Machu Picchu midden of eind september?

Hallo iedereen,

Wij zijn van plan om in 2016 onze lang verwachte droomreis in vervulling te laten gaan en naar Peru te reizen. Uiteraard mag Machu Picchu daarin zeker niet ontbreken! Ik heb al tamelijk wat informatie opgezocht over Machu Picchu en ‘de beste reistijd’ ervan (in het droge seizoen: april tot oktober), maar nergens staat specifiek vermeld wanneer het minder druk begint te worden in Machu Picchu… Men durft volmondig “Begin oktober” te roepen, anderen wagen zich aan eind september, maar midden september wordt eigenlijk niet vermeld. Dan staat er veelal te lezen “in september is het minder druk dan in het absolute hoogseizoen: juni - juli en augustus”).

We zouden heel graag weten of het midden september al ècht een stuk minder druk is dan begin september, of dat het te overwegen waard is om eind september of zelfs begin oktober te gaan? Ik heb namelijk nog les eind september/begin oktober dus ik zou niets/niet graag al te veel missen.

Dus mijn vraag is eigenlijk: zijn er eind september/begin oktober ècht ‘drastisch’ minder toeristen dan in midden september of is midden september (16 à 17) ook een prima periode om Machu Picchu te bezoeken?

We willen graag een mooie foto maken vanuit één van de bergen die uitzicht geven over Peru (Machu Picchu mountain of Huayna mountain):

• Welke berg is het ‘best te doen’?
  • Hoe lang doe je ongeveer over elke berg?/Welke berg is het hoogst?
  • Vanuit welke berg kan je de mooiste foto’s maken?

We hopen alleszins een mooie foto te kunnen maken van Machu Picchu (o.a. vanuit de berg) zonder al te veel toeristen op de achtergrond, dat is vooral waarom we willen weten of midden september een ‘geschikte reisperiode’ is.

Alvast bedankt voor al jullie reiservaringen!

Groetjes,

Isabelle

Moeilijke vraag waar je niet gemakkelijk antwoord op zult krijgen “zijn er eind september/begin oktober ècht ‘drastisch’ minder toeristen dan in midden september of is midden september (16 à 17) ook een prima periode om Machu Picchu te bezoeken?”. Ik ben geneigd te antwoorden dat er eind september niet drastisch minder toeristen zijn dan midden september. Maar wat is “drastisch”? Machu Picchu wordt het hele jaar door flink bezocht en het kan van jaar tot jaar verschillen.
Als midden september je het beste uitkomt, dan zou ik midden september kiezen en me verder over bezoekersaantallen niet veel zorgen maken. Wel is het goed te bedenken dat er elke dag midden op de dag een piek is vanwege de bezoekers die in de loop van de ochtend met de trein aankomen en in de middag weer met de trein vertrekken. De plotselinge toevloed van mensen was toen wij er waren goed te merken en hun verdwijnen ook.
Als je de volledige openingsperiode benut, dan kan je in principe zowel Huayna Picchu beklimmen als Machu Picchu Mountain (er zijn strikte beperkingen voor Huayna Picchu en daar moet je ruim van te voren voor boeken). Machu Picchu Mountain is het makkelijkst te doen.
http://www.hostellima.nl/

Bedankt voor uw reactie! Daar kan ik zeker wel wat mee… Omdat we voor het eerst naar Zuid-Amerika gaan overwegen we om een pakketreis/“individuele” rondreis bij een reisorganisatie te boeken. Ze gaan op dag 15 met de trein van Cusco naar Aguas Calientes en op dag 16 krijgt de internationale reisgroep de kans om Machu Picchu op eigen gelegenheid te bezoeken. Ik heb inmiddels gevraagd hoeveel tijd we ongeveer zullen krijgen voor het bezoek. Dit kunnen ze niet op voorhand zeggen omdat het afhangt van de uren van de treinreis. Er staat enkel dit: “Na dit fascinerende bezoek keert u vanuit Aguas Calientes per trein en bus terug naar Cusco” Mij lijkt het dat het bij een pakketreis gewoon geweten moet zijn? Volgens mij geven ze dit liever niet prijs i.v.m. de concurrentie.

Moet er voor de Machu Picchu Mountain ook vooraf gereserveerd worden of is er eigenlijk meestal wel voldoende beschikbaarheid ter plaatse?

Groetjes,

Isabelle

Nogal raar dat ze niet weten hoeveel uren je op Machu Picchu zult zijn. Ik zou voorlopig op zo’n onzeker aanbod liever niet ingaan. Machu Picchu is open van 6:00 in de vroege ochtend to 17:00 in de namiddag, dus het lijkt erop (vanwege “op eigen gelegenheid”) dat je het zelf in de hand hebt dat je daar toch wel een flink aantal uren kunt zijn.
Wat betekent dat “op eigen gelegenheid” eigenlijk? Regelen ze alleen maar de trein heen en terug en het onderdak in Aguascalientes en niet de toegang tot Machu Picchu?
Ik denk dat voor Machu Picchu Montaña hetzelfde maximum geldt als voor Machu Picchu als geheel, maar weet dat niet zeker. Toegang tot Huayna Picchu is sterker beperkt. Je kunt de beschikbaarheid dit jaar september nagaan op http://www.machupicchu.gob.pe, klik op “consultas”.

Hallo Isabelle?7

Sowieso om mooie foto’s te maken moet je naar weinapitchu (ik weet niet goed meer hoe je het schrijft) die berg mag je vanaf machu pichu beklimmen als je bij de eerst 200 bezoekers van de dag aankomt. Dus je moet zorgen dat je al om 6 uur je meld op machu pichu. Ik was er in november maar had mazzel met het weer, hele nacht regen en om 7 uur trok het open. Echt super gaaf!!

Maar Peru heeft nog zoveel meer, over 2 maanden ga ik in Cusco wonen. Succes met je voorbereidingen, Iquitos is ook een aanrader en niet heel toeristisch.

Groetjes, Rolf

Hollandperu: Ik heb twee twijfels bij je opmerkingen. Huayna Picchu staat op de meest bekende foto van Machu Picchu. Die foto zal dus niet van Huayna Picchu genomen zijn. Verder neem ik aan dat je het speciale toegangsbewijs hebt gekocht dat inclusief toegang tot Huayna Picchu is (één van de twee lichtingen). Dat het niet zonder meer een kwestie is van bij de eerste 200 bezoekers van de dag te behoren.

Als je interesse hebt om een extra berg te beklimmen in Machu Picchu, raad ik ook de Huayna Picchu berg aan! Het is ongeveer een uur klimmen, afhankelijk van je conditie natuurlijk :slight_smile: Het is wel stijl en redelijk intensief, maar het uitzicht nadien is het wel waard natuurlijk.
Je moet deze berg toch wel een maand van tevoren reserveren, in het laagseizoen heb je minder kans dat die uitverkocht raakt maar als je zeker wil zijn van je ticket…

Ook in mijn ogen is Machu Picchu het hele jaar door toeristisch, met een piek in het hoogseizoen. Ik zou ook niet kunnen antwoorden op de vraag of er een periode is met een drastische vermindering aan toeristen.

Veel plezier!

Ik had nog een aantal bijkomende vraagjes over Machu Picchu:

• Is het echt een toevoeging om een gids te nemen?

• Is het Machu Picchu museum goed bereikbaar (te voet) vanuit Machu Picchu zelf of vanuit Aguas Calientes - van waaruit is het het best te doen - en is het museum een bezoek waard of kun je dit evengoed overslaan? Hoeveel tijd ben je ongeveer kwijt in het museum/hoe groot is het?

Alvast bedankt!