Autoroutes

Wij reizen in november in Marokko via de volgende steden/dorpen :
Fez, Meknes, Merzouga, Zagora, Ouarzazate, Marrakesh.

Wat zijn de mooiste wegen om die steden te verbinden zodat we onderweg ook genieten?
Alvast bedankt

Besef wel dat de mooiste wegen vaak niet de snelste en makkelijkt te begaan zijn. De route die je wilt nemen is niet kort, dus ik weet niet hoeveel tijd je aan het rezien zelf wilt besteden?

1 like

We blijven 3 dagen in Fez, 1,5 dag in Meknes, 2 in Merzouga, 1 in Zagora, 1 in Ouarzazate en 3 in Marrakesh. Op de dagen dat we reizen willen we zoveel mogelijk mooie natuur zien en nemen de hele dag de tijd om op diverse plaatsen te stoppen rond te kijken en verder te reizen. Op de reisdagen rijden we dus van 09.00 - 18.00 met veel tussenstops. het is dan wel zaak langs interessante punten/natuur te komen.

Tussen Fez en Meknes zou ik gewoon de snelweg pakken, je hebt uiteindelijk 1,5 dag in meknes dus zou ik me daarop concentreren.

Tussen Meknes en merzouga, kun je stoppen bij Ifrane of/en Azrou. Deze plaatsen liggen wat hoger en bieden verkoeling, daarnaast zijn het mooie natuur gebieden. Andere stops die je kan maken is die bij midelt en het stadje Errachidia. Vanaf Erfoud ga je dan waarschijnlijk naar merzouga.
Van Merzouga naar Zagora kan via de N12, deze weg ken ik verder niet. Een weg die wel een stuk langer is, is die over de N10, je rijdt daar dan over o.a. de kashbah route, waar je veel kasbahs hebt die je kunt bezoeken. Je kunt op deze route ook een uitstap maken naar de todra kloof en/of de dades kloof. Ik zou dan wel een een tussenstop inlassen en bijvoorbeeld in tineghir overnachten.

Als je dan via Zagora terug naar Ouarzazate rijdt kun je een tussenstop maken net ten zuiden van agdz, waar een mooie kasbah boven de rivier en de palmbomen uittornt. Deze route staat overigens bekend als de route des dades.

Net na Ouarzazate op weg naar Marrakech kun je een uitstap maken naar Ait Ben Haddou. Of ten zuiden van Ouarzazate een uitstapje maken naar de oase van fint. De route naar Marrakech is de tizn tik pas. Dit is op zich al een mooie tocht door het hooggebergte.

Als je dan in Marrakech bent zou je ook een uitstap kunnen maken richting de één na hoogste berg van Afrika de Todra Gorges. Je zou dan naar imlil kunnen voor een overnachting. Dit gebied is ongetwijfeld één van de mooiste van Marokko!

Thanks Gouden Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Hier kan ik mee aan de slag.

Succes!

Weet misschien iemand anders of de N12 van Merzouga helemaal doorloopt tot Zagora. Op mijn ANWB wegenkaart loopt die namelijk niet helemaal door. Indien zo, hoe lang doe je over deze route met een personenauto?
Alvast bedankt.
Mieke

1 like

De N12 loopt door tot Zagora als je dat bedoelt. Maar is wel een zandweg.

Ok, bedankt.

Gr. Mieke

Hartstikke bedankt voor de tips allen.http://www.wereldwijzer.nl/images/smilies/dag.gif