Ik heb me net geregistreerd hier, want 1 december vlieg ik naar Sydney via Taipei. Ik ben 18 jaar en heb een tussenjaar genomen, het wordt m’n eerste reis, dus ik heb er heel veel zin in. Nu had ik een paar vraagjes waar ik via google e.d. niet uit ben gekomen. Ik heb in Taipei 10 uur overstaptijd, is het mogelijk om van het vliegveld af te gaan en naar de stad te gaan (om wat te bezichtigen en evt. wat kleren te kopen)? Is er iemand die dit eerder heeft gedaan?
Qua route had ik eerst in gedachte om Sydney-Melbourne-Adelaide-Alice Springs- Kununurra - Darwin en dan via de oostkust weer richting Sydney. Ik vertrek 1 juni weer. Kom ik zo wel uit met het weer of zit ik midden in het regenseizoen? Ben niet gebonden aan iets, dus totaal andere voorstellen zijn zeer welkom.
Over je overstap in Taipei kan ik niet zoveel zeggen. Volgens mij kan dat meestal wel, maar mogelijk zijn er mensen met ervaring.
Over je route:
Zorg dat je in elk geval pas tegen april in het noorden terecht komt. Daarvoor zit je daar in het regenseizoen en dat is echt niet fijn. In april/mei is het daar juist supermooi. Alles is prachtig groen en fris. Wel heb je kans dat sommige plekken (in bijvoorbeeld Kakadu NP) nog onbereikbaar zijn door het hoge water.
De route die je in gedachte hebt, is goed te doen in een half jaar tijd.
Maar besef je dat de weg van Alice naar Kununurra geen gebruikelijke is?! Dit is een gravelroad met vrijwel geen ander verkeer en vrijwel geen tankmogelijkheden. 4WD is ook aan te raden. Ik zou deze weg persoonlijk niet alleen gaan reizen. Je kunt ook de meer gebruikelijke (omweg) route nemen via Katherine.
Helemaal eens met Francine. Alice Springs naat Kununurra is heel serieuze outback waarvoor je een echt vierwieldrive nodig hebt en echt niet alleen moet doen. Ik weet niet wat je van plan was te gaan huren of kopen maar een Nissan Patrol of een Toyota Landcruiser is zo ongeveer het rollend materieel waar je het over hebt. En dan graag een beetje betrouwbaar. Zoals gezegd, alleen rijden is niet goed, zou verboden moeten worden. Twee man in de auto is al het minste, twee auto’s in konvooi is al veel beter. Laat eerst maar eens weten wat je eigenlijk precies van plan bent qua route. Maar alleen rijden via de kortste weg, beter gezegd het kortste track, van Alice Springs naar Kununurra kan echt niet. Hier wat meer info over het Tanami Track, de kortste verbinding: http://www.australian-4x4.com.au/tanami-track-nt-australia.html
Bedankt voor jullie reactie. Als ik jullie hoor ga ik niet eens proberen om van Alice Springs naar Kununurra te gaan. Liever een omweg dan. Maar nu lijkt het me wel prachting om het noorden van Australië op z’n best te zien. Hoe zou ik m’n route het best kunnen aanpassen? Want als ik in april pas naar het noorden ‘kan’, heb ik natuurlijk geen tijd genoeg om de oostkust tot Sydney te zien. Ik zit eraan te denken om Kununurra helemaal van m’n lijstje af te halen, want ik wil zeker niet haasten of het gevoel hebben dat ik alles moet zien. Sydney- Cairns - Darwin - Alice Springs - Adelaide - Sydney heeft ook weinig zin, want dan zit je nog steeds niet in April in het Noorden. Alle tips zijn welkom.
Hoi Bas,
even ter illustratie het weeroverzicht van Darwin. Darwin Airport - climate, averages and extreme weather records Daarop zie je de regenval gedurende onze wintermaanden waaruit je kunt aflezen hoe ‘the wet’ (het natte seizoen) ongeveer verloopt en dat het in april aanzienlijk droger is dan in maart nog. Maar het is natuurlijk ook niet zo dat er op 31 imaart een schakelaar om gaat, dus in de loop van maart loopt het terug. Zou je dus het risico nemen om half maart in Darwin aan te komen en daar in de omgeving (Kakadu/Litchfield) twee weken door te brengen, heb je nog twee maanden om van Darwin in Sydney te komen. Dat is echt niet zo slecht. We maken wel mensen mee die in twee weken Sydney - Cairns willen doen. Omdat je op de heenweg het stuk van Three Ways naar Darwin al hebt gedaan, kun je op de terugweg flink opschieten. Darwin - Cairns is een kleine 3000 kilometer, daar moet je toch 5 dagen voor rekenen.
Een wat ingrijpender idee is, om gedurende je trip van Alice Springs naar Three Ways (beter gezegd in Alice Springs) te zorgen dat je goede informatie krijgt over hoe het ‘up north’ is. Want de ene ‘wet’ is de andere niet. Maar als ze zeggen dat grote delen (nog) overstroomd zijn of dat Kakadu onbereikbaar is, zou je bij Three Ways rechtsaf kunnen gaan en een volgende keer naar Darwin gaan. Ik weet het, het is heel dramatisch als je al zo ver bent en ik geloof ook niet dat je er echt bang voor hoeft te zijn.
Ik ben overigens echt jaloers dat je Kakadu wellicht in maart te zien krijgt. Wij waren er in de ‘veilige tijd’, was ook mooi, maar de watervallen druppelden. Tot zo ver voor nu, ik kon binnenkort wel met een idee voor een route, als Francine het dan al niet gedaan heeft.
Het weer in Katherine nog even: Katherine - climate, averages and extreme weather records
Verstandig wat je zegt, Willem. Informeer inderdaad ter plekke (of bijna ter plekke). Voor de oostkust is een week of zes goed te doen.
De route Kununurra schrappen, vind ik niet zo gek, Bas. Het is zo ver van alles af en zeker de directe route van Alice naar K is heeel verstandig om te schrappen!
Ik zou eerst uitgebreid Sydney en omgeving verkennen (dat hoef je dan niet meer te doen op de ‘terugweg’), vervolgens richting het zuiden (mogelijk Tasmanië nog meepakken?) en zorgen dat je rond eind maart in het noorden bent. Kijk gewoon wat je kunt doen en wat niet. Laat je tijdens je route ook een beetje leiden door de waan van de dag tijdens je reis! Toen ik de eerste keer naar Australië afreisde had ik een vaag plan voor een route, maar heb die direct omgegooid omdat zich andere dingen voordeden. Je hebt flink de tijd, dus ik zou niet te veel van tevoren plannen.