Reisgeno(o)t(e) gezocht voor Chili en Peru (Okt tot half Nov)

Hey,

Ik ben Joris (26, Oost-vlaanderen, niet roker, Procesoperator in de Chemie, Diploma H.O. Chemie, geen uitgaanstype, nieuwsgierig en leergierig type, niet sportief maar gemiddeld) en ik heb anderhalve maand verlof gepland van begin October tot half November.

Ik ben van plan om in die periode terug te gaan naar Chili, waar ik vorig jaar samen met 3 andere mensen al geweest ben. Verder ook een stuk Peru en indien mogelijk Paaseiland.
Voor het soort vakantie verwijs ik naar het voorlopige reisschema helemaal onderaan. Nadruk ligt op de nationale parken en wat er in de natuur te zien is, dus een rugzakvakantie. Tent gaat mee voor Torres Del Paine en voor in noodgevallen, maar ter plaatse zijn er altijd wel hostels of pensionnetjes te vinden.
Ik zoek dus iemand om mee te gaan en desnoods maar voor een gedeelte samen te reizen. We zien wel als we eens onze reisplannen naast elkaar leggen. Alleen gaan is voor mij geen probleem, maar met 2 is het natuurlijk handiger, leuker en veiliger dan elk apart.

De ideale reisgeno(o)t(e) is van mijn leeftijdscategorie, vertaler-tolk Spaans ;-), avontuurlijk aangelegd en lichtjes sportief. Uiteraard is dit niet bindend en wil ik daar zeker van afwijken!

Wat heb ik te bieden?: een goede tent (die draag ik wel) en kookgerief, plaatselijke ervaring van mijn vorige reis in Chili en kampeerervaring van mijn trektocht in Finland, basis Spaans - maar ik ga die nog verder opkrikken de volgende 2 maanden, brede algemene kennis gekoppeld aan genoeg vreemde hersenkronkels en interesses zodat er altijd wel iets is om over te praten ;-), en een (internationaal) rijbewijs voor het geval dat.
Uiteraard kan en wil ik veel meer vragen beantwoorden over wat je best meeneemt, wat er daar wel en niet te vinden is, waar je op moet letten, etc …

Dus als je jezelf in bovenstaand plaatje wel ziet passen, neem dan gerust contact op met mij. Als het past, dan wil ik zeker eens afspreken om onze reisplannen naast elkaar te leggen en als we het allebei een beetje zien zitten dan gaan we samen op pad.

Het reisplan is voorlopig zo, de details moeten nog wat verder bekeken worden daar ik nog geen (Edit: nog steeds geen) tickets heb gekocht en reserveren doe ik zowieso niet:

• Vlucht naar Santiago
  • Met de bus tot in Pucon om daar de Villarica nog eens te beklimmen (en deze keer hopelijk wel het lavameer te zien) en daarna in een “thermische vijver” de spieren te laten ontspannen. Eventueel nog eens in Parque National Huerquehue gaan wandelen als opvulactiviteit indien het past met het busschema.
  • Met de bus naar Puerto Montt om daar een binnenlandse vlucht naar Punta Arenas te nemen.
  • In Punta Arenas zijn er 2 mogelijkheden: ofwel de bus naar Ushuaia (Argentinië) om te zien of er een lastminute naar Antarcticia is. (Onder het motto “als je dan toch in de punt van Zuid-Amerika bent …” doch het zal vooral afhangen van de duurtijd - liefst zo kort mogelijk, 9 dagen denk ik - en van de prijs, daar ik er geen 8000 dollar voor over heb.) De andere mogelijkheid die zeker voorrang krijgt (!) is om in Parque National Torres Del Paine een trektocht te doen in de vrije natuur met de tent.
  • Dan terugvliegen naar Santiago en van daar naar Paaseiland. (Zie het motto hierboven. :wink:
  • Terugvliegen naar Santiago en van daar direct naar Lima (Peru)
  • Daar Machiu Pichiu bezoeken (geen Inca-trail!) en de Nasca Lijnen gaan zien. Eventueel de Kolca Canyon.
  • Zo via Arequipa met de bus terug Chili binnenrijden voor de Atacama woestijn, waar ik de geiservelden, Valle de la Luna en de Salar de Uyuni (daguitstap Bolivië) ga bekijken. Sandboarden wil ik ook eens proberen.
  • Zo via het noordelijk deel van Chili met de bus terug naar Santiago voor de terugvlucht.

groetjes, en hopelijk tot mails,

Joris

Email: boemstoel[verwijderdittegenspam]@hotmail.com

Update: Ik heb net een halve maand zitten over-en weer mailen en het reisschema zitten aanpassen samen met iemand die zou meegaan en enkele dagen geleden krijg ik plots het berichtje “dat er iets is tussengekomen”, dus nu ben ik terug naar af en mag ik weer gaan verderzoeken naar iemand die meekan … :frown:

Ondertussen heb ik wel mijn verlof kunnen verschuiven vanaf half November tot volledig December, maar om nu nog iemand te vinden die ongeveer hetzelfde als ik wil zien in Chili en Peru EN die nog tijd heeft, lijkt nu wel zeer onwaarschijnlijk … toch op hoop van zege nog eens proberen …

Het reisschema zoals het nu vastligt (enkele honderden euro’s uitgespaard door optimalisatie van binnenlandse vluchten en begin- en eindpunt van de reis!) is zo:

Hier is het schema dat ik nu heb:

Dag 1 is dan de vlucht naar Punta Arenas. Dit zit in de Open Jaw die we/ik zou boeken. Overnachten in het hotelletje waar we vorige keer gezeten hadden. Die dag een busticket regelen naar Puerto Natales voor dag 2.
Dag 2 is dan 3 uur de bus naar Puerto Natales, waar we terug een hotelletje of iets dergelijks moeten zoeken. Afhankelijk van hoe laat we daar aankomen, kunnen we ook bij een activiteitenbureau vervoer regelen naar Torres Del Paine voor dag 3.
Dag 3 is dan met de minibus door de Patagonische vlakte tot we bij het park aankomen. Op het juiste uitstappunt beginnen we dan aan 5 uur wandelen tot we op het cirkelvormige pad komen rond het gebergte in het park. Op een campeerplaats zetten we onze tent op.
Dag 4 tot 13. Het grote cirquit rond het gebergte zou 9 dagen trektocht in beslag moeten nemen. Elke dag zouden we wel langs een refugio moeten passeren, maar daar rekenen ze stevig door: voor een gewone slaapplaats op een stabelbed beginnen ze op 30 dollar. Gelukkig heb ik een tentje mee. :wink: Er zal in elk geval om de dag een revitailleringspunt zijn indien nodig, 't zal alleen duurder zijn als we daar iets nodig zouden hebben. Ik zie het eerder als een soort verzekering.

De volgende dagen hierna zijn héél losjes geprogrammeerd. Je weet immers nooit wanneer we juist het park gaan uitkomen.
Dag 14 is dan terug de bus nemen naar Puerto Natales en dan terug in het hotelletje. Goed bijeten en aansterken in de restorants.
Dag 15 dan de bus naar Punta Arenas en slaapplaats vinden.
Dag 16 is varia/snipperdag.
Dag 17 Heb ik als terugvluchtdag genomen naar Puerto Montt, indien we in TDP toch later/vroeger zouden gedaan hebben, dan denk ik dat we dan in een kantoor van LAN wel de vlucht nog kunnen verschuiven, een dag rustpauze in Puerto Montt inlassen. Deze vlucht zal ongeveer 200€ kosten denk ik.
Dag 18 Bus naar Pucon en daar een slaapplaats vinden. Er zijn daar meerdere hostels waar we wel plaats zullen vinden. Ecolé is nogal geitewollensokken-achtig, maar het heeft echt wel charme. Bij aankomst daar kunnen we wat to rust komen van de reis en kijken om op dag 4 de vulkaan te beklimmen en achteraf in Los Pozones een thermisch bad te nemen. Dat bestellen we allemaal in één van de activiteitenbureau’s. Bij “Volcan Activo” spraken ze het beste engels!
Dag 19 is dan ontbijten en lunchpakket maken om naar Parque National Huerquehue te gaan voor een opwarmingswandeling voor dag 20.
Dag 20 Voor 50€ is het 5 uur klimmen en hopelijk in de krater lava kunnen zien borrelen! Ik weet niet of het toegelaten is van een snowboard mee te zeulen en zo af te dalen (kan jij misschien vragen), maar ik glijd wel op mijn achterwerk naar beneden. Gaat minstens even snel het eerste uurtje :wink:
Dag 21 is het een 11 uur lange busreis naar Santiago. Overnachten zou ik dus doen in Hostel Bellavista, waar ik vorige keer geweest ben.

• 1 dag verplaatsing naar La Serena (of een andere stad in Chili)
  • 1 dag bezienswaardigheden of natuurparken rond die stad.
  • 1 dag verplaatsing naar San Pedro de Atacama
  • 3 dagen dingen bezoeken rond SPDA: Tatio geisers, Valle de Luna, Salar de Uyuni (Bolivië), …
  • 1 dag met de bus tot in Arica (of een andere stad in het noorden van Chili. We gaan met de bus de grens over naar Peru, en ik denk dat er enkel in Arica verbindingen zijn naar Arequipa in Peru …)
  • 1 dag verplaatsing naar Arequipa
  • 3 dagen varia bezienswaardigheden bezoeken in Peru (Titicaca meer?, Naar Lima doorreizen voor vanaf daar Machu Pichu te bezoeken.) We moeten het hoogteverschil daar gewoon worden (zitten vanaf dan constant op 3000m hoogte), dus we zullen het dan wat rustiger moeten aandoen.
  • 1 dag met het treintje Machu Pichu bezoeken
  • 1 dag verplaatsing naar Nazca
  • 1 dag de Nazca-lijnen bekijken
  • 1 dag terug naar Lima en vanaf daar de terugvlucht.

Als er mensen zijn die zich hierin nog kunnen vinden, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Joris

heej joris,

Ik ben vorig jaar afgestudeerd, toen 8 maanden gereisd, nu werk gevonden, maar heb gisteren gehoord, dat ik pas per 1 januari kan beginnen, dus ga graag nog even op reis voor die tijd. Wanneer ga je precies weg? En heb je enig idee hoeveel het gaat kosten? Ik spreek overigens spaans…just in case :wink:

groetjes, kirstin

Hey Kirstin,

Voor het geval mijn mail bij je junkmail terecht is gekomen:

• klinkt goed
  • nog geen tickets gekocht, dus vertrekdatum is in overleg. Heb verlof vanaf 14 nov tot 1 jan.
  • 3000€ alles in (ticket, eten/onderdak, vervoer en activiteiten + toegang parken en varia)
  • muy bien :biggrin:

hey joris,

Das net jammer…Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk weg, aangezien ik half december uiterlijk terug wil zijn… Ik dacht meer aan half oktober. Dat is zeker niet haalbaar voor jou?

Hey Kirstin,

Ik heb besloten om deze reis voor een jaar uit te stellen en mijn tijd en geld voor enkele andere dingen te besteden die ik nog wou doen. De “ja/neen/misschien toch”-toestanden op het werk en bij mijn vrienden kunnen ook niet blijven duren, dus vandaar dat ik de knoop heb doorgehakt.

Ik zal voor volgend jaar zeker vroeg genoeg - 'k heb m’n lesje geleerd :smirk: - beginnen zoeken naar iemand om mee te gaan, dus misschien dat we dan nog wel de kans hebben om zuid-amerika onveilig te gaan maken.

veel succes nog,

Joris

jij ook veel succes met alles

x kirstin