Back to basics… in de wildernis van Zuid-Afrika
‘Een paar maanden Zuid-Afrika brengt je terug naar de essentie van het leven’. Een stelling waar ik een jaar geleden nog om gelachen zou hebben. Het zou weggehoond zijn met een simpel gebaar. Want Zuid-Afrika is zeker geen bananenrepubliek. Het is een goed ontwikkeld, modern land met zeer luxe winkelcentra, een goed wegennet en nog veel meer moois
Maar ook Zuid-Afrika kent nog ongerepte, ‘wilde’ gebieden en juist daar hebben wij ons nieuwe (t)huis gekozen. En dan merk je toch dat het ietwat anders is als in Europa. Het proces gaat langzaam maar zeker. Signalen waaraan je merkt dat het toch echt ‘back to basics is’? Heel simpel. Voordat je het weet en zonder enige aarzeling verruil je je Chanel nummer 5 of Jean-Paul Gaultier verstuiver voor een ‘Doom’ spuitbus of iets anders dat muggen en ander ongedierte doodt. Hoe meer waarschuwingen op de spuitbus des te beter. Als het al het ongedierte maar op een afstand houdt. Tegen die tijd ben je er ook allang achter dat de bekende parfum merken hiervoor uitermate ongeschikt zijn. In tegendeel; al die lekkere luchten trekken alleen maar meer vliegend, kruipend, stekend en zoemend spul aan
Je merkt dat enkele lange en korte broeken, wat t-shirts, blouses, truien en luchtige jurkjes en rokjes meer dan voldoende zijn. De rest van de garderobe kan je gestolen worden. Beter nog: je geeft het weg. Er zijn altijd mensen die je een groot plezier doet met (europese) kleding. Als er een merknaam (of reclame) op staat, wordt het helemaal hoog gewaardeerd. Wat dat betreft is het hetzelfde als in Europa. En wat moet je hier nog met stropdassen, mantelpakjes, panty’s, hoge hakken, avondkleding, etc.? Het is hooguit nog goed voor een leuke verkleedpartij of een nostalgische bonte avond.
Een snelle, sportieve kar is altijd leuk. Totdat die blitse wagen kennis maakt met de onverharde wegen hier in Afrika. Dan blijkt de stoere ‘bakkie’, een hoge 4x4 wagen met een grote, sterke dieselmotor ineens veruit favoriet. Dan zijn het niet de looks die tellen, maar de prestaties en het uithoudingsvermogen van de wagen. Hier zoek je een tractor, vrachtwagen, personenwagen en kantoor ineen
Toch nog even terug naar de kleding en accessoires. Er zijn dozen vol tassen van Europa naar Zuid-Afrika verhuisd. Om er hier achter te komen dat een rugzakje en een wat netter tasje volstaan. De rest kan verstoffen in de verhuisdozen of tijdig verdeeld worden onder de mensen in de buurt. De keuze is dan snel gemaakt.
Exact hetzelfde lot staat de collectie schoenen te wachten. Alhoewel ik het nét iets moeilijker vindt om die zomaar weg te geven. De schoenen en laarzen moeten dus maar even verstoffen. Af en toe worden ze even uit hun verhuisdoos gehaald, netjes gepoetst en met een diepe zucht weer terug gezet. Eens komt de dag dat ik ook op dit gebied back to basics kan. Vandaag nog even niet…
Onze agenda’s zijn een verademing. Niet meer dag in dag uit minutieus gepland maar heerlijk overzichtelijk. Organisatie en planning zijn nog wel van groot belang. Het betreft dan echter meestal zeer basale onderwerpen: hebben we voldoende eten en drinken in voorraad, zijn alle materialen voor een klus aanwezig, moet er nog gejaagd worden, heeft het wild voldoende water? En wat minder basaal: hoe zit het met de bezetting van de lodge, zijn de transfers voor gasten geregeld, excursies geboekt, de roosters van de medewerkers etc.
Daarbij komt dat je kunt plannen wat je wilt, elke dag verloopt uiteindelijk toch weer anders dan vooraf gedacht. Dus, hupsakee, de dikke agenda’s en Outlook schema’s de deur uit en slechts een simpele agenda gehanteerd voor de zakelijke kant van het Afrikaanse avontuur. En zie je aardige mensen, dan spreek je direct iets leuks af voor dezelfde dag of anders de volgende dag. Niets lange termijn, geen ingewikkelde puzzels en belrondes om een gezamenlijk gaatje in de schema’s te vinden.
De communicatie die bij een dergelijke leefstijl hoort, gaat grotendeels weer terug naar persoonlijk contact en – als je mazzel hebt – een werkende telefoonverbinding. Natuurlijk schreeuwen de reclames hier ook fraaie woorden zoals adsl, breedband, 3G en Edge maar nagenoeg niets van dit al werkt in het noorden van Limpopo.
Nee, als je mensen wilt zien, ga je naar dé winkel. Daar hoor je ook de laatste roddels. Om helemaal zeker te zijn niets te missen, rijd je dan nog even door naar het post-kantoor (alleen open op maandag en donderdag). Heb je daar een praatje gemaakt, dan kun je gerust wezen: je weet dan weer al het nieuws van de hele goegemeente. De bakkies stoppen hier midden op straat. Afspraken voor die avond of volgende dag worden hangend uit het raampje gemaakt, nieuwtjes uitgewisseld en eventueel nog een deal gesloten.
De rest van de wereld komt alleen het huis binnen via de satelliet tv, mobiele telefoon en e-mail. Ja, er zijn uitzonderingen op de basics! Maar al klinkt het dan allemaal erg eenvoudig, simpel is het leven hier zeker niet. Een heel nieuw leven opbouwen is opwindend, uitdagend, complex en zenuwslopend. Er wordt op allerlei gebied een beroep op ons gedaan. Op al onze creativiteit, tact, people skills, ondernemerschap en andere (sociale) vaardigheden. Gelukkig spreekt ons dit erg aan. Anders wordt het al snel een ondraaglijke taak die we onszelf opgelegd hebben.
En de Chanel? Die bewaar ik stiekem voor de hele bijzondere momenten. Voor als basics nét niet goed genoeg is. Als kers op de taart in de wildernis van Afrika.
Rex & Natascha Snelder
ZaZoe Xperience (Pty) Ltd