Reistip: Slapen in een township in Zuid-Afrika

Wij zijn op de meest negatieve opmerking voorbereid als we vertellen dat we op onze reis door Zuid Afrika ook een paar dagen gaan logeren in verschillende Home-stays bij Kamamma’s in townships. Verwarring alom, bezorgdheid over onze veiligheid, angst voor wat er gebeuren kan ‘want het is toch eng en gevaarlijk’.

Nee dus, kunnen we iedereen geruststellen. De Home-stays, bij de zwarte vrouwen van Zuid-Afrika thuis, zijn warme, gezellige, gastvrije en comfortabele logeeradressen middenin een township, of beter gezegd community, waar je de echte bevolking van dit prachtige land kunt vinden. Het is een unieke manier om de cultuur en leefwijze van de altijd nog minder bedeelde groep Zuid-Afrikanen te leren kennen en vooral waarderen.

Wij zijn er al jaren geleden mee in aanraking gekomen en hebben toen ontdekt dat de organisatie ‘Dreamcatcher-Zuid-Afrika’ een flink aantal gemotiveerde zwarte en gekleurde vrouwen een gedegen opleiding in toerisme geeft, om hen zo de kans te bieden als kleine ondernemer hun eigen brood te verdienen en te proberen uit de armoede te komen. Zij zijn de Kamamma’s van Dreamcatcher. Een Kamamma is een woord uit het Xhosa en betekent: Vrouw die kind op de rug draagt. In Dreamcatcher-taal betekent het: Vrouw die haar gezin en gemeenschap naar een beter leefniveau draagt.

Links: Kamamma Esma Kayamandi
Rechts: In een township in Worcester

Bij de Kamamma’s thuis
We hebben ondertussen al gelogeerd in Kayamandi, een community vlakbij Stellenbosch, in Worcester, George en Melkhoutfontein, deze liggen allemaal in de Westkaap. Maar er zijn er nog meer, ook in de Oostkaap, Noordkaap, Kwazulu Natal, Gauteng, Limpopo, North West, Mpumalanga en Vrijstaat zijn er Home-stays te vinden. Er zijn zelfs Home-stays geschikt gemaakt voor gehandicapten.

Op onze Zuid-Afrika reizen, die meestal minstens drie weken duren, wisselen we Home-stays af met hotels, appartementen of logies met ontbijt in zomerhuisjes. Juist de afwisseling maakt een reis interessant en bij de Kamamma’s voelen we ons gewoon thuis en leren wij ze goed kennen door onze gesprekken, soms in het Engels heel vaak in het Nederlands en Zuid-Afrikaans. Onze gezamenlijke wortels verloochenen zich niet.

Koken en eten
Dreamcatcher maakt zich niet alleen sterk voor de Home-stays, maar heeft inmiddels een andere publiekstrekker in het leven geroepen en dat is ‘Cook-up with Kamamma’.

Het kan zijn dat sommige mensen geen tijd hebben om een nachtje te blijven slapen bij een Kamamma. Maar wellicht is er op de doorreis wel tijd voor een lunch of een diner. Of er misschien dat er een paar uurtjes vrij gemaakt kunnen worden om een kookworkshop mee te maken en samen met een Kamamma haar traditionele maaltijd te bereiden en natuurlijk daarna uitgebreid te tafelen. Dit doen we op deze reis een paar keer. Omdat er zo’n 11 verschillende stammen in Zuid-Afrika zijn, komen er ook veel verschillende traditionele maaltijden op tafel en dat maakt het interessant.

We hebben al heel wat kneepjes geleerd, vis op een open haard geroosterd en hebben we vetkoek gebakken en dit uiteraard heerlijk gegeten. En wat het minstens zo boeiend maakt is om de verhalen en vaak de persoonlijke geschiedenis van de Kamamma en haar gezin te horen tijdens deze workshops. Er ontstaat een warme vriendschap. We zeiden het al: geen betere manier om de bevolking van Zuid-Afrika te leren kennen dan bij de Kamamma’s en hun gezin in de community.

Links: Een Cook-up workshop in een township
Rechts: Een Kamamma die haar gasten komt opvangen

Toeren met de auto
Zonder problemen trekken we steeds zelf met een huurauto rond zonder ook maar een moment bang te zijn, hoewel we als twee vrouwen een gemakkelijk doelwit zouden kunnen zijn. Een township kan vele gezichten hebben, soms bebouwd met armoedige golfplaten hutjes, maar ook vaak met vrolijk geschilderde kleine stenen huizen met fleurige tuintjes ervoor, kleurig ingericht en blinkend schoon zoals in ieder geval de Home-stays. Want dat is de trots van de Kamamma die haar gasten breed lachend en met uitgestrekte armen welkom heet in haar domein.

Sommige wijken tellen wel honderdduizenden bewoners en kun je er moeilijk je weg vinden, anderen zijn kleiner en overzichtelijker. Bij de ingang van Kayamandi staat Mama Swartbooi met een Cook-up-schort aan ons op te wachten, stapt in onze auto en begeleidt ons naar haar huis. Eenmaal gearriveerd en te gast in haar Home-stay, word je automatisch opgenomen in de buurt. Je hebt dan niets te vrezen, want je hoort erbij en kunt rustig door de straten wandelen. We moeten ons natuurlijk niet als protserige toeristen gaan gedragen en ons superieur voelen aan de inwoners, want dan vraag je om moeilijkheden. Wij hebben alleen maar veel hartelijkheid ontmoet en interesse in ons en onze afkomst en thuissituatie. En onze auto staat veilig geparkeerd achter het gesloten hek. Je moet natuurlijk niemand de kans geven om de fout in te gaan, doe je bij ons ook niet. In een andere township waar we de weg niet kunnen vinden, komt de politie ons te hulp. Ze rijden voor ons uit en ‘leveren’ ons keurig af bij de Home-stay.

Tijdens ons verblijf tussen de zwarte bevolking, genieten we van een jazzconcert door muzikanten uit de community, wonen we een blijmoedige kerkdienst bij met een zingende, klappende en swingende gemeenschap en maken we kennis met Yellow the wireman in Klapmuts. Yellow hebben we al eerder ontmoet tijdens de Vakantiebeurs waar hij met enkele Kamamma’s op de stand staat van Dreamcatcher. Hij is een kunstzinnige ambachtsman, die allerlei voorwerpen, als radio’s, vlinders en fietsjes maakt van draad. Mooi, stevig en erg verkoopbaar. De radio staat thuis op mijn bureau en werkt uitstekend en vlinders hangen aan lampen en in de auto.

Links: Yellow Wireman met radio op de vakantiebeurs
Rechts: Drie Kamamma’s, Pascale van Dreamcatcher en Yellow Wireman

Meer informatie
Dreamcatcher: www.dreamcather.co.za of www.foundationdreamcatcher.com

Aanbeveling autohuur: dit vooral in Nederland te doen. Zeer goede ervaringen met sunnycars (www.sunnycars.nl). Alles inclusief en niets meer ter plaatse betalen!.

Tekst: Sonja van Proosdij
Foto’s: Jacqueline Beckers, Jan Bertelds, Dreamcatcher

Eigenlijk wou ik helemaal niet reageren. Zo onozel en zo onverantwoordelijk wat hierboven beschreven wordt. Als je al jaren hier in Zuid Afrika woont en de kranten leest dan ga je echt niet in een township logeren. Dan weet je wat er allemaal afspeelt in de townships. Daar wil je als blanke helemaal niet zijn! levensgevaarlijk! Maar ja, de bevlogen Nederlandse beter weters luisteren toch niet.Die denken de wijsheid in pacht te hebben als ze drie weken hier rondrijzen. Misschien toch het spreekwoord, met schade en schande wordt men wijs! Hopelijk valt de schade mee als er iets mis gaat.

Humm, ik heb ook in een township geslapen voor een paar nachten. Weliswaar bij een bekende en het klopt dat ik daar waarschijnlijk beter niet alleen had rond kunnen lopen maar onder (goede) begeleiding is het zeker mogelijk. Heb overigens in Kwaggafontein geslapen, daar keken ze sowieso al op van een blanke :stuck_out_tongue:

Ik slaap al weer zo’n 4 jaar in een township, zonder problemen. Ik run samen met mijn Zuid Afrikaanse vrouw een township b&b. Buurtbewoners zijn er aangewend dat hier regelmatig een vreemde auto voor de deur staat en dat er mensen van buiten overnachten. Gasten zijn laaiend enthousiast dat ze tussen de gewone bevolking kunnen verblijven, in plaats van achter hoge hekken/muren in een weelderige setup. Negatieve berichten over townships blijven een hot item, maar echt zwaar overdreven.

Voor de reviews over Tsalanang Township Bed&Breakfast lees:
http://www.safarinow.com/go/ttbb/ of
Tsalanang Township B&B, Storms River

Wat een onzinnige reactie van Koeksister, sorry dat ik het zeg. Het is maar net hoe je naar de zwarte gemeenschap kijkt en er mee omgaat. Mijn ouders werken al jaren in een township in ZA en daardoor kom ik er ook met regelmaat. Nee je moet niet behangen met goud en camera’s de jolige toerist uit gaan hangen, dat heeft naar mijn idee met logisch nadenken te maken. Maar om nou te zeggen dat je daar als blanke helemaal niet wilt zijn en dat het levensgevaarlijk is gaat me een brug te ver. Ga er eens kijken, laat je eens verrassen door de veerkracht van de mensen die daar leven, sta open voor gebruiken, eet eens mee, sluit je niet af voor een hele grote groep bijzondere en aardige mensen die leven van een schijntje waarvan de blanken leven. Ik kan er alleen maar heel veel respect voor hebben!

Ik heb samen met een vriendin drie maanden in een township gewoond. Nooit problemen gehad. Ok, er worden daar elke week mensen neergestoken, maar dat gebeurt meestal na een dronkemansruzie en tussen de zwarten onderling. Als meisje moet je daar niet alleen 's nachts over straat lopen, maar dat doe ik hier in België ook niet. Mensen zijn oprecht blij als ze merken dat je je niet te goed voelt om tussen hen te komen wonen/logeren. Er is bij ons 1X ingebroken en er was enkel eten gestolen. Ter vergelijking hebben we ook een half jaar in een blanke buurt gewoond, en daar is ook ingebroken geweest. Niet in de trant van die gewapende overvallen zoals in Johannesburg. Conclusie: ga zeker in een township logeren. Je zal versteld staan van wat je allemaal zal meemaken!!

perfect leven met de locale bevolking, zelfs al zou er wat gevaar zijn
je kan ook lekker tussen de blanke bevolking gaan zitten aar das geen Afrika
Koeksister kan zo terug naar de apartheid

Mensen rustig blijven. Ik snap jullie reacties allemaal wel een beetje.

Als je wilt slapen in een township, dan kan dat in veel gevallen best (het liefst onder begeleiding).
Feit blijft dat het risico gebieden zijn en blijven. Er kan je overal iets gebeuren, maar de kans dat je in een township iets gebeurd is toch groter.

Hallo allemaal,
Ik zie dat de reacties hier zowel negatief als positief zijn wat slapen in townships betreft, wat wij op onze reis door zuid afrika begrepen hebben, van onze zwarte gids die zelf in een township woonde, is het in sommige gebieden die ver van de grote steden zoals Johannesburg of Pretoria liggen mogelijk is om daar te logeren, maar zeker niet zonder gevaar, in de meeste townships wonen enorm veel vluchtelingen uit de buurlanden zoals Zimbabwe en andere, en meestal zijn dit de gevaarlijkste lui . Je ziet trouwens in de townships zelf dat de huizen erg streng beveiligd zijn met tralies en ommuringen.

Groetjes