Reistijd

Hallo allemaal,
Wie kan mij vertellen wat de beste reistijd is voor de Machu picchu?
Juli of december?
Ik dacht dat juli hoogseizoen was, maar in de emmer heb je weer regentijd…

En nog een vraagje: moet je de korte track, dus die van twee dagen en een nacht, ook van te voren boekn?

Nog een vraag: is het mogelijk om met een huurauto naar Cisco of Aqua Caliente te gaan?

Allemaal alvast hartelijk bedankt!!

Elizabetje

Wat klimaat betreft is natuurlijk juli de beste tijd: droog. Bezwaar is dat het dan erg druk is. December is een stuk rustiger, maar regelmatig een regenbui. In extreme situaties (zelden) is het in de regenmaanden wel voorgekomen dat mensen eenmaal aangekomen in Cusco van een bezoek aan Machu Picchu moesten afzien vanwege aardverschuivingen door zware regenval. Wij hebben Cuzco en Machu Picchu in december gedaan en een prima tijd gehad.
Ja, je doet er goed aan om ook de korte originele Inca Trail van te voren te boeken omdat ook daarop de beperkingen van bezoekersaantallen van toepassing zijn.
Je kunt in Peru auto’s huren, dus je kunt met een huurauto naar Cusco. Niet naar Aguascalientes en Machu Picchu.
http://www.hostellima.nl

Hallo,
Bedankt voor de reactie,
Nog een vraagje : hoeveel dagen heb je ongeveer nodig VOO de MP.

Voor een bezoek aan Machu Picchu zelf is een dag meer dan genoeg. Velen maken een excursie vanuit Cusco in één dag (vroeg in de ochtend vanuit Cusco met de trein naar Aguascalientes, naar boven met een busje, bezoek, weer terug naar beneden (eventueel lopen), dan weer in de loop van de middag met de trein terug naar Cusco. Dat is in principe genoeg, men blijft dan in feite maar een paar uur op het terrein van Machu Picchu. Als je vanuit Aguascalientes (twee keer daar overnachten) een lange dag op Machu Picchu verblijft zie je in de loop van de ochtend eerst het aantal bezoekers sterk aanzwellen en een paar uur later wordt het weer rustig.
Heel weinig mensen zullen meerdere dagen een bezoek aan Machu Picchu brengen, te meer omdat je per dag opnieuw moet betalen.
Het hele circus (al of niet van tevoren boeken, al of niet trektochten of met de trein, enz.) draait uiteindelijk om (slechts) een aantal uren op Machu Picchu.
http://www.hostellima.nl/

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Dus als ik daar een dag of zes vertoef, heb ik tijd genoeg voor alles,
Ook voor een tracking van twee dagen.
Wat kost de entree voor de MP.

en als ik kan kiezen, beter in december gaan dan in juli?
Is het rondom kerst niet ook druk?

Alvast weer bedankt!

Groet,
Elizabetje

Ja, als je daar een dag of zes vertoeft heb je tijd voor alles.
De entree voor Machu Picchu kan je vinden op www.machupicchu.gob.pe, als je gewoon doet alsof je wilt reserveren.
Er zijn verschillende mogelijkheden: alleen Machu Picchu, of Machu Picchu met museum, of Machu Picchu met beklimming van Hayna Picchu (twee mogelijke tijdstippen, beginnen tussen 7 en 8 en tussen 10 en 11), of Machu Picchu en beklimming van Machu Picchu berg.
Er is ook een middag optie die goedkoper is, maar dan kan je alleen Machu Picchu doen.
Er is inderdaad ook een kleinere piek in bezoekers rondom Kerst en Nieuwjaar.
Of je beter in juli of in december kan gaan is kwestie van smaak, de voor- en nadelen afwegend.
http://www.hostellima.nl

Ik raad je aan om in juli te gaan, Machu Picchu is en blijft toeristisch, het hele jaar door. In december is het wat rustiger maar je zal altijd wel tussen de toeristen wandelen… Bovendien is het klimaat in juli zoals gezegd beter.
Juli is hoogseizoen dus dan is het zeker belangrijk dat je van tevoren boekt, 6 dagen in Cusco is niet superlang, maar als je van tevoren boekt heb je zeker tijd genoeg voor Machu Picchu.
Een trekking duurt al gauw vier dagen, dus dan zijn je 6 dagen wel erg snel om.

Veel plezier!

O.k. Bedankt voor het antwoord.
Ik wil niks boeken eigenlijk, heb gelezen dat je ook ter plekke kunt boeken…
Heb je ook een kledingadvies?
Voor overdag en in de avond?
Dank je wel alvast!

• Updated - - -

Hallo,
Bedankt voor je reactie.
Heb je ook een kledingadvies?
Overdag is het geloof ik in juli best warm.?
En in de avond?
Een donsjas bv. Is dat noodzakelijk?