reistips gevraagd Australie

hallo Australië-kenners,
Ook wij willen graag kennismaken met Australië en wellicht dat jullie ons kunnen voorzien van onmisbare tips welke die kennismaking nog beter en mooier maken.
Wij (4 volwassenen) gaan onze reis maken in sept/okt 2010 en voor die reis staan enkele dingen nu al min of meer vast:
vertrekdatum 12sept (+ of - 1 dag); deelname aan Sydney-marathon op zo 19 sept en deelname aan de Melbourne-marathon op zo 10 oktober; retourdatum 24 okt.
We hebben dus zo’n 6 weken de tijd en willen zoveel mogelijk per auto afleggen; met 2 aanwezige chauffeurs vinden we 't niet erg om af en toe een dag echt “kilometers te vreten”. We willen de vluchten, auto en alle overnachtingen (eenvoudig maar wel netjes, liever B&B’s oid dan hotels) vooraf via een reisorganisatie boeken maar willen eea wel low-budget houden.
Ons eerste reisplan ziet er als volgt uit:
vertrek uit Ned naar Sydney: 12 sept.
verblijf in en rondom Sydney t/m 19 sept.
vertrek met huurauto uit Sydney richting Cairns: 19 of 20 sept.
vlucht Cairns naar Melbourne: ± 4 oktober
verblijf en en rondom Melbourne t/m 10 oktober
vertrek met huurauto uit Melbourne richting Darwin: 10 of 11 okt
24 oktober vanuit Darwin retour Nederl.

ONZE VRAGEN:
1wie kent een goede, betrouwbare en goedkope reisorganisatie die ons hierbij kan helpen
2
is een "gewone"auto voldoende; met name voor de reis Melbourne-Darwin via Alice Springs
3zijn de afstanden te doen in het geplande tijdsbestek (± 14 dgn voor Sydney-Cairns en ±14dgn voor Melbourne-Darwin incl. bezoek Ayers Rock)
4
welke bezienswaardigheden mogen we zeker niet missen??
Alle aanvullende info is van harte welkom en we zijn zeer benieuwd naar jullie reacties.
groet,
José&Pierre

Een gewone auto is voldoende. Alle hoofdwegen zijn goed begaanbaar.
Tijd om de outback in te gaan is er toch niet. Je zal de tijd goed in moeten delen. Het zijn flinke afstanden maar het is wel te doen.
Tussen Sydney en cairns is niet te missen in volgorde van mooiheid: Boottocht door de Whitsunday Islands, Walvissen spotten in Hervey Bay (effe seizoen checken), Snorkelen of duiken bij Port Douglas net boven Cairns, Cape tribulation, Fraser Island, Blue Mountains, Byron Bay, stadstrand van Brisbane.
Tussen Melbourne en Darwin: wandeling rondom Uluru(ayers rock), de Olga’s, Kings Canyon, Great ocean road, Kakadu NP, Flinders ranges, Kangaroo island, Coober pedy, Litchfield NP.
Je zult een keuze moeten maken, om alles te doen heb je te weinig tijd denk ik.

Een gewone auto is meestal voldoende maar huur niet een al te kleine anders heb je problemen met de bagage. Ik zou een full size willen aanraden, of nog beter, een SUV.
September is volop Humpback whales seizoen vanaf Hervey Bay. Je zult zeker deze machtige dieren zien. net als een trip naar Fraser Island niet te missen.
Ik zal een beetje kritisch zijn:
7 dagen Sydney zou voor ons te lang zijn. 3 volle dagen en 1 dag Blue Mountains. Dan zou je iets later kunnen vertrekken en heb je aan het eind meer tijd over. Wellicht een vertrek op 14 september?
Autohuur: Als je van Melbourne naar Darwin wil rijden en daar de auto afleveren moet je hoogstwaarschijnlijk een enorm bedrag voor drop off betalen. Verder staan niet alle verhuurbedrijven het toe in de Northern Territories te rijden als de auto in het oosten is gehuurd.
2 weken voor Sydney-Cairns met een verblijf in Cairns/Port Douglas kan best, maar neem tenminste 4 volle dagen voor far north QLD, langer is nog beter.
Domestic flight naar Melbourne via www.virgingblue.com.au of www.jetstar.com.au Wel reserveren.
Hotels vastleggen: Je gaat in een geweldige tijd van het jaar. Ik zou onderweg niets reserveren. Hebben wij nooit gedaan en konden altijd iets vinden. Het is best leuk om in roadhouses te overnachten in de Outback!
Wij reserveren alleen de vlucht en de autohuur vanuit Nederland, en soms het eerste hotel.
Vluchten: Ik betwijfel of er vluchten vanaf Darwin met slechts een stop zijn. Wij hebben altijd gevlogen op Cairns (inmiddels ook niet meer zo frequent), Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide en Perth.
Van Melbourne naar Darwin rijden heeft als nadeel dat je de gehele dag in de zon kijkt. Andersom zou beter zijn maar je betaalt alweer veel meer voor de huurauto in Darwin en de drop offs zijn ook hoog.
10 oktober staat natuurlijk vast voor de marathon.
Ik weet dat jullie zo veel mogelijk met de auto willen doen maar 14 dagen Melbourne naar Darwin is niet veel tijd, vooral omdat er zo veel te zien is.
Misschien dit:
4 october vlucht naar Alice Spings. Huur een auto en bezoek aan Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon. Return 9 october en de marathon op 10. Vluchten naar Alice zijn goedkoper dan vluchten naar Uluru (Qantas heeft het monololy voor Uluru).
Je kan na de marathon Melbourne bekijken, een auto huren, GOR rijden, naar de Grampians, naar Flinders Ranges NP naar Adelaide, Fleurieu Peninsula en Kangaroo Island. Daar kan je gemakkelijk 2 weken over doen. Probleem is dat je met je huurauto niet naar Kangaroo Island mag met een uitzondering: Thrifty, maar dan moet de auto in Adelaide gehuurd worden. (Dus auto’s wisselen) Een andere optie is om van Adelaide naar Kingscote te vliegen en daar een auto te huren.
De reisorganisatie die wij vaak ingeschakeld hebben is Travel Trend. Nooit problemen mee gehad. Je zou kunnen vliegen van Adelaide (nieuwe luchthaven). Er zijn meestal geen drop offs tussen Melbourne (of de andere locaties aan de oostkust) en Adelaide.
Er is natuurlijk nog veel meer te melden maar ik hoop dat deze post je alvast wat op weg helpt.
Yeehaw

1 like