Reisinformatie en ervaringen Turpan per 2016

Turpan.
Turpan heeft 4 grote hoofdstraten (Avenues),
Laocheng Lu zuid-as Van west naar oost.
Bizeklik Lu oost-as. Van Noord naar zuid
Wenhua Lu. middenas
Gaochang lu. Middenas Van Noord naar Zuid.

Overnachtingen
Er zijn genoeg hotels maar te weinig hotels die een vergunning hebben om buitenlanders in hun hotel toe te laten. Dus boek op tijd je accommodatie(s)!

Hostels:
Turpan Dap Yoputh Hostel. Deze ligt ten oosten van de stad.
White Camel Hostel. Bezeklik lu 55
Luxe hotels
Turpan (Grand ) Hotel
Tuha Petroleum Hotel
Silk Road Lodges
Liyang Hotel

Eten en drinken
Overal kan je eten en drinken maar de eetstraat is : Bezeklik Lu (nan lu). Aan de kant van Laocheng Lu.
Hier vind je talloze eethuisjes van de lokale keuken. Geen Engelse menukaart maar de menu`s hebben wel plaatjes dus je kan aanwijzen wat je wilt gaan eten.
**
Yi Tou Niu** (een koeienkop). Een eethuis waar je (rund)bambi soep, kebab en andere hapjes kan gaan eten. Erg schoon en vriendelijk personeel. Aan het einde van de Bezeklik Lu (nan lu). Niet duur. Tussen RMB 8-35. Een koeienkop wordt niet opgediend.

**Fast Food Restaurants: **
Westerse Fast food ketens als Mc Donald, Burger King en KFC (Kentucky fried Chicken) zijn in tegenstelling tot de andere provincies, niet hier vertegenwoordigd. Je kan wel fast food a la KFC eten.
Marry Brown (MB) Bezeklik Lu nr. 289.
Dicos Gaocheng Lu. Vlakbij naast het Turpan (Grand hotel). Een bekend fastfood keten. Goedkoper dan KFC.
Best Foods. Gaocheng Lu
Al Bakik : Bezeklik Lu (Dong Lu) tegenover de fietsenwinkel Giant

Fietsenverhuur.
Bij White Camel Hostel. En bij winkel Giant voor RMB 60 per dag.

Banken :
Alle bekende banken: Bank of China, ICBC ABC en SPD Bank aanwezig aan Laocheng Lu bij Gaocheng Lu.

**Temperatuur:
**Woestijnklimaat. Zomers is het hier 35+ graden Celsius en 25 graden `s nachts. Dus neem maatregelen tegen de hitte.

Vervoer.
Taxi: basistarief is RMB 7. Mijn ervaring neem een taxi je wilt/ moet meenemen. Houdt een taxi aan.
Er rijden bussen. Buslijn 101 rijdt van west naar oost. Buslijn 102 rijdt naar Emin Minaret.

**Tijdverschil
**De tijd wordt in Beijing-tijd aangegeven. Maar het is hier 2 uur eerder. Spitsuur komt dus 2 uur later op gang.

Dagelijks leven.
Dit gebeurt vooral na zonsondergang als het minder heet is. Mensen gaan dan naar huis, doen boodschappen, avondeten en uitgaan.

Bezienswaardigheden.
Interessant wie van geschiedenis en cultuur houdt. De snelste en goedkoopste manier is een groepsexcursie regelen via de hostel of via een reisorganisatie (CITS) of prive. Ik heb mijn groepsexcursie via de hostel White Camel Hostel geregeld. Je betaalde de chauffeur voor RMB 85! Entree en eten niet inbegrepen! Daarvoor bracht hij je naar 6 bezienswaardigheden. Je mocht zelf bepalen welke je gaat doen. Ik zat samen met een groep Chinezen wat een hele ervaring was. Leuk die communicatie. Handig als je de taal een beetje spreekt. We gingen op de foto met ze.
In de stad zelf heb je het Turpan (Stedelijke) Museum op de Laocheng Lu (Xi lu). Je hebt je paspoort wel nodig maar het is gratis.
En de Emin Minaret ten zuidoosten van de stad.

Andere bezienswaardigheden zijn buiten de stad en zijn met (privé) vervoer te bereiken.
Turpan Druiven Vallei
Turpan Gaochang Oude stad
Jiaohe Oude Stad
Bezeklik Duizend Boedha grotten.
Tuyoq Dorp
Karez (irrigatie kanalen)

Ook reiservaringen gehad met deze provincie?

Helaas niet, maar jouw verslagen over Turpan en Xinjiang vind ik zeer interessant om te lezen en doet me beseffen dat ik nodig weer eens naar China moet…