Mai Chau, Cambodja en Hoi An naar Dalat

Ik had een paar vragen om ons reisschema voor 6 weken Vietnam in de zomer compleet te maken:

• Is Mai Chau de moeite waard? (tuurlijk is het de moeite waard, maar ook als je al naar Sapa en naar Cuc Phong NP gaat qua tijd)?

• Is de enige manier om redelijk snel over land van Hoi An naar Dalat te gaan via Nha Trang? Nha Trang is waarschijnlijk niet ons ding, omdat we echt niet van uitgaan houden, maar we schrokken van de reistijd die het ons zou kosten om via een slaapbus of trein naar Dalat te komen. Ik ben bang dat het niet sneller kan, maar wie weet.

-We moeten 2 keer de grens tussen Cambodja en Vietnam oversteken en we gaan 1 keer al via de Mekong Delta, maar weet iemand nog een interessante andere manier om vanuit Cambodja naar Saigon te komen?

Ik heb sterk het gevoel dat we teveel willen doen in 6 weken omdat we (bijna) overal enthousiast van worden. Waarschijnlijk wel herkenbaar voor meer mensen.

En oja, we gaan met een backpack op onze rug. Dus we kunnen ons helaas niet te luxe mogelijkheden veroorloven.
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Naomi

Hoi Naomi,

Hebben jullie in totaal zes weken voor Vietnam? Dan kun je alles doen wat je wil :smiley: In principe is Vietnam in drie weken in vogelvlucht te bezichtigen en met zes weken kun je of meerdere uitstapjes maken of wat langer in een plek verblijven.

Een andere leuke grensovergang dan via de Mekong weet ik niet, maar hopelijk kunnen medereizigers je daar wat over vertellen.

Het is inderdaad een lang eind van Nha Trang naar Hoi An en al helemaal als je nog door moet naar DaLat. Ikzelf heb het ook per bus gedaan, maar een tussenstop genomen in Nha Trang. Eén overnachting en de boel verkennen en daarna weer verder. Ik denk niet dat het anders kan, low-budget, maar wie weet…? Misschien zie ik wel wat over het hoofd :smiley:

Volgens mij gaan jullie ook een hele mooie reis maken en ik herken het enthousiasme, hihi.

Groetjes, Anne

Hallo Naomi,

Inderdaad je echt voldoende tijd in 6 weken om alles te zien, zoals Anne al aangaf.

Mai Chau
Zoals al schreef, is natuurlijk het bezoeken waard, grenst bijna aan het NP van Cuc Phoung.
Wat de tijd betreft heb je geen belemmering, ik weet niet of je een grof schema hebt?

Maar denk dat je bedoelt dat het niet gaat vervelen om weer minderheden te bezoeken?
Dat hangt dus helemaal af van jullie interesses.

Zelf zou ik het zo doen als ik in jouw schoenen sta.

sapa met homestay.
Cuc Phuong geen homestay maar misschien hiking met gids en slapen in een tent ( is niet echt low budget, maar wel een belevenis die je niet snel meer meemaakt. Zijn er toevallig meer mensen op jouw datum die hetzelfde willen wordt het een groep en de kosten verdeeld over de groep, mits je met een groep wilt natuurlijk. ) en dan door naar Mai Chau en daar dan weer een home stay.

Zo heb je niet elke keer een homestay en kan je de minderheden Cuc Phuong toch bezoeken.
Misschien een idee?

Hoi An naar Dalat.

Is inderdaad een flink stuk, niet wat betreft kilometers maar meer wat betreft tijd.

Er is wel een snelle manier om van Hoi An naar Dalat te komen, maar deze is dan weer niet low budget, vliegen van Danang naar Dalat.
Kosten ticket pp zijn $100 ongeveer + vervoer van en naar de luchthavens.

Maar omdat Nha trang je niet helemaal aanspreekt, misschien een andere route?
Als je niet het gehele trajekt in 1 ruk wilt doen, gezien je tijd.

Dan zou ie kunnen zijn

hoi An naar Pleiku ( daar overnachten voor 1 of 2 dagen ) en dan door naar Dalat ( 7/8 uur uur bussen ).

Sneller kan alleen met het vliegtuig maar zo heb je wel een heel mooie route door bergen en niet echt een heel touristische route.
Kan een idee zijn?

gr.
Ton.

Wat een goede tips!
Pleiku hebben we nog nooit van gehoord, maar na het even te googelen klinkt het wel heel interessant. We hebben besloten om er via Kontum te komen, dan hoeven we niet heel veel uren te maken op een dag en volgens mij is Kontum (omliggende dorpen dan) ook interessant.

Verder hebben we na lang wikken en wegen besloten om Mai Chau niet te doen. Het enige wat ik me afvraag is of we nu niet te veel overdag alleen maar in de bus zitten.

Wat vinden jullie van dit schema?
Groetjes Naomi

Wo 18-7 Vliegreis
Do 19-7 Aankomst Hanoi
Vrij 20-7 Hanoi
Zat 21-7 Hanoi  nachttrein naar Lao Cai
Zon 22-7 Sapa
Ma 23-7 Sapa
Di 24-7 Sapa  nachttrein naar Hanoi
Wo 25-7 Hanoi  Ha Long Bay
Do 26-7 HaLong Bay  Hanoi
Vrij 27-7 Hanoi
Zat 28-7 Hanoi  Cuc Phong NP
Zon 29-7 Cuc Phong NP
Ma 30-7 naar Tam Coc  Ninh Bin  Hue(nachttrein)
Di 31-7 Hue
Wo 1-8 Hue
Do 2-8 Hue Easy Riders
Vrij 3-8 Hue Easy Riders
Zat 4-8 Hue Easy Riders  Hoi An
Zon 5-8 Hoi An
Ma 6-8 Hoi An (reservedag)
Di 7-8 Hoi An  danang - kontum
Wo 8-8 kontum naar pleiku
Do 9-8 Pleiku Dalat
Vrij 10-8 Dalat
Zat 11-8 Dalat
Zon 12-8 Dalat  HCMC
Ma 13-8 HCMC (chu chitunnels, mogelijkheid)
Di 14-8 HCMC  Vinh Long (An Binh)
Wo 15-8 An Binh
Do 16-8 Mekong Delta
Vrij 17-8 Mekong Delta
Zat 18-8 Mekong Delta  Chau Doc
Zo 19-8 Chau doc naar Phnom Pehn
Ma 20-8 Phnom Pehn
Di 21-8 Phnom Pehn  Siem Reap
Wo 22-8 Angkor Wat
Do 23-8 Angkor Wat
Vrij 24-8 Angkor Wat
Zat 25-8 Siem Reap  Battambang
Zon 26-8 Battambang
Ma 27-8 Battambang  Phnom Phen
Di 28-8 Phnom Pehn  HCMC
Wo 29-8 HCMC
Do 30-8 HCMC terug naar Nederland

Wow, super mooie reis! Ik denk dat het zeker wel te doen is!

Je weet ook dat je een visum met dubbele entry nodig hebt voor Vietnam (denk ik wel, maar kan het maar beter gezegd hebben :wink: ). En let er op dat je in de kleine dorpjes even alles goed regelt i.v.m. de autoriteiten en het makkelijk weg kunnen komen uit het dorpje :wink: Zorg ervoor dat het hotel of homestay jullie paspoort aan de autoriteiten laten zien, zodat zij weten waar jullie zitten.

En ik denk niet dat je kunt voorkomen dat je soms lang in de bus zit. Dat had ik ook, maar echt lange afstanden (van zo’n 13 uur) deden wij 's nachts. Ik vond het goed te doen.

Verder prima te doen en het wordt echt een super reis!

Groetjes, Anne

Hallo Naomi,

Ziet er mooi uit naomi, of zoals Anne schrijft Wow superreis, niets aan toe te voegen.

Zag ook dat je de route via Pleiku gaat doen.
Krijg je geen spijt van; mooie vergezichten, meren, watervallen, hot springs, minderheden enz.

Ook krijg je op deze route wat van de oorlog mee zoals slagvelden ed. en niet te vergeten de gevangenissen te bezoeken.

Deze route is goed te doen, en heb alleen 1 opvallendst iets gezien in je schema.
3 dagen Angkor Wat?, is dit alleen voor de tempel of ook bedoel je hiermee ook de omgeving?

Goed van Anne om even te memoreren dat je je wel een multy visa nodig hebt.
Maar even een toevoeging, misschien had je dit zelf al bedacht, dat dit visa een multy visa voor 3 maanden moet zijn ivm met je reisduur.

Wil je misschien nog leuke suggesties per lokatie weten, hoop ik dat we je hier op deze site verder kunnen informeren, wanneer je dit wilt natuurlijk.

gr.
Ton.

Hoi Anne en Ton,

Dank jullie wel voor het doorlezen van mijn schema en de tips!

Ik wist niet dat we in de wat onbekendere streken alles goed moesten regelen met de autoriteiten. Misschien een gekke vraag, maar waarom moeten de autoriteiten weten dat we er zijn? Ik ben denk ik teveel de vanzelfsprekendheid en anonimiteit van Nederland gewend.

Verder hebben we inderdaad een visa voor 3 maanden en multiple entry. Geleerd hier van het forum :wink:

Het idee met Ankor Wat is dat we de tempels combineren met een trip met een tuktuk naar de omgeving tijdens de 3 dagen. Volgens mij kun je namelijk zo’n pas kopen dat je dagen de tempels kan bezichtigen. Wie weet gaan we ook nog even naar de floating village in de buurt van Ankor Wat, ligt er aan waar we dan zin in hebben en hoe alles te regelen is.

Hebben jullie daar misschien nog een goed idee over?

Groetjes Naomi

Hallo Naomi,

Ik denk dat je over de drijvende markt bij Ankor Wat, voor ideeën misschien je informatie moet halen bij het Cambodja reiscafe.
Hier zitten mensen die echt wel wat weten over Cambodja en je er alles over kunnen weten.

Voor wat betreft het regelen met de autoriteiten, denk ik dat Anne bedoelt, dat je niet zomaar ergens mag/kan gaan slapen.

Het is namelijk verboden voor een buitenlander om met een vietnamees staatsburger een kamer te delen gedurende de nacht.

De “kamer” moet je ook wat ruimer zien.
Kamer betekend ook, bij mensen thuis, dus onder 1 dak.

Ik dat je je afvraagdt: "hoe zit het dan met homestays ".

Het antwoord kan misschien wat teleurstellend zijn, die bestaan dus niet helemaal echt.

Deze mensen hebben een vergunning om hun huis te het exploiteren als een hotelbedrijf.
Hoe ze dit inkleden is aan hun; is dus een commercieel bedrijf(je) dat een vietnamese thuissituatie
nabootst. maar is wel heel leuk en zou het daarom niet overslaan.
De mensen doen echt hun best om je het huiselijke leven van die streek en cultuur te laten beleven.

Je kan het een beetje controleren wanneer er een slot zit op de kamerdeur, meerdere touristen, soms meerdere sanitaire voorzieningen ( bijv. 2 douches ) enz.

Ivm de eerder genoemde wet moeten ze dus aan de politie rapporteren dat er buitenlanders in hun huis zijn, zodat deze dit eventueel kunnen controleren.

Aangezien de vietnamese wet ervan uitgaat dat wat wetgeving kent van hun wet, heb je de kans dat je bij een niet officiele homestay een boete kan krijgen en de verhuurder ook.

Bedoel dus als basis bijv., niets zelf berijden boven de 49.9 cc, geen prostituee bezoeken, op officiële lokaties overnachten ed. en natuurlijk de gewone dingen zoals hotels betalen, niet stelen en meer voor de hand liggende dingen.

Maar nu weer terug naar Home stay.

Wil je een echte home stay, dan moet je met de eigenaar van het huis naar de politie en daar kan je dan een permit krijgen om 1 of meerdere nachten op dat adres te verblijven.

Naomi,

Gaat het er niet om dat ze willen weten waar je bent en wat je allemaal uitspookt, maar is gewoon
voor controle eigenlijk van hun eigen bevolking; is en blijft een communistisch land, waar je een geweldige vakantie zult beleven.

gr.
Ton.

Ah, nu snap ik het beter. Wat goed dat jullie dit zeggen en uitleggen. Ik had al eerder gelezen dat de meeste homestays, geen echte homestays waren, dus de teleurstelling viel mee. Wel is het fijn dat ik weet dat we even goed door moeten vragen op het moment dat we een “homestay” doen.

Het maakt mij niet uit dat het niet helemaal echt is. Het lijkt mij al bijzonder genoeg om goed contact met vriendelijke mensen te hebben die je iets willen vertellen van hun cultuur en land.

Verder is het goed om te weten dat we niets boven de 49,5 cc zelf mogen berijden. De andere dingen was ik niet van plan :wink:

Nogmaals dank!

groetjes Naomi