Reisschema Vietnam februari

Hoi,

Zou iemand mij kunnen vertellen of onderstaand reisschema haalbaar is en mijn openstaande vragen kunnen beantwoorden? Ik reis overigens in de tet-periode… Alvast super bedankt!! Mochten er nog mensen vergelijkbare plannen hebben in deze periode, kom ik graag in contact.

Dag 1: Amsterdam > Hanoi
Dag 2: tussen de middag aankomst

Hoe kan ik het beste naar old quarter reizen vanaf de luchthaven? Mijn hotel heeft een shuttle service voor 18 USD. Geen idee of dit duur is?

’s avonds nachttrein naar Lao Cai

Is anderhalve dag voldoende om een goede indruk van hanoi te krijgen?

Dag 4: ’s ochtends aankomst Lao Cai > Sapa

Is het verstandig om bij aankomst in lao cai meteen de nachttrein terug naar hanoi te boeken? Ik doe dit liever niet omdat ik daar wil bepalen hoelang ik in sapa en omgeving wil blijven… Maar als het niet anders kan, zal ik wel moeten.

Dag 5: omgeving Sapa
Dag 6: omgeving Sapa
Dag 7: omgeving Sapa
’s avonds nachttrein naar Hanoi
Dag 8: ’s ochtends aankomst Hanoi > Halong Bay

Zit er qua kosten veel verschil in de trein of bus naar halong bay vanuit hanoi?
Dag 9: omgeving Halong Bay

Is anderhalve dag halong bay voldoende? Ik hoef niet perse op een boot te slapen omdat ik bang ben dat ik last van zeeziekte krijg…
Dag 10: Halong Bay > Ninh Bihn

Kan dit traject alleen per bus of ook per trein afgelegd worden? Hoeveel bussen/treinen per dag?

Dag 11: Ninh Bihn
’s avonds nachttrein naar Dong Hoi

Over dit traject maak ik me een beetje zorgen. Weinig info op internet over te vinden. Heb 1 site gevonden die traintickets aanbiedt maar niet in die periode (vermoedelijk ivm tet). Kan dit traject ook per bus worden afgelegd? Ook eventueel een nachtbus? Ik reis dit traject het liefst 's nachts om tijd te besparen.

Dag 12: Ninh Bihn > Dong Hoi (dagtrein of bus als nachttrein niet is gelukt)

Voor de zekerheid maar een extra dagje ingepland voor dit traject.

Dag 13: Dong Hoi
Dag 14: Dong Hoi > Hué (3-4 uur trein of eventueel de bus). Let op: TET

Gaat dit op de bonnefooi lukken ivm tet?

Dag 15: Hué
’s avonds nachtbus naar Hoi An
Dag 16: ’ s ochtends aankomst Hoi An
Dag 17: Hoi An
Dag 18: Hoi An
’s avonds nachtbus naar Nhatrang

Is nhatrang de moeite waard? Of kan ik beter vanuit hoi an direct naar Dalat? Of is dat niet mogelijk? En zo ja: hoelang reizen ongeveer?

Dag 19: ’s ochtends aankomst Nhatrang
Dag 20: Nhatrang
’s avonds nachtbus naar Dalat
Dag 21: ’s ochtends aankomst Dalat
Dag 22: Dalat
Dag 23: Dalat > Mui Ne (4 uur bus)

Is mui ne de moeite waard? Of kan ik beter meteen doorreizen naar phan thiet?

Dag 24: Mui Ne > Phan Thiêt
Dag 25: Phan Thiêt > Ho Chi Minhstad

Klopt het dat er maar 1 trein per dag gaat? Wel/niet van tevoren reserveren vanuit phan thiet?

Dag 26: Ho Chi Minhstad
Dag 27: Ho Chi Minhstad > Can Tho
Dag 28: Can Tho
Dag 29: Can Tho > Ho Chi Minhstad
Dag 30: Ho Chi Minhstad
’s avonds vliegtuig naar Amsterdam

Genoeg tijd gehad in ho chi minh? Of langer in ho chi minh blijven en m’n verblijf in can tho inkorten?

Dag 31: ’s ochtends aankomst Amsterdam

Luchthaven Hanoi: geld uit de ATM halen, probeer 1.900.000 VND, anders loop je het risico 4 briefjes van 500.000 te krijgen en die kan niet iedereen wisselen.

Bij de uitgang naar rechts lopen tot je een middelgrote bus ziet. Voor circa 40.000 ($2) brengt die je naar het centrum en er gaat iemand mee die Engels spreekt en vraagt naar de naam van je hotel. Neem voor je hotel een plattegrondje van googlemaps mee. Wanneer je nog nooit in Old Quarter bent geweest, dan kan het de indruk van een doolhof geven, maar de straatjes hebben gelukkig namen.
$18 is veel. De reguliere prijs was 2 jaar geleden $12. Je kunt ook gaan onderhandelen met je hotel.
Tijd voor Hanoi is vaak te kort… Maar januari/februari kan grijs en vochtig zijn.

Voor de trein naar Lao Cai zou ik via je hotel in Hanoi retourtickets laten regelen.

Wanneer je strak in de tijd zit, dan zou ik een dagtrip naar Halong Bay regelen. Kan al vanaf circa $18.

Op zich is Ninh Binh in ruim 2 uur vanaf het busstation in Hanoi met een lokale bus. Maar dan nog neem je te weinig tijd voor Ninh Binh, probeer minsten 2 nachten. Optie: een extra nachtje Ninh Bing of Hanoi en bij aankomst de trein naar Hue regelen.

Hue naar Hoi An is mooier overdag met een bus in 4 a 5 uur met korte stop in Da Nang en nog een lunchstop.

Ik zou wel een volle dag in Nha Trang blijven om bij de komen van de nachtbus…

Mui Ne neem je zo veel te weinig tijd voor. Het is prettig om steeds ergens 2 a 3 nachten te blijven.

Ton kan vast een alternatieve route geven, want je hebt een maand de tijd en op zich kun je dan veel zien.

Johan

1 like

Johan, super bedankt voor je reactie! Ik ben bang dat ik teveel wil zien in te weinig tijd :wink: misschien moet ik meer dingen vanuit hanoi gaan bezoeken d.m.v. dagtrips… Hopelijk krijg ik nog wat meer reacties, in ieder geval bedankt voor je tips!

• Updated - - -

Ik wil overigens wel heel graag vanuit dong hoi naar de Paradiso cave… Dus vanuit ninh bihn moet ik in dong hoi zien te komen…

hallo F,

ik zal je vragen proberen te beantwoorden zoals in je eerste post

Transfer van vliegveld naar Hanoi.
Inderdaad is de gemiddelde prijs zo rond de 15 US voor een taxi.
Dus met 18 USD staat er iemand klaar, met een bordje met je naam, en dus geen gezoek en discussie; zou ik zeker overwegen!

Hanoi
De eerste dag wordt inchecken en dan wat verkennen rond je hotel ivm het onbekende
Tweede dag bijv. een georganiseerde city tour en zou dan altijd er nog een derde dag aanplakken om dan zelf wat verder hanoi te ontdekken.

Sapa,
Altijd een retour boeken!

Halong.
Goedkoopste is om een georganiseerde trip te boeken en het makkelijkste.
Prijs is afhankelijk van wat je wilt zien, welke route, welk comfort enz.

Zoals johan al schreef van 18 USD t/m 5000 USD
Zou kijken wat je wilt in de Baai en daar dan een cruise op zoeken.

Kosten Hanoi naar Halong
Ik denk dat je niet zonder vooraf eenboeking naar Halong moet afreizen.
Meeste boten zijn allemaal bezet en dan sta je daar en wat dan, misschien een "left over "die je niet wilt.

Halong - Ninh Binh

Denk dat je niet gaat overnachten on Halong, en dus wilt reizen van Hanoi naar Ninh Binh.
Van Halong naar Ninh Binh zou ik niet doen ivm reisuren.

Dus dan inderdaad een dagtrip Halong en overnachten hanoi of nachttrein naar Dong Hoi.

Ninh Binh naar Dong Hoi

Ja, je kan gewoon met de trein vanaf Ninh Binh naar Dong Hoi met de nachttrein.
Wel misschien raadzaam om dit al vooraf te regelen wanneer je een een “soft bed” wilt.

Hue naar hoi An is een ritje van 3 a 4 uur, dus waarom een nachtrein, kan je gewoon daar regelen.

Moet het even hierbij laten ivm bezoek.
Ga morgen verder.

gr.
Ton.

1 like

Hallo F,

Ben er weer om het verhaal te vervolgen, zoals beloofd.

Beginnen van Hue.

Transfer Hue naar Hoi An.

Zoals al geschreven een rit van 3 a 4 uur.
Mooiste route is over de Hai Van Pass met een auto op met de Easy riders achterop de motor ( kost je dan wel meer dan 4 uur, afhankelijk van de tijd dat je verblijft op de top ).

Treinen en bus gaan door de tunnel, dus dan kan an in 4 uur.

Wanneer je zou kiezen voor de trein, moet wel nog een transfer regelen naar Hoi An omdat daar geen treinstation is; je komt dan aan in Danang.
Transfer van Danang naar Hoi An is ongeveer 45 minuten.

Nha Trang - Mui Nee ( is gelijk aan Phan Thiet ) - Dalat

Ik vind het altijd moeilijk wanneer ik zie dat mensen ook naar Dalat willen gaan.
Bezoek aan Dalat houd altijd in dat je een gehele dag moet inplannen als reisdag minimaal.
Wanneer je naar de kaart kijkt van Viet Nam zie dit.

Maar wanneer je zowel Nha Trang wilt en Dalt en Mui Nee zeker wilt, dan misschien het volgende.

Nachttrein Danang naar Nha Trang ( 10 a 11 uur met aankomst rond 8:30 uur ).
Omdat je niet overal kan inchecken in een hotel of hostel; is meestal zo rond 14 uur, zou ik meteen doorgaan naar Dalat met de bus ( weer 4 uur ).

Na 2 dagen Dalat, naar Mui Nee ( 4 a 5 uur ) en daar dan strand pakken voor enkele dagen.
Van Mui Nee naar Saigon met de bus ( 5 uur ) vele bussen naar Saigon.

Andere optie, wat je zeker tijd bespaard, is om te vliegen op Dalat vanaf Danang ( dus na Hoi An ).
Dan naar Mui Nee voor stand en zo naar Saigon met de bus en Delta.

Ik hoop dat je het nog een beetje kan volgen?

Heb wat tijd dus even schematisch wat ik bedoel

dag1
vertrek
dag 2
aankomst Hanoi, uitrusten, slapen Hanoi
dag 3
hanoi stad en nachtrein Sapa, slapen trein
dag 4
Sapa
dag 5
Sapa
dag 6
Sapa en trein naar hanoi, slapen trein
dag 7
Hanoi
dag 8
Naar Halong, slapen Halong
dag 9
naar Hanoi en slapen Hanoi
dag 10
Naar Ninh Binh provincie ( Tam Coc, Hoa lu enz. ) overnachten daar
dag 11
Ninh Binh en dan nachttrein naar Dong Hoi
dag 12
Dong Hoi en naar het Phong Nha park, Paradise cave, Vinh Moc tunnels, overnachten in het park
dag 13
Park en overnachten
dag 14
aankomst Hue overnachten
dag 15
Hue en overnachten
dag 16
naar Hoi An met bv. ER, overnachten Hoi An
dag 17
Hoi An
dag 18
Hoi An
dag 19
vliegen naar Dalat; overnachten
dag 20
Dalat
dag 21
bus naar Mui Nee, overnachten
dag 22
Mui Nee
dag 23
Mui Nee
dag 24
Mui Nee
dag 25
Naar Saigon
dag 26
Saigon
dag 27
naar Delta, overnachten
dag 28
Delta
dag 29
naar Saigon, overnachten Saigon
dag 30
lnaar huis
dag 31
aankomst

Wat denk je ervan, ben benieuwd?

gr.
ton.

1 like

Super bedankt ton! Dit schema ziet er iets rustiger uit terwijl ik hetzelfde ga zien. Ik ben er eigenlijk niet zo’n voorstander van om georganiseerde dagtrips te maken maar het bespaart zo te zien zeker tijd en de aansluitingen zijn logischer. Ik zit alleen nog even naar dat van dong hoi te kijken. Op dag 12 meteen naar het park? Of op dag 13 en dan op dag 14 terugreizen naar dong hoi en van daaruit naar hue?

Hallo F,

Fijn om te lezen dat mijn informatie je wat heeft kunnen helpen.

Dong Hoi
Ik heb gekozen voor meteen door naar het park.
Dit omdat je vroeg in de ochtend aankomt in Dong Hoi; afhankelijk van je trein keuze zijn de tijden tussen 6 en 8 ( kan dan in de trein zo’n uur of 6 slapen ).

Inchecken bij hotels / resorts / hostels is meestal zo rond de klok van 14, dus had bedacht misschien een trip, aansluitend op je treinreis, misschien een goede optie zou kunnen zijn.

Natuurlijk kan je een dagje strand nemen in Dong Hoi, maar weet niet wat het weer zal zijn, kan zonnig zijn of mindere stranddag.
Dit kan je dan zelf invullen naar wat je wilt.

Mooiste is om met de Er naar het park en via de omgeving naar Hue te reizen; prijs zal dan wel zo rond de 70 USD uitkomen.
Maar met informatie vragen in hanoi en Ninh Binh aan andere mensen kan je ook handig zelf reizen.

Wel kan het dan wel zijn dat het varen in het park met een gezelschap zal moeten ivm misschien de prijs of anders misschien de beschikbaarheid van de boten.

Natuurlijk kan je vanuit het park weer terug naar Dong en dan door naar Hue, maar is wel een heel mooie route om wat van de HCM route te pakken.
Niet veel mensen doen dit en dus een wat minder touristische route, zeker met de ER.

misschien andere mensen met ook ideeën hierover???

gr.
Ton.

Hallo allemaal,
Fantastisch om het reisschema te lezen en ga ik zeker in mijn hoofd houden tijdens mijn trip. Ik wil ook rond februari daar reizen. Ik ben nu in maleisie. Heeft iemand misschien meer informatie over TET?
Groeten Marian

Bedankt ton voor de zeer nuttige tips!!

Hoi marian.

de TET viering valt dit jaar op woensdag 18 februari. Houd er wel rekening mee dat de meeste vietnamezen vrij zijn vanaf 14 februari. Dit kan reistijden soms verlengen. Ik moet zeggen dat ik de bezorgdheid van veel toeristen niet onderschrijf. Het klopt dat er een aardige volksverhuizing op gang komt maar dit is vooral op routes die de meeste toeristen niet nemen. Zolang je reist per bus is het prima te doen. Vliegtickets zijn moeilijker te krijgen en prijzen zullen hoger zijn dan normaal. Enige planning voor binnenlandse vluchten is dus wel aan te raden. Enige probleem waar ik in het verleden tegen aan ben gelopen is de boot van Rach Gia naar Phu Quoc. Ik moest daar een dag wachten voor een vrije plaats. Op het eiland zelf was voldoende accomodatie te vinden zonder vooraf te boeken.