Reisschema Sri Lanka juli/augustus 19 dagen

Hallo allemaal,

Ik heb al heel veel berichten op dit forum bekeken en tips gekregen (Adam’s Peak wilden we beklimmen , maar is blijkbaar dicht in juli). Maar ik kan nog steeds wat hulp gebruiken bij mijn planning.

Mijn vriend en ik komen op 21 aan in Colombo en vertrekken weer op 9 augustus.
Na wat dagen cultuur gesnoven te hebben en/of in de natuur geweest te zijn, verlangen we altijd naar het strand. We zijn geen (kite)surfers.
We zouden ook heel graag de Malediven bezoeken.

We hebben het idee om via de culturele driehoek naar Trincomalee te gaan, omdat het daar dan mooi weer is. En daarna via een natuurpark naar de stranden in het zuidwesten. Is het begin augustus erg slecht weer in het zuidwesten ivm moesson?

En is het te doen om in 19 dagen een rondje te maken, inclusief een bezoekje aan de Malediven?

Ik hoor graag jullie tips en adviezen!

Groet,

Ilona

Hoi Ilona,

Het zuidwesten vangt in die periode wel regen. Voor de langdurig gemiddelden op Sri Lanka in augustus:

Maar goed, je kan ook in het droge seizoen pech hebben en in de moesson geluk hebben met het weer. Uiteraard geven de langdurige gemiddelden wel een redelijk algemeen beeld.

Maldiven is zeker mogelijk. Emirates heeft een fantastisch comboticket. Voor relatief weinig geld vlieg je van Dusseldorf naar Dubai en dan naar Colombo. Na een paar weken vlieg je van Colombo naar Male en dan via Dubai weer naar Dusseldorf. Het enige probleem, je vliegt om 21:30 naar Male. Dus moet je wel een avond betalen waar je eigenlijk weinig aan hebt. Maar goed de andere vluchten kosten gemiddeld meer dan € 200,-- extra. Als je een guesthouse neemt op de Maladiven bespaar je dus wel. Als je een 5* resort neemt maakt je die € 200,-- extra toch niks uit :wink: Daarnaast moet je natuurlijk ook rekening houden met de kosten van de speedboot of watervliegtuig.

Het is wel te doen, afhankelijk van je planning en vervoer in Sri Lanka en hoe uitgerust je thuis wil komen.

Gr. Taco

Hallo Taco,

Bedankt voor je reactie. Het weer is inderdaad onvoorspelbaar. We zien wel wat het wordt.

We hebben al tickets geboekt. Hoe duur is een ticket vanaf Colombo naar de Malediven?
Ik heb gehoord dat je daar niet overal in je bikini op het strand mag liggen. Hoe kom ik er achter waar dit wel en niet mag?

Hoe we precies gaan reizen weet ik nog niet. Ik vind het ook moeilijk in te schatten hoe ver alles is. Als het OV bv. erg veel tijd kost, zullen we misschien af en toe een ander vervoersmiddel moeten gebruiken. De trein vind ik zelf altijd erg leuk!

Groetjes,

Ilona

Hoi Ilona,

Een ticket van Colombo - Male en terug kost met Emirates/Sri Lankan Airlines in augustus/september per persoon rond de € 290,-- op dit moment. Dat is redelijk goedkoop. Overnachtingen op de Maladiven boek je meer dan 30Km van het hoofdeiland (Male) anders wordt je (waarschijnlijk) gek van het vrachtverkeer. En dan heb je dus weer een watervliegtuig of speedboot nodig.

Bikini is niet toegelaten op de openbare stranden, alleen bij de resorts/hotels. Dus alleen bij resorts/hotels :slight_smile:

Trein in SL kan soms heel snel zijn (Colombo - Jaffna). Maar in de bergen is het niet zo snel. Maar wel mooi.

Gr. Taco

Hoi Ilona,

Wij hebben afgelopen zomer rondgetrokken door Sri Lanka. Veel met de trein maar ook met de bus ( met onze 3 kinderen). Prima te doen. Soms wel even vroeg opstaan om de juiste trein te halen ( 5.00) maar wanneer je een gereserveerde plek regelt ( geeneens zo heel duur) dan is het super comfortabel. Ook zijn wij naar de Malediven geweest. Naar Maafushi. Wij hebben hiervoor gekozen omdat dit het eiland is waar je met een lokale boot naar toe kunt $2,- pp. Het eiland is islamitisch ( geen drank en bikini op 1 strandje toegestaan) maar echt super leuk! Wij troffen het met de eigenaar van ons hostel die ons veel op sleeptouw heeft meegenomen naar prachtige snorkelplekken, onbewoond eiland, zandbank voor een lunch en nachtvissen. 1 nacht op male gebleven ( noodzakelijk) en de volgende dag om 15.00 door. Kijk wel even hoe laat de boot gaat ( gaat volgens mij op vrijdag niet). Terugreis hebben we ons meteen speedboot laten terugbrengen rechtstreeks naar het vliegveld. ( is heel handig).

Groet,

Hetty