Hallo,
Ik ben van plan begin volgend jaar 3 maanden te gaan reizen, eerst een stukje Midden Amerika, dan Colombia. Over het budget van bv Costa Rica en Panama is men wel duidelijk; het is niet heel goedkoop daar. Maar dat geeft niet, echter ik lees over Colombia veel verschillende dingen. De ene vindt het goedkoop, de ander vindt het duur (zeker in vergelijking met bv Peru, wat ik toen heel erg low-budget heb gedaan, volgens mij gemiddeld 22,- per dag vier jaar geleden).
Omdat ik nu bezig ben met sparen, vroeg ik me af hoeveel de meeste reizigers gemiddeld per dag hebben uitgegeven in Colombia!! Ikzelf dacht aan 35e per dag. Zit ik goed? Of moet ik toch wat eurootjes erbij optellen als ik ook nog eens wat leuks wil doen? Ik zal slapen in dorms en waar mogelijk zelf koken :).
Ik woon momenteel in Colombia.
Ik heb net 3 weken gereisd weliswaar was het semana santa ( feestdagen ) ik heb met een vriend samen gereisd door heel colombia. We hebben telkens een prive kamer genomen meestal rond de 50.000 pesos. Uiteten geweest in simpele restaurants, maar toch in 3 weken 1200 euro uitgegeven! Colombia is niet een goedkoop land. Maar goed het ligt aan zoveel dingen, neem je telkens cola? Ga je in een dorm of neem je een prive kamer? Ik heb goeie ervaringen met couchsurfen in Colombia. 35 euro is denk ik wel te doen. Wanneer je nog vragen hebt. je bent welkom.
Dankjewel voor je antwoord Bjorn! Je zegt 1200 in 3 weken uitgegeven te hebben, was dat per persoon? Ik zei al dat ik op dormkamers zal slapen en waar mogelijk zelf mn hapje zal klaarmaken ;). Ik zal in elk geval veel willen besparen op slapen en eten, zodat ik geld overhoud om leuke dingen te doen. Ik ben ook benieuwd hoeveel bijvoorbeeld een excursie kost ongeveer, bv een tripje naar ciudad perdida?
Per persoon is dat ja. Excursie naar Ciudad Perdida is populair. Ik heb er bewust voor gekozen om het niet te doen. Maar rond de 300 euro betaal je wel. Wat eigenlijk vooral duur is in colombia, dat ben ik vergeten te zeggen is het openbaar vervoer!
Nou in dat geval schroef ik mn budget maar op naar 40,00 p/d En nog wat extra’s om achter de hand te hebben… Maar je zegt dat OV duur is… hoe duur dan ongeveer? Wat ben je gemiddeld kwijt voor een rit van zegmaar zes uur ofzo?
Dat is zo moeilijk om te zeggen! Er zit geen logica in de 1e keer betaal je voor 12 uur in de bus zitten 120.000 en de andere keer 70.000 pesos. Gemiddeld voor 6 uur dat zou vanaf manizales naar Medellin ongeveer zijn. Daar betaal je dacht ik 50.000 pesos voor?
Maar je budget 35 euro is zeker wel te halen. Maar wat het duur maakt is reizen.
Als je nog vragen hebt voeg me dan even toe op skype. Ik stuur je een prive bericht met mijn naam. Ik ben veel online en wil je graag helpen met al je vragen :)! Bjorn
Hoi, ik ben net uit colombia weg en heb even wat busprijzen erbij gepakt Voor een reis van 7u betaalde ik 40.000, voor eentje van zo’n 12u 60.000. Mocht je goed zijn in afdingen (ik niet), dan kun je die prijzen omlaag krijgen. Bij alle loketjes gaan shoppen in het busstation!
Soms is het trouwens nog goedkoper om te vliegen dan om de bus te nemen! Kijk daar dus ook naar als je lange afstanden aflegt, via despegar.com kun je verschillende maatschappij vergelijken.
Colombia is geen goedkoop land, steden als Bogota, Medellin, Cartagena, Santa Marta zijn te vergelijken met Europese bestemmingen. Buiten de grote steden kan je goedkoper verblijven. Het is moeilijk te bepalen wat je gemiddeld per dag kwijt bent, het hangt af van de plekken die je bezoekt. Vervoer is ook duur. Zelf zou ik zeggen dat als je niet te gek doet en buiten de grote steden je vakantie viert rekent maar op 45 p.p. Let op verblijven in Bogota city kan net zo duur zijn als New York
Super bedankt voor de tips. Ik vond juist de hostels redelijk goedkoop, in Cartagena, Santa Marta, Medellin etc. zie ik dat je voor minder dan 10e in een hostel kan overnachten, zie hostelworld. En dat vervoer gaat eigenlijk ook nog wel, het is duurder dan bv Ecuador, maar ook weer niet peperduur. Ik denk dat ik het hou op 40e per dag :). Ik zal langzaam reizen dus dat schroeft je dagbudget natuurlijk ook om laag!