Ik heb tickets naar Bangkok geboekt en wil vanaf daar doorreizen naar Vietnam om vervolgens in 3 weken van noord naar zuid te trekken.
Nu heb ik aan de hand van tips (o.a. op dit forum), een reisprogramma gemaakt. Dit is uiteraard een opzetje en ik kan nog alle kanten op.
Aanvullend: wij zijn met z’n tweeën en hoewel we gezelschap best leuk vinden, willen graag veel zelf doen en niet in grote groepen tours doen.
De tickets Bangkok - Hanoi en HCMC - Bangkok heb ik nog niet geboekt.
Zouden jullie even mee kunnen kijken of mijn plan realistisch en haalbaar is. Tips ontvang ik ook heel graag.
Dag
24/7 aankomst Hanoi
25/7 Hanoi
26/7 Op nachttrein naar Sapa
27/7 Sapa
28/7 Sapa
29/7 nachttrein naar Hanoi
30/7 Hanoi - Halong Bay - Catba
31/7 Catba (liefst op eigen gelegenheid een dagboottocht en verder op Catba wat rondkijken)
1/8 Catba - Ninh Binh (met ferry naar Haipong en vanaf daar een local bus)
2/8 Ninh Binh (Trang an grottos)
3/8 Ninh Binh nachttrein naar Hue
4/8 Hue
5/8 Hue (bus of trein naar Hoi An daar ben ik nog niet uit …)
6/8 Hoi An
7/8 Hoi An - Mui Ne (vanuit Danang met de trein naar Muong Man vandaar bus of taxi naar Mui Ne)
8/8 Mui Ne
9/8 Mui Ne trein naar HCMC
10/8 HCMC - Cai Be
11/8 Cai Be
12/8 Cai Be - HCMC
13/8 HCMC dagtour naar Cu Chi
14/8 HCMC
15/8 HCMC - Bangkok
Zoals jullie zien heb ik geen gebruik gemaakt van een nachtbus (vanwege veiligheidswaarschuwingen hier en daar). Overdag zou ik er geen probleem mee hebben
Vraag: Is het makkelijk te doen op eigen gelegenheid naar o.a. Sapa, Catba en de Mekong Delta of ontkom je niet aan georganiseerde tours ?
Bedankt alvast voor jullie reactie.
Groeten,
Micheal
Ik heb je schema doorgelezen en vind het er goed uitzien.
Je kan al je verlangde trips zelfstandig doen zonder georganiseerde tours.
Misschien is het prijstechnisch een idee om delen te doen door je aan te sluiten bij een georganiseerde trip; maar dus niet echt nodig.
Zag dat je nog een optie open houd, 5/8.
Zou dit doen met de bus, en dan wel die bus, met diverse stops, om foto’s te maken.
De trein gaat door een tunnel en stopt natuurlijk nergens.
Dus al met al een prima schema en zeker goed zelfstandig te doen.
Bedankt voor je reactie !
Het uitzoeken en uitstippelen is ook al een leuk onderdeel van de reis. Ik heb zojuist besloten Sapa te verruilen met Mau Chai (mede door jouw enthousiasme;-). M’n voorlopige schema verandert daardoor door eerst Halong Bay (Catba) te doen vanuit Hanoi en daarna 2 nachten Mau Chai (scheelt 2x een nachttrein). Je tips vwb die tours neem ik zeker mee evenals de bus met de fotostops ! Nogmaals hartelijk dank.
Groeten, Michael
Goedemiddag Ton en wellicht andere geïnteresseerden !
Over iets meer dan een maandje vertrekken we richting Vietnam.
Mijn reisschema is inmiddels (wederom) iets aangepast en ziet er nu als volgt uit:
21/7 aankomst Hanoi 16.00 uur
22/7 Hanoi
23/7 Hanoi » dagtrip Hanlong Bay
24/7 Halong Bay » Hanoi
25/7 Hanoi » Mai Chau
26/7 Mai Chau
27/7 Mai Chau » Ninh Binh
28/7 Ninh Binh
29/7 Ninh Binh » Hue per nachttrein
30/7 Hue
31/7 Hue » Hoi An per bus met diverse fotostops
1/8 Hoi An
2/8 Hoi An
3/8 Hoi An » HCMC per vliegtuig
4/8 HCMC dagtrip Cu Chi tunnels
5/8 HCMC » Mui Ne per trein
6/8 Mui Ne
7/8 Mui Ne » HCMC per trein
8/8 HCMC » Cai Be
9/8 Cai Be
10/8 Cai Be » Can Tho
11/8 Can Tho
12/8 Can Tho » HCMC met aansluitend vlucht naar Bangkok
Wat vindt je / vinden jullie van dit schema ? Nog aanvullende tip ?
Ik heb nog een vraag: wij willen op 12/8 vanuit HCMC weer richting Bangkok. Is een vlucht om half vier 's middags te halen, of is het verstandiger om een vlucht om half tien 's avonds te boeken ?
Ik heb t/m 3-8 geen opmerkingen en ziet er gewoon goed uit.
Zou dan wel een vroege vlucht nemen om zo wat van Saigon te zien.
5-8
Beter de bus nemen naar mui Nee.
Het station van Mui Nee ( = panh Thiet ) ligt 1 uur rijden van je hotel en kost dus weer geld ( taxi ) en tijd.
11-8
Zou naar de drijvende markt gaan van Cai rang en dan terug naar Saigon en daar overnachten.
Voordeel is dat je dan de vlucht van naar je keuze kan nemen.
Mijn idee
Vanaf 3-8
3-8 dan naar Mui Nee; vroege vlucht en dan heb je ook de hele middag strand
4-8
mui nee
5-8
mui nee
6-8
mui nee
7-8
bus naar Saigon
8-8
saigon en tunnels
9-8
naar Cai Be
10-8
Cai Be en naar Can Tho
11-8
in de ochtend naar de markt en terug naar Saigon
12-8
vrij en naar vliegveld.
Ik heb je schema bekeken en ziet er super uit! Vietnam is een super mooi land met zo veel mogelijkheden om te reizen en te bezoeken. Ik hoop alvast dat je de tijd van je leven hebt! wel wil ik je een paar tips geven. Ik ben 3 jaar geleden naar Vietnam geweest en ben vaak bedrogen geweest op straat, in restaurants en zelf in hotels. Daarom wil ik je er op wijzen dat niet iedereen even eerlijk is en dat je best extra op je hoeden bent in het buitenland. Dit kan je doen door bijvoorbeeld wat artikels te lezen voor je vertrekt over bedrogen worden op vakantie http://www.ikwilmeerreizen.nl/reistips/voorkomen-van-tourist-scams/https://www.topcompare.be/nl/blog/oplichting-in-het-buitenland en deze video kan ook wel interessant zijn voor jou http://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-in-het-buitenland/videos/eU0B85I3lQ9f/oplichters-in-het-buitenland-2-vietnam
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je een super reis toe!
Geniet ervan en breng maar een beetje zon mee naar ons kleine landje
Groetjes van Victor