Mijn vriendin en ik hebben alleen een vliegreis geboekt voor 19 dagen Marokko (van 27 mei tm 14 juni). We moeten nog een auto huren en hotels etc. regelen we elke keer als we in een stadje aankomen.
Nu zitten we nog over de route te dubben en we willen zo ongeveer dit rondje maken:
Dag 1: Amsterdam-Marrakech
Dag 2: Marrakech
Dag 3: Marrakech-Essaouira (ca. 175 km)
Dag 4: Essaouira-Safi-El Jadida-Casablanca (ca. 400 km)
Dag 5: Casablanca-Rabat (ca. 90 km)
Dag 6: Rabat-Tanger (ca. 280 km)
Dag 7: Tanger-Chefchaouen (ca. 120 km)
Dag 8: Chefchaouen-Volubilis-Meknes-Fès (ca. 230 km)
Dag 9: Fès
Dag 10: Fès-Midelt-Erfoud (ca. 400 km)
Dag 11: Erfoud-Tinghir (ca. 120 km)
Dag 12: Tinghir-Ouarzazate (ca. 200 km)
Dag 13: Ouarzazate-Marrakech (ca. 200 km)
Dag 14: Agadir???
Dag 15: Agadir???
Dag 16: ???
Dag 17: ???
Dag 18: ???
Dag 19: Marakech en naar Schiphol
Nu heb ik een paar vraagjes
Is Tanger echt een stad die je moet zien of kunnen we dat gedeelte beter skippen? Of misschien missen jullie nog wat plaatsen die we absoluut moeten doen.
Kunnen we de route beter andersom maken, zodat we op het laatst eerst langs Essouire en daarna nog kunnen kiezen om naar Agadir en vervolgens Marrakech te gaan?
Is deze reis te doen met een Peugeot 206 Sedan?
Hebben we echt 19 dagen een auto nodig of kunnen we deze de laatste dagen beter inleveren en met de trein of bus gaan?
Zouden jullie aanvullingen kunnen doen? Vooral op het laatst zit het programma nog niet echt goed in elkaar en misschien zien jullie beter waar we in de reis wat meer rust kunnen nemen en wat langer moeten blijven.
Wel wat veel vragen, maar ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
hallo,
De route lijkt me ambitieus, tenzij je telkens maar een paar uurtjes in een bestemming wilt blijven en overnachten.
Tanger is voor sommigen interessant, voor anderen niet. De stad heeft een oude kasbah en een paar bezienswaardigheden. Het is ook de stad waar je de zon ziet opgaan in de middellandse zee en ziet verdwijnen in de atlantische oceaan. Naast Tanger heb je het kunststadje Asilah, dat charmant is.
Misschien is het niet slecht om de route omgekeerd te doen, gewoon omdat je dan een stuk per trein en het laatste stuk per auto kunt doen… alleen zal je dan safi en el jadida moeten missen. Je kan vb. een trein nemen van Marrakech naar Casablanca (ongeveer 5u), daarna een uurtje per trein naar Rabat. Van Rabat naar Fes is ongeveer 3u en van Fes naar Tanger ongeveer 6u. In Tanger kan je een auto huren waar je de rest van de route mee kunt doen (Tanger-chefchaouen-meknes-midelt-erfoud-tinghir-ouarzazate-agadir-essaouira-(safi)-marrakech). Je kan een auto in tanger huren en afleveren in marrakech. 3.De wegen zijn meestal in goede staat en kunnen met een gewone personenwagen worden bereden.
Het is inderdaad beter om die laatste 3 niet ingevulde dagen te gebruiken als extra om wat rust af en toe in te lassen. Tussen Marrakech en Tanger is er een snelweg waar je goed kunt doorrijden maar de rest van de route niet. Vb. De route Tinghir-ouarzazate moet je toch wel een ganse dag rijden rekenen (met tussenstops). Op vele banen mag je vb. max 80km/u rijden. Best de aangeduide snelheden te respecteren voor je een boete krijgt.
Ik denk dat we de route inderdaad andersom doen. Ook omdat we dan het strand in Agadir voor het laatst kunnen bewaren en tussendoor wat makkelijker rustig aan doen waar nodig.
Nog een vraagje: Is het openbaar vervoer tussen Agadir en Marakech ook goed. Gaat er bijvoorbeeld een trein?
Hoi,
Tussen Agadir en Marrakech is er spijtig genoeg geen treinverbinding. Er rijden wel deftige bussen met airco tussen de steden. Traject van ongeveer 3u30 op degelijke brede banen (via chichoua).
Alvast een prettige reis gewenst