Indonesie zomer 2014 .. Reisplan tips?

Hallo,

Wij gaan deze zomer ook naar indonesie! En we hebben er zin in!
Aangezien ik nu vakantie heb heb ik de tijd om dingen uit te zoeken etc… Leuk! Dit ben ik dan natuurlijk ook aan het doen maar toch kom ik er niet helemaal uit, vandaar dat ik graag jullie hulp in schakel!

Wij komen 14 juli heel vroeg aan in Jakarta en vliegen 10 augustus terug dus we hebben bijna 4 weken.
Aangezien we wel in de ramadam gaan vinden we het lastig wat we het best kunnen doen met onze route.

Sumatra lijkt ons leuk maar niet praktisch omdat we dan steeds langs jakarta komen. Als iemand hier anders over denkt hoor ik het graag!

Wij houden van mooie dingen zien maar vooral ook van de afwissleing: natuur, cultuur, steden, strand. Wij houden niet van het overvolle en drukke… Verder vinden wij het prima om veel te reizen maar willen we wel kunnen genieten.

Voorstel route
Java eerst: jakarta, (bongor overslaan of wel de moeite), bandung, (misschien karimumjawa? Iemand ervaring?) via yoyjakarta, borobodur, prambanan, bromo, ijen… Voornamelijk met de trein.
Bali: via het westen naar ubud en omgeving, het drukke zuiden slaan we waarschijnlijk over…
Wij zouden graag afsluiten met de of een enkele sunda eilanden: flores, sumbawa (mooi?), eventueel lombok en komodo.Hoe kunnen we het beste reizen over deze eilanden en hoe lang doen we daar over ?

Is dit haalbaar? Vergeten we belangrijke dingen? Is dit handig met de ramadan of is het slimmer om de reis om te gooien en te beginnen bij de sunda eilanden en te eindigen op java?
Daarbij hoor ik wisselende verhalen over de reistijd ivm wegen…
Of toch sumatra wel doen en minder op de sunda eilanden?

Het zijn veel vragen maar hopelijk kunnen jullie ons wat meer duidelijkheid en tips geven ondanks dat ik het hele internet aan het afzoeken ben…
Alvast bedankt!!

Groetjes, linda

De ramadan maakt je reis zeker lastiger. Treinen en bussen zullen overvol zitten de dagen voor en na Idul Fitri, net als vliegtuigen. Idul Fitri valt dit jaar op 28 juli.

Wat betreft de route: ik zou me beperken tot 2 eilanden. Een week of 3 voor Java en een weekje voor Bali. (Mocht je tijd over hebben, dan kan je evt. een paar dagen naar Lombok en de Gili’s.)

Je vraagt je af of je wel of niet naar Bogor zou aan, ik zou eerder Bogor in m’n reis opnemen dan Jakarta zelf.

Voor meer tips verwijs ik naar m’n website.

Bedankt voor je reactie! Ik ga sowieso nog even op je site kijken!

Hoeveel dagen voor en na de Idul Fitri moeten we rekening houden met de drukte!? Dan gaan we kijken we of we daar om heen kunnen reizen? Is reizen op 28 juli te doen?

Bogor zullen we dan zeker meenemen, jakarta landen we op dus daar zijn we maar kort…
In hoeverre merken we iets van de ramadan voor 28 juli op java?

Alvast weer bedankt!

Java en Sumatra zijn de meest Islamitische eilanden van Indonesie. Dat betekent dat een aantal restaurants en warung gesloten zijn, en dat het op veel plekken not-done is om in het openbaar te eten, drinken en roken. (Kijk om je heen, als de locals het doen kun jij het ook doen, maar neem niet zelf initiatief.)

Mensen die vasten zijn soms moe/chagrijnig. Zou ik ook zijn als ik in die hitte niet mag eten en drinken :slight_smile: Net voor zonsondergang kan het extra druk zijn de weg, omdat mensen op tijd thuis willen zijn voor de iftar (eerste maaltijd na het vasten).

Met Idul Fitri wil iedeen naar zijn ouderlijk huis, net als kerst bij ons. Maar dan met meer mensen. Die volksverhuizing begint soms al een week voor Idl Fitri, maar het hangt er ook vanaf wanneer mensen vrij kunnen krijgen. Ik kan niet op de dag voorspellen wanneer jullie last van die drukte gaan krijgen.

Samengevat: de ramadan is niet te missen, er zijn mensen die Java er voor mijden.