Komende zomer willen ik en mijn vriend naar Vietnam gaan. We zijn een jong stel en houden van reizen, maar waar we over twijfelen is of het niet te veel gereis is in het land zelf. We willen een middenweg zoeken tussen alle hoogtepunten zien en toch nog een relaxte vakantie.
Waar we per se naartoe willen is Sapa, Halong Bay, Hoi An, HCMC (incl. de georganiseerde boottocht).
Over Hué en Mui Ne twijfelen we nog.
Is Hué echt de moeite van het reizen waard? Is het kortweg gezegd meer van hetzelfde of toch ook echt wel bijzonder?
En zijn er bij Hoi An ook relaxte, mooie stranden, zodat we reistijd kunnen winnen door niet naar Mui Ne te gaan.
Ten slotte nog één vraag. Weet iemand of er in Hoi An en/of Hué Nederlandse bureautjes zijn die fietstours (evt. wandeltours) aanbieden. Het lijkt ons leuk om te fietsen als we daar naartoe zouden gaan. Maar vooral in Hué lijkt het ons interessant om ook wat van de achtergrond te horen.
Hieronder ons schema:
Nederland - Hanoi
Hanoi ('s avonds trein Sapa)
Sapa
Sapa - Hanoi ('s avonds trein)
Hanoi
Hanoi - Halong Baai
Halong Baai - Hanoi
Hanoi - (vliegveld Da Nang) - Hué
Hué
Hué - Hoi An met auto
Hoi An
Hoi An
Hoi An - vliegveld Da Nang - HCMC
HCMC/Chi Chi tunnels
boottocht Mekong Rivier
boottocht Mekong - HCMC
HCMC - Mui Ne ('s morgens)
Mui Ne
Mui Ne
Mui Ne - HCMC - Nederland
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Alvast bedankt en groetjes,
Frits
Hoi Frits, ik vond Hue echt de moeite waard. Het stuk tussen Hoi An en Hue zou ik met de trein doen. Het is namelijk een erg mooi stukje en maar een uur of 4. Bij Hoi An ligt China Beach, dus daar zou je ook kunnen relaxen.
Het schema is verder wel erg druk, maar als je alles wilt zien kun je niet echt anders. Zelf zou ik iets langer in Hanoi blijven, dat vind ik echt een geweldige stad.
Ik vind Hue ook wel de moeite waard.
Mooie mausoleums, de citadel enz.
Wat ik dan wel zou veranderen in het schema is niet op Danang vliegen, op dag 8, maar op Hue.
Scheelt wat reisuren.
Ik zou wel met de auto van Hue naar Hoi An gaan; heb je momenten waar je fotostops kan houden.
Hoi An
Ja, je hebt daar een heel mooi strand, dus een goede vervanger voor Mui Nee.
Maar is wel moeilijk om dit aan het einde van je reis in te plannen.
Fietsen Hue en Hoi An
Nederlandse bureautjes heb je niet, maar volop Vietnamese.
Overal kan je fietsen huren of misschien gratis bij je hotel incl. route.
Saigon
Zit even met de “de georganiseerde boottocht”.
Welke heb je voor ogen?
Al met al is, volgens mij een goed schema en zeker relaxt te doen.
Er zat een Nederlands-Vietnamees koppel in het Lighthouse restaurant van Hoi An met fietstours, maar wanneer ik info op de LinkedIn van hem goed begrijp zitten ze nu in HCMC en doen iets anders.
Bij enkele hotels en guesthouses kun je een fiets huren (of zit bij de kamerprijs inbegrepen). Met een kaartje van GoogleMaps kun je prima zelf een rondje om Hoi An maken of naar het strand fietsen. Door de rijstvelden, Phuoc Lam Pagoda en smalle paden over de eilandjes. In die tours zaten bezoekjes aan workshops, maar zelf fietsen geeft meer vrijheid.
In Hue kun je ook een fiets huren an Le Loi. De citadel, Thien Mu Pagode en Tombes zijn op GoogleMaps te vinden. Ik zou 1 tombe selecteren wanneer je alles in 1 dag wil bezoeken.
Ik zou ook vliegen op Hue (of nachttrein), Mui Ne overslaan en minstens een extra nacht Sapa / Bac Ha (eventueel zondagmarkt) doen.
Heel erg bedankt voor de reacties. Inmiddels hebben we het schema rond.
We hebben Mui Ne laten vallen en gaan in plaats van de boottocht door de Mekong Delta een fietstour doen daar. Bedankt ook Johan voor de andere ‘fietstips’. We zullen het zeker in ons achterhoofd houden.
Nu worstelen we nog wel met een andere vraag. We willen misschien van Hanoi naar Da Nang vliegen en dan door naar Hué (we kunnen alleen dure directe vluchten naar Hué vinden). Nu is de vraag hoe we (voor niet al te veel geld) van het vliegveld in Da Nang naar Hué kunnen. We komen rond half 5 's middags aan. Is er daarna nog een shuttle bus die rijdt? En hoe frequent rijden deze? Ik zie wel dat je voor 60 dollar in een taxi kan, maar dit vinden we aan de dure kant. Liefst hebben we een gewone bus. Iemand hier weet van?