Reisschema advies

Dag allen,

We hebben reeds heel wat reizen gedaan naar vooral Zuid Amerika en Afrika maar nu voor het eerst richting Azië.
De eerste kennismaking met Azië zal dus Vietnam en Cambodja worden. Graag wat advies ivm haalbaarheid en verplaatsingen bij onderstaand schema.
Aangezien enkel de heen en terugvlucht is geboekt kan het schema dus nog vlotjes worden aangepast indien nodig.

Zat 15/02 : aankomst Hanoi
Zon 16/02 : Hanoi - Ha Long Bay
Maa 17/02 : Ha Long Bay - Hanoi
Din 18/02 : Hanoi
Woe 19/02 : Hanoi - Mai Chau
Don 20/02 : Mai Chau - Hanoi
Vrij 21/02 : Vlucht Hanoi naar Dalat
Zat 22/02 : Easy Riderstour
Zon 23/02 : Easy Riderstour
Maa 24/02 : Vlucht Dalat naar HCM
Din 25/02 : HCM
Woe 26/02: HCM - Mekong delta
Don 27/02 : Mekong delta - Pnom Penh
Vrij 28/02 : Pnom Penh
Zat 01/03 : Pnom Penh - Siem Reap
Zon 02/03 : Siem Reap
Maa 03/03 : Siem Reap
Din 04/03 : terugvlucht

Mai Chau werd verkozen boven Sapa om wat tijd uit te sparen. Is Mai Chau vergelijkbaar met de omgeving van Da Lat op gebied van natuur ?
Eventueel kunnen we Mai Chau dan laten vallen of is dit echt een ‘must see’?
Siem Reap kan eventueel ook een dag worden ingekort.
Is er dan ook nog een mogelijkheid om Hue of Hoi An nog te bezoeken als we in de buurt van Dalat zijn?
Alle adviezen zijn welkom.

Op vorige reizen namen we altijd spullen mee voor een plaatselijk goed doel. Vorig jaar waren we met 4 mensen en hadden we samen zo’n 25 kg kleding en dergelijke mee naar Peru voor een weeshuis. (Deze 25kg was het verschil tussen het max aantal kg’s bagage en de effectieve aantal kg’s bagage die we mee hadden.)
We zouden het dit jaar opnieuw willen doen.
Kent iemand een goed doel in (de buurt van) Hanoi en eventueel welke zaken er welkom zijn?

Alvast heel veel dank.

HOV
(Het Olijke Viertal…)

Hallo Viertal,

Ik heb je verhaal gelezen en op 1 lokatie / reis na is het gewoon haalbaar.

Ik ben even aan zoeken waar ik moet beginnen.

Mai Chau vs Dalat
Kan je niet vergelijken omdat je in Dalat meer moet denken aan bossen en in Mai Chau meer aan rijstvelden, even grofweg gezegt.

Of Mai Chau een must is kan ik niet schrijven omdat ik niet weet waar je interesses naar uit gaan, maar wanneer mogelijk zou ik Mai Chau zeker laten staan in je schema.
Kijk ook even naar de reacties van mensen die ook naar Mai Chau zijn geweest, zijn erg positief hierover.

Hoi An / Hue

Je hebt wel veel dagen voor Dalat, is dit bewust?, anders zou ik dit verplaatsen naar Hoi An en omgeving.
Met de Er daar kan je ook leuke trips maken; denk aan de DMZ, via Hue ed.

Mekong Delta naar PP
Daar zit dus even een probleem, wat ik in het begin aangaf.

Volgens schema wil je vanuit Saigon naar de Delta , overnachten, en dan door naar PP.

Dit kan, maar dan is Chau Doc de plaats voor de overnachting, maar je krijgt niet veel mee van de Delta ivm het aantal reisuren.
Ik denk dat je daar toch een dag meer voor moet uittrekken minimaal.

Een idee is bijv. om naar Can Tho te gaan vanuit Saigon, daar overnachten.
In de ochtend de drijvende markt bezoeken van Cai Rang en na dit bezoek naar chau Doc en daar dan overnachten.

Van Chau Doc met de boor naar PP.
Met je idee om 1 dag minder SR is dit te doen.

Verplaatsing PP naar Sr
Ik doe het dit jaar net omgekeerd en ga over de weg, dus niet vliegen, en met een prive auto met chauffeur.
Is een rit van een uur of 7, maar daar zijn dan wel lunchtijd, wat stops voor foto’s, extra drinkpauzes ed ingecalculeerd.
Met een bus gaat het wat sneller vanwege minder stops en is goedkoper.

Goed doel

Vind ik een erg nobel idee van jullie.

Waarschijnlijk heb je misschien wel eens gelezen dat ik altijd met Buffalo Tours,http://www.buffalotours.com/ , reis en dat zij wat hoog aan de prijs zitten.
Maar dit heeft een reden, zij zijn ook dit

http://www.educationaltravelasia.com/
http://www.ecotourism.org/buffalo-tours
geld word ook hier naar overgemaakt
http://www.childsafe-international.org/CAMBODIA/CStravelpartner.asp?loc=&page=2

enz.

Van mijn reissom gaat er dus een percentage daar naar toe, voor het betalen van leraren, dokters, vaccinaties enz.
Wil niet zeggen dat ik iets mee wil afkopen, maar vind het concept wel een win win iets.

Maar hebt ik de keuze tussen 2 zeer goede reisorganisaties en de 1 betaald daar de salarissen van en de ander, betaald natuurlijk ook de salarissen ( wat minder ) en de rest gaat naar goede projecten is voor mij de keuze niet moeilijk.

Dit is mijn ervaring met het goede doel in Viet Nam.

Maar ik denk dat je balpennen, schriften ed. je altijd goed zit, wanneer je in Mai Chau bent.
Je kan daar echt contact hebben met de lokale bevolking en die verwijzen je wel naar een school.
Bedenk ineens dat wanneer je kleding gaat geven, misschien de lokale kleding gaat verdwijnen, zeker wanneer vele mensen dit gaan doen??

Ik denk dat dit voor nu even voldoende is en misschien tot een volgende keer?

gr.
Ton.

ps.

Komen de olijke 4 mensen misschien uit België?

Dag Ton,

Sorry voor de laattijdige reactie.
De 4 komen inderdaad uit België…
Mai Chau blijft alvast behouden, ER tour gaan we doen in en rond Hoi An.
Mekong Delta zijn we nog wat aan het puzzelen.
Alvast veel dank voor uw advies.

gr.
HOV

Hey hey!

Ikzelf ben meer voorstander van het uitgebreid bezoeken van 1 land ipv meerdere landen half. Je hebt ruim 2 weken om te reizen en deze zou je met gemak kunnen besteden in Vietnam, dus eigenlijk doe je Vietnam nu tekort.

Mai Chau ben ik niet geweest, dus daar kan ik weinig over zeggen. De omgeving van Dalat is ontzettend mooi, maar 1 dag een Easy Riders tour is ook voldoende. Hoe het met de tourtjes naar Halong Bay zit weet ik niet meer precies, maar ik herinner me dat de meeste tours voor 2 of 3 nachten zijn en dat ga je met je huidige schema dus niet redden.

Als je nog wilt kiezen tussen Hué en Hoi An, ga dan absoluut voor Hoi An. Persoonlijk vind ik Hué geen interessante plaats. Hoi An is een klein stadje en het strand is vlakbij. Het staat vooral bekend om de kleermakers.

Succes met de verdere planning!