reiservaringen

Na een eerdere reis door alleen vietnam ben ik net met mijn gezin teruggekeerd van een reis door vietnam, cambodja en laos en wil een aantal ervaringen met jullie delen. Het betreffen met name verbindingservaringen waar ik vooraf flink naar op zoek ben geweest naar waar je toch terplekke het beste oordeel over kunt vellen. Omdat het drie landen betreft zal ik het opdelen in de ervaringen per land

-Van Phu Quock (vietnam) naar verschillende bestemmingen in Cambodja is echt heel eenvoudig. Tientallen bureautjes op het eiland die het aanbieden en naar Phnom Penh bv kost 20 dollar pp. De organisatie van de verschillende etappes in de reis is weer op zijn Vietbamees uitstekend. Vanaf de grens in Cambodja moet je wel rekening houden maar een slecht wegdek en daarmee ook vertragingen.

-Van Phnom Penh naar Siem Reap goede verbinding, goedkoop en op tijd. via hotel geregeld

  • Wij wilden oorspronkelijk van Siem Reap naar Zuid Laos (Pakse) reizen met de bus. Deze rit wordt inderdaad ruimschoots aangeboden ook in slaapbus vorm. ( 60 dollar pp)We hebben het echter niet gedaan omdat het een busreis van 24 uur was en met de ervaring tot dan toe in Cambodja goed mogelijk dat het uiteindelijk 30 uur zou worden. Bovendien viel ons tegen dat de bus in feite vrijwel terugreist naar Phnom penh en dat je twee keer van bus moet wisselen hetgeen het idee van slaapbus een beetje onderuit haalt omdat de eerste wissel al na 6 uur is.
    Uiteindelijk hebben we gekozen voor de bus naar Bangkok en vanuit Bangkok met Airasia naar Udun Thani ( vluchtprijs ca 30 euro pp). Reken niet op de opgegeven tijden van de bus naar Bangkok en wij waren blij dat we geen aansluitende vlucht of nachttrein hadden geboekt. ( we hadden een hotelnacht in Bangkok) Busrit van Siem Reap naar Bankok liep ca 4 uur uit en was matig georganiseerd. Bij de grens met Thailand hebben we 2 uur moeten wachten op een aansluitende bus.

  • Neem voor het visum in Laos dollars mee. Je kunt wel met Baht betalen maar ze hanteren een merkwaardige zeer ongunstige omrekenfactor. In dollars moest ik voor 3 personen 105 dollar = 79 euro betalen en in Baht moest ik 4500 Baht = 114 euro betalen. Ik heb bij een omwisselkantoor aan de grens Baht gewisseld voor dollars en dus 30 euro gespaard

Over het algemeen is de logistiek en planning matig geregeld in Cambodja en worden de beoogde tijden niet gehaald (anders dan in Vietnam). Op de borden worden tijden genoemd maar als je binnen gaat boeken dan is de eerste vermelding dat de aangegeven tijden niet kloppen.

Fijn om up to date reisinfo te hebben. 2 jaar geleden nog van Phnom Penh naar shihanoukville met de bus. Indicatie reistijd was 4 uur maar uiteinde ruim 5 uur over gedaan. Met name door het drukke verkeer tijdens de eerste helft.

Hee Srobroek,

Dit is zoals het gaat in Cambodja, je hebt ergens nog geluk gehad. Het kan nog veel erger.

Vaak komt het voor dat bussen vanwege onderbezetting nog een pauze inlassen of langzamer gaan rijden, om kans op meer passagiers te maken. Ook komt het voor dat je een ticket koopt naar een plaats, en dan bij een andere plaats moet overstappen op een bus van een andere maatschappij, om daar te komen. Je betaalt er weliswaar niets voor, maar het oogt wat ongeorganiseerd.
Phnom Penh Sorya staat over het algemeen als meest betrouwbaar te boek. Je betaalt over het algemeen iets meer voor een ticket.

Garanties geeft dat echter niet: Soms kan het zijn (bijv. eerste of laatste bus van de dag) dat je gewoon met alle maatschappijen in een bus wordt gezet, waarvoor dus de een bijv. 15 $ heeft betaalt en de ander via een andere maatschappij 10 $.

Ik heb PP-SHV ooit gered in drie uur, ik denk dat ik toen de bus van 06.00 uur had, en voor de spits weg was uit de mierenhoop die Phnom Penh heet.

Hans.