Reistips Vietnam?

Hoi, wie heeft er tips van plaatsen die je in Vietnam echt moet bezoeken?
Ik lees overal dat Vietnam zo vreselijk toeristisch is geworden dat het bijna niet leuk meer is, dus: waar is het nog wel leuk???
groetjes, Mirelle

Vietnam is inderdaad heeel toeristisch, voor mij ook te toeristisch.
Maar er zijn zeker nog leuke plaatsen.
Gewoon in grote lijnen de toeristische route volgen en regelmatig er vanaf wijken.

vb. als je op een toeristisch strand ligt, dan ga je gewoon een km verderop liggen…

Als je gewoon met het openbaar vervoer reist ipv de toeristische open tour, en je in hotels gaat slapen die niet samenwerken met bureautjes die opentoers verkopen dan kom je maar weinig toeristen tegen. In plaatsen zoals Saigon, Hoi An, Hue, Hanoi kom je natuurlijk toeristen tegen maar dat heb je in elk land bij bezienswaardigheden. Als je van bovenstaande route afwijkt of je gaat in de grote steden ook naar wijken waar geen bezienswaardigheden zijn maar bijvoorbeeld een leuke markt en je gaat naar Bai Tu Long bay ipv Halong bay dan kun je in Vietnam makkelijk reizen zonder toeristen tegen te komen.

Onze ervaring is dat het land zo ontzettend groot is dat je helemaal geen last hebt van toeristen. Als het ergens toeristisch is dan zoek je gewoon een ander plekje op en er zijn nog meer dan genoeg plaatsen waar zowat geen toeristen komen.

Wij vonden Hoi An een ontzettend mooi stadje, weliswaar toeristisch maar daar moet je het niet om vermijden.
In Saigon is het druk maar dat is niet door de toeristen, het is nu eenmaal een zeer dichtbewoonde stad, en het is echt een hele prettige ervaring om de sfeer van die wereldstad te proeven.
PhuCoq is een prachtig eiland met schitterende strandjes en echt nog stukken ongerepter dan bijvoorbeeld de eilanden in Maleisie.

Toeristisch, ach ja dat wel maar het land heeft zo’n ongelooflijke charme dat ik die toeristen wel op de koop toe neem.
Eerlijk gezegd zijn we in Januari en in Juni nog nooit ergens terecht gekomen waar we over de toeristen struikelden, dus volgens mij valt het best wel mee.

Hoi hoi
Langs de stranden kom je inderdaad wel wat massatoersime tegen bij van die resorts, en sommige hotels zetten zich ook zeer extreem in voor toeristen om de typische toeristenzaken te zien, zoals bijv de Cu Chi Tunnels en een rondvaartboot…maar eenmaal in de binnenlanden valt het goed mee. en het helpt ook als je in een niet toeristisch gebied met mensen spreekt en er zelf opuit gaat. Ho Chi Min en Vithmin zijn wel heel mooi natuurlijk, maar ook toeristisch…en dat hangt ook weer van t seizoen af.

Centrale hooglanden: Dalat… Zeer goed om aan te raden. Prachtige natuur, ik heb er geen toeristen gezien en het klimaat is lekker koel, als je de warmte van HCMC e.d. gewend bent althans.

's avonds op het strand onder de sterren in Nha Trang is ook heerlijk :slight_smile:

Ik ben zo’n 2,5jr geleden naar Vietnam geweest en het viel mij nog wel mee met de grote aantallen toeristen. Ik ben dan ook wel in april/mei geweest dus buiten de zomervakantie ed.
Dalat is zeker een aanrader, weet het natuurlijk niet zeker maar toen ik er was leek het in elk geval alsof ik de enige westerling/niet-vietnamees was.
Ondanks dat ook Hoi An een aanrader is barstte het daar destijds wel van de toeristen.