Colombia ontdekken

Hallo reizigers,

Ik ben alex 31 jaar, ik wil graag voor mijn vrouw een verrassingsreis regelen naar colombia.
Mijn vrouw is in colombia geboren maar op jonge leeftijd naar nederland gekomen.
Zij wil echter dolgraag haar geboorteland ontdekken en de mensen die er wonen leren kennen.
Ik ben al eens in carthagena geweest voor mn vorige werk en ik vond het er prachtig dus zou dolgraag eens terug willen.
Mijn doel is om diverse steden en delen van het land aan te doen in zo ongeveer 2 a 3 weken. Het probleem is echter dat de meeste van de geplande rondreizen een hoop geld kosten.
Mijn vraag hier is of het mogelijk is om op een leuke manier het mooie colombia te ontdekken zonder dat het gelijk 6000 euro kost.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips ervaringen e.d.
Me vriendelijke groet,
Alex

Kijk eens op www.colombiafacil.com.

Ik ga volgende week zelfstandig rondreizen door Colombia. Het is wel wat duurder geworden de afgelopen jaren. Vliegtickets kosten tussen de 840 en 1100 euro. Ter plaatse schijn je ongeveer 40 euro per persoon per dag nodig te hebben. Dus even uitrekenen.

Ik kwam trouwens wel deze georganiseerde reis tegen: http://koningaap.nl/colombia-reizen die is veel goedkoper dan 6000 euro (althans per persoon). Maar ik ga zelf dus niet georganiseerd.

Hoi cecilia, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een vraag: als je niet georganiseerd gaat hoe reis je rond en hoe weet je waar je moet zijn voor excursies en vervoer e.d. Ik las ergens dat je aan lonely planet veel hebt maar die heb ik nog niet.
Ook spreek ik vrij weinig spaans dus daar redt ik me ook niet mee

Beste Alex,

Het ligt er een beetje aan waar je interesses liggen en waar je van plan bent naar toe te gaan.

Als je het zo goedkoop mogelijk wilt houden moet je met het openbaar vervoer gaan en zoveel mogelijk in hostels slapen.

Zelf heb ik een hostel in Pereira, midden in het koffie gebied, mocht je langs willen komen ben je uiteraard van harte welkom. Vanuit hier kunnen we je met alles helpen. Het bezichtigen van het koffie-gebied en je verdere planning van je vakantie.

Groetjes en succes met het plannen van je vakantie!
Daniel

P.S. onze website: www.kolibrihostel.com we hebben nog geen fotos op de website maar deze kan je vinden op onze facebook pagina! (Redirecting...)

Ja met een Lonely Planet kom je een heel eind, maar eerlijk gezegd zou ik Colombia niet aanraden als eerste land om zelfstandig te reizen, voor iemand die nog geen reiservaring buiten Europa heeft. Er zijn genoeg gevaren om rekening mee te houden en als je dan ook nog veel tijd en gedoe kwijt bent met het wennen aan zo’n reisgids en uitzoeken hoe alles werkt in een heel ander land, dan is dat wellicht teveel van het goede.

De meeste reizigers die zelf Colombia door trekken, hebben al wel eerder met Lonely Planet gidsen (of zonder) gereisd in bijvoorbeeld Azië waar het wat veiliger is, maar waar je ook moet wennen aan de enorme chaos en drukte op busstations, cultuurverschillen, verkeerde prijzen te horen krijgen en moeten afdingen, het opletten of een taxi wel echt is, alert zijn op dieven die meteen zien dat je een toerist bent, zijn al gewend om hun geld onder kleding te verstoppen en weten ongeveer hoeveel plaatsen zij kunnen bezoeken in een aantal weken (mensen die voor het eerst zo rondreizen zijn vaak geneigd teveel te willen zien in te korte tijd).
Als je dat allemaal niet gewend bent, kan het wat teveel zijn om dat voor het eerst te doen in een land waar je toch wel extra alert moet zijn op dieven en bedreiging, FARC, hoogteziekte, etc etc.

Zo’n georganiseerde reis is dan misschien toch handiger. Kijk eens naar Koning Aap, Djoser, Baobab, Shoestring en dat soort organisaties.

In ieder geval kun je wel een Lonely Planet lenen bij de bibliotheek en er eens wat stukken in lezen, en zelf inschatten of je denkt dat je dat zelfstandig kunt, of toch liever iets georganiseerder.
Qua zelfstandig reizen geldt wel dat als je er iets meer geld voor uittrekt, bijvoorbeeld 100 euro per persoon per dag, dat je dan de luxe hebt om telkens te vliegen in plaats van met de bus te gaan, wat al veiliger kan zijn (geen gevaar van paramilitairen die de bus tegenhouden), je kunt meer met taxi’s doen, en in sjiekere hotels slapen die je van tevoren kunt boeken bijvoorbeeld via www.booking.com. Dan kun je al iets meer vanuit Nederland regelen.

Of misschien moet je de verrassing toch al verklappen en kent je vrouw nog genoeg families bij wie jullie kunnen logeren, en die jullie ook wegwijs kunnen maken.

Veel succes en plezier!
Cécile

Bedankt voor je tips en je hebt mij zeker aan het denken gezet, het is niet zo dat ik geheel onervaren ben buiten europa ik heb al aardig wat gereisd in noord en zuid amerika voor mn vorige werk en ook bijna het gehele caribisch gebied gezien. Maar een rondreis maken is inderdaad iets geheel nieuws en ik denk dat ik je raad toch maar opvolg om een geplande reis te gaan doen, dus dat wordt sparen en goed rondkijken op de sites die je opgaf. ( bedankt daarvoor).
Ik zag dat je ook een post had gedaan voor strandjes bij carthagena. Ik ben er geweest voor werk en was op zoek naar een strand om vanaf te duiken. Ik heb lang gezocht en rond gevraagd maar er zijn nagenoeg geen strandjes en het water rondom carthagena schijnt ook nogal vervuild te zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je een hele fijne vakantie

Hoi Alex, In Colombia hebben wij heel veel organisaties die zich bezig houden met toerisme.
De Colombiaanse bevolking is vaak vakantie aan het vieren, en …… …hoe doen ze dat!!! zou je denken ? wel korte vakanties in eigen land vieren.
Om vaak met vakantie te gaan heeft de overheid (bijna) alle feestdagen kunstmatig verplaats naar de vrijdags en/of maandags zodat de mensen lang weekenden hebben om genoeg tijd te hebben om iets te kunnen ondernemen at noemen wij dan, de ‘PUENTES’ ““Bruggen”
Meest bekende reisorganisaties hebben hun eigen internet Site, deze publiceren wat wij noemen plannen vaak per 3 maanden, aan de hand van de min. inschrijvingen gaan de plannen door.
Vaak vertrekken deze touroperators naar hun geplande bestemming.
Je zou eerst moeten gaan inventariseren wat jullie willen zien en dan op zoek gaan naar bijvoorbeeld plan Amazona, Plan Desierto Tatacoa, enz. enz.
Dan zou je eventueel met de groepen Colombianen mee kunnen reizen. Al moet ik bekennen dat Colombia is wat vakantie betreft duur.
Het meest kostbare onderdeel van reizen in Colombia voor een reisorganisatie is het vervoer en de gidsen, daarom zouden jullie ook , kunnen overwegen per openbaar vervoer te reizen maar wel zorgen dat een Tour operator, die bekend is met Colombia een goed in elkaar uitgestippelde route qua reislogistieke voor jullie in elkaar te zetten zodat jullie optimaal van jullie vakantie kunnen genieten.
Met vriendelijk groet,
Yanet Verwaal
Colombia passie

Reizen in Colombia

Beste Alexenazu, Als kenner van Colombia heb ik nog een opmerking over jou commentaar over Cartagena, deze stad is echter geen stad om een strandvakantie te vieren. Cartagena is een van de belangrijkste havens van Colombia tevens is de oude stad een historisch monument van Colombia en is in 1980 opgenomen in de UNESCO wereld erfgoedlijst.
Hasta la vista mi amigo
Yanet Verwaal

Colombia passie
reizen in colombia

Hoi Alex,

Aha, als je toch al wel vaker in Latijns Amerika bent geweest, dan ken je dus al wel de eventuele drukte en chaos bij busstations of taxistandplaatsen, of op markten; weet je waar je op moet letten in grote steden; ken je cultuurverschillen, etc…
Dan komt niet ALLES als een schok, zoals meestal bij een eerste ervaring met veel cultuurverschillen.

Door je vraagstelling leek het of je echt helemaal geen ervaring had met landen die heel anders zijn dan Europa en waar je meer opvalt als buitenlander. En dan leek Colombia mij wel een (iets te?) pittige eerste ervaring.

Wellicht kun je toch eens een Lonely Planet (of Rough Guide ofzo) lenen of kopen en eens wat stukken lezen, en kijken of je denkt dat je ermee uit de voeten kunt.

En zoals hierboven gezegd zijn er altijd wel lokale tourbedrijfjes die je kunnen helpen met korte tripjes.
In mijn ervaring in bv. Peru en Brazilië is dat dan iets duurder dan zelf met openbaar vervoer naar die plaatsen reizen, maar vaak wel vele malen handiger en compacter (bv. naar watervallen, grotten en mooie bergen in één compact dagtripje, waar je met OV zelf 3 dagen voor nodig zou hebben omdat openbaar vervoer bijvoorbeeld minder vaak gaat of er veel langer over doet, of niet direct naar die waterval gaat maar je 3x moet overstappen) en dan vaak nog met een gids die uitleg geeft ook. En je ontmoet nog eens wat andere leuke reizigers.
En zo bestaan er ook tourtjes voor meerdaagse tripjes.

Tussen de steden en stadjes kun je vaak wel prima reizen met bussen en in Colombia schijnt vliegen soms niet eens duurder te zijn dan de bus. Info daarover vind je in Lonely Planet (of Rough Guide of Footprint of wat voor gids dan ook). Ook op www.colombiafacil.com staat echt veel handige info. Zoek even die pdf’s van dat reisgidsje wat je kunt downloaden.

Die routes van Djoser en dergelijke kunnen wel ter inspiratie dienen, maar bij zelfstandig reizen zou ik er dan wel bijna twee keer zoveel tijd voor nemen want die groepsreizen zijn vaak vol en jachtig, en hebben alles al vooruit geboekt. Zelf vind ik langzamer reizen lekkerder, je moet wel dingen zelf zoeken en regelen maar dat maakt het juist leuk.

Voorin Lonely Planet gidsen staan ook altijd diverse routesuggesties met realistische tijdplanning daarbij. Het zijn maar suggesties en je kunt er natuurlijk zelf uit pikken wat je leuk lijkt.

Mocht je nog tijd hebben voor een cursus Spaans vooraf dan zou ik dat wel aanraden. Ook als je met een groepsreis gaat, want ook dan wil je wel eens een praatje maken met een lokaal iemand, neem ik aan. Een leuke taal waar je in veel landen wat aan hebt.

Succes!
Cécile

Ik heb nog twee tips: Nederlandse touroperator Vámonos biedt sinds kort ook een reis aan naar Colombia zag ik toevallig op hun website (weet echter niet op die zou passen bij jouw wensen). Colombiaanse operator (gerund door Nederlanders) De Una Colombia. Vandaag leuk gesprek met ze gehad op de vakantiebeurs. Succes!