Hallo Naomi,
Ik denk dat je over de drijvende markt bij Ankor Wat, voor ideeën misschien je informatie moet halen bij het Cambodja reiscafe.
Hier zitten mensen die echt wel wat weten over Cambodja en je er alles over kunnen weten.
Voor wat betreft het regelen met de autoriteiten, denk ik dat Anne bedoelt, dat je niet zomaar ergens mag/kan gaan slapen.
Het is namelijk verboden voor een buitenlander om met een vietnamees staatsburger een kamer te delen gedurende de nacht.
De “kamer” moet je ook wat ruimer zien.
Kamer betekend ook, bij mensen thuis, dus onder 1 dak.
Ik dat je je afvraagdt: "hoe zit het dan met homestays ".
Het antwoord kan misschien wat teleurstellend zijn, die bestaan dus niet helemaal echt.
Deze mensen hebben een vergunning om hun huis te het exploiteren als een hotelbedrijf.
Hoe ze dit inkleden is aan hun; is dus een commercieel bedrijf(je) dat een vietnamese thuissituatie
nabootst. maar is wel heel leuk en zou het daarom niet overslaan.
De mensen doen echt hun best om je het huiselijke leven van die streek en cultuur te laten beleven.
Je kan het een beetje controleren wanneer er een slot zit op de kamerdeur, meerdere touristen, soms meerdere sanitaire voorzieningen ( bijv. 2 douches ) enz.
Ivm de eerder genoemde wet moeten ze dus aan de politie rapporteren dat er buitenlanders in hun huis zijn, zodat deze dit eventueel kunnen controleren.
Aangezien de vietnamese wet ervan uitgaat dat wat wetgeving kent van hun wet, heb je de kans dat je bij een niet officiele homestay een boete kan krijgen en de verhuurder ook.
Bedoel dus als basis bijv., niets zelf berijden boven de 49.9 cc, geen prostituee bezoeken, op officiële lokaties overnachten ed. en natuurlijk de gewone dingen zoals hotels betalen, niet stelen en meer voor de hand liggende dingen.
Maar nu weer terug naar Home stay.
Wil je een echte home stay, dan moet je met de eigenaar van het huis naar de politie en daar kan je dan een permit krijgen om 1 of meerdere nachten op dat adres te verblijven.
Naomi,
Gaat het er niet om dat ze willen weten waar je bent en wat je allemaal uitspookt, maar is gewoon
voor controle eigenlijk van hun eigen bevolking; is en blijft een communistisch land, waar je een geweldige vakantie zult beleven.
gr.
Ton.