Reisplan 4 weken Australië - 3 opties - tips en adviezen?

Dag allemaal!

Wij (2 zussen, 26 en 23 jaar) gaan 4 weken reizen in Australië in oktober. Het eerste ticket naar Cairns is al geboekt. We willen graag een diverse reis, hebben verschillende ideeën en willen daar een mooie combi van samenstellen. Wat vinden jullie van ons plan? Haalbaar? goede afwisseling? Hebben jullie nog goede keuze adviezen? of betere alternatieven?

Ideeën: We willen graag een afwisselende reis, met als het kan: Cairns - regenwoud en rif, Brisbane (1 zus is daar nu als au-pair, en is nu zo enthousiast over de regio, dus wil graag de stad laten zien), Sydney (want lijkt ons de tofste stad), een stuk roadtrippen met een gehuurde campervan (must), en als het kan de outback meepikken in een tour over land om het binnenland van Australië te zien. Het is veel, weten we, en we kunnen sowieso niet alles doen. Vandaar dat we de volgende 3 opties hebben bedacht.

Plan A: (outback overslaan)
Vliegen naar Cairns (2 dagen)
Dag 2 - Dag 7 Cairns. Auto huren vanaf het vliegveld. Overnachten in de buurt van Cairns, Port Douglas of Palm Cove. Op een beetje relaxte locatie. Activiteiten: dagje relaxen aan het strand, georganiseerde dagtrip great barrier reef, dagje rijden naar Daintree NP, daar ziplinen en naar cape tribulation. En evt. als we tijd/zin over hebben: self guided walk Mossman Gorge, Atherton Table lands of dagje Carins.
Dag 8 vliegen naar Brisbane
Dag 8 - 10 Brisbane overnachten in de stad
Dag 11 - 17 one way roadtrip in gehuurde campervan naar Sydney (onderweg langs Byron bay, Yamba, Dorrigo Park, Port McQarie, Seal Rocks, naar wijngebied Hunter Valley, Central coast, een dag naar de blue mountains en aankomst Sydney op dag 17.
Dag 17 - 20 Sydney, overnachten in de stad, sightseeing, strand en botanical garden.
Dag 20 vliegen naar Melbourne, 1 overnachting in de stad
Dag 21 - 25 roadtrip great ocean road (stops evt. in aireys inlet, lorne, Kennett River, Otway NP, Appolo bay, Lavers Hill, 12 apostelen en Port Campbel NP, en dan terug naar Melbourne via de snelweg).
Dag 25 - 26 1 overnachting in Melbourne stad
Dag 26 en 27 vliegen van Melbourne naar huis

Plan B: (great ocean road + Melbourne overslaan)
Zie plan A, maar dan:
Dag 20 vanuit Sydney vliegen naar Adelaide. Daar 1 overnachting
Dag 21 - 27 georganiseerde bustour door de outback naar Alice Springs, langs alle highlights in ‘the red center’.
Dag 27 - 28 overnachting Alice Springs
Dag 28 vlucht van Alice Springs via Adelaide naar huis.

Plan C: (roadtrip Brisbane-Sydney en Melbourne stad overslaan)
Zie plan A, maar dan:
Dag 8 vliegen van Cairns naar Sydney,
Dag 8 - 12 Sydney, overnachten in de stad, 1 dag extra dan hierboven voor dagtrip naar blue mountains
Dag 12 vliegen naar Melbourne
Dag 12 - 17 Great Ocean Road (zie plan A)
Dag 17 Camper terugbrengen in Melbourne en evt. overnachting als we geen late vlucht meer kunnen pakken
Dag 18 -19 vliegen naar Adelaide en overnachting
Dag 19 - 25 georganiseerde bustour door de outback naar Alice Springs (zie plan B)
Dag 25 - 26 overnachting Alice Springs
Dag 27 en 28 vlucht van Alice Springs via Adelaide naar huis

Begroting excl. de vluchten van NL naar AUS en terug, incl. binnenlandse vluchten:
O.b.v. autohuur 50 dollar pd en camperhuur 68 dollar per dag incl. verzekering, 30 euro pp. pd. eten o.b.v. zelf koken en een paar keer uit eten, overnachtingen met camper gemiddeld 15 dollar per nacht voor 2p, overige overnachtingen 75 - 80 dollar per nacht voor 2p, in melbourne/adelaide/alice springs rekenen we op dorms voor ongeveer 40 dollar voor 2p, incl. trips ziplinen (100 dollar pp, rif dagtrip 330 dollar pp, blue mountains dagtrip 110 dollar pp, outback tour 960 dollar pp, en 250 dollar aan entrees NP’s en overige activiteiten)
Optie A: 2.530 euro pp
Optie B: 3.460 euro pp
Optie C: 3.270 euro pp

Alle reacties zijn welkom, alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Een aantal opmerkingen waarop je maar eens moet googelen.

Plan A.
Atherton Tablelands Waterfall Way heel erg de moeite waard. Ook in de buurt: Paronella Park
Brisbane zal wel goed zitten, kijk naar 's avonds met de ferry op de rivier
Na Brisbane is Nimbin ook een tussenstop waard
Al overwogen om via de Dorrigo/Bellingen Waterfall Way inland naar de Blue Mountains te rijden? Via Armidale, Tamworth en Wollemi NP
Trip GOR, zie Triplett Falls.

Plan B.
Goed plan

Plan C.
Huur je dan in Melbourne weer een camper voor 4 dagen?

Tot slot, is je trip op het rif niet erg hoog geprijsd?

Tot zo ver voor nu.

Dag Willem,

Bedankt voor je reactie! Fijn om even wat tips te krijgen, en om even van een ervaringsdeskundige te horen of het plan haalbaar is.

Atherton Tablelands en Paronella Park leken mij ook tof. Goed om te horen dat dat inderdaad een highlight is daar in de buurt. We zijn vooral op zoek naar plekken waar routes goed staan aangegeven, zodat we low budget, zonder gids een beetje kunnen rondhiken en toch mooie dingen zien. Maar dat kan daar ook begrijp ik!

Bedankt voor de tips voor de roadtrip Brisbane-Sydney. Denk je dat deze route mooier/leuker is dan langs de kust? Als we voor optie A gaan, dan is het wel interessant om op die manier nog een stuk binnenland te zien. Als we voor optie B gaan is de kust misschien juist wel leuk…

Voor plan C zijn we inderdaad van plan een campertje te huren voor het stuk great ocean road. Nu ik er over nadacht bedenk ik me dat het misschien nog gemakkelijker en misschien goedkoper is om met die camper one way door te rijden naar Adelaide, ipv vliegen. Heb jij daar nog een mening over?

Voor het rif heb ik gegoogled naar gemiddelde prijzen voor een dagtrip voor 2 incl. introductieduik. Als we gaan snorkelen zullen we waarschijnlijk nog iets kunnen besparen.

En tot slot eigenlijk onze belangrijkste vraag, ik zag op je site dat je wel Australië kenner bent, vind je de plannen wel haalbaar voor het aantal dagen dat we hebben, of wordt het denk je te veel haasten? En welk van de drie plannen is volgens jou het meest aan te raden? Of de beste middenweg zijn tussen veel zien, zonder zoveel te haasten dat we niet meer kunnen genieten?

Hoi,

als je Sydney - Melbourne niet vliegt, kost dat wel een aantal dagen rijden, dat moet je je wel bedenken. In feite kom je dan die dagen tekort.
En tja, Brisbane - Sydney langs de kust is de Highway 1 en dat is bepaald geen aantrekkelijke weg. Druk en tweebaans. Alleen bij Brisbane is een stuk meerbaans. In het binnenland worden de wegen natuurlijk niet breder maar zijn ze wel veel rustiger.
Het zou dan worden: Brisbane-Coffs Harbour, Dorrigo/Bellingen (Rainforste Par en Waterfall Way), Armidale, Singleton, Katoomba (Blue Mountains), Sydney.

Nu snap ik je bedrg bij het rif. In je eerste mail staat 330 doller pp maar je bedoelde voor 2.
Op zich zit plan A goed in elkaar al zou ik de dagplanning nog wat aanpassen om meer inzicht te krijgen. De trip dag 11 - 17 kan maar dan heb je dag 18 en 19 in Sydney en vlieg je op dag 20 door naar Melbourne.Boek je een vroege vliucht dan heb je nog een ruime halve dag in Melbourne om te beginnen.

Plan B zit wat dat betreft iets rustiger in elkaar. Sydney - Adelaide, de tour en dan terug naar Adelaide

in plan B overnacht je in Alice Springs en vlieg je de volgende dag terug naar Adelaide. In plan C kom je oop dag 25 aan, overnacht je van dag 25 op 26 in Alice en vlieg je op dag 27 en 28 terug. Wil je een dag in Alice blijven? Zo ja doen dan ik elk geval het Desert Park maar ik denk dat je daar iets anders bedoelt.
Groeten, meld je gerust weer,
Willem

Heey Sophie en Annabelle,

Ik zag dat Willem al een hele uitgebreide goede uitleg heeft gegeven. Maar zou graag toch nog wat toevoegen :). Ik ben zelf vanaf Sydney helemaal omhoog gereisd naar Cairns per bus en onderweg natuurlijk op de main hotspots gestopt. Ik snap dat jullie voornamelijk vanwege tijdsgebrek zoveel vliegen en veel skippen, maar tussen Cairns en Brisbane is alleen al zo veel te zien (een van de vele opties zijn bijv. Whitsundays en Fraser Island).

Daarnaast zag ik dat je het over prijzen hebt voor de verschillende trips, ik ben momenteel terug in Brisbane en werk nu bij een reisbureau. En de prijzen die je benoemd per trip zijn een stuk hoger dan dat ze hier (lokaal) verkocht worden. Als je meer informatie nodig hebt over de trips en prijzen kan je me gerust een berichtje sturen via Facebook: Sjors Traveller (ik wil niemand op dit forum uitsluiten maar het is iets directer en reageer wat sneller op berichtjes). Het kan je daarnaast wat geld besparen, we zijn tenslotte Nederlanders :slight_smile:

Groetjess

Hé Sjors,

hartstikke mooi. Insider tips zijn nog steeds de beste. Ja, wat de prijzen per trip betreft staat er wellicht wat te vaak(zoals bij het rif) pp bij. De reef trip was ook voor 2 personen. Maar als het budget met deze prijzen al voldoende is, zit er in elk geval wat speling in. Beter dan andersom:dag:

Groet,

Willem

Ben hier pas 3 maanden, dus zit nog lang niet op het kennisniveau van een 6 jarige routinier. Maar langzaam komen we er mede door reizen en mijn stage als reisagent :)!

Ik dacht inderdaad dat de reef trip die beschreven werd inderdaad $330 per persoon was, dat vond ik aan de hogere kant ja.

Groetjes!

Dat van het rif was hier al behandeld: 25/4, 20:49
V*oor het rif heb ik gegoogled naar gemiddelde prijzen voor een dagtrip voor 2 incl. introductieduik. Als we gaan snorkelen zullen we waarschijnlijk nog iets kunnen besparen. *