Reisplan 18 dagen Vietnam

Hallo,

wij gaan eind juni voor 18 dagen naar Vietnam en hebben het volgende reisplan bedacht:

dag 1/2: vlucht naar en aankomst Hanoi
dag 3: Hanoi
dag 4/5: Halong Bay
dag 6/7: Mai Chau
dag 8-10: Hoi An
dag 11-13: Whale Island
dag 14: HCMC
dag 15-17: Mekong Delta
dag 18: vlucht naar Amsterdam

Een paar vragen:

• we komen 2 keer terug in Hanoi (na Halong Bay en na Mai Chau), is er een optie om dit te vermijden?
  • hoe regelen we trip naar Mai Chau? Zijn er goede ervaringen met bepaald reisbureautje?
  • we willen vliegen van Hanoi naar Danang (Hoi An), van daar richting Whale Island (Nha Trang) en van daar naar HCMC, tenzij er leuke andere goede opties zijn (niet zo’n zin in bus).
  • lees goede ervaringen met Easy Riders… Is dat nog ergens in ons schema te stoppen of is dat toch teveel van het goede??
  • Mekong Delta lijkt ons erg mooi, maar lees ook dat het veel kan regenen in juli, wat zouden jullie doen: toch gewoon 3 dagen gaan of een alternatief?
  • is het in de eerste 2 weken van juli nodig om al van tevoren hotels en vervoer te regelen ivm vakantie van de Vietnamezen zelf?

Ben benieuwd naar jullie tips en adviezen!

Hoi Geertje,

Ik denk dat je voor de eerste nachten in Hanoi in NL al een hotel kunt boeken. Is wel zo fijn na zo’n lange reis. Daarnaast zou ik voor Halong Bay ook bij aankomst in Hanoi wat gaan regelen (nadat je wat bent geacclimatiseerd in je hotelletje :wink: ). Mijn ervaring in juli is dat het in het noorden aardig volgeboekt is rond die tijd. Maar als je een tour boekt met slaapplaats is er niets aan de hand en beland je niet zoals ik in ‘backpackers nightmare’ :smiley:

Ik denk ook niet dat je kunt vermijden om twee keer in Hanoi te verblijven. Ook al lijkt het wat omslachtig, reizen via Hanoi is toch het makkelijkst, gezien er altijd wel vervoer daar naartoe gaat. Ik hoop dat een medereiziger je advies kan geven over Mai Chau.

Je zou in Hoi An kunnen kijken of je daar de omgeving kunt verkennen met easyriders (bijv. naar My Son). DaLat is het meest bekend hierom, maar ik denk niet dat dat nog in je schema past. Wil je zo’n tour doen, zou ik ter plekke in Hoi An bij je hotelletje of een tourbureautje gaan rondneuzen. Of misschien heeft een medereiziger ervaring met easyriders in Hoi An?

Wat betreft de Mekong Delta: ik snap je dilemma helemaal! Hoe langer je op pad gaat met zo’n tour, hoe intenser het wordt. Misschien dat je op eigen houtje bijv. twee dagen naar de Mekong kunt (maar weet niet of je dan veel kunt varen) en de sfeer proeven. Mocht je veel regen hebben, dan kun je mét poncho je eigen program maken. En dan 1 dag ergens anders aanplakken waar het wat mooier weer is. Hebben anderen tips wat aanraders zijn om op eigen houtje te bezichtigen in de Delta?

Groetjes, Anne

Hallo Geertje,

Ik heb je schema ook eens bekeken en ik denk dat er een optie is om die 2x Hanoi te omzeilen.
Je moet wel je schema een klein beetje aanpassen.

Concreet betekend dit dan het volgende.

dag 4/5 wordt dan Mai Chua
dag 6/7 wordt dan Halong Bay.

Er is namelijk een vliegveld in Hai Phong ( Halong Bay ) en deze vlucht met Viet Nam airlines vertrekt laat in de middag en omdat cruises rond 12 uur in de middag eindigen is het te doen.
Aankomst Danang is dan 18:15.
Je komt dan aan in Hoi An rond 19:30.

Wel kleven er financiële nadelen aan deze optie.

Je boekt een cruise in Halong Bay van Hanoi, rondvaart, en terug naar Hanoi.
Nu moet je afhaken in Halong, en betaal je dus wel de retourrit.

Komt er ook bij dat je naar het vliegveld moet; moet dus met de taxi of een priverit regelen.
Bus gaat wel, maar is geen optie omdat de tijdsschema niet helemaal aangehouden worden en je dus je vlucht kan missen.
Ik heb een beetje globaal gekeken op het net en zie dat de prijs voor taxi/prive variëren van 60USD tot 100USD.

Helaas kan ik je in deze niet verder helpen dan dit; ken je budget niet.
Je bespaart wel een dag, misschien ook wat waard.

Mai Chau
Ik kan het advies van Anne helemaal volgen.
Het is in jouw periode vrij druk in deze regio.
Betekend dus ook dat er vele tours worden aangeboden die wat goedkoper zijn.
Dit betekend dus wanneer je in Hanoi gaat shoppen voor deze tour, je de kans hebt een tour geboekt te hebben met een bus vol vietnamezen en vietnameze gids die geen woord engels kent.
Een bus voor westerse touristen heeft ook iets meer beenruimte.

Ook het hotel kan naar vietnameze standaarden wel goed zijn, maar voor westerlingen als wij is dit amper 1 ster.
Dit geld ook voor de tour naar Halong Bay; laat je informeren naar het gezelschap.
Zelf zou ik zonder discrimineren geen tour boeken met een veel chinezen, russen, vietnamezen, koreanen enz.

De kans is dan groot dat er geen Engelstalige gids is, maar het belangrijkste vind ik dat er geen contact is met je medereizigers omdat je niet met hen kan praten.
Misschien ook belangrijk is dat er alleen muziek is van de overheersende groep.
Dus alleen chinees, russisch enz.

Dus kijk even wat verder dan alleen de prijs, wanneer je het bovenstaande wilt vermijden.

reis Hoi An naar Nha Trang
Ik vind dat je hier wat onduidelijk over bent.
Dit is gewoon een dag reizen; wil je dit met de nachtbus?

Optie
Wanneer je vliegt van Hai Phong heb je 1 dag verdient en kan dan met een 2 daagse Er tour naar Nha Trang.

Van Nha Trang naar Saigon
Omdat je niet wilt bussen, of dit niet je voorkeur hebt, is misschien de nachttrein een optie.

Saigon en Delta

Gewoon gaan en daar bekijken of de Delta te doen is.
Anders even kijken voor Dalat misschien.
Is de voorspelling goed voor de dag erop, kan je de boot pakken naar Vung Tau ( 1.5 uur met de boot ) en kan je daar an het strand liggen en in de avond weer terug.

of dan toch naar de Delta gaan; 1 of 2 dagen.
De bootjes hebben allemaal een dak en de handel op de drijvende markten gaan gewoon door.

Ik hoop dat het wat aanvult op de goede adviezen van Anne.

gr.
Ton./