Beste reisperiode Sri Lanka / Malediven okt/nov/dec/jan

Beste allemaal,

mijn vriend en ik zouden dit jaar najaar of eind vh jaar een rondreis door Sri Lanka willen maken, afsluitend met 3-4 dagen Malediven.
Wij hebben de mogelijkheid om te vertrekken vanaf oktober(liefst eind), en uiterlijk eind december.

I.v.m. de moessons weten we niet zo goed wat verstandig is.
Hoe heftig is de regenval in zo’n geval?

We willen ca. 3 á 3,5 week weg, inclusief vliegtijd en de Malediven.
We willen het liefst zoveel mogelijk zien, zowel west-, oost- als de zuidkant van SL.
Wat hoog op onze wish-list staat, is een walvissen tour bij Mirissa (seizoen vanaf november als ik het goed begreep?).
Daarnaast zouden we graag in ieder geval Yala-NP bezoeken en wellicht nog een aantal andere NP (welke staat nog open).

We willen ons zoveel mogelijk van A naar B verplaatsten via bus, trein, en (local) taxi’s.

Wat zou in dit geval van de bovengenoemde maanden de beste tijd zijn?
We wilden oorspronkelijk het liefst in December gaan. Maar in December is de moesson aan de oostkant vrij heftig begreep ik.
Is dit echt zo? Hoe moeten we ons dit voorstellen?
Dagenlang regen en grijze grauwe dagen? Of zijn het ook stortbuien waarna de zon weer volop schijnt?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt :smiley:

Groetjes,
Lucie

Wel, laten we eerst beginnen over het weer. De Noord-Oost moesson begint in oktober en duurt tot december. Soms valt deze moesson mee, maar de laatste jaren is dat zeker niet het geval. Wij waren vorig jaar in november in Sri Lanka en hadden drie dagen droog weer. De rest regende het de hele dag over het hele eiland. Nu is dat voor ons niet zo erg, wij zijn er toch voor zakenbesprekingen en hotel/guesthouse inspecties maar voor een vakantie is dat niet leuk. Dus of zo vroeg mogelijk in oktober gaan, of zo laat mogelijk in december.

Dan de Maldiven, wat voor onderkomens wil je daar hebben? Een echt Maldiven gevoel (resort met huisjes op het water) begint met $ 350,-- Daarnaast kan je in December (holiday season) bij de meeste resorts alleen voor 5 dagen boeken. En als klap op de vuurpijl, begin december valt er behoorlijk wat regen op de Maldiven. Je kan wel naar Maafushi in een goedkoop hotel gaan, maar dat is volgens ons geen Maldiven ervaring. Resorts die lagere prijzen hanteren hebben meestal transferkosten van meer dan $ 300,-- per persoon.

Dus of december aan de zuidkant van Sri Lanka of oktober aan de oostkant.

Hoi Marjolein,

hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.

3 droge dagen in hele maand zou ik inderdaad voor een vakantie heel onaangenaam vinden…

Door jouw verhaal ben ik wel erg gaan twijfelen over de periode dat we willen gaan.
Ik vind het eigenlijk ook niet echt een optie om alleen de west/zuid-kant of alleen de oostkant te doen.
We willen wel echt graag alles zien.

Dan wellicht toch verstandiger om echt eind december (rond kerst/ oud&nieuw) te gaan of misschien zelfs begin januari dan.

Regen op de Malediven zie ik al helemaal niet zitten, dat past zeker niet bij de Malediven-ervaring…
Wij willen zeker gaan voor een leuk resort met huisjes aan/op het water. Vanwege de kosten dachten wij dus aan een dag of 3 dus als je minimaal 5 dagen moet boeken is dat ook weer zonde.

Heb je een advies, voor wat in het algemeen de beste maand(en) zou zijn om deze reis te maken, waarbij de kans op mooi weer groter is als de kans op regen? (heel Sri Lanka + Malediven + walvissen-seizoen)

groetjes,
Lucie

Wel er staat bovenin het forum een sticky met klimaat/regenval. En daaruit kun je afleiden dat er eigenlijk geen enkele periode is waarin je ‘heel Sri Lanka’ goed kunt zien, want bijvoorbeeld december-januari is het nog écht slecht weer aan de oostkust terwijl het zuidwesten juist mooi is.

Het zou moeten lukken om op Malle Dieven :wink: iets voor 3 nachten te vinden maar dan eerder januari dan kerst, en niet de allerpopulairste hotels want die kunnen het zich permitteren om die eis te stellen. Medhufushi (kunnen we aanbevelen) bijvoorbeeld lijkt die eis niet te hebben als ik naar hun site kijk.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]