Reisbudget voor Colombia?

Ik lees nogal verschillende berichten op internet over hoe duur Colombia nu is, op de ene plek lees ik dat je voor US$25-40 (dus ongeveer 30 euro) gemiddeld per dag ‘middelmatig luxe’ kunt reizen (eigen hotelkamers, af en toe een vlucht).
Op een andere plek lees ik weer dat je minstens US$40 (dus ook ±30 euro) gemiddeld per dag nodig hebt voor slapen in hostels en zelf eten koken??!

In een ouwe Lonely Planet las ik dat een goedkoop privé hotelkamertje net zo goedkoop is als een hostelbed, zou het daardoor kunnen komen? Of is dat inmiddels niet meer zo?

Mijn reisstijl is ongeveer: eigen hotelkamer in 'n goedkoop simpel hotelletje, tv niet nodig, liefst wel met eigen badkamer; diner eet ik meestal wel in een goedkoop restaurantje of op een markt, ontbijt en lunch wisselt (restaurantje / hotel / wat fruit en noten van een markt / warm eten bij kraampje op markt / eten van straattentjes); ongeveer 2 tot 3 lange busritten per week (ik zat nog niet te denken aan vliegen alhoewel ik lees dat Medillin - Bogota niet veel duurder is dan de bus); wel zo nu en dan een georganiseerd tourtje of een gids voor een wandeling.

Ik hoopte dit voor een euro of 30 gemiddeld per dag te kunnen doen maar begin me nu zorgen te maken.

1 like

Niemand recent in Colombia geweest?

Hoi Cecilia, ik was in april nog in Colombia en heb even mijn dagboekje erbij gepakt voor wat prijsinformatie. Ben zelf altijd vreselijk slecht met het bijhouden van een budget maar even een idee van wat prijzen.

Voor een privé kamer in een hostel (vaak zonder eigen badkamer) was ik ongeveer 30.000 cop kwijt. Alleen in Bogota vond ik het erg moeilijk om iets betaalbaars en privé te vinden en daar was ik maar liefst 70.000 kwijt. Maar zat wel in de luxe buurt Zona Rosa.

Voor een erg lange busreis, van San Gil naar Santa Marta, was ik 60.000 cop kwijt. Die rit was zo’n 14 uur. Eentje van 7 uur kostte me 40.000 cop.
Eten kan meestal wel erg goedkoop, als je bijvoorbeeld van die dagmenu’s neemt. Dan ben je een 3 euro ofzo kwijt voor een compleet menu.

Vluchten zijn inderdaad af en toe niet duurder dan de bus. Via http://www.despegar.com.co/ kun je vluchten zoeken en boeken.

Ik zag dat je ergens anders nog vroeg naar een wandeling. Hoewel het geen enorme wandeling is vond ik de tocht van 2 uur van Barichara naar Guana, twee mooie koloniale dorpjes, erg mooi. Zie hier voor wat foto’s. Dit is in de buurt van San Gil, ook een erg leuk plaatsje, waar je bovendien de meeste geweldige gigantische én spotgoedkope fruitsalades kunt krijgen op de markt :slight_smile:

Ik kon wel merken dat het duurder was geworden dan 2 jaar geleden, en het zal vast en zeker nog duurder gaan worden nu het populairder wordt.

Hoop dat dit je een klein beetje een idee geeft.

groet,
Susan

1 like

Hartstikke bedankt! Dat geeft inderdaad wel een beeld.
De nieuwste Lonely Planet is net uit en gek genoeg staan daarin ook deze hogere prijzen maar op hun website niet, terwijl je zou verwachten dat de digitale versie actueler is.
Ik lees inderdaad telkens dat de grote steden duurder zijn, handig om te weten. Misschien een paar nachtjes couchsurfen… ook wel gezellig. :slight_smile:

Die wandeling ga ik ook bekijken, dank je!

En ook handig die site voor vluchten. 14 uur met de bus is wel behoorlijk lang ja.

hallo Cecil,
Ik zal je niet in details doorgeven wat de prijzen zijn; want dat hangt af van veel aspekten. Wil je in de stad logeren of even buiten… ik ben bekend met veel steden, in het centrum van een stad een eenvoudig kamer met eigen douche (Bogotá, Medellin, Calí, Cartagena, Sta Marta) rekent min. 50 Euro inclusief een ontbijt, maar dan moet je goed zoeken want de vraag is hoog en het aanbod is klein. Je kan natuurlijk in hostels verblijven waar je in contact kan komen met backpackers in een gezamenlijke ruimte met gedeelde bad ruimte zonder ontbijt dat kost je ca. 25 Euro in de grote steden. Ik weet het en ik vind het ook duur maar dat is gewoon zo. Transport in Colombia is het duurste onderdeel van reizen in Colombia.
Binnenlandse vliegen zijn niet altijd goedkoop… Frequentie van de vluchten beinvloed de prijzen.
Veel Succ6 verder.
Janeth Verwaal

Hoi allemaal, ik woon in Colombia en schreef een reisgids Colombia Fácil. Hier even mijn tips over budget in Colombia.
Het openbaar vervoer en taxi’s zijn bijvoorbeeld niet al te duur. Je betaalt voor een ongeveer 10 á 15 minuten taxi-rit slechts 5.000 cop (= nog geen 2 euro) en een busticketje kost gemiddeld 1.200 cop (= 0,50 euro). Een busreis van de hoofdstad Bogotá naar Medellín duurt gemiddeld 9 á 10 uur en kost tussen 60.000 en 65.000 cop (27 euro). Bij lange ritten overweeg je best ook een vliegticket want met de komst van de Colombiaanse Ryanair (VivaColombia) vlieg je soms voor 29.000 cop (= 12 euro enkel). Voor een overnachting in een hostel betaal je in een gedeelde kamer (vanaf) 20.000 cop per nacht (= 8 euro) en voor een dubbelkamer betaal je gemiddeld (vanaf) 50.000 cop (21 euro). Wat bijvoorbeeld duur is zijn de geimporteerde producten zoals wijn en zalm. Ook is de aankoop van auto’s duurder als bij ons. Helaas heb je hier geen Lidl of Aldi wat betekent dat de supermarktprijzen overeen komen met die van ons in Europa. Je bent het goedkoopste af als je producten koopt op de lokale markt en gaat eten bij de lokale restaurantjes. Ook ideaal om de Colombiaanse keuken beter te leren kennen. Maar moest de nood aan een gezonde lekker steak hoog zijn, dan betaal je hiervoor ongeveer tussen de 25.000 en 30.000 cop ( 10 en 12 euro). Colombia is veel goedkoper als Brazilie maar wel net iets duurder als Peru bijvoorbeeld. Succes en laat maar horen moest je meer vragen hebben. Hier lees je meer: www.colombiafacil.com.

2 likes