Reisadvies mei 2013

Hey,

na veel rondzoeken (oa op dit forum), heb ik een mogelijke route samengesteld. Wat denken de chinakenners hiervan?

17/5: aankomst in Peking (ik in de ochtend via brussel, mijn vriend in de avond via shanghai)
18/5: peking
19/5: peking
20/5: peking
21/5: peking

• om 21u20 vlucht naar datong
    22/5: datong (hangende klooster + fogong pagode
    23/5: yungang grotten + huayan tempel
  • om 16u40: vertrek xi’an (trein)
    24/5: 9u: aankomst xi’an
  • bezoek terracota leger
  • trein naar wugong (vertrek 16u14, aankomst 16u59, kan eventueel wel later)
    25/5: bezoek wugong
  • trein naar xi’an om 17u10 (aankomst 18u32)
  • trein naar lanzhou om 22u26
    26/5: aankomst in lanzhou om 6u42
  • bus naar xiahe om 7u30
    27/5: xiahe
    28/5: xiahe
    29/5: xiahe
    30/5: bus xiahe -> lanzhou
    31/5: vlucht lanzhou -> shanghai
    01/6: shanghai
    02/6: terugkeren naar huis

Enkele opmerkingen:
a) mijn vriend heeft een conferentie in shanghai, vandaar dat hij vandaar naar peking gaat
b) shanghai heb ik enkele jaren geleden al gezien, dus ik ben niet supergeinteresseerd om daar langer te blijven (er zijn zoveel mooie zaken om te bezoeken). Maar we moeten nu eenmaal terugvliegen vanuit shanghai
c) ik heb een vlucht gevonden om 8u ’ s avonds van lanzhou naar shanghai, dus in theorie moet het lukken om op 30/05 xiahe-lanzhou-shanghai te doen. Maar kan ik mij dit wagen?
d) is het mogelijk om vanuit xiahe een “tripje” te boeken naar de graslanden? Want als dit niet kan, denk ik dat 3 dagen anders veel te lang is.

Lijkt dit jullie haalbaar?

niemand advies?

Na Xian hebben wij toen Chengdu (de panda’s) en Emei bezocht. Dus misschien zijn dat alternatieven voor je. Waren beide heel mooi.

Persoonlijk vind ik het middelste deel van je reis behoorlijk krap.
Daarbij vraag ik me vooral af hoe je trein- en buskaartjes gaat regelen? Treinkaartjes gaan in China een week tot 10 dagen voor vertrek in de verkoop en zijn soms al snel uitverkocht.

Welk gedeelte dan? we zitten “extra” lang in Datong omdat het volgens mij te krap is om op 22/5 om 16u de trein naar Xian te nemen. In Xi’an gaan we enkel naar het terracottaleger kijken. 7 jaar terug heb ik Xi’an al bezocht (incl. het terracotta leger). Dus voor enkel dat te bezoeken is 7u ter plaatse wel voldoende, lijkt me. Maw ik probeer de reis zo verschillend mogelijk te maken van de vorige keer, maar toch te zorgen dat enkele “must see” zaken gezien zijn door mijn partner (en we moeten toch via xi’an naar Lanzhou, dus dan vind ik het helemaal zonde als hij er dan niet naartoe gaat).
Ivm de trein en buskaarten: da’s voor iedereen een groot vraagteken die met de trein in China reist zeker? We kunnen toch onmogelijk 10 dagen op voorhand op elke plek aanwezig zijn om deze te kopen? Ik hoop vooral dat ik in China al wat treinkaartjes kan kopen. En lukt dit niet? Tsja, da’s dan pech en dan wordt het spannend :wink:
Voor de buskaarten lanzhou->xiahe: 't kan zijn dat we een trein vroeger nemen opdat we voldoende tijd hebben voor de buskaarten te kopen. Minstens elk uur rijdt er een trein van Xian naar Lanzhou.

we zitten nu in China. In het cold-season (laagseizoen). De meeste treintickets waren geen probleem - maar die rond Xi’an dus wel. Alles uitverkocht - terwijl er 12 treinen per dag gaan!!!

Je kan meestal op voorhand naar je hotel bellen, zij kunnen dan treinkaartjes voor je regelen. Standaardprocedure voor toeristen. Ikzelf schakel er meestal mijn vrienden voor in, maar dat is ook enkel in Beijing, Shanghai, Dalian & Shenyang.

Ik weet niet op welk treinstation je in Lanzhou arriveert, maar neem even aan dat het centraal is. Dan is het een half uurtje en ongeveer 16RMB met een taxi naar het zuidelijke busstation (laat dat even door iemand voor je in het Chinees opschrijven voor de taxichauffeur). Daar gaat om 8.30 een rechtstreekse bus naar Xiahe, nummer 1732. Doet er ongeveer 3 en een half uur over. In Xiahe kan ik je het Tibetan Overseas Hotel aanraden. Vanuit het busstation naar rechts en tot het begin van het klooster lopen. Het hotel zit dan aan de linkerkant van de hoofdstraat met in de buurt een paar restaurants. Het Labrang Klooster is fantastisch en de omgeving van Xiahe ook. Houd er rekening mee dat Xiahe hoog ligt, dus minder zuurstof en frisse avonden/nachten. Maar overdag kan het behoorlijk warm zijn. Ik was er in september.

De bus terug van Xiahe naar Lanzhou gaat heel vroeg. In Lanzhou gaat voor het China Eastern kantoor een Airport bus naar het vliegveld, via goede snelwegen. Ik had zelf een hotel tegenover het vliegveld omdat ik een vroege vlucht naar Beijing had.
Vanuit Xiahe kun je prima de omgeving verkennen. 3 dagen is niet te lang, je moet wennen aan de hoogte en het enorme Tibetaanse klooster verveelt niet snel. Ik hoop dat jullie net zulk mooi weer hebben als ik, dan is Xiahe een prachtige plek om te vertoeven.
Succes!
Johan

Zorg er dan wel voor dat zij over een kopie / scan van je paspoort beschikken. Zonder paspoort is het niet mogelijk om een treinkaartje te kopen. Op het station wordt ook gecontroleerd of het nummer op je treinkaartje overeenkomt met het nummer op je paspoort.