Hoi Alex,
Aha, als je toch al wel vaker in Latijns Amerika bent geweest, dan ken je dus al wel de eventuele drukte en chaos bij busstations of taxistandplaatsen, of op markten; weet je waar je op moet letten in grote steden; ken je cultuurverschillen, etc…
Dan komt niet ALLES als een schok, zoals meestal bij een eerste ervaring met veel cultuurverschillen.
Door je vraagstelling leek het of je echt helemaal geen ervaring had met landen die heel anders zijn dan Europa en waar je meer opvalt als buitenlander. En dan leek Colombia mij wel een (iets te?) pittige eerste ervaring.
Wellicht kun je toch eens een Lonely Planet (of Rough Guide ofzo) lenen of kopen en eens wat stukken lezen, en kijken of je denkt dat je ermee uit de voeten kunt.
En zoals hierboven gezegd zijn er altijd wel lokale tourbedrijfjes die je kunnen helpen met korte tripjes.
In mijn ervaring in bv. Peru en Brazilië is dat dan iets duurder dan zelf met openbaar vervoer naar die plaatsen reizen, maar vaak wel vele malen handiger en compacter (bv. naar watervallen, grotten en mooie bergen in één compact dagtripje, waar je met OV zelf 3 dagen voor nodig zou hebben omdat openbaar vervoer bijvoorbeeld minder vaak gaat of er veel langer over doet, of niet direct naar die waterval gaat maar je 3x moet overstappen) en dan vaak nog met een gids die uitleg geeft ook. En je ontmoet nog eens wat andere leuke reizigers.
En zo bestaan er ook tourtjes voor meerdaagse tripjes.
Tussen de steden en stadjes kun je vaak wel prima reizen met bussen en in Colombia schijnt vliegen soms niet eens duurder te zijn dan de bus. Info daarover vind je in Lonely Planet (of Rough Guide of Footprint of wat voor gids dan ook). Ook op www.colombiafacil.com staat echt veel handige info. Zoek even die pdf’s van dat reisgidsje wat je kunt downloaden.
Die routes van Djoser en dergelijke kunnen wel ter inspiratie dienen, maar bij zelfstandig reizen zou ik er dan wel bijna twee keer zoveel tijd voor nemen want die groepsreizen zijn vaak vol en jachtig, en hebben alles al vooruit geboekt. Zelf vind ik langzamer reizen lekkerder, je moet wel dingen zelf zoeken en regelen maar dat maakt het juist leuk.
Voorin Lonely Planet gidsen staan ook altijd diverse routesuggesties met realistische tijdplanning daarbij. Het zijn maar suggesties en je kunt er natuurlijk zelf uit pikken wat je leuk lijkt.
Mocht je nog tijd hebben voor een cursus Spaans vooraf dan zou ik dat wel aanraden. Ook als je met een groepsreis gaat, want ook dan wil je wel eens een praatje maken met een lokaal iemand, neem ik aan. Een leuke taal waar je in veel landen wat aan hebt.
Succes!
Cécile