alleen reist. Het is perfect gelegen en je ontmoet er ontzettend veel mensen van uit de hele wereld. Zo leerde ik er al mensen kennen van Seattle, Australië, China, Ierland,… en zelfs van Gent! Het beloofde een gezellige avond te worden… Wie had een jaar geleden gedacht dat ik op dit moment met een hoop verschillende mensen op het dak van een hostel naar het schitterende uitzicht van de stad zou kijken? Ik alvast niet. Maar ik had het niet anders gewild.

11 september 2002 (2)

Vandaag ben ik zoals vele andere toeristen naar Ground Zero getrokken. John (de persoon van Seattle) en ik zijn helemaal rond Ground Zero gewandeld. De hele plaats was afgebakend door hekken en politieagenten. Van de echte plaats viel dus niet erg veel te zien. Maar meer dan puin was er ook niet.
Er zijn twee dingen aan Ground Zero dat ik nooit zal vergeten.
Eerst en vooral werd onze aandacht getrokken door al het stof dat rondvloog; het was op bepaalde ogenblikken onmogelijk om je ogen open te houden. De lucht was gevuld met stof, papiertjes en kiezelsteentjes die door de felle wind rondvlogen. Soms was het bijna niet mogelijk om recht te blijven staan! Als ik denk aan al het stof in de lucht, dan vraag ik me af hoe verschrikkelijk het vorig jaar niet moest geweest zijn; nu was het tenslotte al onhoudbaar.
Het tweede dat me steeds zal bijblijven zijn alle bloemen, kaartjes, foto’s, teksten en spullen van de mensen die omgekomen of verdwenen zijn. Wanneer je een foto ziet met volgende tekst: “my daddy, my angel, we will be together again” word je toch even stil. Als je je dan meer dan duizend van die tekstjes inbeeldt, kan je pas beginnen te begrijpen hoe de sfeer die middag op Ground Zero was.
Nog nooit heb ik zoveel verdriet en zoveel verbondenheid op één en dezelfde plek gezien. Nog nooit.

12 september 2002

Gisteren zijn we na Ground Zero via Wall Street naar Brooklyn getrokken om dan via de bekende brug Brooklyn Bridge naar Manhattan terug te keren. Brooklyn Bridge is een ontzettend mooie en aangename brug om over te wandelen. Van daar konden we President Bush zijn helicopter in South Manhattan zien landen.
Tegen de avond trokken we - via Chinatown - naar Little Italy, het Italiaanse gedeelte van New York. Nochtans vond je er in geen enkel restaurant de typische Italiaanse pasta combinaties die eigen zijn aan Europa.
Vandaag hebben we onze dag - tot nu toe- voornamelijk doorgebracht in het zuiden van Manhattan. Zo trokken we onder meer met de “Miss Liberty” ferry naar The Statue of Liberty en naar het buurteiland Ellis Island.
The Statue of Liberty was helemaal niet zo groot als we hadden verwacht. Misschien dat het uitzicht van op de kroon ons van mening had doen veranderen. Helaas was het beeld zelf - tijdelijk - niet toegankelijk voor het publiek.
Onder de felle zon lagen we achteraf op het gras voor het beeld te rusten. En toeval of niet; ik voelde de vrijheid. We all did.
Later op de middag hebben we nog wat door de stad rondgedoold. Het viel mij op hoe weinig internet cafés zich in New York bevinden. Voor een plaats dat zich “the master of the world” waant, scoort ze op verscheidene vlakken toch bijzonder laag.
Morgen verlaat ik New York en vlieg ik naar Quito in Ecuador. New York was een fantastische ervaring, maar echt missen zal ik het hier niet. Ik kijk te veel uit naar mijn nieuwe belevenissen in Ecuador. Hopelijk geraakt mijn bagage ook zo ver.

14 september 2002

Afgelopen donderdag hebben we mijn laatste avond gevierd in een Cuba bar. Blijkbaar zijn ze in New York toch niet zo streng met het opvolgen van hun wetgeving, want ik kon op elk moment waar ik maar wou een glas wijn bestellen. Ook voor iets anders had je geen ID nodig.
Na - alweer - een korte nacht, moest ik alles weer inpakken en afscheid nemen. Het was een moeilijk moment, maar veel tijd om te treuren kreeg ik niet, want een jonge Colombiaanse vrouw die dezelfde transfer nam als ik, zou eveneens de vlucht met mij delen. Ze bleek advocate te zijn en al heel wat landen in Amerika en Europa te hebben bezocht.
Aangekomen op Newark Airport was ik misselijk en kreeg ik van de vriendelijke man van de check-in 2 plaatsen in het vliegtuig in plaats van 1. Dankbaar dat ik was!
Op de luchthaven onderging ik alweer een heleboel ondervragingen en “fouillages”. Uiteindelijk bleek dat de President van Colombia zich op onze vlucht zou bevinden. Hij was naar NY afgereisd ter ere van 11-09. De vlucht van Newark naar Bogota (Colombia) en Quito is goed verlopen. Continental Airlines is zeker een aanrader voor lange vluchten.
Ondertussen leerde ik een aantal verschillende mensen kennen, waaronder twee Ecuadorianen en zelfs één Belg! Onvoorstelbaar hoe snel je contacten legt als je alleen reist!
Tijdens de landing in Quito (= gelegen in een vallei) kon ik massa’s lichtjes zien. Zeer impressionant!
Toen we eindelijk het vliegtuig mochten verlaten (na 8u), voelde ik mij nog slechter. Mijn lichaam kon de hoogte niet verdragen ( Quito ligt op ongeveer 2850 meter hoogte). Ik voelde mij duizelig en al wat ik deed was ontzettend vermoeiend. Blijkbaar hangt de last van de hoogte af van persoon tot persoon. De Belg die in Quito verblijft had er bijvoorbeeld geen last van, terwijl één van de twee Ecuadorianen zich voor de eerste maal wel misselijk voelde.
Het vliegveld van Quito was een enorme chaos!!! De meeste bagage lag op de grond, terwijl de rest zich via de band verplaatste. Toen ik een veiligheidsgordel, die ik rond één van mijn valiezen had vastgebonden, los zag liggen begon ik lichtjes te paniekeren. Gelukkig bleek uiteindelijk dat mijn valiezen het gehaald hadden en dat ze tijdens de reis dus niet waren opengegaan. Een hele opluchting! Wel heb ik twee van de vier veiligheidsgordels niet teruggevonden…
In de ontvangstruimte van de luchthaven stonden massa’s mensen te wachten, te roepen en te duwen. Gelukkig zag ik al snel een vrouw en haar dochter staan. Ze hielden een stuk karton vast met de naam ‘Sarah’ op en bevolen mij niet te bewegen. Al snel begreep ik waarom. Er kwamen opeens immers een aantal mensen op mij afgerend (om te helpen??). Toen ze aan mijn bagagekarretje begonnen te trekken, heb ik er mijzelf als het ware opgeworpen tot mijn Ecuadoriaanse familie mij kwam redden. Mijn aankomst in Quito was dus een uiterst rare belevenis!
Het appartement waar ik de komende 6 maanden zal verblijven, bleek zich op één van de drukste en grootste banen van Quito te bevinden. Het appartement zelf overtrof al mijn verwachtingen. Door de verhalen die ik van anderen had gehoord, verwachtte ik echt wel het ergste. Daarentegen viel alles dus zeer goed mee. Het is een zeer groot appartement; wel heel basic: zo werkt het gasvuur bijvoorbeeld met een grote gasfles die om een bepaalde tijd vervangen dient te worden, is er een steen om de was op te doen (!) en werkt de douche met een electrische ketel.
Het was fantastisch om die nacht mijn bed te zien! Moe maar voldaan ben ik er dan ook snel ingekropen.
Helaas heb ik bijna geen oog dichtgedaan (het lijkt traditie te worden). Mijn hart ging immers nog steeds veel te snel te keer door de hoogte. Bovendien was er enorm veel lawaai afkomstig van de drukke straat naast het appartement. Misschien dat oordopjes mijn nachtrust kunnen garanderen?
Het douchen met de electrische ketel verliep ook niet al te vlot; het water scheen maar niet warm te willen worden! Brrr…
Mijn belevenis hier vraagt dus een enorme aanpassing. Maar waar doe ik het anders voor?
Wat volgde was een overrompeling… talloze plaatsen werden mij getoond, talloze tips werden mij meegedeeld, … kortom een vloed aan informatie kwam op mij af!
Na een tocht van 2 uur met de auto (door Quito) vond ik dat de stad er op het eerste zicht leuk uitzag. Overal om je heen zie je kleine (soms erg vervallen) huisjes of zeer grote appartementsblokken omgeven door massa’s bergen. Europa en Quito zijn een wereld van verschil!
Nadien besloot ik met de familie mee naar Otavalo te gaan om er dit weekend de 70ste verjaardag van de vader des huizes te vieren.
Met andere woorden: net aangekomen, nog niet eens uitgepakt en alweer op weg naar nieuwe oorden!
Otavalo, een klein dorpje iets noordelijker en iets lager (ongeveer op 2600 meter) dan Quito, is bekend omwille van Ecuador’s grootste (indianen)markt, Poncho Plaza. Ik keek er erg naar uit!
Na een rit van ongeveer een anderhalf uur langs de meest prachtige berglandschappen ( inclusief een wondermooi meer) kwamen we aan in Otavalo. Daar maakte ik kennis met de hele familie en nog enkele studenten die eveneens in het huis verblijven/verbleven. Al bij al een groep van minstens 20 mensen!
Na talrijke conversaties (mijn Spaanse kennis valt ‘verbazingwekkend’ goed mee) trokken we naar de markt. Deze was onvoorstelbaar kleurrijk, groot en boordevol leuke indianenspulletjes; juwelen, kleren, zakjes, tapijten, schilderijen, … alles vind je er! Zelfs aapjes en andere diersoorten kon je op de markt kopen!
Zeer veel toeristen waren er niet, waardoor ik extra opviel en enkele rare blikken kreeg. En ik, ik was even verbaasd! Veel kleine oude mensjes die op blote voeten door de straten wandelden met een uiterst zware lading op hun rug; die minstens twee maal zo zwaar en zo groot was als hen!
Maar ik vond het fantastisch!! In dit kleine Indiaanse dorpje zie je mij zeker nog terug!
Na een zeer vermoeiende dag was het tijd voor een typisch Ecuadoriaans hapje en drankje. Héérlijk!

18 september 2002

Die avond ben ik na het avondeten met enkele andere studenten naar een Buena Vista bar getrokken. Verbazingwekkend hoe snel toeristen elkaar vinden! Het was heel gezellig om met al die verschillende culturen kennis te maken ( Ijsland, Zuid-Afrika,…) en om informatie uit te wisselen over dit land.
Zondag begaven we ons naar het huis van één van de zes (!) dochters van de familie om er de verjaardag van de vader Germanico te vieren. Het mooie huis lag midden op de heuvel en het uitzicht over Otavalo was dan ook fantastisch! Er bevonden zich ongeveer 45 mensen in het huis; het is ongelooflijk hoe gastvrij de mensen hier zijn. Kom je even langs, dan wordt je onmiddellijk eten en drank voorgeschoteld en als ze niets meer over hebben dan maken ze gewoon snel een nieuwe voorraad klaar!
Ik heb zelf ook getracht een typisch Ecuadoriaans dessert te maken: kaas omringd door heel veel banaan, dat nadien in de frituur ging. Ik vond het persoonlijk niet de meest lekkere combinatie. Ach ja…
Tegen de late middag begon de vader met zijn groepje liedjes te zingen. Iedereen was aan de grond gekluisterd: heel mooie stemmen en prachtige gitaar maakten een verbluffend geheel!
Die nacht was net als de vorige kort: in Otavalo heb je niet het lawaai van de straat dat je wakker houdt, maar de haan die vanaf vier uur ‘s ochtends om het uur (zeker 5 minuten) de buurt wekt. Aarghhh….
Om zes uur moest ik dan weer uit de veren om met de eerste bus het drukke verkeer naar Quito tegen te gaan. Mijn eerste ervaring met de bus was zot! Een ander geschikt woord is er gewoon niet voor. Wanneer de bus langs je passeert roept iemand waar de bus heen gaat. Terwijl moet jij op de nog steeds voortrijdende bus springen om je dan al hobbelend naar je bestemming te begeven. Als je er weer af wil, moet je een teken geven of even roepen en dan “stopt” (lees: spring je er weer af) de bus aan de volgende hoek. Veel echte bushaltes zijn er dus niet; de bus neemt gewoon iedereen mee die langs de kant staat. Enkel in Quito vindt je soms haltes.
Het probleem met de bussen in Ecuador is dat er geen busmappen zijn, waardoor niemand echt weet welke bus waarheen gaat. Je moet gewoon aan de chauffeur vragen of de bus jouw richting uitgaat. Er zijn voor de gewone bussen ook geen vaste uren; je moet er gewoon op vertrouwen dat er wel een bus komt. Gelukkig zijn er wel heel veel bussen die alle kanten opgaan, maar dat maakt het allemaal weer verwarrend. Een hele aanpassing als je het vergelijkt met het openbaar vervoer in België!
Even later begaven Lucia (één van de dochters van de familie) en ik ons naar de afdeling “Sociaal Werk” van de Katholieke Universiteit (PUCE). Ik wist helemaal niet wat ik moest verwachten; ik had immers al meer dan een maand geen nieuws gekregen van de directrice (Mercedes ) die voor mij een stageplaats met straatkinderen zou regelen. Ik kon dus enkel hopen dat ze zich aan haar woord zou houden. Ik was dan ook positief verrast toen ik Mercedes eindelijk ontmoette. Ze stelde me verscheidene programma’s voor om met straatkinderen te werken. Ik koos er één uit dat mij het meeste aansprak. Ik zou met straatkinderen werken die in een opvanghuis verblijven. Ik zou ook ( zowel overdag als ‘s nachts) mee op pad moeten gaan in de straten van Quito, op zoek naar straatkinderen. Het programma betreft een begeleiding van enkele maanden, waarin het contact met de familie ook aan bod komt.
Meer weet ik zelf nog niet. Ik wacht gewoon af en zie wel wat de volgende week brengt. Dat is immers het moment waarop ik begin met mijn stage. Mercedes lijkt er in elk geval het volle vertrouwen in hebben…
De komende 6 weken zullen vrij zwaar worden; zo zal ik van 9u tot 12u10 Spaanse les hebben op de universiteit ( met enkele andere buitenlandse studenten) en zal ik in de rest van de dag/nacht op mijn stageplaats moeten doorbrengen. Ik ben benieuwd welke nieuwe avonturen mij nog te wachten staan….
Die avond heb ik mij het appartement eindelijk eigen gemaakt; uitpakken, foto’s ophangen (nu ben ik niet meer alleen  ), inkopen doen,… Je vindt de meeste dingen wel in de supermarkt. Enkel aan kaas is er naar mijn mening een te groot gebrek. Kaas kost dan weer minstens 3 dollar, terwijl het fruit en de groenten hier (uiteraard) spotgoedkoop zijn.
Het is raar hoe duur sommige dingen hier zijn, terwijl andere dan weer bijna gratis zijn. Voor een busrit in Quito betaal je bijvoorbeeld 20 cent ( 8 frank!).
De rest van mijn tijd bracht ik door in het moderne gedeelte van de stad. Het oude deel heb ik nog niet bezocht. Daar wacht ik liever even mee tot ik mijn weg hier wat beter ken. De “Oude Stad” is naar het schijnt ontzettend gevaarlijk. Als zelf de Ecuadorianen er op hun hoede zijn, dan zegt mij dat genoeg.
Mijn verblijf hier valt tot nu toe zeer goed mee. Wel leer ik de ongemakken van Quito en mijn appartement kennen ( de frisheid ‘s avonds en ‘s nachts, geen warm water, het “fornuisje” dat maar half werkt, het water dat niet alleen langs het kraantje zelf vloeit, maar ook langs de zijkanten,… ). Ach ja, dat hoort er allemaal bij. En zolang het niet overheerst op de fantastische dingen die ik hier meemaak, zal ik er wel mee kunnen leven.
Gisterenavond bijvoorbeeld nam Francisco (één van de Ecuadorianen die ik op de luchthaven heb ontmoet) mij na een drankje in een Ecuadoriaanse bar met zicht op Quito, mee voor een tocht door de stad. Zo reden we heel Quito en omstreken rond, langs schitterende bergen en valleien met miljoenen lichtjes. De uitzichten waren adembenemend! Ik zou gewoon uren naar deze prachtige stad kunnen kijken. Ik denk wel dat ik mij hier de komende maanden kan thuis voelen. En als dan iemand van het thuisfront je wakker belt, kan je dag gewoon niet meer stuk!

Gisterenavond ben ik op stap geweest met enkele Ecuadorianen. Leuke mensen!
Wel viel mij op dat praktisch alle jongeren katholiek zijn ( 90 % van de bevolking is rooms-katholiek). Ik had op één of andere manier verwacht dat voornamelijk de ouders het moeilijk zouden hebben met mensen die niet katholiek zijn. Maar het tegendeel is waar. Ondanks het conservatieve dat over Quito heerst, staan de Ecuadorianen erg open voor andere ( lees: minder conservatieve) culturen.

19 september 2002

Het verkeer in Quito is rampzalig. Voornamelijk ‘s nacht worden de rode lichten genegeerd en overdag scheuren de auto’s van de ene rijstrook naar het andere, ongeacht of er zich nog andere voertuigen op de baan bevinden. Onvoorstelbaar dat er hier niet meer ongelukken gebeuren!
Ook het weer in Quito is een hele aanpassing. Overdag is het meestal bewolkt, maar heel warm ( meestal minstens 25 graden). Tegen de avond kan de temperatuur fel dalen en is het dus vaak zeer fris. Ik begin te begrijpen dat Ecuador het land van de vier seizoenen wordt genoemd. Het weer kan in een handomdraai omslaan van heel warm naar heel koud. Helaas is het niet zo gemakkelijk om je elke dag te kleden naar vier seizoenen!
Wat me nog verbaasd aan dit land is dat - ondanks het feit dat de mensen in een stad wonen dat wel degelijk over dokters beschikt - er nog velen zijn die de “natural healers” verkiezen. De moeder van Francisco was vandaag bijvoorbeeld onwel en trok naar haar natuurlijke medicijnman. Daar kreeg ze een speciaal soort plant in haar hand gedrukt dat haar zou genezen. Ik ben benieuwd hoe ze zich morgen voelt!
Daarnet ben ik op zoek gegaan naar de rijkere buurten van de stad. Ik had immers al vaak gehoord over het grote contrast tussen rijk en arm in Quito, maar veel rijkdom had ik nog niet gezien. Mijn mond viel open van verbazing toen bleek dat je om de rijke wijken te betreden eerst jezelf diende te identificeren aan een veiligheidsagent, die dan zou overwegen om de ketting weg te halen en je door te laten!
Nog meer verbazing toen ik opmerkte dat er in verscheidene eettenten (zoals Mc Donalds) bewakers zijn met geweren! Je weet nooit dat de eettent overvallen wordt he…!???
Deze stad blijft me verbazen!

20 september 2002

Gisteren was mijn eerste echte zware dag! Alles viel tegen! Echt wel erg eigenlijk!
Zo kon ik geen ijskast kopen, omdat mijn Ecuadoriaanse ouders (bijna) niet wouden bijleggen (hetgeen nochtans was afgesproken). En geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt een ijskast van minstens 8000 frank te kopen! Gevolg: heel wat frustratie en lauwe melk, …
Ook met het verkrijgen van een internetaansluiting heb ik heel wat problemen gehad! Eerst bleek dat mijn laptop geen modem had, waardoor ik heel de stad ben rondgelopen om er één te vinden! Niet dus! Uiteindelijk kon ik er toch ergens één bestellen. Toen de modem dan eindelijk geïnstalleerd was, ben ik naar Adinanet getrokken (telefoonmaatschappij dat internetaansluitingen regelt ), aangezien internet via satelliet niet mogelijk bleek. Na weer heel wat problemen en lang wachten kreeg ik dan mijn internetaansluiting! Maar wat bleek toen ik thuis kwam? De telefoon is te oud en is dus niet van het nodige voorzien om de laptop aan de telefoon te verbinden! Help! Ik heb dus wel internet, maar ik kan de connectie nog niet maken! Even later heb ik dan maar een technieker gebeld, maar deze is niet komen opdagen (typisch Ecuadoriaans naar ‘t schijnt)! Nog meer ergernis dus, want nu moet ik zelf met de telefoon naar één of andere winkel, waar ik mijzelf totaal niet ga kunnen uitdrukken. Wat weet ik nu van die dingen af? Laat staan dat ik mij wat betreft de telefoon en de electriciteit in het Spaans kan uitdrukken.
Als dan nog het licht uitvalt als je aan ‘t koken bent en je in het donker (met één kaars in de hand, want een kaarshouder is hier nog niet) moet eten en bovendien nog blijkt dat er problemen zijn met het verkrijgen van een bankrekening en het verkrijgen van een kaart voor de supermarkt, dan zinkt de moed je toch wel even naar de schoenen. Vandaar dat ik het met onder andere al deze tegenslagen wat moeilijk had.
Vandaag gaat het alweer beter, de problemen zijn nog niet opgelost, maar ik heb tenminste nieuwe moed om er tegenaan te gaan. Dat is al heel wat meer dan gisteren.
Ik besef nu pas hoe moeilijk het is om niet even naar mijn ouders te kunnen bellen voor hulp of raad. Of hoe moeilijk het is dat ik niet even bij vrienden kan passeren om mijn hart te luchten. Ik sta er hier helemaal alleen voor. Soms ben ik daar blij om, maar soms heb ik gewoon zin om in een hoekje te kruipen en het hoofd in de handen te leggen…

23 september 2002 (1)

Vrijdag ben ik voor de eerste keer uit geweest in een discotheek in Quito! Wat een verschil met België! De discotheken zijn hier vrij klein, de sfeer is er anders en er wordt bijna alleen maar tropische muziek gedraaid, hetgeen mij toch enigszins verbaasde aangezien de muziek op de radio hier hetzelfde is als in België. Maar die (radio)muziek draaien ze in de discotheken blijkbaar niet!
Ik heb eveneens die avond getracht mijn salsa kunsten boven te halen, maar de salsa die ik van mijn Colombiaanse leraar geleerd heb, is niet te vergelijken met de salsa hier! Oefenen dus!
Tegen een uur of drie trokken we dan naar El Hueco, de meest magische plaats van Ecuador. Het betrof een ravijn gelegen tussen drie bergpunten met een schitterend zicht over de stad! Prachtig! Helaas was er niet echt een weg om er heen te gaan, waardoor we dus zelf in de bergen moesten rijden! Bij de terugkeer hebben we allemaal wel even ons hart vastgehouden toen de auto (4x4 truck) van boven op de berg terug naar beneden gleed! Schrik dat ik had!! Gelukkig hebben we het gehaald en lag ik die nacht veilig in bed!
Zaterdag besloten we - op een iets veiligere manier - met een achttal mensen naar dezelfde plek terug te keren. We hebben er een kampvuur gehouden. Het was heel gezellig; de warmte van het vuur, de muziek, de volle maan, de sterren, een prachtig zicht over de stad en een aangename babbel. Wat wil een mens nog meer?
Zondagochtend werd ik al om 8u uit mijn bed gebeld, aangezien mijn Ecuadoriaanse familie voor de deur stond met een aantal meubelen! Nu heb ik zetels en een bureau… veel gezelliger!J
Normaal gezien zouden we die dag met een hele groep mensen naar de Cotopaxi trekken (berg op ongeveer 4000 meter hoogte) , maar dat is niet doorgegaan! Er zijn twee dingen die mij aan de Ecuadorianen storen; ten eerste dat ze nooit op tijd kunnen zijn ( 18u is bij hen minstens 18u30) en ten tweede dat ze steeds de plannen op het moment zelf veranderen. Ach ja, het hoort er allemaal bij zeker!
Zondagavond tenslotte ben ik met een Canadese vriend voor het eerst in Quito op restaurant geweest! En aangezien ik het lekkere eten hier enorm mis; keek ik dus erg naar mijn Thaise maaltijd uit!
Wanneer ik de mensen vertel dat ik met straatkinderen ga werken, dan krijg ik steeds de volgende reacties: " je weet niet waar je aan begint!" ( ook de Ecuadorianen zeggen dat) en " hoe moedig, hoe nobel etc" … ik ben echt wel benieuwd hoe het zal lopen. Ik hoop in elk geval dat de moeilijke momenten niet de overhand nemen! We zien wel hoe het loopt! Ik kijk er in elk geval naar uit!

23 september (2)

Ecuador is gewoonweg onvoorstelbaar. Dan duurt het drie dagen alvorens je internet hebt ( en moet je eerst nog de electriciteit veranderen), dan lukt het niet meer om een connectie te maken! Gevolg: vier lange uren om de internet connectie als het ware te “herstellen”! zucht! Alles gaat hier zo traag en is zo moeilijk realiseerbaar! Mijn haren staan er bijna van recht!

Dinsdag ben ik begonnen met mijn Spaanse les op de universiteit. Ik mocht al direct een niveau hoger gaan dan oorspronkelijk was overeengekomen. De klas waar ik in terecht ben gekomen bestaat uit acht andere studenten (van China, Korea, Duitsland en de Verenigde Staten). Ook mijn twee leraressen vallen zeer goed mee; ik noem mijn ochtenden: “met plezier bij leren”.

26 september 2002

Toen ik thuiskwam kreeg ik het vreselijke nieuws te horen dat een vriend van mij was overleden. Verschrikkelijk! Ik begrijp het nog steeds niet. Wanneer ik naar een foto van ons beide kijk, krijg ik steeds tranen in mijn ogen.
Die dag heb ik al mijn plannen afgezegd en heb ik mij thuis zitten afvragen hoe het komt dat de wereld zo oneerlijk is! Een antwoord heb ik echter nog steeds niet gevonden.
Woensdagochtend was ik ziek (sinus etc) en waren mijn gedachten totaal niet bij de les. Toen wat later vrienden langskwamen, was ik even weinig waard. Nadien zijn we wel nog ergens iets gaan eten, maar - hoe hard ik het voedsel van Europa ook mis - ik kon er niet van genieten. Het was een vreselijke dag.
Deze ochtend was ik zo ziek dat ik niet naar de les ben gegaan. Mijn eerste werkdag ( die nogmaals was uitgesteld) heb ik ook met moeite gehaald. Toen bleek dat de directeur van de instelling later zou zijn, was Mercedes zo vriendelijk mij voor een maaltijd bij haar thuis uit te nodigen. Heel gezellig en enorm gastvrij! Mercedes is echt een fantastische vrouw, ik respecteer haar enorm; ik heb het gevoel dat ik nog heel veel van haar kan leren en dat ik mij gelukkig mag prijzen dat zij me met mijn hele “stage gebeuren” hier helpt.
Terug bij de plaats van afspraak aangekomen, leidde de directeur (een oude Italiaanse man die al 45 jaar in Quito verblijft) ons langs alle mogelijke instellingen en projecten voor straatkinderen. Zo bezochten we onder andere de Oude Stad ( zeer mooi omwille van zijn - kleurrijke - architectuur!), die bekend is voor gevaarlijke arme buurten, en enkele werkplaatsen waar sommige straatkinderen leren werken. Het deed mij wel iets, kinderen van rond de twaalf die achter machines zitten. Hoe komt het toch?
Het beloofde een zeer interessante middag te worden. Wel bleek mijn werk weer eens uitgesteld te zijn, deze keer tot maandag (en dan wil ik eens werken!), hetgeen betekent dat mijn mogelijke latere vakantiedagen ook verminderen… zucht!
Tegen de avond is de directeur wegens één of ander misverstand kwaad weggegaan. Volgens Mercedes te wijten aan zijn vurig Italiaans temperament!? Ik vond het allemaal maar wat raar. Maar ondertussen heb ik al geleerd dat ieder mens anders reageert en dat het soms geen zin heeft je ergens druk om te maken. Dus dan doe ik het ook niet… nu toch nog!
Op weg naar huis was mijn bus met een andere aan het racen; degene die eerst zou zijn, zou immers meer mensen kunnen oppikken en dus ook meer verdienen. Onvoorstelbaar he? Ach, moest ik acht frank per persoon krijgen, dan zou ik misschien net hetzelfde doen.
Het leven is hier zo anders! Momenteel zit ik in het stadium waar ik er gewoon om glimlach. Zoals Felicity ( uit de gelijknamige serie) ooit zei: " I’m learning little by little that we decide what our lives gonna be. Things happen to us; but it’s our reactions that matter." Elke dag hier is een uitdaging en elke dag leer ik meer bij. Ik voel mij groeien. Echt waar. Ik word hier zo op de proef gesteld, vooral mijn geduld heeft het hard te verduren. Maar de dag dat ik eens geen problemen met het internet hier heb of de dag dat iemand hier eens iets niet uitstelt of de dag dat ik ‘s avonds eens niet bevries van de kou, die dag zal vreugdevol zijn! En ondertussen weet ik tenminste hoe gelukkig ik mijzelf mag prijzen met al die kleine dingen in België die wel degelijk een verschil uitmaken!

27 september 2002

Vandaag was weer zo’n typisch zuiderse dag. Ik heb op de universiteit immers drie uur moeten wachten alvorens ik mijn Spaanse cursus zou kunnen betalen. En natuurlijk is het nog niet gelukt! Maandag moet ik terug… Willen die mensen dan niet dat ik betaal? Ik probeer al een week tevergeefs te betalen, maar altijd is er wel één of ander probleem dat de mensen van de universiteit tegen houdt. Ik hoop echt dat ik nooit zo traag en ongeorganiseerd word als de meeste mensen van hier. Maar kom, ik begin het gewoon te worden.
Tijdens de middag ben ik gaan eten met een mede student van Arizona; heel gezellig. Het is heerlijk om zoveel verschillende mensen en culturen te leren kennen.
Op weg naar huis viel mij nogmaals op hoeveel straatverkopers er in Ecuador zijn. Ongelooflijk! Spijtig dat Quito voor een groot deel bestaat uit het straatleven: straatverkopers, straatkinderen, straathonden,…
Verder ben ik nog steeds ziek… en daarom kruip ik op deze vrijdagavond gewoon mijn bedje in. Onvoorstelbaar!?

29 september 2002 (1)

Aangezien ik voor het weekend graag naar Banos ( een dorpje ten zuiden van Quito) wou, heb ik enkele mensen gevraagd om me te vergezellen. Zo vertrokken we dan zaterdag om 8u30 met ons multicultureel groepje: één Koreaanse, één Ecuadoriaan, één Duitse, één Noord-Amerikaan ( Arizona) en ik.
Een vermoeiende rit van meer dan 3u30 in een zeer oncomfortabel busje, bracht ons in Banos. Na het zoeken naar een hostel, gingen we iets eten in een restaurantje. De bediening was er zo traag ( meer dan een uur hebben we moeten wachten) dat de gasten onrustig werden. Het is zelfs zover gegaan dat één bepaalde man zelf naar de keuken is getrokken om het eten te halen en op te dienen aan de andere mensen in het restaurant! Gelachen dat we hebben!!! Het hele restaurant had de slappe lach! Dat moment zal me nog lang bijblijven!
Na een bezoek aan de kerk van Banos, trokken we met z’n allen naar de warmwaterbaden waar Banos zijn beroemdheid aan te danken heeft. Het water was heerlijk warm en het was heel gezellig om met al die mensen in een warmwaterbad te dobberen naast een schitterende waterval. Maar uren had ik er ook niet kunnen zitten… een uurtje is leuk, maar nadien hadden we het ook gezien.
Na ons vrij laat avondmaal, met alweer bizarre voorvallen ( zoals hopen hesp in mijn vegetarische pizza), keerden we uitgeput naar het hostel terug. En wat bleek daar toen ik onze kamer betrad? Een vriend was stiekem drie rozen en een kaartje gaan halen en had ze op mijn bed gelegd voor mijn verjaardag. Een zeer aangename en vooral onverwachte verrassing!
Veel nachtrust werd ons door het lawaai van de kerk in de buurt niet gegund. Heel moe vertrokken we de volgende ochtend voor een tocht paardrijden in de bergen. Banos is gewoonweg schitterend qua natuur: zeer groene bergen met talrijke riviertjes en watervalletjes. Het was fantastisch! En het paardrijden was ook bijzonder leuk! Ik denk dat ik een geheime liefde heb ontdekt voor paardrijden. Bovendien ging het mij zo goed af dat ik na de tocht van twee uur (wandelen, galop en lopen) in mijn eentje nog met het paard gaan rennen ben! I loved it!!! Ik voelde mij echt een professional! Ik vond het echt spijtig “mijn paard” wat later te moeten verlaten! Paardrijden is wel degelijk voor (veel) herhaling vatbaar!
Nadien bleek pas hoe vermoeiend paardrijden is; we konden de eerste tien minuten niet meer bewegen van de spierpijn. Gelukkig duurde dat niet lang. Even later vertrokken we immers opnieuw op avontuur: met de scooter de bergen in! Esther ( het Koreaanse meisje) en ik verloren de anderen al snel - achter ons - uit het oog en reden langs smalle, kronkelige paden met immens veel stenen op de weg richting het onbekende. Zalig! En als verfrissing voor de felle zon ben ik dan maar even onder een waterval doorgereden. Heerlijk!
Een lekkere maaltijd voor 1 dollar 25 ( de dag ervoor was het wat duurder) ging vooraf aan onze terugtocht naar Quito . Moe, nog steeds ziek, maar voldaan en als twintiger bereikte ik mijn huis. Het was een leuke dag!

29 september 2002 (2)

Ik heb net gehoord dat de veertienjarige zoon van iemand die ik ken overreden is… Dit is verschrikkelijk. En ook al ken ik deze niet goed, dit is gewoon de druppel die de emmer doet overslaan. Het slechte nieuws blijft maar komen. Ik begin het gevoel te krijgen dat er een vloek over mij heerst die het mij hier per sé enorm moeilijk wil maken. Ik kan niet meer, ik ben uitgeput. This battle is just too hard to fight.
Dit was niet de manier waarop ik mijn verjaardag wou beëindigen…

Vandaag was mijn eerste echte stagedag. Ik verbleef in de school voor “proyecto salesiano chicos de la calle”. Hier kunnen ouders hun kinderen inschrijven voor zes dollar. Deze school is enkel voor straatkinderen; heel arme kinderen en/of kinderen die werken. Momenteel zijn zo’n zestig kinderen ingeschreven in het schooltje.

30 september 2002

‘s-Ochtends werken de meeste kinderen (zelfs kinderen van zes jaar!!) en om 13u15 kunnen ze in de school eten voor 25 cent. De lessen beginnen om 14u en eindigen om 18u15. De kinderen van de school hebben voordien vaak geen enkele vorm van basiseducatie gehad.
Straathoekwerkers trekken elke dag de straat op, op zoek naar de straatkinderen. Ze converseren er mee, ze overtuigen hen naar de les te gaan en hun taken te maken. Ze zijn er ook bij problemen etc. De straathoekwerkers gaan eveneens op zoek naar nieuwe straatkinderen met het doel hen te overtuigen om naar school te gaan.
In de school zelf is een sociaal werkster die zich bezig houdt met de nieuwe inschrijvingen, de familiebezoeken (het contact met de familie staat centraal), …
Daarnet kwamen twee elfjarige meisjes met hun oudere zus al huilend het kantoor binnen. De oudere broer van de meisjes mishandelt hen en zowel de vader als de broer zijn alcoholverslaafden. De moeder durft uit angst niets te doen. Dit had als gevolg dat de meisjes niet meer naar huis durfden te gaan. Aan de sociaal werkster dus om naar het huis te trekken en met de familie te praten. Al vrij zware gebeurtenissen voor mijn eerste dag …
Met mij gaat het alweer wat beter; goed nieuws komt dan toch mijn kant uit: vannacht is het kindje van mijn stiefbroer geboren. Ik wou dat ik er bij kon zijn.
Bovendien ben ik tot het besef gekomen dat ik de afgelopen drie weken (sinds ik België verlaten heb) meer dan 150 persoonlijke mails heb gekregen. Dat is een absoluut record! Bedankt allemaal, zonder al die mails zou het voor mij nog veel zwaarder zijn geweest. Het zijn lichtpunten in de moeilijke periodes.

02 oktober 2002

Dina, mijn kat is vandaag overleden… en iedereen die mij een beetje kent, weet wat ze voor mij betekent. Ik vind het zo ontzettend erg. En dat ik haar niet één laatste keer kon knuffelen…
Waarom overkomt al dit slechts mij? Waarom toch?
Dientje, ik mis je zo!

07 oktober 2002

Ik zou uren kunnen vertellen over hoe erg hard en triest mijn laatste twee weken waren: ik zou kunnen zeggen dat ik mij voel alsof mijn hart in stukken gescheurd is of dat ik geen tranen meer over heb, maar ik denk niet dat ik jullie daar mee boei…
Laat mij vertellen over de straatkinderen… ik vind het zeer erg wat ze doorstaan. De meeste straatkinderen hebben wel ouders, maar worden straatkinderen genoemd omdat ze ongeveer al hun tijd in de straat doorbrengen. Daar bestaat hun grootste taak uit het verkopen van wat ze hebben: fotoalbums, eten, speelgoed, alles wat je je kan inbeelden. Hun werk is noodzakelijk om te overleven. Er zijn kinderen van zes die al de straat op moeten om te gaan werken! Elke keer dat ik in een kind zijn ogen kijk, zie ik als het ware zijn/ haar verdriet!
Ik heb wel geleerd dat de kinderen niet te vertrouwen zijn: zo pakte een jongen van acht mijn hand vast en probeerde mijn ring er af te trekken. Onvoorstelbaar!
Over ‘t laatst moesten de straatkinderen testen afleggen bij de psycholoog. Ik had dan gevraagd of ik ook mocht meedoen. De voorlopige resultaten zijn (over twee weken krijg ik een uitgebreid verslag!) dat ik veel interesse heb in het leven, rijp ben voor mijn leeftijd, oog heb voor detail, blij ben met mijn seksuele geaardheid (‘t vrouw zijn…oef J ) en dat het raar is dat ik zo open ben omdat uit de test blijkt dat ik gesloten ben… interessant!
Met de Spaanse les valt het ook goed mee. Een tijdje geleden hadden we buiten les, maar dat was haast niet uit te houden door de warmte! En vrijdag moesten we tijdens de les om het snelst de tekst van een lied aanvullen en heb ik een lolly gewonnen… Daar doen we het voor! haha
In de tussentijd heb ik weer een groep mensen leren kennen en het is leuk om met al die verschillende mensen op stap te gaan. Donderdagavond ben ik met twee vrienden iets gaan eten in een Arabisch restaurantje! Het spijtige is dat als ik na 20 uur weer naar huis moet, ik een taxi moet nemen. Meestal is dat maar drie dollar, maar ja bij de buitenlanders proberen ze meer geld af te luizen. ‘t is hen eenmaal gelukt bij mij, maar nu niet meer hoor! Het was de eerste keer dat ik een taxi nam en ik had gevraagd hoeveel het was. Drie dollar zei hij, dus toen ik hem na de rit een briefje van vijf dollar gaf, wou hij er maar één teruggeven. De leugenaar… ik wou het briefje nog terug uit zijn handen trekken, maar heb het dan maar niet gedaan! Een tip voor de taxi’s in Ecuador: altijd op voorhand een prijs afspreken en zien dat je gepast geld bij hebt!!!
Die avond was ik alleen in het donkere Quito op weg naar huis. De mensen laten je toch nooit met rust, maar kom, ik denk dat dat universeel is. Laat ze maar komen, ik ben sterk! Haha. Vrijdag wachtte ik in ‘t zuiden van de stad op mijn bus en er kwam een dronken gast naar me toe. Gelukkig kwam een militair zich naast me zetten en stuurde hem weg. De jongeman is dan maar andere mensen gaan lastig vallen! Verbazingwekkend hoeveel dronken straatkinderen/jongeren er zijn. Ik vind het zielig!
Vrijdagavond ben ik met een vriend van Arizona naar een zaal getrokken, waar er een soort van evenement plaatsvond: capoeira, Ecuadoriaanse dans, magie en percussie. Zeer gezellig! En de Ecuadoriaanse capoeira overtrof al mijn verwachtingen… ik miste het wel als ik het zo zag!
Zaterdag wou ik dan mijn rekeningen gaan betalen maar alles bleek dicht te zijn! Je moet de rekeningen van het licht, het gebouw, de telefoon,… allemaal op verschillende plaatsen betalen. Stom en enorm veel tijdverspilling. De mensen hier hebben blijkbaar nog nooit van een overschrijving gehoord! En het ergste is dan nog dat je enkel kan betalen van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u. Dus toen vroeg ik aan Juan Jose hoe het zat met de mensen die werken van 9u tot 17u of later. En hij zei dat de mensen in Ecuador nooit zoveel werken! Ik vond het wel grappig! Ik ben dus de enige zot die zoveel werkt!
Gevolg: nu moet ik helaas een les Spaans missen om mijn rekeningen te gaan betalen! J anders wordt dinsdag mijn electriciteit afgesloten….
Gisterenavond zijn we dan met een hele groep eerst naar een bar gegaan en nadien naar een discotheek. Het was allemaal zeer leuk, maar de discotheken kunnen toch niet tippen aan Europa hoor!
Hebben jullie ooit al van “ecuavolley” gehoord? Deze sport wordt veel op de pleinen of in de parken van Quito beoefend: het is zoals volley, maar dan enkel met de voeten, per vier en met een hoog net! Supergrappig om die mensen gade te slaan!
Nog een interessant weetje over Ecuador… de belangrijkste bronnen van inkomsten zijn: 1) petroleum 2) overschrijvingen van migranten (!!) en 3) bananen en bloemen. Verrassend resultaat!

08 oktober 2002

Gisterenavond ben ik voor de eerste keer naar een Ecuadoriaanse cinema geweest. Het was echt wel raar, want er waren recente films en films die ik al drie maanden geleden gezien heb in België. Een cinematicketje kost 4 Euro. Dat is wat anders dan New York he!?
Vandaag ben ik enkele keren bijna flauwgevallen op straat en in een bank… Ik weet niet of het door het klimaat kwam, door de vermoeidheid of door de laatste emotioneel zware weken…
Maar laat mij eens een beetje over Quito vertellen.
Quito werd opgericht op 6 december 1534. De decemberfeesten zijn de grootste en meest bekendste van het land. Quito is verdeeld in drie delen: Noord, Centraal en Zuid. Het noorden is bekend om de luchthaven (die binnenkort wordt verplaatst naar een vallei buiten Quito) en om zijn droge zones: er is bijna geen vegetatie. Centraal Quito is het koloniale gedeelte van de stad met zijn tientallen kerken. Het zuiden dan is bekend als de meest commerciële, gevaarlijke en arme buurt. In sommige wijken hebben de huizen geen water en wc. De valleien rond Quito zijn geliefd voor hun warm klimaat.

Ik heb alweer wat meegemaakt… Dinsdag rond 14u kwam de directeur van het project toe op mijn stageplaats. Hij was net terug van een trip in Mexico en had als verrassing een fles Mexicaanse tequila mee. Ongeacht het uur, ongeacht de werksfeer iedereen zou drinken… en hij vooral!

09 oktober 2002

De stage valt voor de rest echt goed mee; de mensen zijn vriendelijk, het is interessant,… alleen is het soms moeilijk alles te begrijpen in het Spaans. Maar dat is vrij logisch in dit stadium. Het werk hier is van een heel ander niveau dan het werk in Europa, dat kan ik wel al zeggen.
Dinsdag ben ik een kijkje gaan nemen in de ‘hospideria’, waar ik later nog zal moeten werken. Het is een soort van kleine leefgemeenschap in een groot ‘huis’. Er wonen meer dan 300 Indiaanse families samen. De mensen zijn verdeeld in groepen per provincie. Overdag verblijven ze in de straten van Quito, terwijl ze tegen de late avond dan terug naar de ‘hospideria’ keren. Het “reuze huis” beschikt over eetzalen (voor een maaltijd betaal je 15 cent), een keuken, douches (5 cent als je die wil gebruiken) en een gratis medische, juridische en tandheelkundige dienst.
De families verblijven vaak met bijna 40 in kamers van 8m²!!! Ze slapen er op een karton… Onvoorstelbaar!
Vandaag heb ik ook wel even mijn ogen opengetrokken… We gingen op gesprek bij enkele families van straatkinderen en de toestand waarin die mensen leven is gewoon verschrikkelijk. Ze wonen vaak met zes in krotten van nog geen 3m op 5m! Stel je voor: in zo’n kleine plaats bevindt zich dan een badkamer (wel ja zo kun je het eigenlijk niet echt noemen), een wasplaats, een keuken en een slaapkamer. Alles is er opeengestapeld: de was hangt te drogen boven het fornuis en boven de bedden, waar ze met drie in moeten slapen. Op de grond bevindt zich bovendien een massa van vuiligheid en rommel! Ik (wel ja, we) was (waren) geschokt!!! Alleen al voor die kinderen vind ik het ontoelaatbaar. Dit is gewoon tegen de rechten van het kind! Niet te geloven! Uiteindelijk bleek dan nog dat één van de dochters van de familie seksueel werd misbruikt door haar oudere stiefbroer, waarin ze in zo’n kleine ruimte mee samenwoont. Als je zoiets ziet, dan vraag je je toch af waar de wereld heen gaat… Hoe is het mogelijk!???
Ik vraag me af of je als sociaal assistent zo iets gewoon KUNT worden…
Met mij gaat het verder heel goed… “the spirits are lifted”! Bovendien ben ik heel blij, omdat ik vandaag mijn eerste kaartje heb gekregen! Het heeft er wel drie weken over gedaan, maar dat doet er niet toe. Het lijkt wel of de post hier echt werkt, want ik heb ook twee pakjes gekregen, die ik morgen (in twee verschillende postkantoren) moet gaan halen. Joehoe! J haha Ik ben benieuwd!
Nog wat meer info over de post: als je een brief wil verzenden moet je naar een postkantoor, want postbussen zijn hier niet. Een brief bereikt België (normaal gezien) na nog geen kleine week! In het zuiden van de stad zijn zelfs geen postbodes; als je wil weten of je post hebt moet je naar het centrale postkantoor gaan…
Onlangs vroeg iemand me wat ik het meest mis hier in Ecuador (naast familie en vrienden natuurlijk). En nee, het zijn niet de TV en de gsm … integendeel! Ik mis voornamelijk een bad, warm water en voedsel: de groenten, de kazen, de zalm,… Maar laat mij vertellen over het hoogtepunt uit mijn dag gisteren: ik heb eindelijk een plaats gevonden waar je zalm kan eten… heerlijk! Echt fantastisch! Wat ook leuk is aan Ecuador is dat het in de straatjes wemelt van winkeltjes met verschillende soorten lekkere fruitsappen… mmm…
Langs de andere kant, heb je hier ook de meest degoutante typische gerechten… van rat tot huid van een koe (met zo van die lange haren op) … Ik heb vriendelijk geweigerd… de gedachte alleen al! Ioewwwwww!!!

13 oktober 2002

Het is exact een maand geleden dat ik in Quito aankwam… nog 4,5 maand te gaan! Hehe J
Vrijdag ben ik voor het eerst gaan kijken wat de klerenwinkels hier voorstellen… Vrij klassiek en zeer duur. Colombië en Argentinië zijn momenteel de beste plaatsen om goedkope kleren te kopen! Spijtig!
De Ecuadorianen hier zijn toch niet te vatten hoor… Een groot deel eet ‘s avonds niet, terwijl en ander deel van de mensen hier meer dan twee grote maaltijden per dag eet ( één extra om vier, vijf uur dus). Raar!
Zaterdag heeft het voor de eerste keer heel hard geregend en gebliksemd. Dat was zes maanden geleden. Alle Quitenos (bewoners van Quito) zijn ongerust door de wegblijvende regen. Geen regen betekent hier - na een bepaalde termijn - immers geen electriciteit!
Vandaag zijn we met een groepje van tien mensen op dag uitstap geweest. Oorspronkelijk was het de bedoeling naar Mindo te trekken, een stadje dat zich in het subtropisch klimaat tussen de Sierra (bergen) en de Costa (kust) bevindt. We reden langs de meest kronkelige wegen richting bestemming toen opeens in the middle of nowhere een tiental trucks aan de kant stonden, omringd door politie. Onderzoek, zo bleek het. En wij maar wachten…
Ondertussen waren we in het subtropisch gedeelte en was er nog steeds geen teken van Mindo. De plaatselijke bevolking zei elke keer de nog te voltooien afstand, maar vrij betrouwbaar bleek die achteraf niet te zijn. Dertig minuten bleek een uur of langer te zijn. Alweer zoiets typisch Ecuadoriaans !?
In Mindo zijn we uiteindelijk niet geraakt. Waar we dan wel zijn terechtgekomen? In de omgeving van Nono, op een hoogte van ongeveer 800 meter. De natuur in die omgeving was schitterend! Heel anders dan Quito: Aangezien het in het subtropisch klimaat vaak regent is het gebied ook veel groener. We zijn dan onze eigen vis - voor de lunch - gaan vangen …wel ja, ik niet, aangezien ik daar veel te gevoelig voor ben. Maar de meerderheid heeft er zich aan gewaagd. Wat later vertrokken we dan voor een trektocht door de natuur. Fantastisch! In de natuur vonden we een groot aantal bomen met verschillende soorten (tropische) vruchten zoals limoen, mandarijn, banaan,… Lekker!
Voor we terugkeerden hebben we nog even paard gereden, maar de paarden hadden niet echt de gewoonte mensen te dragen, dus zeer spectaculair was dat helaas niet!
Op de terugweg zijn we langs Mitad del Mundo gereden. Dit punt wordt beschouwd als het midden van de aarde. Rond het monument dat het middelpunt aanduidt, bevindt zich ‘La ciudad del Mitad del Mundo’. Een “stadje” met cafeetjes, talrijke shops en - op geregelde tijdstippen - optredens. En de evenaar wordt er aangeduid met een lijn. Het was wel raar om met het ene been op het noordelijk halfrond te staan en met het andere been op het zuidelijk halfrond!
Er doen vele theorieën de ronde over Mitad del Mundo…zo zou je er bijvoorbeeld lichter wegen dan ergens anders op de aardbol… Wat ook wel bijzonder is aan dat stadje, is dat er zich een kerk bevindt waar je als koppel - elk al staande op een verschillend halfrond - kan trouwen.
Weet je wat ik onlangs in de supermarkt heb ontdekt toen ik op zoek was naar chocolade voor een presentatie over Brussel (voor mijn Spaanse les) … ongelooflijk maar waar: ik vond tussen de weinige chocolade … Belgische chocolade! Is dat niet onvoorstelbaar?? En ja, daar kon ik natuurlijk niet aan weerstaan…

17 oktober 2002

Heel veel is er niet gebeurd …. Ik heb wel één of andere maagontsteking. Dit is waarschijnlijk te danken aan de beet van een parasiet (waar ben ik die nu weer tegengekomen? ); maar dat zullen ze maandag onderzoeken… het gaat in elk geval al beter.
Onlangs vroegen ze mij op mijn werk om even bij te springen. Ik moest de straatkinderen bezig houden met taken etc. Ik had voordien al gemerkt dat dit voor de oorspronkelijke leraars al zeer moeilijk is… Ik weet nu terug waarom ik geen lerares wil worden, laat staan met straatkinderen! Ze luisteren niet, vechten,… Al die dingen! Amai, die leraars moeten echt wel veel moed, energie en geduld hebben! Na zo een hele dag was ik echt uitgeput! Het is een groot verschil: werken met enkele straatkinderen of met een hele hoop tegelijkertijd!
Zondag zijn het verkiezingen, wat betekent dat vanaf vrijdag alle discotheken, bars, … dicht zijn! Er mag immers geen alcohol gedronken worden vanaf twee dagen voor de verkiezingen! Ook de restaurants mogen geen alcohol serveren en zelfs de supermarkten mogen in die periode geen alcoholische dranken verkopen!
De laatste tijd zijn er een heleboel mensen die me vragen samen iets te gaan doen… maar meestal ben ik te moe om echt laat weg te gaan, waar zij dan weer moeilijk over doen. Maar als ik dan zeg: " Heb jij elke ochtend les, moet je dan naar je werk tot ‘s avonds laat? En als je dan thuiskomt, moet je dan nog taken maken voor de universiteit hier én in een ander land? Moet je dan tussendoor ook nog zorgen voor het huishouden en in contact blijven met een heleboel mensen? Nee? Wel, verwijt mij dan niets!". En dan zwijgen ze meestal! Hehe J

19 oktober 2002

Toen ik enkele dagen geleden op mijn werk was, werd er ineens muziek van Shaggy gedraaid en begonnen de straatkinderen te dansen op de speelplaats. Het was echt leuk om hen bezig te zien.
Vrijdag stelden verschillende kinderen de dans van hun streek voor! Ze dansten heel mooi en ik vond het fantastisch hen zo gelukkig te zien. Ook al was het misschien maar voor even… Ik vind die dansen een uitstekende manier om de kinderen elkaars cultuur voor te stellen en hen te leren er met respect mee om te gaan.
Onlangs kwam een vrouw het schooltje binnen. Ze was op zoek naar haar tienjarige zoon, die al meer dan een maand vermist was. Na enig onderzoek bleek dat het kind niet met onze organisatie in contact was geweest. We konden dus enkel doorverwijzen naar instanties voor vermiste kinderen (die er wel degelijk zijn).
Als ik van mijn werk naar huis ga, kan ik de bus nemen aan Marin, een bekende busterminal in het zuiden. Er zijn altijd grote hoeveelheden mensen aanwezig en vooral ‘s avonds is het niet de buurt om alleen ( en zeker niet als buitenlander) rond te lopen. Het gevolg is dat ik zo weinig mogelijk langs daar naar huis probeer te keren. En als het dan toch moet, in elk geval niet alleen. Maar alleen of niet alleen, elke keer hou ik mijn hart vast…
Het regenseizoen is blijkbaar begonnen… Elke ochtend is er veel zon en is het warm, maar tegen een uur of twee begint het dan te regenen. Soms ‘vallen’ -op één plek- liters water naar beneden. En dan is het rennen geblazen om toch niet helemaal doorweekt te zijn! Tegen een uur of vijf zes begint het dan frisser te worden. En dan waan ik mij even weer in België…
Vrijdag nam ik aan Marin de bus naar huis. Ik had mij geïnstalleerd op de eerste rij, naast het raampje, waar de mensen de bus op en af stappen. Ik zat rustig te lezen toen ik opeens mensen hoorde schreeuwen. Ik keek op en zag de busjongen ( degene die het geld op de bus int) in volle vaart de bus uit springen, gevolgd door de buschauffeur. De busjongen (van nog geen jaar of twintig) begon een jonge man uit te dagen. Na ettelijke minuten nam hij een metalen ketting en haalde hij uit naar het hoofd van de man. Terwijl de personen in de bus rechtsprongen, nog harder schreeuwden en ook de mensen buiten begonnen te gillen, stroomde het bloed uit het hoofd van de jonge man… De buschauffeur en de busjongen sprongen weer in de bus met de bedoeling in volle vaart door te rijden… de man al bloedend achterlatend. Iedereen binnen en buiten de bus werd gek, de mensen schreeuwden door elkaar en iedereen was geschokt door het tafereel dat enkele minuten voordien plaatsvond. Enkele mensen bevolen de buschauffeur niet verder te rijden. Toen deze echter niet luisterde, sprongen er enkele personen uit de bus. Ze wierpen zich als het ware voor de bus, zodat deze niet kon voortrijden. Een paar minuten later was de bus - op het spitsuur in één van de drukste straten van Quito - omringd door een groep van meer dan honderd man. De politie en de ziekenwagen, die al verschillende malen waren opgebeld, lieten op zich wachten. Uiteindelijk is een man met zijn moto naar het dichtstbijzijnde politiekantoor gereden. Wat later kwam er een politieman in zijn fluo oranje uniform aangerend. Hij beval de gewonde man de bus in te stappen en liet de bus doorrijden naar een minder drukke straat. Daar zaten we dan… allen verontwaardigd in een bus met een bloedende man, een aggresieveling, zijn al even gestoorde baas en een half uit de bus hangende oranje politieman…
Aangezien er nog steeds geen teken was van een ziekenwagen, beval de politieagent de bus te stoppen en de mensen te laten uitstappen. Even later reed de bijna lege bus dan maar zelf door naar het ziekenhuis… Soms vraag ik mij toch echt af waar deze wereld heen gaat!!
Onlangs was ik in een cd-winkel en het viel mij op hoe populair internationale muziek hier is. Overal waar je komt hoor je de muziek op de radio, de mensen kopen de cd’s, … Niettemin zijn er bijna geen enkele disco’s waar internationale muziek gedraaid wordt. Waar is de logica??
Daarnet vroeg iemand me naar mijn werk met de straatkinderen. Hij vroeg me welke plannen ik had; hoe ik de wereld van de straatkinderen hier wou veranderen. En hoe hard ik ook trachtte uit te leggen dat sociaal werk een proces is dat je tracht op gang te brengen, dat niet van de ene dag op de andere alle problemen oplost en dat het ook mijn bedoeling niet is om hier met grootse plannen te komen aanzetten, maar om bij te leren én mijn steentje bij te dragen… hij begreep het gewoon niet.
Ik voel mij gevleid dat ik van zo veel mensen hoor dat mijn schrijfstijl hun positief ( heeft) verrast, maar… wat hadden jullie anders verwacht misschien…!?? hehe :slight_smile:

Alweer even geleden, he!? Ja, de tijd vliegt hier; het is onvoorstelbaar! Maar ik ben nu al een tijdje aangepast, ik voel mij hier nu echt wel thuis. Met andere woorden: alles verloopt vlotjes…. Ik begin de mensen op het werk én de straatkinderen beter te kennen en ook privé verloopt alles goed! Schitterend toch?

28 oktober 2002

Op 20 oktober waren het verkiezingen, hetgeen betekende dat er gedurende drie dagen geen alcohol mocht geconsumeerd worden. De twee verkozenen heten Alvaro Noboa en Lucio Gutierrez. Eind november zal de knoop definitief worden doorgehakt. Ondertussen heersen er gemengde gevoelens bij de populatie: sommigen zijn blij, anderen hebben het over manipulatie, …. Bovendien zouden de armste lagen van de bevolking omgekocht zijn ( en dat is ongeveer het grootste deel van de bevolking!).
De afgelopen week was ontzettend zwaar; zes dagen op zeven gewerkt en daarenboven ook nog een nacht! ‘s nachts trokken we door de - meest onveilige- straten van Quito op zoek naar straatkinderen. Best wel gevaarlijk dus! Veel straatkinderen hebben we niet gevonden aangezien het fel aan het regenen was, waardoor ze naar droge plaatsen trekken… voor ons helaas nog onbekend. Ik heb eveneens in de ‘hospideria’ gewerkt en de toestanden die je daar te zien krijgt zijn niet voor woorden vatbaar! Armoede, onderontwikkeling, …
Vrijdag ben ik na het werk naar de opening van de nieuwe bar “La casa de la pena” van mijn lerares spaans geweest. De bar bevindt zich in een supermooi typich ecuadoriaans huis. Het was zeer gezellig!
Zaterdag ben ik dan onder andere met de straatkinderen gaan voetballen! Jaja, ik! Wie had dat ooit gedacht? We hebben ons keigoed geamuseerd!
Die avond was het een feestje van alle vrijwilligers die meewerken aan het zelfde project als ik. We waren met een groep van ongeveer dertig man en ik kan je verzekeren dat er weinig slaap bij te pas is gekomen!
Mijn maagproblemen zijn eindelijk afgelopen… ik kan dus terug normaal functioneren!
Het regenseizoen is volop bezig, hetgeen betekent dat er bijna elke namiddag een uiterst hevige stortregen op ons wacht! Best wel grappig om al de mensen dan te zien rennen naar een schuilplaats (de meesten hier kunnen zich geen paraplu veroorloven), tenzij jezelf in die situatie zit natuurlijk! De regens zouden zeker aanhouden tot begin december! Aargghh!
Nog enkele interessante weetjes:
In Korea wordt je bij je geboorte de leeftijd van één jaar toegekend! Raar he! En erger nog, als je in december geboren bent, verjaar je twee maal per jaar: één keer in december en één keer in januari!
Per weekend sterven er in Ecuador bijna 300 mensen aan een verkeersongeval….

29 oktober 2002

Nog niet zo lang geleden had ik een gesprek met een van de “vaders” van het project waar ik voor werk. In de folder van het project stond immers geschreven dat iedere medewerker gelovig dient te zijn. Ik nam daar natuurlijk geen genoegen mee en vroeg dan waarom hij dat dacht. Het gevolg was een urenlange discussie die eigenlijk niet veel uithaalde. Het kwam er op neer dat ik zei dat het er toch niet toe deed of een medewerker gelovig is of niet. Het enige dat belangrijk is, is toch dat er mensen zijn die willen helpen! Bovendien willen wij als niet - gelovigen exact hetzelfde voor de kinderen…wij willen ook dat ze niet stelen, dat ze bij hun familie kunnen wonen etc. Enfin, het kwam er op neer dat wij hen die dingen niet zouden kunnen leren, aangezien we niet in God geloven! En hij zei eveneens dat er geen toekomst was voor niet - gelovigen in het project… hetgeen hetzelfde is als zeggen dat het weinig uitmaakt of wij nu helpen of niet! Gelukkig ben ik wijs genoeg om te weten dat niet iedereen er zo over denkt en dat zijn houding heel bekrompen is. Een vleugje teleurstelling kon ik toch niet verbergen…
Enkele van “onze” straatkinderen leren momenteel een Afrikaanse dans. Het is echt heel leuk om hen bezig te zien. Ik vind het een fantastisch initiatief van het project!

06 november 2002

Afgelopen zondag is de vulkaan El Reventador op nog geen 100 km van Quito uitgebarsten. De hele stad bevindt zich sindsdien onder de as. Ondertussen gaat het al weer beter, maar die dag kon je niets zien. Het regende as (al mijn kleren die ik toen aanhad zagen donkergrijs… ik ook!) en de assen deden mijn ogen tranen!
De hele stad zag er dood uit… geen auto’s, geen mensen en als er wel mensen waren dan droegen ze (sommigen dragen het nog steeds) gasmaskers of gewone maskers. Dat was echt geen zicht!
Afgelopen zondag was dan ook bijna al het water in de stad afgesloten uit angst voor vervuiling. De dag erna was alle electriciteit afgesloten… we hebben dan maar gedurende meer dan 24u met enkele kaarsjes overleefd! Alweer een nieuwe ervaring rijker, he!
De afgelopen dagen was ook al het werk afgeschaft… ondertussen zijn de meeste mensen weer aan het werk. De scholen blijven echter nog dicht. Ook de luchthaven zou nog zeker tot vandaag dicht blijven ( de as wordt verwijderd)! Hopelijk opent ze morgen weer, want dan zou mijn moeder hier moeten landen. Indien de luchthaven echter dicht blijft, landt haar vlucht in Guayaquil, een grote stad die zich in het zuidwesten van Ecuador bevindt (lees: heel ver van hier) en dat kan dus voor wat problemen zorgen! Ik kijk in elk geval uit naar de komst van mijn moeder….chaotisch of niet!

10 november 2002

Mijn moeder is vrijdagochtend rond een uur of vier aangekomen op de luchthaven van Quito… Dat is dus twaalf uur later dan verwacht…. En dit allemaal omdat - door de vulkaan- de luchthaven van Quito gesloten bleef.
Het was heerlijk mijn moeder terug te zien… Ze was moe door de lange rit (meer dan 30 uur), maar dat heeft ons niet tegengehouden om nog tot zes uur te kletsen!
De dag nadien heb ik haar wat rondgeleid in de buurt… Ze was onder de indruk van het leven hier in Quito en vooral van de as dat zich nog steeds in de stad bevond!
Tegen de avond zijn we iets gaan eten in een Thaïs restaurant in Gringoland (Mariscal). De prijzen zijn er soms hetzelfde als in Europa. En om de avond af te sluiten, hebben we dan nog genoten van één van de vele verse tropische vruchtesappen die dit land te bieden heeft. Heerlijk!
Zaterdag zijn we met Georg (“onze plaatselijke gids”) gaan eten in een typisch Ecuadoriaans eethuisje voor nog geen anderhalve dollar. Nadien zijn we naar het koloniaal centrum van Quito ( het zuiden) getrokken. We begonnen met een rondrit op de trolley (sightseeing!) om dan in de omgeving van het Observatorio Astronomico af te stappen en een tocht te voet te ondernemen. We wandelden langs de grote basiliek. Ze is aan de buitenkant heel mooi, maar de binnenkant is niets ongewoons. Er was een Ecuadoriaanse trouw aan de gang; hetgeen ons even ophield onze weg verder te zetten.
Achteraf trokken we in de gietende regen langs kleine straatjes en het klooster ‘La Merced’ ( bestaande uit roze muren met witte reliëfs) naar Plaza San Francisco. Dit plein - genoemd naar de kerk van het Monasterio de San Francisco - was prachtig verlicht! Deze mooie kerk heeft een weelderig barok interieur.
We vervolledigden onze weg via de kerk ‘El Sagrario’ naar ‘Plaza de la Independencia’ (= Plaza grande). Dit meest bekende plein van het zuiden wordt beheerst door de Metropolitan Catedral en door het Palacio de Govierno.
Ook hier was de verlichting - in de vroege avond- adembenemend! Midden op het plein bevindt zich het vrijheidsmonument van de stad, vervaardigd uit brons en marmer.
Na deze vermoeiende, maar boeiende tocht, hebben we ons laten verleiden door een heerlijke Afghaanse schotel in een restaurantje in Mariscal. Ditmaal betaalden we echter maar twee dollar voor het lekkere eten!
Na nog een warm drankje - we waren immers nog steeds onderkoeld door de hevige regen die onze kleren en schoenen had doorweekt - zijn we huiswaarts gekeerd.
Zondag zijn we weer zuidwaarts getrokken. We dwaalden door La Ronda, waar onze schrik lichtjes de bovenhand kreeg. Deze smalle met keien geplaveide straatjes behoren (door de heersende armoede) tot één van de meest onveilige van Quito.
Nadien bezochten we - volgens kenners- één van de meest indrukwekkende kerken van Latijs-Amerika: La Compania! Deze rijkst versierde kerk van het land heeft zowel een interieur als exterieur in barokstijl. Bovendien zijn de altaren bedekt met bladgoud.
We brachten eveneens een bezoek aan een tentoonstelling over gravures van twee overleden meesters van Quito: Fuentes en Guerrero.
Wat later trokken we - onder het oog van de heilige maagd ‘Virgen de Quito’, gelegen op een heuvel - via Plaza de la Independencia (even mooi bij daglicht!), Plaza Domingo en Plaza del Teatro terug naar het noorden. Alweer een leerrijke dag!
Het is vaak bijzonder grappig mijn moeder waar te nemen in haar hele aanpassingsproces… En te bedenken dat ik die fase ook ben doorlopen. Vooral de extreme armoede, het (chaotische) bussysteem en de schoonheid van het land brachten haar tot nu toe in vervoering.

Vroeg in de ochtend is de vulkaan nogmaals uitgebarsten. Ditmaal bereikte enkel het gas de stad. Niettemin is in het noordoosten van de stad de noodtoestand - terug- uitgeroepen. Ook rond drie uur deze namiddag werd er een explosie waargenomen. Er wordt verwacht dat de as Quito zal bereiken binnen de komende twintig uur, maar natuurlijk hangt alles af van de windrichting…

11 november 2002

Vandaag zijn we eveneens onze tocht door de jungle gaan vastleggen! Spannend!
Nadien begaven we ons naar het Guyasamin museum (archeologische collectie en schilderkunst). De verschillende schilderijen reflecteren sociale en politieke situaties! Dit interessante museum is zeker een aanrader!

14 november 2002

Gisterenavond heeft mijn moeder een rondleiding in “La Tola” en in de “Hospideria” gekregen. Nadien hebben we met een twintigtal mensen van het project gegeten. Achteraf hebben we met z’n allen zitten zingen: het was supergrappig! De “vaders” van het project zongen bovendien zeer kerkelijk, hetgeen niet steeds even gemakkelijk was om bij te houden!
Deze middag hebben we met alle vrijwilligers van het project in een Hare Krischna restaurant gegeten…. Vegetarisch…. Mmm!
Op weg naar huis is de motor van de bus in brand geschoten. Het deed me denken aan een film! De chauffeur riep iets in de aard van: “Iedereen onmiddellijk naar buiten… langs de voorkant of de achterkant! Onmiddellijk…. De bus gaat ontploffen!” waarop iedereen angstig de bus uitsprong….
In Ecuador mag je niet gehaast zijn…. Iets op je weg houdt je immers altijd tegen! Als het de bus niet is, dan is het wel iets anders. Zo gingen we onlangs naar het grootste postkantoor van Quito. Omdat er enkel één loket open was, bevond er zich een enorm file. Niettemin stonden er in dat ene loket zeven (!) personen te niksen! Onvoorstelbaar toch! Toen ik dan eindelijk aan de beurt was en vroeg om enkele postzegels voor België, kreeg ik als antwoord “Sorry, we hebben enkel Ecuadoriaanse postzegels”. Ik heb gedurende vijf minuten moeten uitleggen dat er een verschil is tussen Ecuadoriaanse postzegels voor het binnenland en voor het buitenland! En dat werkt dan bij de post!!! Hoe is dat mogelijk!???
Donderdag zijn acht gewapende criminelen ons appartementsblok binnengekomen. Ze bevolen de bewaker hen door te laten en dreigden hem te vermoorden indien hij de politie zou bellen. Wanneer zij boven begonnen met deuren open te breken (stelen!), heeft de bewaker het alarm van het hele gebouw aangezet. Door dat verschrikkelijk luide alarm komen de bewoners steeds buiten om te zien wat er gaande is! Ik veronderstel dat de criminelen hierdoor zijn gevlucht… Wat later is de politie langsgekomen voor een groot onderzoek….

17 november 2002

Gisteren zijn mama, Georg en ik rond zeven uur naar Otavalo vertrokken! Na een vrij aangename busrit van een anderhalf uur kwamen we aan in Otavalo. Toen hebben we nog even gewandeld om het huisje van mijn Ecuadoriaanse familie te bereiken. Het was leuk hen weer te zien en iedereen aan elkaar voor te stellen!
Zaterdag zijn we vroeg opgestaan om naar de dierenmarkt te gaan…. Heel speciaal vond ik die niet… ik had gehoopt tal van dieren te zien, zoals apen,… maar niets was minder waar! Volgens de familie verschilt de hoeveelheid van de diersoorten op de markt wekelijks…
Nadien zijn we eindelijk (haha) inkopen gaan doen op de grote markt (Poncho Plaza)! Je vindt daar echt heel veel uiteenlopende dingen! Een zee van kleuren streelt het oog! Rollen stof, dikke dekens voor koude nachten, wollen wandkleden met afbeeldingen van bergen en lama’s, geborduurde blouses, met de hand gebreide truien, lange ceintuurs, zilveren juwelen, schilderijen,…
Soms zijn de prijzen al zo laag dat ik het er moeilijk mee heb om af te bieden, maar ja…
Na de inkopen trokken we dan weer naar huis voor de lunch! In de namiddag namen de ouders van de familie ons mee op een tocht door de streek. We reden langs de Imbabura en Cotocachi vulkanen ( man en vrouw genoemd) ; waarvan de hellingen met akkertjes zijn bedekt. Wat later toonden ze ons drie verschillende kristalheldere lagunen: Curiocachi, Yaguarcocha en San Pablo.
In het dorp Cotocahi bevindt zich het “leerbewerkerscentrum” van Ecuador (vervaardigd van stevig rundsleer). Helaas vond ik de speciale ceintuur, die eigen is aan de mode van Ecuador, niet terug in deze leermassa… Spijtig!
Tegen de avond vertrokken we met een minder comfortabele bus terug naar Quito….

23 november 2002

Afgelopen zondag vertrokken we voor een tocht van vijf dagen naar het oerwoud. We zijn vanuit Quito - stipt op tijd - vertrokken met een nachtbus van de firma Trans-Esmeraldas. We hadden gelukkig bij de reservatie al de meest comfortabele plaatsen bemachtigd. Het feit dat we reisden met een vrij comfortabele en moderne bus sloot niet uit dat de tocht naar Coca een heus avontuur was. De rit heeft een tiental uren geduurd. Na een uur passeerde de bus zwoegend de Papallacta-pas (4100m). Huiverend van de kou stelden we elkaar gerust met de mededeling dat het weldra warm zou zijn. Naarmate de smalle grindweg via een reeks ijzingwekkende bochten afdaalde naar La Selva (jungle) bleef de temperatuur verder stijgen. Aangezien het reeds donker was, konden we niet echt genieten van de weelderige nevelwouden. In het dorpje Baeza vond er een politiecontrole plaats. De agenten hebben enkel de voorkant van de bus vluchtig betreden. De politiemensen zagen er uit als militairen. Ze droegen uniformen in gespikkeld kaki (kleuren van de natuur) en zware zwarte leren botten. Ze waren ook - zoals steeds hier in Ecuador- zwaar bewapend. Het feit dat we ons niet al te ver van de Colombiaanse grens bevonden, zal ook wel parten hebben gespeeld.
Uiteindelijk zijn we langs hobbelige wegen met diepe putten in Coca geraakt. Dit petroleumdorp ligt vrij diep in de jungle. Vanaf een hotel, gelegen aan de rivier, vertrokken we per kano (met motor) over de Napo rivier verder de jungle in tot aan onze bestemming. Na deze aangename trip van nog geen uurtje kwamen we aan in Yarina Lodge.
Onze verblijfplaats bestond uit verscheidene open woningen gebouwd uit plaatselijk hout (palm, bamboe,….). Het betrof dus een soort van paalwoningen voor 2 personen met eigen douche en wc. Het restaurant was op dezelfde manier gebouwd. In de kamer had elk bed een eigen muskietennet. Bovendien waren overal in de Lodge gele lampen voorzien: dit zou de muggen weghouden (veel heb ik daar nochtans niet van gemerkt!). In de Lodge vertoefden eveneens spinnen, muggen, hagedissen en een hoop andere ongedierte!
Tijdens ons verblijf hebben we verscheidene trektochten ondernomen. Alle excursies waren onder begeleiding van een Spaanse gids en een Engelse vertaalster.
De eerste dag gingen we “trekken” in de jungle. Het bleek een heel zware tocht te worden waarbij heel wat mensen in modder of in putten vielen. Het verraderlijke Amazonië kwam aan het licht! Ook hebben we op een dag een 38 meter hoge toren beklommen. Dit alles gebeurde via houten treden rond de hoogste soort boom van het oerwoud. Op het platform boven hadden we een prachtig uitzicht over de toppen van het tropisch woud. We zagen er eveneens een mooie collectie vogels. Allemaal geluiden die ons vreemd in de oren klonken. Weer naar beneden keren was iets angstaanjagender: onder het niet al te stabiele bouwwerk zag je ver onder je de grond opdagen. Tijdens de terugkeer hadden de insecten al vlug door wat voor lekkere brokjes wij waren. We waren nochtans volledig ingewreven met “anti-mugproducten”. Maar ze beten zelfs door onder onze lange broeken en bloesjes met lange mauwen . De katoenen stoffen konden hen helaas niet deren: steken en nog eens steken.
Een andere dag ondernamen we een avontuurlijke tocht om geneeskrachtige bomen en planten te leren kennen. De gids heeft ons ook getoond hoe men uit een bepaalde soort hout een vezel haalt. Deze vezel is uiterst sterk en wordt gebruikt als basis voor verscheidene manden, juwelen, …
Verder zijn we ook een “native house” gaan bezoeken, waar de bewoners geen enkele vorm van comfort kenden. Het betrof steeds paalwoningen die hen zouden beschermen tegen water, slangen en ander gedierte. De houten huizen waren net zoals in onze Lodge open. De bewoners hadden geen wc en douche en sliepen op de houten vloer. Ze kookten op een houten vuur en gebruikten fosfor om het vuur aan te wakkeren. Water om te koken haalden ze na enkele bewerkingen uit vruchten en groenten. Terwijl de man ging vissen en jagen kookte, waste, … de vrouw. Sommigen doen ook aan tuinbouw op steeds wisselende stukjes grond. Dat terwijl hun kinderen naar school gaan en vanaf jonge leeftijd - naast hun moedertaal Quechua - hun tweede taal, het Spaans leren…
We zijn enkele keren -zowel tijdens de dag als ‘s nachts- uitgevaren met de kano (zonder motor) om te genieten van het prachtige schouwspel langs de riviertjes. Naast de afwisselende plantengroei namen we ook heel wat diersoorten waar: vogels, vlinders (met prachtige kleurenschakeringen), waterzwijnen, insecten, vleermuizen, apen … Helaas zorgde de volle maan er voor dat vele diersoorten zich schuilhielden tijdens de nacht.
Tijdens één van onze laatste dagen zijn we met de kano gaan vissen met zelfgemaakte vislijnen van bamboe. Helaas slaagde enkel één persoon er in een vis te vangen; een piranha nog wel (smaakt heerlijk). Dit neemt niet weg dat het voor ons een zeer lachwekkende ervaring was; ik had enkele keren bijna een vis, maar kreeg ze nooit echt te pakken. Een blad heb ik dan wel weer opgevist (eh… tja!). Mijn moeder bleek een krak in een vrij bijzonder fenomeen: feeding the fish! Zo liet ze keer op keer de vissen ontsnappen met het rauwe vlees dat we als aas gebruikten!
Ook tijdens de nachten hebben we wat afgelachen (én weinig geslapen!): de vreemde geluiden en verschillende diersoorten in onze Lodge liet onze verbeelding werken. Af en toe een gil of een gevecht met één of ander vies beest was dus dagelijkse kost!
Insecten zijn hier (wat mij betreft: helaas) bij de vleet. Eenmaal trokken we ‘s nachts met de kano de rivier op om de glinsterende kleuren van de insecten en hun cacafonie van geluiden te bewonderen. Voor de rest ontweken we de insecten het liefst… Het heeft echter weinig geholpen want na deze korte periode vonden we maar liefst 135 insekten beten terug op mijn lichaam ( jaja, we hebben ze geteld! Zou ik nu in het Guiness Book of Records komen!? hehe)
De kolonies mieren (je had verscheidene soorten: parasolmieren , draagmieren,…) waren al bijna even erg als de muggen! Sommige mierennesten vind je op grote hoogten in bomen. We zagen vaak grote soorten mieren van 3cm, die je hoge koorts kunnen bezorgen. Ook allerhande soorten spinnen vind je bij de vleet. Zelfs grote behaarde spinnen zoals de tarantula. En het is nog niet voldoende dat spinnen kruipen, in de jungle hebben ze - alsof dit alles nog niet genoeg is! - ook nog de springspin. Aargh!
De mensen in de Lodge hadden verscheidene nationaliteiten: Belgen, Zweden, Duitsers, Nederlanders, Fransen, Zwitsers, Amerikanen, Japanners, Engelsen… Iedereen kon wel een beetje Spaans. Maar na een tijdje merkte je wel dat het Engels de bovenhand kreeg. Sommige mensen volgden hier ook Spaanse lessen. Ze hadden geboekt voor “halftijds cursus en halftijds excursie”. Interessante combinatie…
Het eten in de Lodge was lekker. Niettemin kregen we hier ook met enkele rare gewoonten te maken: de schotels bestonden steeds uit rijst en aardappelen. Daarbij ook nog frietjes gemaakt van yuca’s. Verder maïs en heel veel lekkere groenten.
In het restaurant was er op een gegeven ogenblik op de tafel een voetbalmatch tussen één van de papegaaien (Carlos Julio) en wijzelf. Het balletje bestond uit een verfrommeld servet. Met z’n allen genoten we van dit - niet alledaagse - spektakel!
De organisatie van de excursies was niet echt professioneel. Eerder amateuristisch improviserend. Een dag op voorhand kon je bijvoorbeeld nooit weten wat de planning was en dat was wel spijtig.
We keerden terug met dezelfde busmaatschappij als die waarmee we gekomen waren! De bus was - verbazingwekkend - weer stipt op tijd ( stiptheid komt hier nochtans weinig voor!). Omdat het licht in het hele dorpje Coca plotseling was uitgevallen, zijn we vroegtijdig de bus ingegaan! Opeens vertrok de bus echter met enkel wij als haar passagiers. Toch maar snel even aan de chauffeur gaan vragen waarheen deze trip leidde en of we wel in de juiste bus zaten! Ja, hoor, maar er kwam een politiepatrouille af en de chauffeur ging er daarom snel vandoor! Ach ja…???
Tot tweemaal toe hebben we een politiecontrole gehad tijdens onze terugtocht naar Quito. Iedere keer dienden we ons echt paspoort te tonen (in Quito lopen we uit veiligheidsredenen rond met een kopie). De tweede keer waren ze met zijn vieren, waaronder twee zwaar gewapende mannen! De vreemdelingen (de toeristen dus) moesten uitstappen en mee naar een kantoor. Waarom hebben we nooit geweten!
Na een lange tocht op dezelfde hobbelige baan zijn we veilig in Quito aangekomen. De buschauffeurs zijn gelukkig erg voorzichtig op de baan. Ze hebben een rode lamp (vooraan) aan de buitenkant van hun bus. Ook vrachtwagens beschikken hier over. (Omdat de weg zo slecht en niet verlicht is, kunnen ze van ver de anderen van hun komst op de hoogte brengen.)
De tocht in de jungle was dus een waar avontuur! En ondanks deze leuke ervaring was ik ontzettend blij de jungle weer te mogen verlaten en huiswaarts te keren!
Maar onze tocht is nog niet gedaan. Morgen vertrekken we terug met rugzak naar het zuiden en verder door naar de kust. Joehoe!

03 december 2002

Zondag om 8h vertrokken we vanuit Quito zuidwaarts langs de avenue van de vulkanen. Deze wordt beheerst door de 5897m hoge vulkaan Cotopaxi. Deze actieve vulkaan heeft een met sneeuw bedekte kegel. We reden tussen dennebossen voorbij het Nationaal Park Cotopaxi. Wat later passeerden we Latacunga en Ambato om voor de middag nog Baños te bereiken. Baños is prachtig gelegen tussen hoge bergen verzaaid met groene grastapijten en aan de voet van de actieve vulkaan Tungurahua. We vonden er een leuk hotelletje (Plantas y Blanco: aanrader!) waar we later ontbeten op een aangenaam dakterras.
In Banos nam ik van de gelegenheid gebruik om enkele fotofilmpjes te laten ontwikkelen. De foto’s waren helaas veel te donker ontwikkeld. In Ecuador weet je nooit in welke staat je je foto’s krijgt!
Na de middag huurden we een scooter bij hetzelfde verhuurkantoor waar ik voordien al was geweest. Ter herinnering: de scooter had toen problemen, maar ik was van mening dat dat een éénmalige gebeurtenis was. Dus we vertrokken met een leuke (zogezegd nieuwe) scooter en reden langs schilderachtige wegjes, onder watervalletjes en langs diepe ravijnen. Mijn moeder heeft zelf even geprobeerd te sturen, maar aangezien de moeilijke weg niet aan te raden was voor mensen zonder (zware) scooter rijervaring, heb ik het stuur weer overgenomen. Het plezier werd echter gauw verstoord door een schreeuwend geluid in de motor. En ja hoor, talrijke minuten later begaf hij het. Daar stonden we dan, wij de avonturiersters, in the middle of nowhere! Uiteindelijk hebben we onze krachten gebundeld en de meer dan 70kg wegende scooter verder geduwd tot de plaats waar een koppel - gelukkig!- hun auto onder een watervalletje aan het wassen was. Tot onze grote vreugde waren ze zo vriendelijk mij terug naar de verhuurder in het dorpje te brengen… ondertussen mijn moeder achterlatend (met de scooter) in niemandsland.
Na mijn “zegje” gedaan te hebben in het verhuurkantoor, keerden we met een takelwagen terug naar de plaats waar we mijn moeder met de scooter hadden verlaten! Met vier hebben we uiteindelijk de scooter toch in de laadbak gekregen. Mijn moeder en ik zijn er dan ook maar bij gekropen. Wat later bleek dat de “gloednieuwe” (yeah right!) scooter inwendige problemen had!
Toen we wat later gingen eten, werden we plotseling gestoord door een hels kabaal: auto’s en voetgangers, vlaggen en toeters. De nieuwe president Lucio Gutierrez werd uitbundig gevierd. Hij werd verkozen met 72% van de stemmen. Sommigen blijven er echter sceptisch bij omdat hij gedurende jaren het leger gediend heeft.
De volgende dag zijn we onmiddellijk na het ontbijt gaan paardrijden. Ik had afgesproken met dezelfde gids als een tijd geleden. Met drie hebben we een tocht van 4 u ondernomen. Eerst wandelden, galoppeerden of liepen we richting een waterval om daarna met het paard een berg met meer dan 1000m te stijgen ( tot ongeveer 2800 m). We vertoefden ons in zeer schilderachtige landschappen. Eenmaal aan de top hadden we een schitterend zicht over Banos. Maar stijgen betekent uiteindelijk ook weer opnieuw dalen en dat hebben we dus ook gedaan! Dit via een smalle, hobbelige weg bezaaid met dikke rotsblokken en naast diepe afgronden. De gids zei dat we tijdens het zwaarste deel van de afdaling helemaal achterover op het paard moesten gaan liggen. Mijn moeder bedankte en ging te voet verder. Ik heb er mij echter aan gewaagd! Maar amai, ik heb toch ook even mijn hart vastgehouden bij elke keer dat mijn paard uitschoof! Wat een belevenis!
Na deze vermoeiende onderneming, nam ik met pijn in het hart afscheid van mijn lievelingspaard en de gids om even later te verpozen in de thermale bronnen die uit de flanken komen van de 5020m hoge actieve vulkaan Tungurahua. De verscheidene baden met hun verschillende temperaturen ( tot 54 graden Celcius) waren minder bevolkt dan de vorige keer dat ik er was, hetgeen het verblijf er veel aangenamer op maakte. Het was zalig. Voor enkele Ecuadorianen was ik blijkbaar de attractie van de dag, aangezien ze mij beleefd kwamen vragen om met hen vriendelijk te lachen voor hun fotocamera! Nu weet ik hoe andere mensen zich wellicht voelen als wij hen om een foto vragen!
Tegen de late namiddag verlieten we helaas het prachtige Banos en trokken we verder naar Riobamba, een prachtig stadje gelegen aan de voet van de met sneeuw bedekte vulkaan Chimborazo (6310m). Oorspronkelijk was het onze bedoeling dit plaatsje zo snel mogelijk te passeren om vlug Cuenca te bereiken. Onze planning werd echter verstoord door een staking op de enige weg die naar het zuiden leidt. Verschillende geruchten kwamen tot ons: helemaal geen bus meer tot morgen, heel misschien nog één, … iedereen zei iets anders en niemand wist dus goed hoe het zat. We hebben dan maar snel iets gegeten aan de bushalte, zodanig dat onze ogen alles onder controle hadden. Na een uur wachten zijn we dan toch nog kunnen vertrekken naar Cuenca. Daar aangekomen was het middernacht en na getelefoneerd te hebben naar het populaire hostal “El Cafecito” (was volzet), bracht een taxi ons naar het simpele, maar aangename hotel Norte.
Cuenca is een wandelstad met klinkerstraatjes, binnenplaatsen met pleintjes, wit gepleisterde huizen met enorme houten deuren en houten of gietijzeren balkons. Cuenca heeft zijn koloniale architectuur goed weten te behouden. Zo hebben we onder meer de indrukwekkende kathedraal met zijn blauwe koepels bezocht.
Jammer genoeg hadden we niet voldoende tijd om de ruïnes van Ingapirca te bezoeken. Dit is de oudste Inca nederzetting in Ecuador.
Wat later trokken we van zuid naar west verder langs hoge bergen en (nogmaals) diepe ravijnen richting Guayaquil. De bergen hadden niet meer het schilderachtig aspect van Banos. In deze streek werden we opnieuw geconfronteerd met extreme armoede. De indianen zagen er zeer arm uit en uiterst onverzorgd. Hun huizen waren opgetrokken uit leem met als dak versleten golfplaten. De hele omgeving zag er onherbergzaam uit. De indianen die de bus namen roken niet fris. Vele mannen droegen er een beige hoed.
Aangezien er in de zeehaven Guayaquil niet veel te zien is behalve een rosse buurt, onaangename stoffige straten, een grote hoeveelheid muggen, en de criminaliteitcijfers er de hoogste van het land zijn, wilden we absoluut de nacht doorbrengen in Salinas, een moderne badplaats aan de kust. In Guayaquil hebben we noodgedwongen iets gegeten aan de busterminal. Mijn moeder haar kip was nog rauw en ze heeft ze dan maar terug laten opwarmen. Het toilet was in de keuken. We hebben onze ogen maar gesloten anders hadden we waarschijnlijk geen zin meer om onze maag te vullen. In het eethuisje bevond zich een Ecuadoriaanse man die ons absoluut op de hele maaltijd én een extra voorraad drank wou trakteren. We wilden dit niet, maar hij drong zo erg aan dat hij uiteindelijk gans het “diner” heeft betaald. Nochtans heb ik hem direct duidelijk gemaakt dat we niet in het minst geïnteresseerd waren in hem of zijn geld.
Op weg naar Salinas was de weg versperd en werd onze bus tegengehouden door wel 15 zwaargewapende politiemannen. Alle mannen moesten de bus verlaten en werden grondig gefouilleerd. De vrouwen mochten blijven zitten, hetgeen niet wegliet dat de bus tot in de puntjes werd gecontroleerd.
De chauffeur van de bus was zo vriendelijk ons in Salinas op de dijk af te zetten. Het was reeds zeer laat geworden en alles bleek potdicht in het “Spanje van Ecuador”. Daar liepen we dan met rugzak en gidsen in de hand. … de frisse zeebries deed ons herademen. Een beetje verder kruiste een travestiet ons pad. Deze was zo vriendelijk ons naar een hostal te brengen. Uitgeput kropen we eindelijk weer eens een bed in!.
De volgende morgen hebben we gezellig ontbeten op de dijk. De serveerster bleek helaas wel niet al te slim te zijn… het duurde een eeuwigheid alvorens ze onze bestelling begreep! Na het eten hebben we een lange wandeling gemaakt langs de zee tot aan de jachthaven.
We waren vlug uitgekeken op deze badplaats en zijn verder getrokken - langs het aangename San Pablo- naar Montanita. Een paradijselijke badplaats aan de voet van lage bergen. De huisjes en hotels zijn opgetrokken in bambou en dat oogt heel leuk. Dit dorpje (bestaande uit amper vier straten) is hét surf plaatsje van Ecuador. Overal in de straatjes hoor je ook reggae muziek….zalig! Een super relax plaatsje dat perfect bij me past en waar ik zeker snel terug heen ga!
Met spijt in het hart zijn we verder gegaan naar Puerto Lopez, een kleine vissershaven met stoffige straten. Hier hebben we een mooi hotel (Los Islotes) met zeezicht gevonden. En dat - wegens het laagseizoen - voor een prijs van enkel 5 dollar per nacht!
We waren van plan van hieruit een boottrip te maken naar Isla de la Plata. Dit wordt “het Galapagoseiland voor degenen die de echte Galapagos niet kunnen betalen” genoemd. We zijn gaan informeren bij enkele van de vele touroperators. De kostprijs bedroeg 50 dollar per persoon: jachtboot, ingang park, middagmaal, snorkel gerief, museum, natuurstrand enz. Maar een ding hebben ze in dat dorpje toch over het hoofd gezien. Er is sedert 5 maanden wel een bank aanwezig, maar er bevindt zich geen geldautomaat! Aangezien we niet genoeg cash geld hadden, konden we ons de trip dus niet veroorloven. Veel hebben we er niet onder geleden: het was toch niet het geschikte seizoen voor een bezoek aan het eiland.
Dus hebben we gewoon genikst, gelezen, gewandeld, contacten gemaakt met andere toeristen,… Heel even kregen we enorm veel bekijks bij de lokale bevolking met ons intens geliefde UNO kaartspel.
Die avond trokken we naar een bar op een boot op het strand! Het was heel gezellig! En de Amaretto was heerlijk! Toen ik wat later besloot huiswaarts te keren en op de deur klopte (mijn moeder had immers de sleutel van de kamer), kwam er echter geen beweging. Een hele tijd stond ik daar op de dijk op de deur te kloppen, in het midden van de nacht. Enkel ik en een stel koeën die de straat overstaken waren er aanwezig. Toen uiteindelijk een gast van de bar passeerde, maakte hij zoveel lawaai dat de bewaker geschrikt zijn ogen weer opende. Oef!
De volgende ochtend - met wat moeite én zonder ontbijt- vertrokken we naar Portoviejo met de intentie er een bus te nemen naar Atacamas, een populaire badplaats helemaal in het noorden (Esmeraldas), waar voornamelijk zwarten wonen (ex slaven). Maar door de gebrekkige businformatie moesten we nog een hele dag doorbrengen alvorens de bus zou vertrekken. Daarom besloten we maar lekker te gaan dineren in een groot Chinees restaurant. Het eten bleek echter walgelijk, waardoor we - beiden zonder voeding - onze weg verder zetten.
Na een rit van ongeveer acht uur kwamen we aan in Atacames. Georg, die we hier zouden ontmoeten, is er echter niet opgedaagd. De beklimming van de berg Sangay vergde meer dagen dan oorspronkelijk verwacht.
In Atacames heerst de traditie je haar te laten vlechten. Het was alweer even geleden, dus ik heb dat met plezier dan maar nog een keer laten doen. Het duurde enkel 45 minuten! Hoe doen ze het toch!?
Atacames was ontzettend warm (heel drukkend) en is een aangenaam plaatsje. Niettemin is het daar dat ik mij serieus heb kwaad gemaakt op een Ecuadoriaan. Hij was een hond met zijn twee voorste poten door de lucht aan het zwieren. Het arme dier jankte van de pijn! Hoe komt het toch dat er zo een dierenbeulen bestaan!? Aan deze gewoonte weiger ik mij aan te passen.
Zondag keerden we in de late namiddag terug naar Quito. Na een busrit van zes uur bereikten we het einde van onze trip. Maandag was het opnieuw de eerste werkdag en ik was uitgeput!!! Van hier naar daar rennen, maakte mij nog zieker. Dan ook nog even naar de universiteit spurten voor boeken voor mijn thesis. In aller ijl naar huis om dan niet veel later weer te vetrekken naar een optreden van een vriend. En nadien met z’n drieën op restaurant om het afscheid van mijn moeder “te vieren”. En vandaag is ze vertrokken. Het is raar zonder haar. Ik loop nog geregeld naar haar kamer, maar die blijft leeg. Haar stem beantwoordt de mijne niet. Ik mis haar nu al.

Alweer tien dagen die voorbij zijn…. Hoe rap het toch gaat: onvoorstelbaar!
Afgelopen week waren het de bekende Fiestas de Quito. De hele week veel feesten op straat. Ook kon men gaan kijken naar de stierengevechten. Ik ben echter niet geweest; gevechten tussen dieren zegt mij niks. De hele week was de stad omgetoverd in een waar festival: veel afval en veel zatte (lees: lastige) mensen.

13 december 2002

Overal in de stad reden Chiva’s rond: rijdende open bussen, waarop ten volle werd gefeest. Je moest er wel veel geld voor betalen.
Donderdag was het feest in de schooltjes van Pisuli en La Tola. Die avond vond er een barbecue plaats en zijn we naar enkele optredens geweest ter ere van de feesten. Het was wel gezellig en er was veel volk! Het was lang geleden dat ik nog eens echt was uitgeweest.
Ook vrijdag keerden we terug, maar het was er zo bevolkt dat we maar naar een leuke discotheek zijn getrokken. Waar ik noch ingang, noch vestiaire, noch drankjes heb moeten betalen. Hahaha!
Zaterdag begaf ik me naar Mi Caleta ( herberg voor straatkinderen). Het hek was echter toe, dus ik klopte hard met het slot tegen het metaal. Opeens kwam er een zwerfster op mij af, die mij begon te verwijten dat de herberg dicht was, dat alles mijn schuld was en dat ze honger had. Ik was wel even overrompeld!
Die avond was er een afscheidsfeestje van twee vrijwilligers van het project. Op de terugweg naar huis heb ik weer de schrik van mijn leven opgelopen. Je kan echt niet meer veilig in een taxi stappen; constant vallen ze je lastig. Mij in elk geval toch.
De gezondheid werkt weer wat tegen…vaak kan ik niet op mijn benen staan van duizeligheid. En dit gepaard met veel andere problemen, maakt het leven er niet gemakkelijker op. Maar ja, ik word het al gewoon. Zou de hoogte er iets mee te maken hebben??
Voor de rest weer volop aan het werk; is het niet op de stage, dan is het thuis voor de thesis.
Ik werk nu al een tijdje in Pisuli, een wijk in Quito, heel hoog gelegen op een berg. Je hebt er een fantastisch uitzicht! Maar dat is ook het enige leuke er aan. De wijk is zeer arm, er is nog maar sinds kort water en het afval ligt gewoon over het dorp verspreidt. In Pisuli bevindt er zich ( ook) een schooltje, waar we vaak langsgaan om de straatkinderen op te zoeken. En als het daar niet is, dan zoeken we ze op tijdens hun werk. Eveneens gaan we regelmatig langs bij de families van de kinderen. De gesprekken zijn allen gebaseerd op de situatie van de kinderen, de familie etc. Eventuele problemen moeten opgelost worden, maar dat is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk.
De mensen vragen mij vaak of het werk niet te zwaar is. Meestal valt het wel mee. Maar vaak hebben we gesprekken waarbij iemand of soms een hele familie hartverscheurend huilt door het leed dat hen is aangedaan of een kind dat verteld over hoe hij/zij mishandeld wordt of over hoe graag hij of zij later dokter of advocaat zou willen worden. Of een kind dat je mama noemt, omdat je de enige in zijn leven bent die nog een beetje op een moederfiguur lijkt. Op die momenten krijg ik een krop in de keel en heb ik moeite mijn tranen te bedwingen.
Woensdag trokken we naar La Granja in Ambato. Daar worden alle kinderen van het project in heel Ecuador, waarvan het uiterst moeilijk is hen weer in hun familie te reïntegreren, dag en nacht ondergebracht. Tijdens de ochtend volgen ze les en in de namiddag verdienen ze een centje bij door het bereiden van kaas. La Granja ( =hoeve) kent een enorme oppervlakte en biedt een interessant en leuk alternatief voor de jongeren.
De mensen wouden me er wel weer cavia voorschotelen (met hoofd en poten er nog aan!). Verafschuwd ben ik dan maar weggegaan. Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht te blijven.
De afgelopen week is mijn leven weer drastisch verandert. De relatie met Georg is afgelopen. Simpelweg omdat er geen realiseerbare toekomst voor ons is weggelegd. Dus iedereen die al schrik had dat ik naar Ecuador zou terugkeren en nadien in Oostenrijk zou gaan wonen: niet dus! Maar juich niet te vroeg: Australië staat nog steeds op het programma.
En ook al is het beter zo; het is wel moeilijk om opeens en onverwacht naar een leeg huis terug te keren of te beseffen dat het toch wel een fantastische relatie was. Maar goed, het had niet mogen zijn. Laten we het daar bij houden.
Ik kijk nu dus wel uit naar een zeer eenzame kerst. Heel veel mensen keren nog voor Kerst terug naar hun land en heel wat anderen gaan rondreizen. Iedereen is dus letterlijk weg…behalve ik ( werken hé). En ook al ben ik geen echt kerstmens… het is toch geen leuk vooruitzicht om die speciale dag zonder vrienden of familie door te brengen. Maar goed dat mijn vader en Bea de 26ste aankomen. Toch nog enige vreugde!

26 december 2002

Prettige feesten allemaal!
We zijn alweer bijna 2003! Niet te geloven!
Afgelopen week kwam ik tot een fantastische ontdekking! Wat zag ik - als kaasliefhebster - opeens in de supermarkt!? Brie! Niet te geloven! Voor de kerstperiode hadden ze zich even Brie aangeschaft! Genoten dat ik heb! Moest ik een ijskast hebben, dan had ik een hele voorraad gekocht! Hehe! Maar ja…snik!
Op het werk vloog de tijd! Er waren heel wat kerstfeestjes voor de kinderen en dat was heel gezellig! Goed dat er nog weldoeners zijn die wat vreugde in de kinderen hun leven brengen.
Donderdag op de stage had ik het wat moeilijk. Ten eerste omdat er enkele mensen van het project alleen maar aan geld denken! En je zou toch denken dat net zij weten dat de kleine dingen in het leven veel belangrijker zijn! Maar nee! En dat was wel een grote teleurstelling. Maar goed, gelukkig zijn ze niet allemaal zo.
Ten tweede omdat ik net hoorde dat mijn favoriete kinderen ( allen uit dezelfde familie) door de vader mishandeld worden en ik er niets aan kan doen! Vreselijk! Het zijn zo een schatjes die door het lot in een verschrikkelijke wereld zijn terecht gekomen! Moest ik kunnen, dan zou ik ze meenemen, maar ja… ik heb hen ook geen toekomst te bieden. En ik weet wel dat ik me die dingen niet mag aantrekken, maar volgens mij is dat nier meer dan menselijk!
Die avond heb ik mijn gedachten dan maar even verzet in mijn favoriete nieuwe discotheek Bloom’s… eindelijk eens meer dan alleen salsa muziek!
Vrijdagnamiddag vond er een speciale kerstmiddag plaats in La Tola en dat was wel zeer gezellig! Toch nog een beetje Kerst dus! Die avond vond het concert van Bacilos plaats in een - tegen alle verwachtingen in - schitterende zaal in de stad! Het was fantastisch!
En dan de volgende ochtend om half zes het bed uit: we vertrokken immers met z’n vieren naar Montanita (het surfplaatsje aan de kust, remember? ). We hebben er vrij lang over gezet… het zat ons ook niet echt mee… ongelukken op de weg, etc. Maar kom, ik zat met een vriend ‘in de laadbak van de truck’ en het was best wel gezellig!
Eindelijk aangekomen in het surf, hippie, reggae dorpje waren we alle vier ziek! Onvoorstelbaar! Het is niettemin een heel leuke trip geworden. We hebben veel interessante mensen leren kennen en zó hard gelachen! Dat het er pijn van deed! Het was ook heerlijk naar die hoge golven te kijken! Tegen eind deze week verwachten ze golven met een hoogte van ongeveer drie meter!
Met spijt in het hart ( weeral) keerden we dan terug naar de vissersstad Manta. Vandaar zouden we de nachtbus nemen naar Quito. Omdat we zo ziek waren hebben we even een vlucht overwogen, maar aangezien het kerstavond was, waren er helaas geen vluchten. Dan toch maar op restaurant ( met veel moeite); Salsa y pizza! Eén van de betere restaurants van Ecuador! Heerlijke vis!
De bus naar Quito is - ondanks de ziekte- zeer vlug verlopen! We waren de enige passagiers, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben gehad! Op kerstdag heb ik geslapen en heel wat dingen geregeld! Helemaal geen feest dus. Maar al bij al vond ik deze kerstloze Kerst niet zo erg! Dit jaar gewoon een dag zoals een andere!
En ondertussen zijn we alweer 19u45…. Over nog geen twee uur zie ik mijn vader en stiefmoeder weer! En dat na bijna vier maand! Ik ben benieuwd! De champagne staat in elk geval al klaar! LOL

Happy New Year! Mijn vader en Bea hadden wegens onvoorziene omstandigheden de vlucht van Miami naar Quito gemist, hetgeen betekende dat ze een dag later als voorzien aankwamen. Het was leuk om hen weer te zien! Het leek alsof we al die tijd niet van elkaar verwijderd waren geweest.
Hun komst ging gepaard met heel wat leuke kaartjes en pakjes… af en toe vrij emotioneel! Bedankt allemaal!

1 januari 2003

Die middag zijn we met veel haast allerlei dingen gaan regelen. Tegen de avond vertrokken we met z’n allen naar Otavalo. Die zaterdag was er veel meer volk op de markt dan de keren daarvoor. Ik veronderstel dat de kerstperiode hier ook wat mee te maken had!
De rest van de dag was vrij vermoeiend: we keerden terug naar Quito om wat later weer de avondbus naar Banos te nemen. Daar aangekomen verbleven we in het - zoals steeds - uitstekende hostel Plantas y Blanco. De volgende ochtend vertrokken we voor een nieuwe rit te paard van vier uur. Deze was helaas met een andere gids dan oorspronkelijk gepland, maar al bij al verliep de tocht zeer vlot!
In de late namiddag vertrokken we naar Riobamba waar we de nacht doorbrachten in hotel Zeus. We waren uitgeput; ik bovendien nog steeds niet helemaal aan de beterhand en papa en Bea stijf van het paardrijden en hun zonneslagen!
‘s Ochtends vertrokken we vroeg met de bus richting Cuenca. In de buurt van Ingapirca stapten we af en reden we in de laadbak van een truck voort naar de ruïnes. Deze ruïnes zijn de grootste Incanederzetting van Ecuador. Ingapirca betekent ‘Stenen Muur van de Inca’ en bevindt zich ongeveer 3100 meter boven de zeespiegel. Die hoogte konden we aan de lijve ondervinden: na het betreden van enkele trappen waren we alle drie al lichtjes buiten adem!
Tegen de avond kwamen we aan in het mooie Cuenca, waar we verbleven in het goede Hotel Presidente. Na een bezoek aan de stad keerden we dan in de vroege avond met het vliegtuig (Tame) terug naar Quito.
Eens thuis aangekomen hoorden we van de bewaker dat ze mijn water en electriciteit hadden afgesloten wegens problemen in mijn appartement. Angstig betraden we mijn woning en controleerden met kaarsen of de vloer nat was. Alles leek in orde te zijn. Wanneer alles weer werd aangesloten, bleek dit echter minder waar! Een overheersend geluid uit een buis onder de badkamervloer deed ons opschrikken. Meer en meer water verspreidde zich over de grond. Het afsluiten van de kranen in die badkamer hielp niet. Gevolg: al het water is ondertussen al vierentwintig uur afgesloten. En aangezien het nu nieuwjaarsdag is, zal ik tot morgen moeten wachten om weer in een normale woning met water te leven. Gelukkig kon ik op de hulp van mijn vader en Bea rekenen voor het oplossen van onze kleine crisis situatie en voor het bevoorraden van hoeveelheden water. En dat allemaal op een al zeer kort tijdschema op Oudejaarsavond!
Maar goed, wat later zijn we dan samen met enkele anderen in Mongo’s gaan eten. Tijdens Oudejaarsavond bevonden we ons in een café! Buiten werden ondertussen ( al de hele dag) poppen en maskers verbrand. Dit was symbolisch voor het verwijderen van al het slechte van het afgelopen jaar en het beginnen van het nieuwe jaar met een schone lei! Ook traditioneel op Oudejaarsdag zijn de verkleedpartijen. Op weg naar het restaurant werden we verscheidene keren tegengehouden door verkleedde mensen, vaak - tijdelijke - travestieten, die vroegen om geld.
Wat later ben ik met vrienden uitgeweest tot in de vroege uurtjes. En echt nieuwjaarsgevoel had ik niet, maar we hebben in elk geval wel heel leuk gefeest! En dat is het belangrijkste toch!???
Vroeg in de ochtend zijn papa en Bea naar de jungle vertrokken; ze verblijven er tot zaterdag in Yarina Lodge, waar ook ik en mijn moeder zijn geweest. En ik, ik ga vanaf morgen weer ijverig aan het werk! Het staat in elk geval al vast dat het een hectische week wordt!

13 januari 2003

Terwijl papa en Bea genoten van hun jungleavontuur (met slangen en andere leuke diertjes), was ik aan het werk. En als het niet op de stage was, dan was het thuis voor de thesis.
Het waterprobleem heeft nog enkele dagen geduurd. Dan zijn ze het lek eindelijk komen maken! Amai, weer water hebben was/is fantastisch!
Eenmaal terug van de jungle vertrokken papa en Bea nogmaals voor een historische tour door Quito. Deze bleek wat té historisch te zijn…. Tegen de avond zijn we gaan eten in mijn favoriete restaurant (Chinees). Heerlijk…eens te meer.
De volgende ochtend, op 5 januari zijn we om iets na half vijf opgestaan ( moe!!!). Bea moest immers haar vlucht huiswaarts halen. Uiteindelijk is deze veel later vertrokken, omdat het toestel teveel woog! Typisch Ecuadoriaans natuurlijk! Anyway, wij konden dit allemaal zien vanuit het ‘nationale vertrek’ gedeelte van de luchthaven. We vlogen die dag namelijk naar de Galapagoseilanden. Op de luchthaven bleek al dat er van alles niet klopte. Ons ticket - verkregen bij reisagentschap Galaeco - om de 11de terug te keren, gold niet. Op geen enkele vlucht waren nog plaatsen en de onze bleken onbestaande. ‘Klein’ probleem, want mijn vader moest de twaalfde terug naar België vliegen! Op de luchthaven kon niemand ons echt helpen: we moesten het ‘maar’ in Galapagos regelen.
Na een vlucht van ongeveer twee uur (met tussenstop in Guayaquil) kwamen we rond de middag aan op het eiland Santa Cruz. Tijdens de landing hadden we al een adembenemend zicht: helderblauw water, …. Zalig!
Aangekomen op de kleine luchthaven hebben we na veel aandringen toch nog een vlucht kunnen regelen. Niet veel later vertrokken we naar onze boot: Yolita. Al gauw bleek dat we een leuke groep van twaalf personen hadden! Enkele mensen van de Verenigde Staten, anderen van Nederland, Zwitserland en Duitsland. En daarbij kwamen nog de zes fantastische bemanningsleden. Onder hen een meesterkok! Mmmmmm…
De boot was leuk: de kajuiten waren klein en naar de wc gaan was een heus avontuur, maar al bij al viel het goed mee. De eerste dag voelde ik mij echter al wat duizelig! Uit preventie ben ik dan maar snel gaan liggen. Ik denk dat het psychologische gedeelte mij vooral parten speelde. Ik had zoveel schrik om zeeziek te worden, dat ik mij achteraf ook zo voelde.
Na de kennismaking vertrokken we aan onze tocht…. Maar laat mij eerst wat over deze bekende eilanden vertellen.
Ze zijn gelegen op bijna 1000km vliegen ten westen van het vasteland van Ecuador ( één uur verschil) en zijn bekend geworden door de landing van de natuuronderzoeker Charles Darwin in 1835. In 1959 gaf de Ecuadoriaanse regering de archipel de status van Nationaal Park. Hiermee werd de stroom van mensen die er zich wouden vestigen fel beperkt.
De eilanden vormen een hele ‘dierentuin’ waarbij de meest rare diersoorten volkomen vrij leven. Het eilandenrijk omvat dertien grote eilanden, zes kleine en tweeënveertig nog kleinere, waarvan sommigen niet meer zijn dan een rots. Ze zijn allemaal van vulkanische oorsprong en nemen 80 000 km² in beslag. Het hoogste punt ligt op ongeveer 1700 meter (Isabela eiland). Er wordt aangenomen dat de archipel voornamelijk is gevormd door opeenhopingen van lava na een aantal onderzeese vulkaanuitbarstingen.
De lage eilanden zijn het droogst. Men kan er vele cactussen terugvinden.
Galapagos kent 58 vogelsoorten, waarvan er 28 endemisch zijn. Zelf hebben we verscheidene soorten gezien, zoals onder andere Albatrossen, fregatvogelmannetjes, blauwvoetrotspelikanen, Galapagosduiven, etc.
Bezoekers mogen enkel op bepaalde plaatsen aan land en dit steeds in de aanwezigheid van een gids.
Die dag trokken we naar Bachas Beach. In deze omgeving zagen we schitterende kleurschakeringen, massa’s zeeleeuwen, zeeleguanen, krabben , flamingo’s en andere vogels. We gingen er wat later ook zwemmen in het helderblauwe water.
De eerste nacht lag de boot stil. Toen hebben we een tijdje op het bovendeck geslapen. En dat met de mooiste sterrenhemel die ik ooit gezien heb! Fantastisch!
De tweede dag ontbeten we tegen een uur of zeven en bezochten we Plazas Island (north en south).
Daar zagen we - indien mogelijk - nog meer zeeleeuwen, landleguanen, krabben, tropische vogels, hagedissen, ….
Tegen de middag vertrokken we met de boot voor een tocht van twee à drie uur naar Santa Fé Island! Lekker gezond op het bovendeck én niet eens ziek (hetgeen niet van iedereen gezegd kan worden :wink: ). Op Santa Fé zijn we gaan snorkelen, maar er viel niet zo veel te zien. Enkel een paar reuze zeeschildpadden en andere grote vissen. Ik heb er wel de schrik van mijn leven opgelopen. Ik had natuurlijk wel al gehoord dat de mannelijke zeeleeuwen vrij agressief zijn én dat een week voordien ééntje van hen een bezoeker in de arm had gebeten! Dus… met dit in mijn achterhoofd, trachtte ik steeds hun territorium te ontwijken. Tegen het einde - iedereen was al met het motorbootje terug naar de grote boot - nam ik mij voor gewoon naar de boot terug te zwemmen. Ik begon mij rustig en nietsvermoedend door het water te bewegen tot ik op een bepaald moment een grote, mannelijke, vieze, blazende zeeleeuw op mij af zag ‘stormen’. Paniek alom, want hij kwam niet al te vriendelijk én met volle vaart op mij af! Ik begon natuurlijk te schreeuwen! Gelukkig was er een motorbootje van een ander jacht in de buurt! Zij zagen wat er gebeurde en de gids sprong razendsnel in het water. (ik wou er absoluut uit en hij dook er in….hehe) Hij begon met allerlei snorkelmateriaal naar de zeeleeuw te gooien, die hierdoor werd afgeleid. Ondertussen zwom ik aan een snelheid als nooit te voren naar dat bootje en kroop er in. Amai, wat een avontuur! Nu ben ik die andere gids eeuwig dankbaar. De zeeleeuwen zijn dus niet zo schattig als ze lijken.
Wat later gingen we aan land in de arid (droge) zone, waar zich veel stekelige planten bevonden.
‘s Avonds speelden we met de hele groep UNO, maar ik kan je verzeker dat dat met een internationale groep niet haalbaar is. Die nacht vertrokken we voor een zeer wiebelige tocht van zo’n zes à zeven uur naar Espanola. Onvoorstelbaar hoe fel de boot schommelde! Ik heb dan even getracht in mijn kajuit te slapen, maar na vijf minuten was ik alweer boven! Haha! Ten eerste door de warmte die er heerste (het raampje mocht niet open, tenzij we een stroom water over ons heen wouden) en ten tweede omdat ik door al dat gewiebel gegarandeerd van mijn stapelbed zou zijn gevallen! Dus dan heb ik mij maar - na het bewonderen van alle sterren - boven op de bank naast de eettafel gelegd en heb ik met moeite de hele nacht overleefd.
Op Espanola zagen we weer een reeks vogels en prachtige natuur. Typisch voor dat eiland is de Blow Hole. Het water gaat via een spleet in de rots, waardoor het wat verder in deze weer fel omhoog wordt gespoten. Heel mooi om te zien.
Die namiddag zijn we niet mee gaan snorkelen. We waren te moe en de stroming naar de rotsen was te hevig.
Om 22u30 vertrokken we voor weer een nachttocht naar Floreana. Die nacht heb ik - weer op de bank - al wat beter geslapen. Ik was wel vroeg wakker, waardoor ik de zon zag opkomen! Prachtig!!!
Het grappigste op Floreana is de Post Office, die nog steeds werkt! Iedereen kan er post achterlaten en de bedoeling is dat nadien personen alle post voor hun streek meenemen en gaan afgeven/ opsturen. Zou mijn kaartje aankomen??? Lol! Als het ware nog grappiger was het feit dat het zand naar en van die plaats zodanig heet was, dat we allen al schreeuwend (letterlijk!!!) met verbrandde voetzolen terugkwamen gelopen…. Snel het water in! Aiaiaiaiaiaiai!!!
Die avond was de kok jarig en was de boot versierd met heel wat ballonnen etc! Heel gezellig! De kok was echt een natuurtalent!
Woensdag zijn we weer gaan snorkelen en het was prachtig! Honderden soorten vissen, vaak ook hele grote! Ik heb zelfs enkele keren naast haaien gezwommen (ze zijn niet agressief, omdat ze genoeg te eten hebben…we zullen dat maar geloven zeker…hehe). Daarna vertrokken we naar Santa Cruz. Alweer gezond op het benedendeck! Af en toe rolden we wel heen en weer, maar dat is enkel een klein detail! Lol!
Tijdens het laatste avondmaal kregen we een afscheidstaart en zat de sfeer er al goed in! Wat later vertrokken we dan naar een plaatselijk danscafé in het vissersplaatsje Puerto Ayora. Het was heel leuk! Die nacht sliepen we met enkele mensen op matrassen op de grond in de eetruimte! Eh… ja :wink: Veel slapen is er echter niet van gekomen! Na twee uur moesten we er al weer uit! Aaarggggggghhhhhh!
Die dag gingen we naar het Charles Darwin Research Station, waar we verschillende reuzenschildpadden, leguanen etc zagen. Wegens tijdgebrek is dat bezoek nogal snel verlopen.
In de namiddag gingen we naar het Marine Research Reserve, waar we door de natuur (lees: modder) wandelden en vele schildpadden tegenkwamen! Het grappige (hmm) was dat de gids niet had verteld dat we dat gingen doen en niemand zich er op voorzien had! Daar stond ik dan met mijn rokje en wit topje! Daarbij kwamen nog laarzen voor de modder; ik zag er schitterend uit! (ahum) Wat later moesten we door de lavatunnel ( ontstaan toen de lava aan de oppervlakte al stolde, terwijl de stroom eronder nog vloeibaar was) stappen en kruipen en dat zicht was nog erger! Echt, de foto ziet er fantastisch uit!!! ( en mijn knieën liggen er open van) Te grappig!
Om te eindigen bezochten we de Twinns…. Diepe grote natuurlijke putten in de grond. Das was wel leuk om te zien.
De boottocht was gedaan en mijn vader en ik verbleven nog even in Puerto Ayora in hotel Ninfa. Er was een klein zwembad en een deftige kamer! Wat was het heerlijk om weer een normale douche te kunnen nemen of even normaal naar de wc te kunnen gaan!
Die avond gingen we weer met de groep naar dezelfde bar Lemon y café. Daarna viel het afscheid! Sommigen gingen weg, anderen vaarden nog voort met de boot, … gelukkig zal ik sommigen van hen weerzien! :wink:
De dag erna was het minder goed weer. We hebben dus wat gewandeld en ik heb ijverig wat teksten voor mijn thesis gelezen. Het stadje was trouwens toch vrij dood! Het enige wat je kon doen, was de plaatselijke bevolking gaan bewonderen in hun ecuavolley-spel. Dat is de populaire sport van Ecuador, maar dat heb ik al eens uitgelegd, nee?
Ons avondmaal zijn we gaan eten in het leuke Garrapata. Lekker, hoor.
De volgende dag vlogen we terug richting Quito en zijn we ergens iets gaan eten. Tot dat moment heb ik steeds het gevoel gehad dat ik nog op de boot zat! Ik was steeds heen en weer aan het waggelen. De mensen moesten ook gedacht hebben dat ik dronken was…. Niet dus! Lol.
Zondagochtend is mijn vader dan weer vertrokken…. Snik!!! Maar goed, we hebben in elk geval leuke herinneringen! Galapagos was fantastisch! En ondanks zijn dure prijs ZEKER de moeite waard!

18 januari 2003

Ik was net terug van Galapagos en ben letterlijk in het werk gevlogen! De afgelopen week was ontzettend zwaar! Eerst en vooral had ik keiveel werk; ik ben van hier naar daar gerend voor allerlei redenen. ‘s Avonds heb ik soms ook gewerkt en vandaag, zaterdag eveneens. En als het nog niet genoeg was; tussendoor heb ik nog voor mijn thesis geschreven! Al dit om te zeggen dat ik nu dus vrij (lees: heel ) moe ben!
Het werk was ook emotioneel vrij zwaar; ik heb veel gesprekken gehouden met de kinderen en het was niet altijd even gemakkelijk! Eén keer was een meisje echt aan het tegenwerken, maar voor de rest waren het allemaal lieve kinderen met heel veel problemen. Gisteren bijvoorbeeld praatte ik met een jongetje wiens zevenjarige zus nog niet zo lang geleden overleden is en wiens vader nu stervend is. Daarbij komt dan nog dat ze thuis heel arm zijn en niet kunnen rondkomen! Als hij dan in snikken uitbarstte, had ik het toch even moeilijk. Of een ander meisje dat niet naar school kan, omdat ze zeven dagen per week moet werken om te kunnen overleven en wie bovendien door haar hele familie wordt misbruikt. Ze is het echter al zo gewoon, dat ze het de normaalste zaak van de wereld vindt. En nog tientallen van die toestanden. Ik heb hier echt al zo veel dingen gezien en meegemaakt! Onvoorstelbaar!
Anyway, de komende drie weken zullen er niet op verbeteren, want ik moet - indien mogelijk - nog meer shifts doen met nog meer emotionele gesprekken.
Hierbij komt nog dat de mensen van mijn project Gerardo (mijn Ecuadoriaanse broer) om een onverstaanbare reden hebben gestuurd naar een ander deel van het project (buiten Quito) en dat is uiteraard keierg!
Maar goed, ondanks alles is de moraal nog goed….

25 januari 2003

Heel veel nieuws heb ik niet…. De afgelopen werkweek was niet zo zwaar als de vorige…het was wel nodig! Ik ben blij dat ik ook weer wat vrienden kon zien! De komende twee weken, tevens ook de laatste stageweken, zullen immers extreem zwaar en druk worden!
De busprijzen zijn opgeslagen met vijf cent! De bus is hier heel goedkoop, maar aangezien ik op verschillende plaatsen werk, moet ik ontzettend vaak de bus nemen. Ik geef een fortuin uit aan die ritten.
Ik ben deze week gaan buikdansen! Een zeer leuke ervaring! Het zal niettemin nog lang duren alvorens ik een ervaren buikdanseres ben! Hahaha

06 februari 2003

De laatste weken heb ik voornamelijk gewerkt, ook op zaterdagen en nachten. De werkdagen bevatten vaak emotionele toestanden zoals zwangere veertienjarigen zonder geld en absoluut geen toekomst voor hun kind of volwassen moeders die hun kind dood wensen. Soms is het moeilijk naar huis te gaan en niet aan die toestanden te denken…
Morgen is mijn laatste werkdag en dat is wel raar. Vanaf zaterdag ga ik met Manoël, een vriend uit België die op bezoek is, rondtrekken. De achttiende vertrekt hij weer en een week later is het mijn beurt! En dat besef wordt steeds groter…Ik denk niet echt meer in weken, maar in dagen. De spanning stijgt en het is met gemengde gevoelens dat ik aan mijn terugkeer denk! Heel blij dat ik iedereen zal weerzien, maar zo triest om deze prachtige plaats te verlaten.
Daarnet heb ik van een straatmeisje een afscheidscadeautje gekregen. Het was zeer onverwacht en ik kreeg er echt tranen van in mijn ogen! Het feit dat de meest arme persoon jou iets schenkt, betekent heel wat. Deze dag deed mij beseffen dat het afscheid echt begonnen is en naast de vreugde brengt dat heel veel verdriet.

Zaterdagavond (8 februari) zijn we vertrokken naar Banos, waar we de volgende ochtend zijn begonnen aan een tour te paard van twee dagen in de bergen. Helaas waren de paarden van Francisco Lopez al uitgeput voor we aan de tocht begonnen. Dit had als gevolg dat we tegen het einde van de dag de paarden hebben moeten voorttrekken naar boven. Dit allemaal boven de 3000 meter (lees: vreselijk koud) en in de regen!

19 februari 2003

Na een tocht van ongeveer zeven uur kwamen we aan in de chalet op de top van de berg. Wat een prachtig zicht zou geweest zijn bij heldere hemel, was nu enkel een zee van wolken. Niettemin was het fantastisch om ons boven de wolken te bevinden. Aangezien het ijzig koud was in de chalet en onze kleren doorweekt waren, hebben we ons wat later in enkele dekens gewikkeld. Voor mij bleef het ondanks de thee, warme maaltijd en klein beetje rum verschrikkelijk koud. De volgende ochtend doken we in onze - nog steeds doornatte - kleren en begonnen we aan de afdaling, die vrij snel verliep. De zichten over het dorpje Banos en de overige bergen waren adembenemend. Toch waren we heel blij weer ons hostel te bereiken… verbaasd? De tocht te paard was een heel avontuur en zullen we dus ook niet snel vergeten!!
Dinsdagavond sliepen we in een miserabel hotelletje in Riobamba (we gingen voor low-budget), waar we ondanks de vuiligheid veel pret hebben beleefd. De ochtend nadien vertrokken we om zeven uur met de trein ( één van de enigen van Ecuador!) naar Alausi! Deze treinrit wordt beschouwd als de moeilijkste ter wereld, aangezien het treintje zich op grote hoogten door de bergen begeeft. Het spectaculaire is dat iedereen op het dak van het treintje kan gaan zitten, hetgeen je al onmiddellijk een adrenaline stoot bezorgt wanneer het treintje nogmaals langs een extreem diep ravijn rijdt. ‘s Ochtends was het ontzettend koud bovenop het treintje. Tegen de middag werden de windvlagen gelukkig afgewisseld met wat zon. De trein rijdt, zoals eerder vermeld, van Riobamba tot Alausi, om vandaar door te rijden tot Narriz del Diablo en terug te keren naar Alausi. Er wordt steeds beweerd dat el Narriz du Diable het mooiste stuk is. Nochtans waren wij van mening dat vooral het deel voor Alausi adembenemend en spectaculair was. Toen bleek dat el Narriz du Diable een simpele rots was (zoals alle anderen in de omgeving), kwam er toch een kleine teleurstelling. Niettemin beschouwen we het treinritje als een fantastische ervaring. Wat later keerden we per bus weer terug naar Riobamba, hetgeen slechts twee uur duurde.
Op donderdagavond zette ik dan met een andere vriend mijn weg voort naar Montanita aan zee. Daar aangekomen was de hemel voor een keer helderblauw en waren de golven ontzettend hoog! Uitstekend voor de surfers, maar fataal voor de vier toeristen die ( allemaal op anderhalve dag) door de uiterst sterke stroming zijn verdronken. Maar wat kan je verwachten van een badplaats zonder redders??
Montanita was bijna zwart van het volk en we hebben er ons goed geamuseerd. Gekke toestanden als muggenaanvallen, kakkerlakgevechten, kapotte schoenen en een kat in bed konden daarbij natuurlijk niet ontbreken. Maar dat heeft er voor gezorgd dat Montanita ook zoveel leuke herinneringen nalaat.
Zondagavond zijn we met de bus van La Libertad naar Quito teruggekeerd. Deze terugreis was echter niet zo aangenaam als verwacht. Zowel Bert als ik zijn gedurende enkele uren extreem slecht gegaan (lees: onverklaarbaar ziek geworden). Was het voedselvergiftiging of drugs in ons eten?? Wie zal het weten? We hebben in elk geval serieus afgezien.
Maandag waren we dan weer in Quito en dinsdagochtend is Manoël weer naar België vertrokken. Spijtig, want we hebben ons echt wel goed geamuseerd samen.
En ondertussen is de tijd weer ver gevorderd en komt de dag van mijn vertrek steeds dichterbij. Het is geen kwestie van maanden meer, zelfs niet van weken, maar enkel van dagen! Jullie kunnen niet geloven hoe raar dat voelt voor mij. Het feit dat ik volgende week weer in Brussel zal zijn, is onvoorstelbaar. Heel wat vragen komen bij deze gedachte naar boven… Zal ik me wel weer kunnen aanpassen aan het leven in België?? En hoe zal het zijn om iedereen weer te zien? Zal ik Ecuador niet TE veel missen? Ik ben het Ecuadoriaanse leven nu zo gewoon dat de schrik er toch een beetje inzit dat de aanpassing terug thuis zeer moeilijk zal verlopen.
Bovendien is het besef heel groot dat ik de meesten van mijn vrienden en collega’s hier nooit meer zal weerzien en dat doet pijn. En de straatkinderen? Hoe zal hun leven vorderen? Hoe kan ik weggaan als ik voor sommigen de enige ben die ze hebben? Wat kan ik antwoorden op de vraag waarom ook ik hen verlaat?
Zoveel vragen en zoveel onzekerheden. Het is best wel moeilijk afscheid te nemen van dit land en dit leven. Ik heb hier zoveel meegemaakt, zoveel beleefd dat ik mij later nog zal herinneren. Hoe kan ik daarvan afscheid nemen? Hoe kan ik dit land, met zijn prachtige mensen en landschappen enkel laten voortbestaan in mijn herinneringen?
Ik wou dat ik het wist. En ik weet wel dat het leven voort gaat, maar dat maakt het er niet gemakkelijker op. Het enige wat ik nu doe is toeleven naar het einde. Altijd is het afscheid in mijn achterhoofd. Afscheid van een land met zijn mensen die voor eeuwig een plaatsje in mijn hart hebben veroverd.

13 juni 2003
Het heeft een eeuwigheid geduurd, maar ik ben eindelijk zover om aan deze verhalen een einde te bundelen. De maanden zijn voorbij gevlogen; het is verwonderlijk hoe snel de tijd soms vliegt. Ondertussen is het al juni, schijnt de zon en lijkt het alsof ik nooit elders ben geweest dan hier in hartje Brussel.
Ik herinner mij nog perfect de eerste dagen na mijn aankomst op Zaventem: ik zag allerlei mensen terug, ik heb zo intens genoten van de kleine dingen die ik in Ecuador heb moeten missen (kaas, zalm, koude melk, een warm bad en ga zo maar voort), … ik moest weer wennen aan het Belgische klimaat en het westerse leven.
De afgelopen maanden heb ik mij voornamelijk met mijn studies beziggehouden. Inmiddels heb ik al mijn examens afgelegd en dien ik enkel nog mijn thesis over de werkende straatkinderen in Quito te verdedigen.
Een nieuw hoofdstuk in mijn leven heeft zich geopend. Binnenkort ga ik alleen wonen met twee schattige katjes, stort ik mij in een nieuwe baan en breng ik mijn dagen door in de meeslepende routine, die zou eigen is aan onze cultuur.
Ecuador blijft voortleven in mijn herinneringen; ik denk nog elke dag aan de mensen die een plaatsje hebben veroverd in mijn hart, of aan de prachtige natuur waar ik zo van heb kunnen genieten, of aan de kleine dingen die het leven daar zo speciaal maakten, …
Ik ben heel blij dat ik naar Ecuador ben getrokken om nieuwe horizonten te ontdekken. Ook al ben ik nu terug beland in de Brusselse ‘sleur’, ik draag mooie herinneringen met mij mee. Ecuador heeft bijgedragen tot heel wat zelfontplooiing, kennis, ervaring en relativering. Mijn belevenissen aan de andere kant van de wereld hebben van mij een ander persoon gemaakt.
Ik kijk uit naar deze nieuwe wending in mijn leven, die mijn plannen om te reizen in Australië en Nieuw-Zeeland laat voortleven in verre dromen. Soms vraag ik mij af of dit is wat ik wil in mijn leven; ik ben een geboren reizigster en toch blijf ik in mijn geboorteland. Maar dan bedenk ik dat mijn leven nog jong is, en dat ik, wanneer de tijd rijp is mijn weg, mijn thuis, mijn doel nog wel zal ontmoeten.
En voorlopig, voorlopig is dit het levenspad dat ik heb genomen. Een pad omringd door kleine dingen die op hun manier betekenis geven aan mijn leven. En zolang ik dit weggetje bewandel met een glimlach, zolang weet ik dat ik hier thuis hoor.

wat een prachtig,spannen verhaal, wat super dat je zoiets kon meemaken jezelf vinden en nu een fantastische start maken met een nieuwe baan, veel succes en geluk in je leven gewenst!

In juli/augustus 2007 hebben we ook 24-dagense reis door Ecuador gemaakt.
Prachtig, veelzijdig, klein Andes land met vriendelijke bevolking.
In 2007 hebben we continu een contact gehad met de thuisfront via skype,ideaal!!!
Zoek je een avontuur dan is Ecuador een aanrader!

:dag: