Reisschema 4 weken 2016 met kinderen

Graag zou ik jullie advies vragen over dit reisschema.
We gaan zomer 2016 met 2 kinderen van 15 en 11 jaar bijna 4 weken naar Thailand.
De tickets naar Bangkok zijn inmiddels geboekt.

Voor ons is het belangrijk dat we leuke uitstapjes maken maar ook dat we lekker uitrusten.
We willen niet iedere keer van hotel verkassen, dus 6 of 7 hotel wisselingen is voor ons wel genoeg.
Aangezien we in de regentijd gaan, kom ik uit op dit schema. Is er iets wat we zeker moeten doen of gaan missen?
Zijn we ergens te lang? of te kort?

Za 09 juli - Dus-BKK
zo 10 juli -Chiang Mai (Aankomst BKK door vliegen van BKK naar Chiang Mai, aankomst avond)
ma 11 juli -Chiang Mai
di 12 juli -Chiang Mai
wo 13 juli -Chiang Mai
do 14 juli -Khoa Lak (vliegen Chiang Mai-Phuket, daarna bus)
vr 15 juli -Khoa Lak
za 16 juli -Khoa Lak
zo 17 juli -Khoa Lak
ma 18 juli -Khoa Lak
di 19 juli -Ko Samui - Bophut (Bus en Ferry)
wo 20 juli -Ko Samui - Bophut
do 21 juli -Ko Samui - Bophut
vr 22 juli -Koh Tao (Ferry)
za 23 juli -Koh Tao
zo 24 juli -Koh Tao
ma 25 juli -Koh Tao
di 26 juli -Hua Hin (Ferry + Bus)
wo 27 juli -Hua Hin
do 28 juli -Hua Hin
vr 29 juli -Hua Hin
za 30 juli -Hua Hin
zo 31 juli -Bangkok (Bus)
ma 1 aug -Bangkok
di 2 aug -Bangkok (Ayutthaya tempel)
woe 3 aug -Bangkok
do 4 aug -Bangkok (avond vlucht BKK-DUS)

Alvast heel erg bedankt.

Hee Marsie,

Je vraagt: Is er iets wat we zeker moeten doen of gaan missen?
Zijn we ergens te lang? of te kort?

Voor een antwoord hebben we wat meer info nodig. Wat zoeken de ouders, en wat zoeken de kinderen ?
Welke activiteiten ? Houd je van tempels ? Nationale Parken ?

Je schrijft ook: Aangezien we in de regentijd gaan, kom ik uit op dit schema, die opmerking kan ik niet zo goed plaatsen.
Ik zie wel dat je (behalve in Chiang Mai) steeds aan het strand bent, dit lijkt op papier wat eentonig, maar door uitstapjes hoeft dit helemaal niet zo te zijn.

Hans.

1 like

Hoi Hans,

Bedankt voor het meedenken.
We zoeken een balans tussen ontspannen en inspannen. Dus eigenlijk van alles wat, tempels erg leuk maar na 3 heb je ze wel gezien.
Natuur erg mooi, maar met de kinderen geen trektochten.
Zoals je al opmerkte doen we graag uitstapjes vanuit een een standplaats, niet iedere keer wisselen van hotel.
Onze ervaring is dat je de leuke plekken (restaurantjes , uitstapjes etc.) pas ontdekt als je ergens meerdere dagen verblijft.

We hebben bijvoorbeeld Koh Chang uit ons schema gehaald vanwege het regenseizoen. Er valt daar behoorlijk wat regen in juli en augustus.
Die kans loop je natuurlijk altijd wel. Maar met Koh Samui, Hua Hin en Koh Tao hopen we de kans op goed weer wat te vergroten.

Gr,
Marcel

Hee Marcel,

Je plan is goed overdacht.
Vooral deze zin: Onze ervaring is dat je de leuke plekken pas ontdekt als je ergens meerdere dagen verblijft,
is 100 % waar.

Er is echter een minpuntje uit te halen: Je schrijft: We hebben Koh Chang uit ons schema gehaald vanwege het regenseizoen.
Er valt daar behoorlijk wat regen in die tijd.

Dat is helemaal waar, maar dat geldt helaas ook voor al je andere bestemmingen. Maar: “Elk nadeel “hep” zijn voordeel” zou Johan Cruijff zeggen.
De bezettingsgraad van hotels en guesthouses is laag, dat houdt in dat je ter plekke kunt afdingen als je een paar dagen blijft.
Alleen: Leg niet teveel vast, blijf flexibel, en kijk naar de weersvoorspellingen, en of jullie het nog naar je zin hebben.
Persoonlijk vind ik twee eilanden een beetje veel van hetzelfde.

Vanuit Hua Hin vind ik Phetburi een leuke uitstap, een echt Thais stadje met veel tempels en aapjes (Kijk wel uit!) Er zijn twee interessante,
de ene zie je van ver, op de heuvel, en de ander ligt iets buiten Phetburi, in een grot.
Je kunt de trip heel goed zelfstandig doen, met de trein, reistijd 1 tot 1,5 uur, eventueel kun je ook met de bus.

Hans.

1 like

Hoi Marcel,

Ik ben een grote fan van Chiang Mai. Daar kan je gemakkelijk nog een paar dagen langer verblijven.

Je kan hier trektochten doen die zijn aangepast voor kinderen (4uur lopen per dag). Met bamboevlot de rivier af. Slapen in een homestay. Geweldige ervaring.

Ik ben niet zo’n fan van Hua Hin. Persoonlijk vind ik het minder charme hebben dan ander strandplaatsen maar ja, dat is subjectief natuurlijk. Ik zou toch voor Ko Samed opteren.

En ik weet ook niet of ik met BKK zou afsluiten. Misschien leuker tussendoor?

Heel veel plezier met voorbereiden.

1 like

Dank je Hans.
Fijn dat je mee denkt, leuke tip van Phetburi.

Heb je ervaring met Lomprayah ferry? Lees toch wel veel negatieve berichten, zijn deze terecht?

Dank je Kim voor je reactie en tips.
Koh Sahmed ga ik bekijken en Chiang Mai langer verblijf neem ik zeker in overweging.

Vind je Bangkok te druk als afsluiter?
Wij zijn 2 maal in Maleisie geweest en toen als afsluiter KL gedaan. Het is ons toen goed bevallen.
Maar ik verwacht dat Bangkok veel drukker is dan Kuala Lumpur .

hoi, Wij zijn ook met de kinderen van 14 en 16 4 weken naar Thaliand geweest. Wel is waar iets je ouder als die van jullie, maar wij hebben niet voor 3 weken strand gekozen. Het is zo een mooi land waar zoveel te doen is, ook voor de kinderen. Ook wij zin gestart met 3 dagen Bangkok. Mooie stad, maar 3 dagen is in die hitte te lang vonden wij. Wel een hele leuk fietstocht gemaakt, Colors of Bangkok. Was een hoogtepunt ook voor de kinderen.

Daarna met de trein naar Kannchanaburi gegaan. 4 dagen geweest en veel gezien en gedaan. Erawan wateervallen ( mooi en lekker zwemmen voor de kinderen) bridge, trein naar Nam Tok en fin meer dan genoeg leuke dingen te doen daar. Vandaar met de minibus naar Ayathuya. Hotelletje met zwembad. Fietsen huren en alles bekijken. Vandaar met een VIPbus naar Chiangmai.

Ook Chiang Mai is een hele hoop te bekijken en te doen. We zijn daar 4 dagen gebleven en vandaaruit naar Mae Sot om een trek te lopen. Helaas waren daar overstromingen toen we aankwamen dus konden we geen kant op. Dus op naar Sukothai. OOk mooi en weer lekker alles op de fiets doen.

Na 2 dagen weer op de trein naar Bangkok met een tussen stop van 1 dag in Lopburi ( apentempel)
Aangekomen in Bangkok meteeen doorgereisd naar Surathani voor NK Khao Sok. Hele grote aanrader. Prachtig daar en lekker zwemmen, nacht en ochtendsafari gedaan en overnacht in hutten op het water. Geweldig niet te missen. Vandaar onze laatste dagen op Ko Phangan geweest om de reis lekker relaxed af te sluiten met zonnen, zwemmen en lekkere massages.
Vandaar terug naar Bangkok en naar huis.

Persoonlijk zouden wij niet zoveel strand doen er is zoveel meer als de eilanden. Regentijd maakt niet uit, viel ons reuze mee.

1 like

Hee Marcel,
Ik heb helaas geen ervaring met Lomprayah, ik ben niet zo’n eilandenman. Ik begrijp Kim van de reisbrigade heel goed wanneer ze zegt dat ze geen fan is van Hua Hin, ik vind Prachuap Khiri Khan en andere plaatsen ook veel leuker, maar wanneer je met kinderen reist is Hua Hin een uitstekende keus. Vergeet vooral niet een keer vis te gaan eten in de restaurants bij de vispier (Niet doen wanneer je of je kids een hekel hebben aan graten ) , de avondmarkt is leuk, en neem vooral een songthaew voor 10 baht naar Ao Thakiap.

Hans.

1 like

Dank je Charroxx voor je verhaal en reistips.
We gaan er nog eens goed voor zitten om een route te maken, gelukkig hebben we nog eventjes de tijd :slight_smile:

Dank je wederom voor de hulp en tips.
De kinderen was de reden om voor Hua Hin te kiezen, kunnen ze ook een dag naar een waterpark.
Gelukkig zijn wij allemaal grote visliefhebbers dus dat komt mooi uit…

Marcel

Lomprayah is niks mis mee, dus daar kan je gewoon gebruik van maken :slight_smile:

De laatste dagen kan je inderdaad goed in Bangkok doorbrengen. Bezoek natuurlijk de bekende highlights zoals Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun en Chinatown.
En stap eens op de express boat die als een ‘bus op het water’ over de Chao Phraya rivier vaart tot aan Nonthaburi, ten noorden van Bangkok.
Of boek een dinertje in de Baiyoke Sky Tower, op dit moment nog het hoogste gebouw in Thailand. Het is wel vrij massaal, eten is niet heel erg hoogstaand (buffet), maar na het eten kan je naar het ronddraaiende observatiedek vanwaar je een geweldig uitzicht hebt op ‘Bangkok by night’.
En natuurlijk, zoals Charroxx al zegt, kom eens een half dagje bij ons de Colors of Bangkok tour fietsen en je zult een hele andere kant van Bangkok te zien krijgen zoals kleine lokale gemeenschapjes en de ‘Jungle van Bangkok’. Je komt op plekken waar je zelf nooit zou komen!

In ieder geval veel plezier met de voorpret van jullie reis!

Groeten uit een regenachtig Bangkok :frowning:

1 like

Hoi Marcel,

Ik vind Bangkok inderdaad best druk als afsluiter. Als ik nu naar jullie reisschema kijk, vooral veel strand. Het lijkt me fijner om Bangkok daartussen te doen, ook om niet strandmoe te worden. Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening. Je mag het absoluut niet overslaan want Bangkok is fantastisch. Ga zeker fietsen! Superleuk! En probeer ook in het weekend in Bangkok te zijn, dan kan je souvenirs kopen bij Chatuchak market. Als je naar Hua Hin gaat, zou ik Bangkok ervoor doen. Hua Hin ligt echt niet ver van Bangkok en je kan makkelijk vanuit Hua Hin naar de luchthaven. Dat heb ik de laatste keer gedaan. Je zou dan eerst naar Koh Tao kunnen gaan, daarna Koh Samui en van daaruit vliegen met Nok Air naar Bangkok.

Je hebt inderdaad nog veel tijd, maar wees wel op tijd met het boeken van vluchten. Die kan vaak heel snel gaan voor de maanden juli en augustus.

Succes!

1 like

Fijn dat Lomprayah niets mis mee is, is toch makkelijker plannen met hun netwerk.
Bedankt voor de Bangkok tips, fietsen lijkt ons erg leuk.

Dank je voor de feedback, we gaan de route nog een keer bekijken.

Ik heb al bij een paar airlines gezocht en bij een aantal staan er nog geen prijzen voor de zomer.
Nok air ga ik nog even bekijken die is nieuw voor mij.

Prima low-budget maatschappij, vlieg er regelmatig mee. Ze hebben vaak aanbiedingen naar de meeste bestemmingen. Net vorige week zelf weer een ticket geboekt naar Nakhon si Thammarat, prijs voor retourtje THB 1600,- :slight_smile:

1 like

Hoi Marcel,

Ik ga het je nog moelijker maken… Ook wij gaan volgend jaar weer naar Thailand met de kids. De tickets zijn inmiddels geboekt. Vertrek za 23-7 vanaf DUS en retour op vr 19-8 (dagvlucht). In 2010 zijn we ook geweest, een absolute droomvakantie. De kinderen waren toen 10 en 11, volgend jaar dus 16 en 17.

Het programma van 2010 was in vogelvlucht; starten met een paar dagen Bangkok. Via Ayutthaya, Sukhothai en Lampang naar Thoeng (homestay bij Chiang Rai). Vervolgens naar Chiang Mai, het bekende Mae Hong Song rondje, terug naar Bangkok, River Kwai en afsluiten in Hua Hin. Die reis was in dezelfde periode als jullie volgend jaar ook gaan. Is inderdaad in de regentijd. Iedere dag hebben wij wel een tropische bui gehad. Maar dat was vrijwel steeds aan het einde van de middag of in de avond. Behalve in Hua Hin, daar trok de lucht steeds rond een uur of 2 al dicht en begon het te regenen tot een uur of 4-5. Vonden wij niet erg, maar als je juist voor het strand komt, kan het dus tegenvallen.
We hebben inmiddels het programma voor volgend jaar al bijna rond. Niet schrikken; we verblijven in maar liefst 12(!) verschillende overnachtingsplaatsen. Als ik jullie programma zie, vind ik dat er wel erg veel strandbestemmingen bijzitten. Zeker in de regentijd kan dat weleens verkeerd uitpakken. Wij zijn absoluut geen strandmensen en kiezen er juist voor om zoveel mogelijk van het land te zien. Ons programma voor 2016 is ongeveer als volgt; we starten met een paar dagen Bangkok (@Dave; voor een fietstour neem ik nog contact met je op). Daarna een dagje naar Ayutthaya, hebben we in 2010 eigenlijk alleen vanaf de waterkant gezien. Daarna door naar het Khao Yai NPvoor 2 nachten. Vervolgens een 5-daagse tocht door de Isaan. Overnachten in Khon Kaen, Loei, Chiang Khan en Dan Sai. Via Lampang naar Chiang Mai. Daar een paar dagen bijkomen van alle indrukken om vervolgens opnieuw een paar dagen on tour te gaan in het uiterste noorden. Op het programma staan Chiang Dao, Mae Salong, Chiang Khong en Chiang Rai. Weer terug naar Chiang Mai en daar de nachttrein naar Bangkok. Direct na aankomst door naar Koh Chang voor een paar dagen (4 nachten). Vervolgens weer terug naar Bangkok waar we nog een dag de tijd heben om groots inkopen te doen…

Nogmaals er is niets mis met jullie planning maar als je bijna 4 weken in Thailand bent vind ik 3-4 dagen Chiang Mai, maar liefst 17 dagen strand en tenslotte 4-5 dagen Bangkok een verkeerde verdeling. Maar als jullie echte strandmensen zijn en iets minder om cultuur geven dan moet je het zeker zo laten.

Veel plezier met de voorbereidingen.

1 like

Dank je wel voor je mooie bijdrage en advies. Wij zijn al aan het kijken of we de route gaan aanpassen.
We zijn er alleen nog niet over uit hoe en wat.
We hebben veel aan je je tips en ervaring, fijn dat je ze deelt.

Leuk, jullie zijn uiteraard van harte welkom om een (half) dagje te komen fietsen in Bangkok!
Of in plaats van Bangkok zou je ook voor Colors of Ayutthaya kunnen kiezen, erg leuke tour die ik ook zeker kan aanraden.
Uiteraard zijn Marcel en familie ook van harte welkom om het niet-toeristische Bangkok op de fiets te zien!

Zo wij zijn eruit, mede dankzij alle input van jullie zijn we tot deze reis gekomen.
Alle hotels zijn onder voorbehoud gereserveerd. Vluchten zijn geboekt.

zo 10 juli Hua Hin / Aankomst middag Thailand transfer Hua Hin
ma 11 juli Hua Hin /
di 12 juli Hua Hin /Phetchaburi
wo 13 juli Hua Hin / Waterpark
do 14 juli Hua Hin / Sam Roi Yot National Marine Park
vr 15 juli Hua Hin / Hua Hin Market Village
za 16 juli Kanchanaburi
zo 17 juli Kanchanaburi
ma 18 juli Ayutthaya /Wat Chai Watthanaram
di 19 juli Sukhotha / Sukhothai Historical Park
wo 20 juli Chiang Mai
do 21 juli Chiang Mai /Eagle Track Zipline
vr 22 juli Chiang Mai /Wat Phra That Doi Suthep + Wat Umong
za 23 juli Chiang Mai
zo 24 juli Ko Samui/Laem sor / Vliegen aankomst avond
ma 25 juli Ko Samui/Laem sor
di 26 juli Ko Samui/Laem sor
wo 27 juli Ko Samui/Laem sor
do 28 juli Ko Samui/ Bophut
vr 29 juli Ko Samui/ Bophut
za 30 juli Ko Samui/ Bophut
zo 31 juli Ko Samui/ Bophut
ma 1 aug Bangkok (ochtendvlucht)
di 2 aug Bangkok
wo 3 aug Bangkok
do 4 aug Bangkok Nachtvlucht naar huis

Ik heb eigenlijk nog 2 vragen: Is dit een goed schema geworden?
En we moeten nog vervoer regelen van Hua Hin - Kanchanaburi - Ayutthaya - Sukhotha - Chiang Mai
We reizen met zijn vieren dus wij willen graag met een taxi of taxibusje. Is het handiger om iedere dag een andere taxi te boeken of is het slimmer om 1 taxi voor de hele trip te nemen.
Ik denk dat de laatste optie een stuk duurder is.