Reisplanning + vraagjes (2 weken)

Hoi,

Ik zat me al enkele weken in te lezen op dit forum. Nu mijn planning een beetje vorm begint te krijgen zou ik graag van jullie ervaring gebruik willen maken. Zodat ik indien nodig nog enkele zaken kan aanpassen, alvorens ik ho(s)tels e.d. begin te boeken.

Ik heb reeds een retour vliegticket geboekt van 16 tot 31 oktober naar Narita airport. Hoewel ik hier een leuke prijs voor heb gevonden was ik een beetje ontgoocheld toen ik de tips hier las ivm terugvliegen via een andere luchthaven… Maar daar kan ik nu nog weinig aan doen. Ik plan ook een 14-dagen Japan Railpas te kopen (die gaat dan in op 17 oktober en verloopt 31 oktober). Zo zitten de ritten van en naar de luchthaven ook al in de prijs en krijg ik wat meer flexibiliteit om te reizen. Tenslotte is het belangrijk om te melden dat ik alleen op reis ga. Ik neem aan dat dit voor een duurder verlof zal zorgen. Maar wat ik echt wil weten is;

*Zal dit me weerhouden om hier en daar de meer traditionele overnacht-opties te kunnen benutten? Want ik lees herhaaldelijk dat je met 2 of meerdere personen moet zijn om in een Ryokan of Temple Lodge te overnachten. Dit zou ik namelijk graag eens doen. Een temple lodge in Koyasan en Ryokan in Hakone (of Nikko?) *

Nu de hoofdbrok, mijn reisplanning. Ik zou graag weten of dit een haalbaar traject is:

• Zie ik misschien een lastige/ te lange reisroute, extra kosten, een beter alternatief, etc… over het hoofd?
  • Denk je dat dit een beetje te druk is, of ik misschien hier en daar beter op een andere plaats overnacht?
  • Zijn de dagtrips die ik wil doen interessant genoeg om er een dag te vertoeven? Of zou ik er beter 2 dagen voor inplannen?
  • etc…

16 oktober: Vlucht Brussel-Moskou-Narita
17 oktober: Aankomst Narita (~10u smorgens) –> Overnachting Tokyo
18 oktober: Overnachting Tokyo
19 oktober: Overnachting Tokyo
20 oktober: Tokyo–> Overnachting Kyoto
21 oktober: Overnachting Kyoto
22 oktober: Overnachting Kyoto (Jidai Matsuri festival)
23 oktober: Kyoto–> Dagtrip Nara –> Overnachting Kyoto
24 oktober: Kyoto–> Dagtrip Kanazawa –> Overnachting Kyoto Te ver voor dagtrip?
25 oktober: Kyoto –> Overnachting Mount Koya /Koyasan temple lodging mogelijk alleen?
26 oktober: Koyasan –> Overnachting Tokyo
27 oktober: Tokyo–> Dagtrip Lake Kawaguchiko –> Overnachting Tokyo
28 oktober: Tokyo –> Dagtrip Nikko –> Overnachting Tokyo
29 oktober: Tokyo –> Dagtrip of overnachting? Hakone (onsen!) Zou ik mss beter in Nikko overnachten als ik daar ook onsen kan doen, mss is er meer te zien?
30 oktober: Hakone –> Overnachting Tokyo
31 oktober: Tokyo –> Narita ~13u vlucht Narita->Moskou->Brussel

Alvast bedankt om de tijd te nemen deze post door te lezen. Alle hulp en informatie die jullie me kunnen bieden is vast en zeker welkom!
Indien iemand liever dingen doorzend via mail kan dat gerust op: wietseg@hotmail.com

Domo arigato :slight_smile:

Goedenavond,

Ziet er uit als leuke planning naar Japan. Ik zit ook zelf te kijken om halverwege oktober/begin november te gaan. Ik kan via Emirates goed en goedkoop vliegen. Of retour Tokio of retour via Osaka, alleen dan is het ticket bijna 250 euro duurder… Aangezien je toch Japan Railway pas hebt kan het ook optie zijn om terug te treinen naar Tokio. Enige nadeel dit is wel dag in de trein zitten.

Ga je zelf alles van te voren boeken of laat je gedeelte open en zie je in Japan wel wat je doet? (hebben mensen hier ervaring mee wat verstandig is??) Ik heb daar zelf ook mee te maken.

Ik ga ook zelf alleen op reis en boeken via de bekende websites en dan keuze maken tussen hostels met meerdere mensen of 1 persoons kamers maar ben je wel meer geld kwijt.

Of de Ipad mee naar Japan en hopen op voldoende WIFI spots en dan tijdens de reis boekingen maken voor hostels/hotels. Maar hoe risicovol is dit dat je zonder slaapplek komt te zitten.

Nara schijnt erg mooi te zijn! :zon02:

Ik zal je post blijven volgen, wellicht haal ik er ook nog leuke tips uit.

Alexander

24 oktober: Kyoto–> Dagtrip Kanazawa –> Overnachting Kyoto Te ver voor dagtrip?

Het is twee uur reizen, dus goed te doen als dagtrip, hoewel je in een dag slechts de hoogtepunten zult kunnen zien. Er rijdt in Kanazawa trouwens een bus van de JR waar je met de Japan Rail Pass op kunt.

25 oktober: Kyoto –> Overnachting Mount Koya /Koyasan temple lodging mogelijk alleen?

Ik kreeg via Rakuten Travel meerdere resultaten voor solo reizigers. Andere sites die je (buiten de bekende websites) kunt proberen zijn: Jalan, http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm, Japanican
Het is inderdaad zo dat Ryokan bij voorkeur twee personen per kamer accomoderen.

29 oktober: Tokyo –> Dagtrip of overnachting? Hakone (onsen!) Zou ik mss beter in Nikko overnachten als ik daar ook onsen kan doen, mss is er meer te zien?

Omdat je in Nikko al de herfstkleuren kunt zien, zou ik voor een onsen-overnachting in Nikko kiezen. Ik denk niet dat er perse meer te zien is in Nikko dan Hakone, het is de Hakone-loop die het heel gemakkelijk maakt om alles in een dag te zien in Hakone. In Nikko zijn de afstanden wat groter.

Zie ik misschien een lastige/ te lange reisroute, extra kosten, een beter alternatief, etc… over het hoofd?

Ik heb het niet uitgerekend, maar wellicht dat je genoeg hebt aan een 7-daagse Japan Rail Pas (voor alleen het Kyoto gedeelte). Er zijn korting-deals voor Narita, Hakone en Nikko waar je gebruik van kunt maken. Sommige bestemmingen komen wat extra kosten bij, omdat ze niet helemaal met JR bereikbaar zijn zoals Koyasan, Hakone en lokaal vervoer binnen steden.

Ga je zelf alles van te voren boeken of laat je gedeelte open en zie je in Japan wel wat je doet? (hebben mensen hier ervaring mee wat verstandig is??)

Als je niet alles van te voren wilt vastleggen is het wel handig om minimaal een dag van te voren te boeken en je moet flexibel zijn om eventueel hogere kosten op te vangen. Houd ook rekening met bijvoorbeeld festivals of het herfstseizoen waardoor een stad volgeboekt kan zijn. Gratis WIFI is niet zo wijd beschikbaar als in andere landen, Starbucks biedt het sinds kort aan. Je moet je wel van te voren aanmelden op http://starbucks.wi2.co.jp/pc/index_en.html
Internet/Manga cafes zijn vaak ook een uitkomst.

Ik denk dat ik misschien een dagtrip naar Kawaguchiko ga laten vallen, overnacht in Nikko en een dagtrip naar Hakone zal doen. Zo krijg ik een beetje meer rust in men laatste dagen en ook wat meer tijd voor Tokyo.

Op een ander forum werd me aangeraden om mss de trip naar Kanazawa te laten vallen (ofwel er te overnachten) omdat het al vrij ver is. Zo krijg ik een dagje meer tijd in Kyoto. Dat zou mss ook niet slecht zijn, omdat ik namelijk met de festivals op 22 oktober (Jidai Matsuri in Kyoto en Kurama fire festival) een dagje ‘verlies’.

Of denk je dat Kanazawa of Lake Kawaguchiko toch zeker de moeite zijn?

Wat boekingen betreft zou ik zowat alles van te voren proberen vastleggen. Wellicht kan ik nog steeds hier en daar zaken annuleren indien ik ter plaatse andere plannen maak. Ik denk dat ik het ook wel ga houden bij men 14-daagse railpass omdat dit het wellicht een beetje makkelijker maakt voor men eerste reis.

Alvast bedankt voor de reactie’s en tips :slight_smile:

Als je naar Kawaguchiko gaat om mt Fuji te zien, is het eigenlijk alleen de moeite waard als het weer mooi is en vanuit Hakone heb je ook mooi zicht op mt Fuji. Je kunt voor die dag een alternatief bedenken en in Japan alsnog besluiten of je wel of niet gaat.

Kanazawa zou je inderdaad weg kunnen laten, tenzij er iets is dat je daar echt heel graag wilt zien. Er is in Kyoto genoeg te zien en te doen. Er zijn ook nog alternatieven iets dichterbij zoals Okayama/Kurashiki, Hikone of Hiroshima/Miyajima die beter geschikt zijn als dagtrip.