Reisadvies Indonesie in een maand, 2 eilanden, backpacken

Ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor mijn volgende reis. Ik wil graag naar Indonesië maar aangezien dat zo’n enorm land is, zal ik uiteraard keuzes moeten maken en daarbij hoop ik hier wat bruikbare info te vinden.

Ik wil in de periode juni/juli voor een maand gaan reizen en denk dat dan 2 eilanden een mooi streven is. Tijdens mijn reis ben ik zoek naar natuur (ik ben een liefhebber van actief doen dus meerdaagse hikes of mountainbiken in natuurgebieden). Verder ben ik een strandliefhebber en hou ik van surfen en duiken. Ik ben geen fan van grote, drukke steden en qua cultuur vind ik een tempel bezoeken leuk, maar ik hoef er geen 10 te zien.
Ik ga backpacken en vindt het daarbij geweldig om naar gebieden te gaan waar ik mensen vanuit de hele wereld leer kennen, maar ik mijd wel liever de mega toeristische plekken.

Kan iemand mij helpen? Welke eilanden raad je dan aan? En welke plekken/activiteiten?
Alvast hartstikke bedankt!

Houd er rekening mee dat je net tijdens de ramadan naar Indonesie wilt. Zeker aan het eind van de ramadan, dit jaar rond 18 juli, zal het overal heel druk zijn. Op Java en Sumatra ontstaan veel files van mensen die ‘naar huis’ willen voor de feestdagen, en bussen, treinen en vliegtuigen zitten overvol. Veel mensen vluchten naar Bali, waar de prijzen dan (met name in het zuiden) pan uit rijzen.

Voor meerdaagse hikes is Ketambe of Bukit Lawang ideaal (beide op Sumatra) of op Lombok de Rinjani op. Mountainbikes vind je eigenlijk alleen op Bali.

Voor surfen is Bali voor veel reizigers the-place-to-be, al gaan sommige naar rustigere plekken als het noorden van Java (ten oosten van Surbaya), het zuiden van Sumtra of naar Sumba. Daar zijn echter weinig medereizigers, en wordt vaak geen Engels gesproken.

Ik surf zelf niet, maar ik duik wel. Buiten de ramadan is Pulau Weh mooi, maar Aceh is vrij fundamentalistisch en moeilijk te bereizen dan. Niet handig. Fijner is Bali, sommigen vinden Lombok leuk, Labuan Bajo/Komodo en als je geld hebt Papua.

Genoeg te doen dus! Gezien de ramadan zou ik zelf voor een combinatie Bali - Lombok - Flores (Komodo) kiezen.

Hoewel ik zelf niet surf heb ik er wel van kunnen genieten om er naar te kijken in Uluwatu, we verbleven daar in The Gong echt een plek voor surfers
Vanuit Pangandaran zijn er leuke natuurtrips te regelen en er is een mooi strand. Ik duik niet maar heb wel mijn ogen uitgekeken tijdens het snorkelen in Amed.
En zoals Jenny al schrijft Ketambe mooi om meerdaagse jungletrekking te doen.

In en om Pangandaran is veel te zien en doen qua natuur. Het is ook een plek waar wel backpackers komen en je nog leuke accommodatie vindt, niet al te duur. Je kunt er surfen (al dan niet met begeleiding) maar bijvoorbeeld ook body raften. Surfen doe ik persoonlijk niet maar ben eerder deze maand toen ik er was wel 2x wezen body raften. Ook kun je er hiken en volgens mij ook mountainbiken maar dat laatste weet ik niet zeker.

Bedankt voor de nuttige tips en info. Mijn plannen zijn inmiddels iets gewijzigd. Het wordt geen maand maar een ruime 3 weken. Dus ik denk dat het 1 eiland gaat worden. En ik had me helemaal niet beseft dat de ramadan dan is en dat vind ik toch wel een dingetje. Kan iemand mij vertellen hoe islamitisch de eilanden Sumatra en Borneo zijn? Want als de invloed van de islam op die eilanden heel duidelijk aanwezig is in die tijd dan overweeg ik na de Ramadan pas heen te gaan.

Met name Aceh is heel gelovig, daar leeft men volgens de sharia. Ook de rest van Sumatra is behoorlijk strict.

Op Kalimantan wonen meer christenen.

Het eiland Bali heeft eigenlijk alle ingrediënten in zich wat jij graag wil. En…je hoeft niet perse in het toeristengebied te zitten.
Kijk maar eens op de site van Actief in de Tropen. Hier vind je veel informatie voor een backpacker, die van avontuur houdt, actie, natuur en de echte Balinese cultuur. Bovendien heeft Bali de Hinducultuur, dus geen last van de Ramadan. Enkele zeer interessante (niet toeristische) eilandjes vlak bij Bali zijn Nusa Penida, Lembongan en Ceningan, ook deze zijn Hindu.

In het zuiden van Ambon is de bevolking grotendeels Christelijk, in het noorden Islamitisch. Vooroudergeloof (adat) is echter in beide gebieden belangrijker. Zo worden in het dorp Waai heilige alen gehouden. Er is ontzag voor de voorouders en zowel Moslims als Christenen respecteren de baileo. De baileo is de gemeenschappelijke ontmoetingsplaats waar dorpszaken worden besproken en de baileo wordt een magische kracht toegedicht. Ook de pela (broederschapsband) waarbij men elkaar helpt ten tijde van crises is heel belangrijk op Ambon. Ambonezen hebben vaak een goede opleiding gehad en bekleden dikwijls hoge functies. Daarnaast staan ze ook bekend om hun muzikale talent.

Ambon ook heel mooi , een christelijke tour operator http://gandongtoursbyatha.webs.com/about