Wij gaan deze zomer een reis maken door Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua en Costa Rica. Het traject begint in Guatemala City en eindigt in San Jose. Het betreft een georganiseerde reis (we hebben dus geen gids met backpack tips of dergelijke nodig).
Volgens goed gebruik schaffen we altijd vooraf een reisgids aan, zowel voor de voorpret als voor de nodige feitjes ter plaatse. Hierbij geef ik zelf meestal voorkeur aan de Lonely Planet (of een andere goede engelstalige gids) en heeft mijn vriendinnetje de voorkeur voor een Nederlandstalige gids.
De gidsen die ik tot nu toe heb gezien dekken echter maar 1 land (Costa Rica bijv) of bijv een bepaald gebied waar de landen die wij gaan bezoeken maar een klein deel van zijn (bijv. Mexico + Guatemale + Belize).
Heeft iemand wellicht tips en ervaring voor een goede reisgids voor onze reis?
Lonely planet heeft ook regio-gidsen hé. ‘Central America on a shoestring’ heet die normaal gezien. Daar staan dan wat minder hotels en restaurants in, maar als het om een georganiseerde reis gaat is dat niet zo erg.
Volgens mij hebben alle ‘merken’ van reisgidsen wel zo’n regio gids. Typ maar eens ‘central america’ in op amazon, je zal meteen een ovezicht krijgen.
Ik zou gewoon even naar een grote boekenwinkel gaan met een goede reis-afdeling. Bijvoorbeeld Scheltema in Amsterdam, maar in elke stad zit wel zo’n winkel, of zelfs speciale reisboekenwinkel (bv. A La Carte in Amsterdam). Of ga naar een Joho winkel.
Naast Lonely Planet en Rough Guide, zijn ook Trotter en Capitool gidsen populair, die laatste twee zijn volgens mij ook in het Nederlands te verkrijgen. En ik heb altijd het gevoel dat Capitool vooral veel plaatjes bevat en minder praktische info; voor jullie geschikt wellicht. Wel vaak loeizwaar (qua papier), vind ik.
Lonely Planet heeft tegenwoordig toch ook een soort grote ‘koffietafelboeken’ over continenten? Met vooral foto’s, geschiedenis, cultuur, highlights… maar geen hotels, bussen etc. Dus wellicht geschikt voor thuis, maar niet om mee te nemen. Wie weet kun je er gewoon eentje lenen bij de bibliotheek. Of misschien was dat een eenmalig iets van LP, 5 jaar geleden ofzo…
Of in bol.com kijken, zoals Eva suggereert zoeken op termen als ‘central america’ of ‘midden-amerika’ of ‘centraal amerika’. Maar dan kun je niet bladeren in een boek.
Veel plezier op jullie reis! Ik vond Nicaragua onwijs leuk. Gaan jullie ook van de Cerro Negro vulkaan af boarden, bij León in de buurt? Vond ik echt een super ervaring, al ben ik verder helemaal niet zo van de extreme sporten ofzo. Foto’s hier… Nicaragua 2010-2011 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com