Reisadvies noordmarokko

Hallo, Wij vliegen begin mei naar Tanger, willen daar een auto huren en een gedeelte van marokko bekijken, willen eerst een stukje langs de kust richting Nador, of eerder afslaan naar Fez en Meknes, en dan richting westelijke kust terug naar Tanger.
heeft iemand tips voor leuke riad’s hotels? (langs de kust willen we evt een paar dagen blijven in een rustige omgeving)
is de route langs de middelandse zee de moeite waard?
Auto huren in Tanger?
tips voor Fez en Meknes qua hotels riad’s?

ik woon zelf in nador als je heb hulep nodg kan je mij bellen of milen 00212672867823 [EMAIL=“beniansar76@hotmail.com”]beniansar76@hotmail.com

1 like

Hoi,

Leuk wat jullie gaan ondernemen.Wat een leuk route en wat je evetueel kunt doen is.
Van tanger naar benden zakken richting meknes.Dit is een binnenlandse route en zie je enorm veel.Dan kun je fes pakken.Je kunt dan ook naar Ifrane gaan naar de watervallen.Moet je zeker gezien hebben.Vanaf Ifrane kun je dan weer richting al hoecima haan. Vandaar naar Nador.OP de terug weg kun je dan stukje middenlandse zee doen. Beide routes zijn wel intensief om te rijden. Vooral langs de kust veel bocht en klim werk. Ik zou voor beide routes wel de tijd nemen.
Wat betreft de riad kan ik je niet verder mee helpen.
Mocht je nog verder vragen hebben dan kun je altijd mailen.

gr patricia

1 like

ja Ifrane is écht iets voor ust kalm en romantisch en de stadje van de koning, erg veilig:))) dus na Ifrane Richting Errachidia, chek de foto’s van Lotte, langs Midelt, Rich is top top prachtige omgevingen:) succes!! jammer dat ze geen snelwegen daar hebben, raar infrastructuur maar een supper omgevingen, vergeet niet de Tagine te bestellen als je omgeving de bergen bent :slight_smile:

Van Tanger naar Marrakech leuke snel weg, helemaal nieuw :slight_smile: en leuke plekken om te pauzeren en te slapen:)

Auto huren beter dat je gaat reserveren uit Nederland, op het vliegveld heb je die :slight_smile: de beste manier hoor: handig en wijs!!

Ps: Marokanen van marokko zijn heel liefe mensen en helpzaam, niks te maken met die van Nederland gelukkig:)

Eyy vergeet niet langs te komen richting Casablanca!! de aller beste grote markten zijn alleen in Casablanca de wereld :slight_smile:

1 like

Bedankt voor de tips, we gaan niet naar Marakech en Casablanca, die route hebben we eerder gedaan, we willen nu de noordelijke kant doen maar we hebben helaas maar 9 dagen, en willen ook niet alleen maar in de auto zitten. Eigenlijk is het te kort, maar ja stukje bij beetje leren we het land ook wel kennen, vooral met leuke tips!
Groetjes Mwaja

De nieuwe kustweg tussen Tanger en Al Hoceima zou dit jaar moeten afgewerkt worden. Die zou misschien wel de moeite zijn maar aangezien die nog niet “open” is, kan ik er ook niet veel over vertellen. Wel over de “oude” weg en die is niet gemakkelijk. Het is inderdaad door het rifgebergte, smalle straten en veel bochten… het uitzicht is er wel mooi en je hebt er echt nog primitieve dorpjes. De dorpjes zijn er wel niet zo pittoresk als die in het atlasgebergte maar leuk om een “ander” landschap te zien. Met de auto langs de oude weg is dat toch wel ongeveer 6 à 7 uren rijden en tegen het eindpunt ben je bekaf van de inspanning maar Al Hoceima heeft een mooi zandstrand waar je lekker kan uitrusten. Tussen Al Hoceima en Nador heb je een nieuwe kustweg… mooie plekjes langs de middelandse zee (heel anders dan langs de atlantische oceaan…de zee is er minder ‘ruig’ en je hebt meer laguneachtige toestanden). De rit tussen beide steden is ongeveer 1u15.Van Nador of Al Hoceima naar Fes is het weer door bergen rijden voor ongeveer 5u maar de wegen zijn er iets beter dan in het Rifgebergte. Vanuit Nador kan je ook een ‘oostelijker’ weg nemen langs een woestijnvlakte, de wegen zijn er goed maar enigszins verlaten. Er is sinds kort ook een treinverbinding tussen Nador en Fes.
Als je van Tanger naar Meknes/Fes rijdt kan je kiezen tussen de autoroute en de ‘nationale’ weg. De autoroute leidt je gewoon rechtdoor van A naar B en er is niet veel te zien… lijkt soms alsof je in Frankrijk zit. De nationale weg is goed berijdbaar overdag en je komt langs leuke dorpjes en steden. Je rijdt ook stuk door bergen eenmaal voorbij Sidi Kacem. Wel mooi landschap. Via de autoroute doe je er ongeveer 2 à 3u over, via de nationale weg langer (de wegen zijn er wel goed maar je moet trager rijden, je wordt gemakkelijk geflitst, je stopt meer om van de dorpjes of uitzicht te genieten).
9 dagen is inderdaad kort als je het rustiger aan wilt doen. Als je naar Nador wil en via Fes terug, moet je toch wel rekenen dat je 1 dag onderweg bent van Tanger naar Nador, een halve dag naar Fes, een halve dag naar Tanger terug… dus 2 dagen in de wagen zonder al te veel te stoppen. Dan heb je 7 dagen over… het kan in principe wel als je een bezige bij bent: je hebt toch wel minstens 2 dagen nodig voor Fes, Meknes heb je in principe op een halve dag ontdekt, Al Hoceima een dagje aan de zee luieren (de stad stelt niet veel voor), Nador is niet veel te beleven maar wel leuk om een paar uurkes te slenteren, Tanger een dagje, Asilah ook.
In Fes heb ik vooral in hotels gelogeerd. Hotel Zahrat al Jabel is qua prijs/kwaliteit goed. Het is in de nieuwe stad en in een buurt waar je ook wel buiten kunt s’avonds. Toch wel zo’n 15min met de taxi naar de oude medina nodig. We hadden onze auto aan het hotel geparkeerd en hebben telkens een taxi genomen om naar de oude stad te rijden… het is gemakkelijker om niet naar een parkeerplaats te moeten zoeken en veiliger voor je gehuurde wagen. In de oude medina sluiten de winkeltjes rond 19u en na dat uur in de steegjes rondlopen is niet echt aan te raden.
In Tanger heb je veel autoverhuurkantoren…keuze te over. Ik heb goeie ervaring met La Esterella, in een small straatje rechtover het grote postkantoor in Boulevard Mohamed V.

1 like

Hallo, zeer bedankt voor al deze tips, ja over die weg langs de kust wordt ik niet veel wijzer, of die open is of niet, daar hoor je zoveel verschillende berichten over, dat had wel weer beter in ons plan gepast want door die bergen rijden lijkt me niet echt een pretje, mijn man vindt dat geen probleem maar ikzelf ben daar niet zo’n held in, ik heb trouwens weleens door het Atlas gebergte gereden en dat was goed te doen als je gewoon rustig rijdt tenminste, nou ja ik denk dat we vanaf Tanger wel een poosje langs de kust blijven en kijken hoe dat gaat, en dan naar Fez, daar een paar dagen blijven en helemaal naar Nador hoeft niet meer geloof ik, nou ja we zien wel, ik hou best van een beetje avontuur maar omdat het zo kort is wil je je reis iets beter plannen, en niet voor niets helemaal ergens naar toe rjden terwijl later blijkt dat je beter dit of dat had kunnen doen. bedankt voor de tips dus nogmaals!
Groet Mwaja

Beter dat je Naar Nador Volgende jaar kan gaan, ze zijn idd beizig met de infrastrktuur… Maar 9 Dagen is veel tekort voor dit… Tanger dan naar Fes, Meknes en Ifrane lijkt me een super rondje, en de wegen zijn perfect:)

Wens jullie een fijne vakantie:)

Mvgrt

1 like