Advies van Thailand kenners

Hallo,

Wij gaan deze zomer 4 weken naar Thailand met onze kinderen (11-17). We komen op dinsdag in Bangkok aan.
Wij hebben een paar vragen. We horen zo’n verschillende verhalen over de floating market in Damnoen Saduak (wel erg toeristisch maar toch een must???) Dat we overwegen om deze over te slaan en ons verblijf in Bangkok te verlengen zodat we in het weekend naar de floating market in Bangkok Taling Chan kunnen. Als we dat doen zijn we dus bij aanvang 5 dagen (4 nachten in Bangkok) Is dat niet te lang? We willen ook naar een of meer nationale parken. We overwegen Khao Yai en Khao Sok. Als we moeten kiezen welke raden jullie dan aan? Kun je Khao Sok ook op eigen gelegenheid doen of moet dat via een tour van een reisbureau?
Wij hebben 19 jaar geleden zonder kinderen een 4 daagse trekking gemaakt. vanuit Chiang Mai. We twijfelen of we nu weer moeten gaan trekken. Het was toen een hoogtepunt en iets wat niet toeristisch was. Nu lees je zulke negatieve verhalen. En is het te doen voor een 11 jarige?
Ander advies is ook welkom!

Margot

Ik heb dit jaar voor de eerste maal Khao Sok aangedaan, het andere park da je noemt heb ik nog niet gezien. Khao Sok kan ik je dan ook ten zeerste aanraden. Het is zowat het bekendste en mooiste van Thailand (wordt toch zo genoemd) maar daarom niet de drukste.

Wij hadden onze trip naar Khao Sok geregeld met het backpakkers agentschap in Koh Phangan, ferry’s en bussen tot aan het park waren allemaal geregeld. Maar je kan gemakkelijk zelf de bus nemen vanuit Surat Thani. Dan stap je af aan de hoofdweg van het park waar heel wat guesthouse mensen je opwachten om je naar hun Guesthouse te lokken.

Wij hadden nog geen guesthouse geregeld maar hadden wel een voorkeur: Khao Sok Treehouse, wat trouwens super meeviel! Echt leuke hutjes…
In ons guesthouse hebben we dan wat trekkings geboekt in het park: Halve dag trekking, volledige dag, olifantentocht, canoën, nachtsafari enz…

Zijn allemaal wel te doen voor een 11jarige al zou ik dan wel gaan voor een halve dag trekking want die lopen al gauw uit tot 5 a 6 uurtjes trekken.
De nachtsafari was trouwens ook een heuse spannende belevenis. Hoop dat je hier wat aan hebt betreft nationale parken.

De floating markets wouden wij ook wel es aandoen dit jaar maar hebben we uiteindelijk niet gedaan. We hoorden van vele toeristen en locals dat het veel van z’n charme verloren heeft en niet zo de moeite meer is. Dan hebben wij het maar achterwege gelaten, maar ik heb het dus zelf niet gezien. Net buiten Bangkok heb je Ancient City die je eens kan bezoeken. Een heel groot openluchtmuseum met allemaal architecturale hoogstandjes. Kopieën van bestaande en oude gebouwen uit de geschiedenis van Thailand.

Ik weet niet of ik hier mag linken naar m’n reisblog, maar op m’n blog zie je heel wat fotos van Khao Sok en de dingen die we bezochten in en rond Bangkok.
Groeten,

Tim

Hallo Artiest,In plaats van een bezoek aan de floating market zou ik een kanalentocht in BKK doen. Je ziet dan BKK van een heel andere kant, en komt ook diezelfde verkopers in boten tegen, alleen dan in hun zgn natuurlijke omgeving, en veel minder in aantal. Als je bijv. zo’n verkoper tegenkomt, dan even een blikje frisdrank bij hem kopen, voor een leuke foto! BKK zou ik altijd op pas het laatst doen, omdat het shoppingstad NR. 1 (misschien wel ter wereld) is. De weekend-markt (Chatuchak-market) mag je zeker niet missen! Een leuke en aparte ervaring.Hans

Kanalentocht in BKK zou ik zeker doen ja. Wellicht ook leuke aanrader: fietsen in Bankok! Ben de naam even kwijt, maar is zelfs NL organisatie waarmee je een leuke fietsdag in en om BKK doet. Ook voor kinderen juist goed geschikt!

Hallo Travelmonkey en artiest,

Ik zat er ook aan te denken, maar Artiest vond al dat hij wat lang in BKK zat, dus sloeg ik het maar over, maar nu kom jij ermee!

De link www.covankessel.com/
Nog nooit gedaan, maar de volgende keer ga ik dat zeker doen!

Hans.

Dank voor jullie reacties.
De fietstocht hadden we al als een van de eerste reisacties geboekt. Dit hebben we ook in Barcelona gedaan. Super.
Heb je een bijzondere tocht (travelagent) of zelf even informeren om een klongtocht te maken. Staat overigens ook al op ons lijstje enenals de weekend market en Lumpinipark (uitgezocht door onze jongste)

Oh als jullie naar het Lumpini park gaan, misschien niet helemaal 100% geschikt voor de kinderen (hoewel ik zeker weet dat ze het wel leuk gaan vinden) een Muay Thai wedstrijd in het Lumpini stadion is ook niet mis :slight_smile:

Hallo !
Wij gaan in de kerstvakantie voor de 1e keer naar Thailand. Ook met kinderen (jongste is 15). Op aanraden van familieleden die al vaker Thailand hadden bezocht, hebben wij gekozen voor een aantal dagen BKK, paar dagen River Kwai, dan met de nachttrein (schijnt erg leuk te zijn) vanaf BKK naar Surat Thani, en daar gaan we o.a. slapen in een boomhut (tree top jungle safari) en drijvende hut in het nat. park Kao Sok. Zie www.333travel.nl (gehoord dat daar alles prima geregeld wordt, en daar hebben wij dus de beide excursies geboekt). Gr. Pia

Hai,

Ik kan me helemaal vinden in referentie naar 333travel (ben via hun een half feb t/m half maart 08 geweest) Praktisch alles super geregeld, zeker voor herhaling vatbaar en aanrader voor andere azië-bezoekers.

Lumpini park is inderdaad ECHT een aanrader door verschillende redenen:

1. als tussenstop in de middag om ff lekker te relaxen en af te koelen
  2. late namiddag supervermaak als locals (en touristen) en masse beginnen te sporten. Niet alleen de sloffende joggers maar de grote aerobic-klassen (zuid-west kant) zijn de beste comedy!!! Thai Chi beoefenaars staan bij brugje naar t eiland
  3. Lumpini bazaar (oostkant) beste en leukste bazaar ooit met verrassend leuke kraampjes met thai’s design in kleding, meubels etc…
  4. Tja,het stadium is al genoemd…save the best for last. Het is geweldig als je al een beetje houd van vechtsport.
    Ik raad je aan de goedkoopste kaarten te nemen (3e rang) want dan zit je pas echt goed tussen de Thaise liefhebbers in. Als je geluk hebt -zoals ik- kun je pas echt je ogen uitkijken als je tussen de gokkers inzit. Supersfeer en echt Thais als ze helemaal in de wedstrijd opgaan en beginnen mee te schreeuwen/aante moedigen/uit te joelen en zoveel handbewegingen voor je neus doorvliegen waarmee ze hun wedjes plaatsen. Helemaal wauw!

De Damnoen markt kan ik ook niet aanraden, de reis over de kanalen ernaartoe is leuker dan de aankomst. Weer een uitgemolken toeristen-concept waar jeje al snel een beetje bezeikt voelt als je dezelfde verkoopwaar uitgestald ziet en de massa’s toeristen elkaar schaapachtig vanuit hun kanootjes aan zitten te kijken…jaja we zitten letterlijk en figuurlijk in hetzelfde bootje.

Een verblijf op een van de drijvende hotels vind ik persoonlijk zeker een aanrader om meegemaakt te hebben. De rust die er heerst en over de gasten heenkomt is heerlijk en de mogelijkheid om vanuit je lounge-bed de river Kwai in te duiken is top. Ook met de stroom de rivier afzakken is te leuk om niet te doen.

De trekking in Chiang-Mai heb ik ook pas gedaan maar was helaas beneden verwachting vanwege nét dat toeritische aspect. De bergstammen laten je niet eens even uitpuffen als je de dorpjes binnenvalt/kruipt, maar “vallen” bijna gelijk aan zodat jeje toch lichtelijk als een veredelde pinautomaat begint te voelen als je weer hetzelfde armbandje krijgt aangeboden. Als ik zei dat ik dat armbandje al had gekocht werdt mij een beetje recalcitrant gemeldt “maar niet van mij”…dat brutale gedrag begon mij na 3 dagen toch wel lichtelijk te irriteren. Buiten de verkoop van lijken ze geen interesse meer te hebben om de toeristen te leren kennen (uitzonderingen daargelaten), die tijd leek voorbij te zijn.

Trekking zelf was goed te doen met redelijke conditie, eten simpel maar effectief en electriciteit is al verder te bergen ingekomen dus er was licht op de “bedden” op te maken. Klamboe was echt niet nodig, slaapzakken zijn te leen/huur dus ik raad wel een eigen lakenzak aan.
Ik zou best nog wel een trekking in een ander gebied willen doen maar zal dat wel op locatie regelen zodat ik mijn eigen vragen erover kan stellen. De volgende keer zal ik iets minder toeristisch proberen te krijgen omdat je vooral op het eind goed kon zien dat het een pakketreisje was waar veel groepen op precies hetzelfde punt weer samenkwamen bij een “bush-winkel” die zich 7-11 noemde.

Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar, ik wil niet te negatief doen maar zeg je eerlijk hoe ik 't ervaarde

Veel plezier
Mascha

:dag:Hallo Margot
Wij zitten in precies de zelfde situatie als jullie. Wij zijn ook een gezin met drie kinderen (zoon 10 dochters van 14 en 16). En we gaan ook 40 dagen naar Thailand en vertrekken op 28 juni a.s. We vliegen direct door naar Chiang Mai en doen daar onder andere een jungletocht van 5 dagen aansluitend 3 dagen minivan met chauffeur en we gaan een 4 daagse privé tour rondom Chiang Rai doen.
Wij bezoeken ook de River Kwai, Bangkok (canaltour) Ayutthaya, Ko Paniy het Khao Sok Nature Park en een week strandvakantie op Koh Samui.
Wij hebben bij het plannen veel steun en informatie gehad van Mark van het reisorganisatiebureau ViengTravel. Kijk anders even op www.viengtravel.com Ik hoop dat dit wel kan en niet wordt opgevat als reclame. Dit is een ervaren (20 jaar) nederlands reisbureautje met kantoor in Bangkok, Chiang Mai en op Phuket.
Mocht je geinteresseerd zijn in nadere details van ons reisschema, hotels enz. mail mij dan maar even. [EMAIL=“contact@12gogo.nl”]contact@12gogo.nl
Wellicht zien we elkaar in Thailand, je weet maar nooit.
Groet,

Gerard:zon02:

Hoi,
Ik vind het super dat je zo’n volledige reactie schrijft. Die bokswedstrijd gaan we zeker ook doen na jouw enthousiaste verhaal. Over de trekking gaan we steeds meer twijfelen. We hebben nu een super ervaring op ons netvlies van “vroeger”. We zijn bang dat daar een kater aan gaan overhouden.
Heb je de River Kwai ook daar geboekt of vanuit Nederland met 333 travel?
Groetjes,

Margot

Wij hebben via Vieng Travel ook dingen geregeld en prima bevallen!

Een Muay Thai les is ook leuk om te doen trouwens (wellicht voor de kinderen…:))

Hallo Travelmonkey,

Wat moet ik me bij die les voorstellen? De site van Vieng travel ben ziet er goed uit.Wat we opvalt is dat de tours van de meeste bureaus bijna geen verschillen vertonen. Misschien in de prijs. Ik ben nog weinig tours tegengekomen die er echt uitspringen omdat ze anders dan anderen zijn. Die les is wel echt iets anders lijkt me.

groetjes, Margot

Qua tours zullen ze inderdaad allemaal wel op elkaar lijken (de meeste kopieren van elkaar) en soms zelfs zul je misschien terecht komen bij dezelfde organisatie die het uitvoert, maar toch kunnen de verschillende ¨organisaties¨ wel verschillende opvattingen hebben van ¨organisatie¨. Daarom is het ook altijd een goed idee om rond te vragen, reisgidsen te lezen of zoals nu om meningen van andere mensen te vragen/lezen. Ik weet niet op welke andere bureaus je precies doelt, maar wat ik wel kan zeggen is dat Vieng Travel de zaken goed voorelkaar had. :slight_smile:

Qua prijs verschillen sommige tours inderdaad… dat kan (hoeft natuurlijk niet…) net het verschil zijn tussen een goed georganiseerde tour en een minder goed georganiseerde tour. En vaak heeft het natuurlijk ook te maken met de soort accomodatie, etc.

In Chiang Mai is het aardig om je te laten masseren in de vrouwengevangenis. Deze vrouwen leren in het laatste halfjaar van hun detentie een vak waar ze later ook wat mee kunnen. Ze doen het vakkundig en ja, ze hebben alle tijd…

Het gaat hier niet om moordenaars maar om vrouwen die voor het bezit van b.v. 6 pillen amfetaminen drie jaar of langer moeten “zitten”. De straffen op het bezit van drugs zijn streng in heel Azië.

Er is tegenwoordig ook een restaurant waar de dames leren koken en bedienen. In de beauty salon kun je voor 50 baht je nagels laten doen. Een ongewone vakantiebestemming. Foto’s maken is niet geoorloofd.