Reisschema Vietnamrondreis Juli-Augustus 2014

Dag iedereen,

Deze zomer gaan ik en men vriendin naar Vietnam. We prefereren een gemixte reis (natuur, cultuur en rust). Belangrijk is dat het geen rush is, en dat we vooral kunnen genieten en niet enkel hoeven te reizen. Graag had ik aan jullie even het reisschema voorgelegd om zo nog eventuele verbeteringen te kunnen toepassen.
Voorlopig ziet ons schema er als volgt uit, wat denken jullie?

vrijdag 18 juli 2014 Brussel ==> Istanbul
zaterdag 19 juli 2014 Istanbul ==> Ho Chi MinhHo Chi Minh ==> Hanoi
zondag 20 juli 2014 Hanoi
maandag 21 juli 2014 Hanoi ==> Sa Pa (nachttrein 's avonds)
dinsdag 22 juli 2014 Sa Pa
woensdag 23 juli 2014 Sa Pa ==> Hanoi (nachttrein 's avonds)
donderdag 24 juli 2014 Hanoi
vrijdag 25 juli 2014 Halong Bay ( + overnachting en volgende ochtend via Hai Phong doorreizen)
zaterdag 26 juli 2014 Halong Bay + transfer naar Hue
zondag 27 juli 2014 Hue
maandag 28 juli 2014 Hue naar Hoi An (easy rider dagtrip)
dinsdag 29 juli 2014 Hoi An
woensdag 30 juli 2014 Hoi An
donderdag 31 juli 2014 Hoi An ==> Mui né
vrijdag 1 augustus 2014 Mui né
zaterdag 2 augustus 2014 Mui né - HCM
zondag 3 augustus 2014 HCM
maandag 4 augustus 2014 Mekong
dinsdag 5 augustus 2014 Ho Chi Minh en om 20u30 richting Istanbul vertrekken
woensdag 6 augustus 2014 Istanbul ==> Brussel

Op het einde van de vakantie willen we vooral wat rusten. Voorlopig twijfelen we vooral nog aan het aantal dagen Hue, Hoi An, Mui Né.

Da Nang en Nha Trang zijn momenteel niet in het schema opgenomen. Op het einde van de vakantie willen we tamelijk wat rusten. Denken jullie dat we deze er nog ergens kunnen tussen nemen of misschien Hoi An/Mui né vervangen door een van deze twee?

Hallo Bert,

Ik lees je schema, maar even een opmerking.

Op 26-7 wil je van Halong naar Hue gaan.
Kan wel, gezien je eerdere post, maar je kan niet naar Hue vliegen van Hai Phong maar alleen naar Danang.
Wil je van Danang vliegveld naar Hue kost je dit wel rond de 2 a 3 uur.
Betekend dus dat je ongeveer rond 21:30 a 22:30 aankomt bij je Hue hotel.

Oplossing kan zijn om na je Sapa trip meteen de Halong Bai tripo te doen en die dag Hanoi, 24-7, te skippen en daar de eerste dag Halong van te maken.

Dan de 2 dagen Halong en terug naar Hanoi.
Dag erop vliegen op Hue, blijf je op het schema.

Dan jullie probleem met hoe lang te verblijven in Centraal Viet Nam.

Ik zou gewoon het schema aanhouden en wel Mui Nee overslaan.

Wanneer je niet naar Mui Nee gaat ben je wat goedkoper uit aan transfers.
Je gaat dan van Hoi An naar Saigon en is het echt strandweer, dan ben je in 1.5 uur bij het strand; kan je zo regelen en boeken in Saigon.
Is het wat minder weer dan de Mekong trip met 1 dag uitbreiden misschien.

Wat vind je ervan?

gr.
Ton.

Dag Ton,

Alvast bedankt voor de eerste reactie. Denk je dat het haalbaar is om rechtstreeks van de Sa Pa nachttrein op Halong Bay trip te vertrekken? Lijkt me zwaar om dit vlak na elkaar te doen.

Zijn de “standaard” weersverwachtingen voor Hoi An gelijkaardig als die voor Mui Né? Heb vaak gelezen dat Mui Né een microklimaat is, waardoor we toch zouden opteren om( in het regenseizoen) Mui Né aan te doen, zodat we onze kans op goed weer verhogen.

Hallo Bert,

Ja, je kan makkelijk de Halong Bai tour aansluitend doen na aankomst in Hanoi.
Je moet rekenen dat je zo tussen 4:30 en 7 uur aankomt in Hanoi; afhankelijk van welke trein je kiest natuurlijk.
Nu zou ik niet voor de trein gaan, mits je aansluitend naar Halong wild, want dan kan het wel wat krap worden wanneer er iets onderweg de reis zou vertragen.

Of het vermoeiend is, dat scheelt natuurlijk per individu, maar wanneer je geslapen hebt in de trein lijkt het me dat wel meevallen.
Ook heb je dan weer een busreis, waar je kan uitrusten van enkele uren.

Ken je budget niet, maar stel dat je naar een hotel gaat, dan rekenen veelal wel een hele dag wanneer je .
Bedoel dan de dag van aankomst van Sapa tot 12 uur en dan de nacht erop; is dus 2 dagen hotel betalen.

Misschien kan je afspreken bij je Hanoi hotel, van waar je naar Sapa bent vertrokken, of je daar kan douchen, zodat je fris en fruitig aan de Halong Bai trip kunt beginnen.
Vergeet niet te ontbijten in Hanoi, of wat eten mee te nemen , voor de busreis naar Halong.

Mui Nee,

Ik had Hoi An en dan naar Saigon geschreven omdat je normaal gesproken beter standweer hebt in Hoi An dan in Mui Nee/ Panh Thiet.
Ook is het goedkoper om Mui Nee over te slaan en scheelt je 1 dag reizen.

Maar natuurlijk kan ik het weer niet voorspellen en weet niets van je budget.
Misschien de optie open houden en in Hoi An beslissen; is per slot van rekening laag seizoen dus je kan dan daar alle heel makkelijk nog regelen.

gr.
Ton.