Na een eerdere reis door alleen vietnam ben ik net met mijn gezin teruggekeerd van een reis door vietnam, cambodja en laos en wil een aantal ervaringen met jullie delen. Het betreffen met name verbindingservaringen waar ik vooraf flink naar op zoek ben geweest naar waar je toch terplekke het beste oordeel over kunt vellen. Omdat het drie landen betreft zal ik het opdelen in de ervaringen per land
-
Wij wilden oorspronkelijk van Siem Reap (cambodja) naar Zuid Laos (Pakse) reizen met de bus. Deze rit wordt inderdaad ruimschoots aangeboden ook in slaapbus vorm. ( 60 dollar pp)We hebben het echter niet gedaan omdat het een busreis van 24 uur was en met de ervaring tot dan toe in Cambodja goed mogelijk dat het uiteindelijk 30 uur zou worden. Bovendien viel ons tegen dat de bus in feite vrijwel terugreist naar Phnom penh en dat je twee keer van bus moet wisselen hetgeen het idee van slaapbus een beetje onderuit haalt omdat de eerste wissel al na 6 uur is.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor de bus naar Bangkok en vanuit Bangkok met Airasia naar Udun Thani ( vluchtprijs ca 30 euro pp). Reken niet op de opgegeven tijden van de bus naar Bangkok en wij waren blij dat we geen aansluitende vlucht of nachttrein hadden geboekt. ( we hadden een hotelnacht in Bangkok) Busrit van Siem Reap naar Bankok liep ca 4 uur uit en was matig georganiseerd. Bij de grens met Thailand hebben we 2 uur moeten wachten op een aansluitende bus. -
Neem voor het visum in Laos dollars mee. Je kunt wel met Baht betalen maar ze hanteren een merkwaardige zeer ongunstige omrekenfactor. In dollars moest ik voor 3 personen 105 dollar = 79 euro betalen en in Baht moest ik 4500 Baht = 114 euro betalen. Ik heb bij een omwisselkantoor aan de grens Baht gewisseld voor dollars en dus 30 euro gespaard
-Verbinding Vientiane_ Vang Vien eenvoudig en goedkoop
-Verbinding Vang Vien- Luang Prabang eenvoudig en goedkoop
Van Luang Prabang naar Hanoi via de site van Vietnam Airlines geboekt voor ca 90 euro pp Let op dat je niet op de sterk gelijkende site van Fly Vietnam terechtkomt. Dezelfede vlucht was daar ca 50 euro pp duurder en bij het niet beschikbaar zijn van een vlucht boeken ze eigenhandig een vlucht op een andere tijd. ( je hebt dan al opdracht tot betaling gegegeven) Heeft mij een boos telefoontje naar de organisatie in vietnam gekost en een omreken verlies van 12 euro
Over het algemeen is de logistiek en planning goed geregeld in Laos en worden de beoogde tijden gehaald