wij willen met ons dochtertje van 5, in november 2011, gedurende 4 weken naar Thailand op vakantie. We willen graag in guesthouses logeren en zoveel mogelijk met de trein reizen en aan een rustig tempo.
Heeft iemand een idee of ons budget van ca 1200€ per persoon (vliegtickets inbegrepen) haalbaar is?
Voor 4 weken is dat erg krap, zeker als je rond wilt reizen.
Vliegticket zonder overstap kost ca 690-1100 euro per persoon. Met een dochterje van 5 zou ik niet de route via Moskou of Thereran doen. Stel je vindt tickets van 700 euro dan heb je nog 500 euro over. Eten en drinken kan voor 10 euro gemiddeld per dag per persoon. 10 x 28 = 280.
Voor 25 euro kan je 3 persoons hotelkamers krijgen. 28 x 25 / 3 = 233. ja, je kan ook kamers voor 10 euro per nacht vinden maar of je daar 4 weken in wilt verblijven?
En dan komen er nog kosten als lokale reizen, excursies, ijsjes en drankjes bij.
Persoonlijk reken ik voor mezelf altijd zo’n beetje 50 euro per dag voor eten,slapen,reizen etc en kom daar eigenlijk altijd wel behoorlijk goed mee uit.
Het is dus wel erg krap maar goed het ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoe en wat je allemaal wil gaan doen in LOS.
De baht staat hoog, dat is een probleem om goedkoop uit te komen, Cambodja (dollar) is dan beter, maar met een kind van 5 zou ik er niet heengaan, vanwege het heersen van ziektes, en de veel slechtere medische voorzieningen.
Rock-bottom-cheap tips:
Verblijf in plaatsen waar weinig toeristen komen.
Daar kost een nette kamer met douche en toilet 250-300 B.
Kamers met gedeelde douche en toilet gaan dan voor 120-150 B.
Chanthaburi, Phetburi, Mae Sot, Chiang Saen, Nong Khai, Chiang Khan, Loei zijn er zo een paar.
De regio Chiang Rai is heel goedkoop, ik sliep voor 350 baht in een aircon room met douche en toilet.
Kanchanaburi is ook prima betaalbaar, Chiang Mai wordt alweer duurder.
In Bangkok, Hua Hin en op de eilanden is het flink duurder, daar moet je denken aan 500-1000 B.
Eet met de Thai mee: Een DUUR Thais restaurant rekent 100 baht voor een maaltijd, en 40 baht voor een drankje. Zo’n 4 euro bij elkaar.
Drink geen bier, daar zit belasting op, op cola en fanta niet.
De trein is een prima manier om te reizen, voor korte stukjes altijd derde klasse boeken, gezellig tussen de Thai in, en goedkoop !
Krap, maar zeker goed te doen! Aangezien je de kosten voor een kamer (grootste kostenpost) deelt tikt dit niet zo snel weg van het budget Ik ga zelf altijd uit van 1000 Baht per dag (ong. 25 Euro, afhankelijk van de koers)
Begin goedkoop door vanaf Dusseldorf of Frankfurt te vliegen met Emirates (nu goed aanbiedingen!! 480 Euro retourje), Airberlin of Etihad. Over een tussenstop zou ik me geen zorgen maken. Het kan wel even lekker zijn om de reis op te splitsen in 2-en met een kindje denk ik, zolang het niet veel langer dan een paar uur is. Even de benen strekken op het vliegveld.
Verder is treinreizen goedkoper dan binnenlandse vluchten.
Ik ben net terug van een rondreis door Thailand. Geboekt via 333travel en het was echt fantastisch. Ik had een trendy rondreis geboekt naar chiang mai en cha am, wat een avontuur. Hotels waren goed en de transfers op tijd. Was mijn eerste reis met hen maar zeker niet de laatste.
Wij hebben al twee keer met kindjes (eerste keer een baby van 1 jaar, tweede keer met een kleuter van 3.5 en een peuter van 1.5) voor een periode van 3 maand rondgetrokken in Thailand, Maleisië en Indonesië.
1200€ lijkt me inderdaad ook vrij krap. Het hangt er gewoon van af hoeveel je betaalt voor je ticket natuurlijk…
Een kind van 5 betaalt al vaak evenveel als een volwassene en je betaalt toch snel rond de 700 € voor je ticket. Wij rekenden als dagelijks budget voor het hele gezin zo’n 50 à 60 euro, transport inbegrepen. En dat klopte meestal wel.
Transport was meestal nog redelijk goedkoop omdat de kindjes zo klein waren en gewoon op de schoot zaten. Jullie zullen waarschijnlijk wel al moeten betalen.
Er is ook nog een verschil qua seizoen. In het laagseizoen betaal je beduidend minder voor de kamers en kan je ook meer afdingen. Wij probeerden steeds rond de 1000 bath per nacht te blijven ( 25€). Soms zaten we eronder, dikwijls er net iets boven. Daarvoor heb je in het hoogseizoen meestal een propere kamer, met extra bed of matras en als je geluk hebt nog een klein zwembadje of zo. Eten is echt spotgoedkoop, lekker en betrouwbaar, zelfs op straat.
Als je al weet wanneer je gaat en van noord naar zuid of omgekeerd wil zou ik zeker opteren om toch in één richting een vlucht te boeken bij Air Asia. Als je lang op voorhand boekt spotgoedkoop en het bespaart je toch wel wat tijd. Van Bangkok naar Chang Mai is toch wel een eind. Wij zijn met tussenstops naar het noorden getrokken en dan teruggevlogen over Bangkok naar Krabi.
Als je nog info wil contacteer me gerust! Alvast een leuke reis. Thailand is een geweldige bestemming met kinderen!
Cindy
het lijkt me heel weinig!..als je de ticket er af haalt en 1200 hebt voor 4 weken daar, da is het misschien te doen.
het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik hou er niet van om op vakantie bepaalde drankjes niet te drinken omdat er belasting op zit of wat dan ook…voor mij wordt t dan meer overleven dan een vakantie…
natuurlijk is het wel zo, dat niet touristische plaatsen vaak leuk zijn om te bezoeken, en nog goedkoper ook
:chin: 300 euro meer per persoon lijkt me rijdelijker als er nog een vliegticket bij moet het is altijd fijn om iets achter de hand te hebben als er iets onverwachts gebeurd zeker met jongere kinderen ga je vaak sneller naar de dokter dan is het zeker fijn als je wat achter de hand hebt aan geld
ps Thailand is zeker zeer kind vriendelijk:THAILAND: