In november 2016 hebben wij een reis gepland staan naar het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland! Na lang wikken en wegen hebben wij besloten om alleen naar het Zuidereiland te gaan zien. Benieuwd wat jullie wat onze reisplanning vinden en wij zitten nog met een aantal vragen, graag jullie advies!
12-nov Aankomst in Christchurch (de vlucht wordt onderbroken door een daghotel in HongKong)
13-nov Christchurch - Kaikoura (Auto ophalen, rustige dag)
14-nov Kaikoura - Ward (Walvistocht en Ohau Point)
15-nov Ward - Picton
16-nov Picton - Havelock (Queen Charlotte Drive)
17-nov Havelock - Motueka (Postboot vanuit Havelock)
18-nov Motueka (Abel Tasman)
19-nov Motueka - Westport
20-nov Westport - Greymouth (Cape Foulwind, Paparoa NP, Pancake Rocks)
21-nov Greymouth - Hokitika (Arthur’s Pass, Gorge Hokitika)
22-nov Hokitika -Fox Glacier (Westland NP, Franz Josef)
23-nov Fox Glacier -Haast (Lake Matheson, Fox Glacier, Monro Beach)
24-nov Haast
25-nov Haast - Queenstown
26-nov Queenstown - Te Anau
27-nov Te Anau (Milford Road)
28-nov Te Anau (Doubtful Sound)
29-nov Te Anau - Invercargill
30-nov Invercargill - Owaka (Catlins)
1-dec Owaka - Portobello
2-dec Portobello - Portobello (Otago)
3-dec Portobello - Oamaru (Moeraki en pinguins)
4-dec Oamaru (Pinguins)
5-dec Oamaru - Twizel
6-dec Twizel - Ashburton (Mount Cook, Lake Tekapo)
7-dec Ashburton - Christchurch (Akaroa)
8-dec Christchurch
9-dec vliegen
Vragen:
Heeft iemand ervaring om een dag mee te gaan met de postboot vanuit Havelock?
Vanuit Motueka hebben we een dag om Abel Tasman te bezoeken. Wij zijn alleen niet supersportief, wat zou leuk zijn om te doen?
Is het de moeite om tussen Greymouth en Hokitika nog een stuk Arthur’s Pass mee te pakken?
Is het de moeite om van Haast naar Jackson Bay te rijden?
We twijfelen nog of naast een Doubtful Sound boottocht een Milford Sound boottocht te doen, iemand advies?
Nog tips met welke organisator we de boottocht kunnen doen, er zijn veel aanbieders te vinden.
We hebben gelezen dat de wegen bij de Catlins vaak gravel wegen zijn, iemand ervaring?
is het de moeite om langs Lake Pukaki door te rijden naar Mount Cook?
Het ziet er erg druk en vol uit. je blijft nergens even wat langer hangen. Ook voor te anau vind ik het veel te druk. ik zou er een kiezen. het is nog wel een stuk rijden er na toe. en onderweg is er heel veel te zien. ook in de omgeving van te anau zelf zijn zoveel mooie wandelingen te maken. Ik zou de catlins overslaan. net als invercargill. zou ook een glacier kiezen. bij Kaikoura zou ook zeker meer dagen in plannen het is een schattig dorpje. en de walvissentocht is weer afhankelijk. mocht de zee te ruig zijn dan wordt het gecanceld. Ik zou picton, en westport etc ook weg laten vallen. Het is prachtig maar daar heb je wat meer tijd voor nodig. Mt cook lake tekapo zou ik niet laten vallen.
Ik zou ook naar Akaroa gaan. Ik ben het niet eens met het advies van Liies om vanuit Picton direct door te reizen, wat ik vind Picton een leuke plaats om te verkennen en te overnachten. Milford Sound is mooi maar erg kort. In Noorwegen heb je veel langere fjorden. Verder, je kunt m.i. beter langer in Queenstown blijven. Een hele gezellige plaats en in die omgeving is veel te zien. Te Anau vind ik geen leuke plaats. In Haast zou ik wat meer haast maken. Stewart Island vind ik de moeite waard. Als je vanuit Bluff de boot neemt, dan staat er een treintje op wielen klaar om de omgeving te verkennen met prachtige vergezichten. Het eiland is, voor zover ik mij herinner, autovrij. Dus dan moet je wel via Invercargill, best een leuke plaats. Lake Tekapo vind ik geen moetje. Verder, Hanmer Springs.
Kaikoura 1 dag extra inplannen. Het kan stralend mooi weer zijn maar de zee wild dus geen walvis spotten. En een prachtige omgeving. Als je geen wijn liefhebber bent rij door naar Motueka en maak een dagtrip. Ik vind farwell spitt en omgeving geweldig. De west kust route is alleen mooi om te rijden en Arthurs Pass is een goed idee. Sla Haas over of je moet van sandfly’s houden. Ik zou de Milford Sound route rijden. En de overnachting trip nemen de dagtrippen vond ik te veel boten in de fjorden. Doubtfull vond ik mooier, maar dat kwam waarschijnlijk door de weinige toeristen. Catlins is nu volledig geasfalteerd op een paar afslagen.
Paar vragen heb ik geen antwoord op en de rest zie hier:
Je kunt vanuit Motueka leuke dagtochten maken met kayak, wandelend en/of boottocht. Kijk maar eens op deze website: https://www.abeltasman.co.nz/a-day/ Niet vergeten te reserveren. Het kan er erg druk zijn in de zomer.
Arthur’s Pass is mooi om te rijden. Vanaf de weskust is het een stijle klim met de auto. Kan uiteraard ook met de trein.
Jackson Bay zou ik ivm tijd overslaan. Ik ben daar geweest (maar had dan ook 4,5 maanden de tijd). Is aardig, maar er zijn veel mooiere plekken in NZ.
Ik zou voor 1 van de sounds kiezen. Wederom ivm de tijd. De aanrijrout naar Milford Sound is veel mooier dan naar Doubtful sound. Bovendien moet je bij deze laatste extra boottocht maken over meer om vervolgens met bus naar Doubtful Sound te rijden. Uitzicht vanaf boven is wel fantastisch. Ik zou een kiezen!
Catlins is prima te doen met de auto. Denk aan Nugget Point Lighthouse. Erg mooie rotsen. Ik heb heel veel zeeleeuwen, pinguins en dolfijnen gezien in de Catlins. Geweldig.
Ja dat is zeker de moeite. Prachtige weg met geweldig uitzicht op Mt Cook en andere bergen in de Alpen. Je kunt vanaf de parkeerplaats (bij de camping) een hele mooie, niet moeilijke wandeling maken naar de ‘voet’ van Mt Cook. Wandeling heet: Hooker Valley Track.
Haast zou ik ook geen overnachting doen. De Haas pass is wel de moeite om tijd voor te nemen. Diverse mooie watervallen en uiteraard de korte wandeling 20 minuten naar de Blue Pools. Super mooi blauw water. Mooie lunch plek
Je kunt overwegen om in Wanaka te overnachten zodat de rit vanuit Westkust naar binnenland niet zo lang wordt. Wanaka is erg mooi! Mooi meer met erg mooi uitzicht op Mount Aspiring National Park.
Kaikoura is eigenlijk naar mijn mening alleen mooi ivm de mogelijkheid om walvissen te spotten. Verder is het gewoon toeristisch. Als je walvissen wilt zien, kun je er heengaan.
Je kunt ook vanuit Picton met de postboot mee door de queen Charlotte Sound. Dit is erg mooi (ipv vanuit Havelock) Indien je van wandelen houdt, is er een leuke dagtocht te maken. Je wordt met boot naar Ship Cove gebracht (begin of eind van Queen Charlotte Track) vanuit waar je in 3,4 a 4 uur terugwandeld naar Resolution Bay. Hier wordt je 's middags opgehaald met de boot om je weer in Picton te brengen.
Veel plezier met plannen. Het is een prachtig land. Ik mag zelf volgend jaar december weer heen.
Ik vind Kaikoura een leuke gezellige plaats. In de omgeving is een woeste rotskust, zeker de moeite waard. De route naar Hanmer Springs is ook heel mooi.