Reisschema 4 weken Laos en Vietnam

Hee wereldreizigers,

In mei-juni ga ik met een vriendin reizen door Azië, we starten in Thailand en eindigen in Zuid-Vietnam. We willen vantevoren niet al te veel vastleggen, maar hebben wel samen bekeken wat we graag zouden willen zien. Het is alleen best lastig om in te schatten wat wel/niet realistisch is. Daarom, in navolging van een reeks anderen, hieronder ons bedachte reisschema. Ik hoor graag wat mensen met meer ervaring in deze landen er van vinden. Mn de eerste overstap naar Laos, is dit haalbaar? Daarnaast horen we graag of we ergens te veel tijd of juist te weinig voor hebben ingepland. Ik hoop dat jullie daar iets over kunnen zeggen :slight_smile:

Groetjes, Carla

Laos
11 mei – aankomst in Chiang Rai
12 mei – Chiang Rai naar Chiang Khong, naar Huay Xai + slow boat naar Pak Beng
13 mei – slow boat Pak Beng naar Luang Prabang
14 mei – Luang Prabang
15 mei – Luang Prabang
16 mei – Luang Prabang naar Vang Vieng
17 mei – Vang Vieng
18 mei – Vang Vieng
19 mei – Vang Vieng naar Vientiane, Vientiane naar Hanoi (vlucht)

Vietnam
20 mei – Hanoi naar Halong City (Bai Chay)
21 mei – Halong Bay
22 mei – Halong City naar Hanoi, nachttrein naar Sapa
23 mei – Sapa
24 mei – Sapa
25 mei – Sapa + nachttrein naar Hanoi
26 mei – Hanoi
27 mei – Cuc Phuong National Park
28 mei – Hanoi naar Hue
29 mei – Hue - Phong Nha-Ke Bang National Park
30 mei – Hue - Demilitarized zone: Khe Sanh Combat Base + Vinh Moc Tunnels
31 mei – Hue
1 juni – Hoi An
2 juni – Hoi An - My Khe Beach + My Son
3 juni – Hoi An naar Da Nang, naar Ho Chi Minh
4 juni – Ho Chi Minh, Cu Chi Tunnels + Tay Ninh
5 juni - Ho Chi Minh
6 juni – Can Tho (Mekong Delta)
7 juni – Can Tho (Mekong Delta)
8 juni – Ho Chi Minh
9 juni – Ho Chi Minh – vertrek naar Nederland

De verdeling van dagen over Luang Prabang en Vang Vieng ziet er goed uit, en inderdaad zou ik in Vientiane geen extra dag doen ook al heeft het vast leuke stukken… Die andere plekken zijn mooier.

In mijn Laos-blog (via handtekening) lees je hoe ik Luang Prabang en Vang Vieng vond. Wie weet haal je er nog wat tips uit.
Ik vond in Vang Vieng die BanSuan bungalow heel fijn en goedkoop, en tenminste in het stillere deel van het stadje (niet tussen de schreeuwende dronkenlappen).

Over de rest van je schema kan ik niet veel zeggen. Het ziet er wel naar uit dat je scherpe keuzes hebt gemaakt, dat je niet teveel plekken probeert te bezoeken, om op elke plek een paar nachten te kunnen blijven en dat vind ik een heel goed idee. Dan kun je tenminste ook genieten van je reis.

Goeie reis!

Ha Carla,

Klinkt als een mooie reis! Verstandig dat je op de meeste plekken drie dagen blijft. Ik ben zowel in Thailand, Laos en Vietnam geweest. Als ik jullie was en het budget is er dan zou ik the gibbon erxperience erbij doen. Het is drie dagen in de jungle, van boom naar boom tokkelen en in een open boomhut slapen. Het kost wel wat maar het is een onwijs mooie ervaring. Je vertrekt vanuit huay Xai.

De slow boat heb ik niet gedaan maar hoorde er veel goede verhalen over. Ik vond zelf luang Prabang erg leuk! Lekker klein en cosy. Ik wilde graag vanuit daar een nachtje bij de bevolking slapen, je gaat dan een stuk wandelen en slaap thuis bij mensen, ik had daar helaas geen tijd meer voor. Je moet helaas keuzes maken tijdens het reizen, hihi.

In vang vieng zal ik er idd voor kiezen om net buiten het centrum te gaa stappen, ik vond het mooi maar te toeristisch maar daarnaast toch erg leuk! Ik heb daar geklommen, voor het eerst, was best leuk!

Vorig naar april ben ik naar Vietnam geweest, erg leuk! Helaas maar drie weken, we zijn van Hanoi naar ho chi min gereisd. Ik zit eraan te denken om dit jaar terug te gaan naar Vietnam en dan Halong Bay en sapa te doen.
Ik was in Vietnam helemaal verliefd op Hoi Ann, wat geweldig sprookjesachtig daar! En leuk om een kledingstuk te laten maken. We hebben daar een kookworkshop gedaan, super leuk! Echt een aanrader.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, hihi, ik wordt altijd enthousiast als ik over reizen praat!
Heel veel plezier met de voorbereiding, die zijn vaak net zo leuk!

groetjes Mariekel

Ooohh ik lees nu pas wat die gibbon experience inhoudt, klinkt geweldig, wil ik ook ooit doen! Waar is dat?

The gibbon experience was echt super gaaf! Echt een aanrader! Waar het precies is weet ik niet maar je vertrekt vanuit Huay Xai.

Groetjes Marieke

Klinkt heel gaaf. Ik denk dat ik er geen geld voor had toen ik naar Laos ging. Maar ik kom vast wel eens opnieuw in die omgeving.

Ja ik vond Luang Prabang ook heel leuk. Al die terrassen aan de rivier, en ook leuke terrassen in tuinen… mooie gebouwen… leuke markten (vooral die avondmarkt met eten vond ik erg leuk).

Een homestay heb ik in midden-Laos gedaan, inderdaad een toffe ervaring. In Nicaragua heb ik het ook een keer gedaan.
Leuk, maar wel maximaal 2 nachtjes wat mij betreft. Het is vaak primitief en vooral vind ik het lastig dat je toch wel heel veel uren sociaal moet doorbrengen met die mensen en dat gesprekjes op een gegeven moment wel stokken. En ik heb ook niet zo’n zin om veel te helpen in het huishouden als ik al relatief veel geld betaal (je betaalt vaak per nacht zo ongeveer een lokaal weeksalaris), maar dan voel je je soms ook weer opgelaten als die vrouwen al het werk doen.
Maar het is zeker een ervaring die de moeite waard is want je ziet héél andere dingen dan wanneer je in een hotelletje in een populair stadje zit.

Over Vietnam hoor ik vaak dat de mensen niet aardig zijn. Wat vond jij daarvan?

Hallo Carla,

Ben blij dat er mensen reageren met kennis over Laos, deze tips had ik je niet kunnen geven.
Bedankt hiervoor, Marieke en cecillia.

Ik ga dus verder in op Viet Nam.

Nu weet ik niets van het Gibbon experience en of dat extra dagen kost.
Maar die kan je wel terug verdien en in Viet Nam, door wat te wisselen.

Je kan bijv.

20-5 nachttrein naar Sapa
21-5 Sapa
22-5 Sapa
23-5 nachttrein naar Hanoi en meteen door naar Halong Bay
24-5 Hanoi
25-5 Cuc Phuong park
26-5 Hanoi
27-5 naar Hue

Nu heb ik wat vragen voor je Carla voor ik verder ga.

Hoe wil je naar Hue?
Met de bus?
Lijkt me geen optie; is een heel lange zit/lig 10 tot 12/13 uur.
Vliegen?
Op Hue vliegen kan niet, want vliegveld is gesloten, wordt dan vliegen op Danang en dan ben je weer bijn a in Hoi An.
Moet je van Danang naar Hue , reis is 3 uur.
trein
optie, maar hetzelfde probleem als bus, lange reis.

Idee
Van Cuc Phuong niet terug naar Hanoi, maar dan met de nachttrein of bus naar Dong Hoi; dus dan van Ninh Binh.
En vandaar je trip beginnen in de DMZ en zo naar Hue.

Andere vraag
My Khe Beach?

Dan ben ik bij Saigon.

Er is bij jullie duidelijk te merken in het schema dat je veel interesses hebt in de oorlog.
De DMZ, Vinh Moc, Khe Sanh en de Cu Chi.

Even wat Hoi An omgeving.
Ik weet dat deze lokatie wat tijd kost, maar vind dan wel dat je My Lai ook ergens zou moeten plannen in je schema.
Deze lokatie is mijn tranentrekker, ben er al diverse malen geweest en ga er nog steeds met tranen naar buiten.

Verder met Saigon.
De Tay ninh.
Daar moet je wel een liefhebber voor zijn.
Ik heb het al enkele keren geschreven, maar voor een godsdienstige dienst waar je niets van verstaat en dan daar 2 uur naar kijken en ook wat reisuren meer, is niet mijn ding.

Sorry wanneer ik dit te negatief neer zet.

Voor Saigon zelf kan ik je ook nog wel wat tips geven als je dit wilt?

gr.
Ton,

Het was idd best duur maar ik vond het de moeite waard!

Kom jij graag in Azië? Wat vond je in het algemeen van Laos?

Die avond markt idd met al dat eten, echt geweldig!

Ik had veel verschillende verhalen over Vietnam gehoord. Ik vond het zelf erg mooi en de mensen waren erg vriendelijk, het viel me erg mee. Had het zelf wat minder verwacht maar wilde het toch graag zien. Ben blij dday ik er geweest ben, wil zelfs nog wel een keer, hihi.

Voor dit jaar al plannen om op vakantie te gaan?

Groetjes Marieke

Persoonlijk vond ik Laos leuker dan Vietnam. Ik vond het land authentieker, en je maakte meer contact met de bevolking. De sfeer was relaxer.

Vietnam is in veel opzichten georganiseerder dan Laos, misschien voor mij soms wat té georganiseerd. Misschien had ik meer het heft in eigen handen moeten nemen en de begaande paden moeten verlaten, maar dat heb ik niet veel gedaan…

Mijn toppers in Vietnam waren Sapa en Hue. Mijn toppers in Laos het noorden (omgeving Luang Nam Tha en Noi Kiauw) en de omgeving van Vang Vieng.

Ha Ton,
Ik ben vorig jaar drie weken naar Vietnam geweest, toen zijn we begonnen in Hanoi en zo naar beneden naar ho chi min city gezakt. Ik vind Vietnam erg mooi en wil nog graag het noorden bekijken. Wil graag een trekking maken in de buurt van Sapa. Halong Bay lijkt me ook super maar ik ben heel snel zeeziek dus dat lijkt me niet verstandig.
Ik heb in Juni drie weken vakantie. Wat zou jij mij adviseren?

Groetjes Marieke

(Sorry voor het vervuilen van je draadje Carla :wink: )

Mijn favoriete continenten zijn eigenlijk Latijns Amerika en Afrika. Maar ik vond Laos wel een heerlijk vakantieland. Weinig inwoners, weinig toeristen, lekker rustig dus. Prachtige natuur, leuke behapbare stadjes, heerlijk eten, lekker weer (alleen mij iets te heet om een pittige (jungle)wandeling te maken), spotgoedkope massages, veel leuke activiteiten. Ik wilde ook gaan klimmen bij Vang Vieng maar ik was de enige en dan was het heel duur.
Door Laos heb ik wel beseft dat het reizen in Azië veel relaxter, makkelijker, goedkoper en veiliger is. Maar die uitdaging van Latijns Amerika vind ik toch ook tof, en die Spaanse koloniale steden leuk, en de mensen leuker, de natuur afwisselender en spannender.
En Afrika… het oercontinent… oerdieren, zo groot en zo ruig… erg leuke mensen… afwisselende natuur… Fascinerend.

Qua mensen kan ik niet zo goed omgaan met de Aziatische glimlach, en die normen en waarden.
Ik heb trouwens ook een keer 2 maanden in Indonesië gereisd, die mensen vond ik echt heel vervelend, ha ha… er is nog nooit zo veel tegen me gelogen.

Reisplannen dit jaar?? In januari-februari ben ik al 5 weken in Colombia geweest (met ook 5 dagen stop-over in New York), dus voorlopig blijft het even bij Europa (fietsvakantie… stedentripjes…?) en sparen…
Ik droom stiekem van een paar maanden reizen naar/door Azië in 2014. Misschien met de trein erheen… en Cambodja trekt me wel, en ik hoor over Maleisië goeie dingen… ik zou me nog flink moeten verdiepen om tot keuzes te komen. Eerst maar eens zien hoeveel ik kan sparen en of ik zo lang weg kan en toch mijn baan kan houden. (Het is op m’n werk ook aan het rommelen, dus misschien sowieso een mooi moment om lang weg te gaan.)

En jij Marieke, al reisplannen? :slight_smile:

Zoals de naam suggereert zit je bij Halong Bay echt in een baai. Deze baai ligt extra beschut door de karstbergen die rondom de ingang van de baai liggen. Ik zou me dan ook echt geen zorgen maken om zeezieke. Zeker niet omdat de boten best groot en dus stabiel zijn.

Ik heb gekanoed door Halong Bay, dat is ook een aanrader!

Bedankt Jenny voor je berichtje. Goed te horen, ik ga er dan nog eens goed over nadenken. Heb je verder nog tips? Over sapa toevallig?

Klinkt allemaal goed zeg, leuk hè kletsen over reizen. Daar raak ik nooit over uit gepraat, hihi!

Ik ben ook in Cambodja geweest, erg mooi maar een erg arm land en dat was goed te merken. Veel bedelaars en straat kinderen. In Laos merk je dat de mensen het daar net iets beter hebben en niet zo’n zware geschiedenis met zich mee dragen als in Cambodja.

Een aanrader vind ik ook zeker Nepal! Ik heb daar drie maanden vrijwilligers werk gedaan echt super. Een trekking moet je daar ook echt gedaan hebben!

Ik ben nog druk bezig met verzinnen waar ik in juni drie weken naar toe wil! Nog leuke tips? Altijd welkom!
Mijn droom is ooit nog een jaar lang te reizen maar dat blijft voorlopig een droom, hihi. Moet die moet je ook hebben!

Sterkte met je baan!

Ja Nepal lijkt me ook mooi!

Ik vond IJsland echt geweldig. En Nicaragua, en Malawi, weet alleen van die laatste twee het klimaat in juni niet.

Een jaar reizen was tof maar ik was ook blij met de periodes werken onderweg. Maandenlang alleen maar ‘leuke dingen doen’ is eigenlijk al snel niet meer leuk!

Bij deze mijn reisverslag van Sapa: IkReis - Trekking in Sapa. Wat ik met name fantastisch vond is de omgeving, de bergen in de mist. Vele mogelijkheden tot wandelen, en kleurrijke markten.

Ton heeft vast heel veel aanvullingen :slight_smile:

Ik wil graag naar IJsland! Ik ben alleen en heb vanuit thuis niemand die mee wil/ kan. Dus toen heb ik een berichtje hier op wereldwijzer geplaatst. Het is 142 keer bekeken maar niemand wilt met me mee, haha! Ik reis graag alleen maar naar IJsland zie ik dat niet zitten want wil graag met een campertje. Een groepsreis is voor nu niks voor mij.
Toen dacht ik dan ga ik naar Vietnam, dat is alleen makkelijk te bereizen. En aangezien ik het noorden nog graag wil zien. Zijn de trekkingen rond Sapa ook alleen goed te doen?

Wat een mooi reisverslag over sapa, Jenny! Het heeft me zeker nog meer nieuwsgierig gemaakt. Hoe lang zijn jullie daar geweest?

Even terug naar het onderwerp van dit draadje? :nod:

Wij hebben dat al beantwoord voor zover we antwoorden wisten, en Carla stelt geen nieuwe vragen, dus waarom? :wink:

Marieke, in IJsland heb ik in mijn eentje rondgereden in een huurauto, ik vond dat alleen zijn juist ook heel goed passen bij dat serene, overweldigend mooie landschap. Ik had het juist vervelend gevonden als iemand me dan had afgeleid met geklets. Maar het ligt er denk ik ook aan hoe je bent. En hoe die ander is. (Maar wat dat laatste betreft zou ik dus nooit op reis gaan met iemand die ik amper ken, alleen maar via internet en misschien 1 ontmoeting… Eerlijk gezegd begrijp ik helemaal niks van al die posts over reisgenoten gezocht! :-))