reisroute?

Hallo, wij gaan in januari naar Nieuw Zeeland. We hebben 33 dagen en daarvoor de onderstaande planning gemaakt. op beide eilanden 1 of 2 extra dagen zodat we nog wat uitloop hebben.
Wat denken jullie van onderstaande planning?? Zien we de mooiste plekken? missen we wat? hebben we overal voldoende tijd?
zien jullie dingen die we beter kunnen overslaan/ sneller kunnen doen.
Graag jullie adviezen!!
Alvast bedankt!!
Groeten Evelien

  1. Aankomst Auckland in de middag
  2. Bezoeken auckland (bezoeken eilanden voor de kust)
    3rijden naar coromandel (Whitianga)
    4Hele dag in Coromandel. wandelen, cathedral cove, hot water beach
    5Reis naar Rotorua: geisers, modderbaden
    6Hele dag in Rotorua : Geisers, modderbaden
    7Rijden naar Lake Taupo
    8Rijden naar nationale park tongariro crossing
    9Wandeltocht Tongariro crossing (wandeltocht 1 dag)
    10extra dag???
    11Rijden naar Wellington + stad bezichtigen
    12Overtocht naar Picton + rijden naar kaikoura via marlborough wine region
    13Walvistocht
    14Rijden naar Marahau / Abel Tasman National park
    15Marahau / Abel Tasman National Park
    16Marahau/ Abel Tasman National Park
    17Rijden naar Punakaiki/westport
    18Rijden naar Franz Josef Glacier / Mount cook
    19Franz Josef Glacier / Mount cook
    20Franz Josef Glacier / Mount cook
    21Rijden naar Queenstown
    22Rijden naar Te Anau
    23Rondkijken Milford Sounds (Te Anau)
    24Rondkijken Milford Sounds (Te Anau)
    25Rijden naar Dunedin
    26Rondkijken in Dunedin
    27Rijden naar Lake tekapo (via pukaki)
    28Rondkijken bij Lake Tekapo
    29Rijden naar Arthurs Pass
    30Wandelen in Arthurs pass
    31extra dag???
    32extra dag???
    33Rijden naar Christchurch + auto inleveren op vliegveld

Vanuit Te Anau zou ik via de zuidkant naar Dunedin rijden (Southern scenic route) door de Catlins, erg mooie route met veel leuke korte wandelingetjes. Bij Dunedin op het schiereiland een Wilderniss Tour doen, erg mooi.

Wellicht een dagje minder bij de gletsjers, en dan eerder door naar Wanaka of Queenstown.

De extra dag voor de tongariro crossing is een goed idee, want wij hebben hem door slecht weer niet kunnen lopen, een dagje extra geeft je wellicht een extra kans. Wel goed voorbereiden (winterkleding)!

Bedankt Ruud! Dit zijn al een aantal heel goede tips die we zeker zullen meenemen!
Iemand nog meer tips?!

Bedankt!

Inderdaad een dagje minder aan de gletsjers zou ik ook doen (desnoods een van de twee kiezen), die extra dag kan je dan investeren in Fiordland of Abel Tasman NP om een van de Great Walks te doen (in hoeverre je daar nog mee op tijd zal zijn op dit moment).
Daarenboven moet je de route eens ingeven in Google Maps, dan zie je al of het mogelijk is. Maar hou er rekening mee dat Mount Cook niet op dezelfde route ligt als de twee gletsjers. Om echt tot bij de berg te komen moet je via Lake Pukaki rijden dacht ik.
Die extra dagen zou ik respectievelijk invullen met Marlborough Sounds, stadsbezoek Christchurch + Banks Peninsula en nog een dagje vrijhouden, moest het ergens uitlopen of moest je pech hebben, wat altijd kan gebeuren.

Goed schema. Wat me opvalt:

  • Als je bij Josef glacier bent, kun je niet naar Mt Cooke. Je ziet 'm wel maar er naar toe kan niet (of je moet heli pakken). Mt Cooke kun je alleen via andere kant benaderen (via Lake Pukaki). Erg mooi trouwens om daar het gletsjermeer op te gaan.
  • je blijft niet in Queenstown? Dit vonden wij helemaal te gek. Je kunt er van alles doen maar ook als je geen avonturier bent, is het een hele mooie omgeving. Bijv rit naar Glenorchy.
  • je gaat van Picton naar Kaikoura en dan naar Abel Tasman. Dit ligt niet in de rijroute, maar is wel te doen. Maar je kunt ook kiezen voor Marlborough Sounds. Ook erg mooi gebied.
  • In Christchurch zijn wij niet gebleven ivm aardbeving vorig jaar. Een heel mooi alternatief is Akaroa.
  • Vergeet de Haast pass niet! erg mooi om een paar keer te stoppen en daar te wandelen. In Haast bij het visitor center kun je de highlights opvragen.
  • Vanuit Te Anau zou je via Catlins naar Dunedin kunnen (tip hierboven), maar deze mooiste route is ook de langste. Wij zijn een nacht gebleven in Invercargill, maar deze stad is echt helemaal nix aan (onze mening).
  • Bij Queenstown ligt het mooie Wanaka. Ook erg mooi.
  • je route inkorten, zou je kunnen doen bij Franz Josef of Abel Tasman. Ik denk dat 1 volledig dag genoeg is. Ook zou je bijv in 1 langere dag kunnen rijden van Abel Tasman naar Franz Josef en onderweg stoppen bij de pancakes (uurtje de benen strekken), maar niet overnachten.

Veel plezier. Hopelijk heb je iets aan de tips.