Vliegen in Colombia

Een vriend en ik gaan op 30 mei naar Bogota. We willen een paar dagen Bogota verkennen om vervolgens door te trekken naar San Gil. Om in San Gil te komen, moeten we eerst naar Bucaramanga vliegen. Wij vragen ons af of we hier in Nederland een ticket moeten boeken of dat het handiger en goedkoper is om pas in Bogota een ticket te boeken?
Na San Gil willen we naar het noorden vliegen (bijv Santa Marta), en ook hier weer de vraag, moeten we van te voren een ticket boeken of gewoon ter plaatse?

Alvast bedankt!

Hola,

Ik was in januari-februari dit jaar 5 weken in Colombia. Mooi vakantieland! Wel duurder dan ik had gehoopt. In mijn blogzie je hoe de kosten ongeveer liggen. Dus reserveer genoeg geld als je gewoon relaxt wilt reizen zonder zorgen.

Ik vond dat met goedkope vliegtickets vinden allemaal vrij lastig. Vanuit Nederland was het allemaal erg duur. Maar ook ter plaatse bij reisbureautjes was het niet zo goedkoop als wat mensen je willen doen geloven. Ik lees in reisgidsen en op internet dat je voor een paar tientjes kunt vliegen, maar volgens mij geldt dat alleen als je met een Colombiaanse bankpas kunt betalen. Want mij is het niet gelukt. En ik heb er ook met diverse andere toeristen over gesproken maar die lukte het ook niet.

Medellín - Cartagena was 70 euro p/p voor een enkeltje (in februari na hoogseizoen), Cartagena - Bogotá 90 euro p/p. Valt op zich nog mee, maar we hebben het dus niet over de 30 euro die mensen op internet roepen. Het kan per dag en per uur (boekingsmoment) schommelen dus misschien kun je geluk hebben. Kortom, net zo wazig als de hele vliegwereld. :slight_smile:

Over San Gil: waarom ga je niet gewoon met de bus? Dat duurt 6-7 uren en heb ik in januari gedaan. Want met vliegen + bus terug naar het zuiden, ben je waarschijnlijk net zoveel uren kwijt, maar veel meer geld en gedoe. Je moet immers naar het vliegveld in Bogotá (dure taxirit van minstens 15 euro en een half uur), dan op tijd aanwezig zijn en wachten, dan vliegen, dan weer reizen naar de busterminal in Bucaramanga, en dan weer naar het zuiden (dus eigenlijk terug) reizen met de bus naar San Gil.

Als je met de bus reist, zou ik wel Bolivariano of een andere goede maatschappij kiezen, want die stoppen bijna niet en hebben comfortabelere bussen die harder kunnen rijden. Ze zijn een paar euro duurder maar als je een andere maatschappij kiest, ook al zeggen die dat ze maar 2x stoppen onderweg… dat is niet waar! Die spenderen eerst al een half uur aan de rand van de stad om meer mensen te verzamelen, en stoppen onderweg ook 30x, waardoor ze er minstens een uur langer over doen.
Nadat ik een paar keer in zo’n goedkope bus ben ingehaald door Bolivariano bussen (die later vertrokken waren, en dus eerder aankwamen), ben ik alleen nog maar met Bolivariano gegaan.

Vanuit San Gil is het leuk om naar Barichara te gaan, en ook heel leuk om vanuit daar de wandeling van 2 uur naar Guane te maken, veelal heuvel af, door mooie landschappen en langs wat boerderijtjes. Het is een simpel pad waarop zelfs ik niet verdwaalde. Trek wel stevige schoenen of sandalen aan, het pad bestaat uit rotsen. En start dan wel heel vroeg, liefst uiterlijk om 8 uur 's ochtends aan die wandeling beginnen (dus dan moet je om een uur of 7 in de bus van San Gil naar Barichara zitten), want om 9 uur wordt het al snikheet en om 10 uur is het niet meer te harden. Guane is een schattig dorpje, een soort reis terug in de tijd. Van daaruit kun je de bus terug nemen naar Barichara.

Overigens is Villa de Leyva, ongeveer halverwege tussen Bogotá en San Gil, ook zeer de moeite waard. En dan niet de hot springs overslaan, die staan nog niet in Lonely Planet, maar liggen op 10 minuutjes buiten het stadje.

In Bogotá kan ik Casa Bellavista hostel / hotel aanraden (keuze tussen slaapzaal of eigen kamer), erg aardig personeel, toplocatie, prima prijs vergeleken met alle andere dure hotels in Bogotá. Wel veel uitgaans-lawaai van straat. Oordoppen in…

In San Gil vond ik Sam’s VIP heel geschikt, ook een combi van slaapzalen en privékamertjes. Ik had een eigen kamer voor schappelijke prijs. Ze hebben een mini zwembadje, en een ander balkon dat uitkijkt op het superleuke centrale plein. Maar nog leuker is het om gewoon vanaf een uur of 4 's middags op dat plein te gaan zitten en lekker te kijken naar en kletsen met alle oudjes, gezinnen, jongelui die daar rondhangen en kletsen en spelen, en af en toe een klein koffietje van 10 cent te kopen of een ijsje. Ook in het donker is dat plein nog steeds heel veilig. (Wat voor Bogotá en Medellín wel anders is.)

Vergeet niet bij elk hotel af te dingen.

Vanuit San Gil heb ik paragliding gedaan, was super!
Ik sprak een meisje dat was gaan mountainbiken maar 2 van de 6 mensen in de groep hadden afzonderlijk van elkaar zware ongelukken gehad met botbreuken, en een derde had zonnesteek opgelopen. Het leek er toen op dat dat mountainbike-bedrijfje misschien ging stoppen vanwege de verzekerings-/ziekenhuiskosten die dat met zich mee bracht…

In Cartagena is El Viajero hotel fijn en goedkoop, maar let op: dan bedoel ik die in Calle Porvenir, NIET die in Lonely Planet staat! (Er lijken er twee te bestaan.) Calle Porvenir is in het historisch centrum dat prachtig en erg prettig is.

Meer tips (bv. leuke restaurantjes, of waar je op moet letten in Colombia), inspiratie, verhalen en foto’s vind je in mijn Colombia-blog.

¡Buen viaje!
Cécile

Super bedankt voor je snelle reactie! We kunnen inderdaad beter de bus pakken naar San Gil. Jammer van de prijzen van de vliegtickets. We zullen in ieder geval in Colombia een ticket boeken. Verder bedankt voor je tips. Ik heb al even op je blog gekeken en daar ben ik ook een stuk wijzer van geworden!
Ik zal onze blog ook even op dit forum posten zodat je ons kan volgen!

Ja succes met die vliegtickets, en goed doorvragen. Soms checken ze maar 1 vliegmaatschappij maar er zijn ook diverse prijsvechters. Echter, daarbij kan het zijn dat je bijbetaalt voor je backpack als die zwaarder is dan… 8 kilo geloof ik. En ook komen daar in het eind van het boekingsproces allerlei kosten bij. Dus ook navragen wat voor kosten er nog bij komen. En of andere maatschappijen die vlucht ook doen. En let ook op of je een directe vlucht hebt, of helemaal omvliegen en met maar een kwartier overstaptijd. En als je flexibel bent in welke dag je wilt vliegen, kan dat soms ook schelen in de kosten.
Uiteindelijk waren bij ons LAN en Avianca goedkoper dan COPA (prijsvechter), en op gunstigere tijden.
Uiteraard helpt het als je Spaans spreekt…

In San Gil zit een reisbureautje rechts naast de kerk van het centrale plein (in datzelfde blok als de kerk), van buiten lijkt het een makelaar voor appartementen, maar er zit ook een reisbureautje in. Tussen de kerk en het paragliding-bureautje op de hoek. Dus recht tegenover Sam’s VIP guesthouse. Let ook even op de openingstijden, die zijn een beetje raar (en kort).

Maar het uiteindelijke boeken hebben wij in Medellín gedaan bij een vergelijkbaar bureautje in de busterminal; en de prijzen kwamen wel ongeveer overeen met wat dat bureautje in San Gil had uitgezocht. Het was een beetje eng omdat je wel geld betaalt (voor ons tweeën in totaal dus honderden euro’s voor 2 vluchten ieder), maar alleen een e-ticket hebt (dus je paspoort is je ticket)… en we kregen alleen een vaag printje met de tijden… en dat bureautje zat dan wel in de busterminal (daar zullen ze toch geen oplichters laten werken??) maar zag er niet uit… een bureau, een printer en een vergeeld postertje, dat was het… maar we bleken gelukkig échte vluchten te hebben geboekt. :wink:

Verder is Colombia redelijk ontwikkeld hoor! Soms zelfs verder dan Europa. Ha ha… maar die reisbureautjes zien er niet uit.

Vergeet ook niet dat Colombia sinds een jaar of 2 (?) zijn eigen lowcost heeft, Viva Colombia. Daar heb je vaak wel goedkope prijzen, de Ryanair van Colombia.
Ook bij Avianca kan je vaak nog goedkoop laatste plaatsen boeken.
Ken hun routes wel niet, moet je even checken op hun website.

Zelfde als met Copa… vaak adverteren ze met geweldige prijzen, maar in de praktijk is het mij niet gelukt ook voor dat geld tickets te boeken. Niet via internet en ook niet via lokale reisbureautjes.
Ze hebben telkens alles vergeleken: Copa, Viva, LAN, Avianca en nog zo wat… Avianca en LAN kwamen het gunstigst uit de bus, ook al vanwege bijkomende kosten bij die prijsvechters Viva en Copa (als je meer dan 7 kilo ofzo bagage hebt, een tas wilt inchecken, boekingskosten).

Zal een beetje afhangen van de bestemming vermoed ik. In mijn geval (doe af en toe de trip Medellín - Bogotá of omgekeerd) is dat vaak toch heel goedkoop. Inderdaad wel vaak met lichte bagage.

… en heb jij een Colombiaanse credit card / debit card? Dat schijnt ook veel te schelen in kosten.
En of je ver van tevoren boekt of niet, zei men… ik zocht (via reisbureautje) ongeveer 3 weken voor vertrek naar vluchten Medellín - Cartagena, en Cartagena - Bogotá. Dat was toch minstens 70 euro p/p enkele reis, of het nou met Avianca, Lan, Viva of Copa was.

Vaak zelfs maar 2 dagen op voorhand of de avond voordien :slight_smile: Het gebruik van je credit card doet toch je prijs niet stijgen? Of ik heb althans die ervaring niet. Zou kunnen dat reisbureau’s ter plaatse daar een extra kost op rekenen, maar ik heb net zo vaak betaald met mijn Fortis Visa-kaartje, dan met de Colombiaanse kaart van mijn vriendin. Misschien wel mogelijk dat ik mijn eigen kaart enkel via de website van Avianca gebruikt heb. Wel al een paar keer met Viva Colombia gevlogen, maar herinner me nu niet direct wie van ons 2 toen de online betaling gedaan heeft.

Nu, los daarvan vind ik 70 euro best nog wel een prima prijs voor een route Cartagena - Medellin (2 keren gedaan, was dan nog 2 keer met tussenstop in Bogota denk ik), het is zeker niet zo dat ik enkel vlieg met tickets van pakweg 30 euro. Ik kan me voorstellen dat je daar bij een rondreis iets meer op let dan wanneer je sowieso die route moet doen. Ik bekijk het eerder als: x aantal uren in de bus vergeleken met x euro voor het vliegtuig. Dan komt optie 2 voor mij persoonlijk vaak interessanter uit.

Ja, zeker geen verkeerde prijs, 70 of 90 euro. En met de bus waarschijnlijk bijna net zo duur, en veeeeeel meer uren. Maar als je naar Colombia gaat, wil iedereen (Colombianen, reizigers maar ook Lonely Planet) je doen geloven dat je voor 20 of 30 euro binnenlandse vluchten kunt boeken… Ik heb die gewoon niet kunnen vinden. En dat probleem hadden ook andere reizigers die ik daar tegenkwam: al die berichten over Viva en Copa, maar in de praktijk niet voor die prijs kunnen boeken.
Dus dat is een beetje jammer als je van te voren van alle kanten wel die info krijgt… :slight_smile: