In oktober vertrekken wij op Zuid-Oost Azië-reis voor circa een half jaar. Indonesië is een bestemming dat wij graag zouden aandoen voor minstens een maand, maar we voelden ons al snel genoodzaakt een keuze te maken binnen deze verzameling eilanden. Alles ligt immers zo verspreid dat we (jammer genoeg) slechts een klein stukje Indonesië kunnen vastleggen op ons netvlies… Een eiland of meerdere eilanden filteren voelt als een enorme zoektocht aan, en daarom dat wij jullie hulp willen…
En hieruit volgt onze vraag: welke stukje Indonesië zouden jullie ons aanraden? Uiteraard hangt deze vraag af van waar wij naar op zoek zijn. Wij zijn op zoek naar plekken die must-see, onontdekt, niet te toeristisch of prachtig zijn. Cultuur, vulkanisch of strand … dat maakt ons niet uit, we houden van verscheidene impulsen.
Vaak leest men de klassieke combo die bestaat uit een greep uit of een samenstelling van Java, Bali, Gili, Lombok en Komodo. Ik vraag me dan af: is dit gegrond klassiek of eerder zo gegroeid gedurende de jaren en kun je beter afgelegen, minder ontdekte eilanden opzoeken (Sulawesi? Oost-Timor?)
Het is voor iedereen weer anders , haal een paar reisgidsen over Indonesie, en maak een globale keuze ,niet teveel gidsen ,dan wordt het nog erger, velen denken dat wwz ook een reisbureau is , maar wij geven zo goed als mogelijk advies over de eilanden waar we geweest zijn
heb je dat kom dan met wat meet specifieke vragen.
Ps kijk eens op Jenny’s website , boordevol info over Indonesie
Mijn eerste reis ging naar Java. Lekker divers: vulkanen, beetje strand, oude tempels, vulkanen, traditionele dans, enz. Zoveel variatie vind je naar mijn mening niet op de andere eilanden, al zijn die op hun manier ook allemaal stuk voor stuk bijzonder. Daarnaast is de infrastructuur op Java beter, en spreekt men beter Engels dan elders.
Voor veel backpackers zijn Sulawesi en Timur niet de eerste keus omdat je minder makkelijk per boot deze eilanden kan bezoeken vanuit een ander eiland. Uiteraard kan je vliegen, maar dat is duurder.
Ook overnachtingen en eten zijn in het oosten vaak duurder dan op Java. (En de kwaliteit is gemiddeld minder.) Er is weinig OV, dus moet je een taxi of een bemo charteren. Dat is op Java en Bali goedkoper.
Is het het waard? Ik vind van wel. Moet je tijdens een eerste reis al diep in de buidel tasten? Ik heb geen zicht op je budget, maar ik zou het niet doen. Teveel moois elders.
Als je een maand de tijd neemt voor Indonesië en dit is de eerste keer dat je het land bezoekt, dan zou ik er ook voor kiezen om 2 eilanden te bezoeken omdat je anders wel heel erg gaat jakkeren en dat is zonde want er is zoveel moois te zien en genieten. Volg het advies van Paulana en haal eerst een aantal reisboeken over Indonesië, kijk wat je aanspreekt, plaatsen die je beslist wilt bezoeken en maak een lijstje van die dingen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor (stukje) Sumatra en Java of Java en Bali. Je moet er gewoon rekening mee houden dat het reizen van A naar B je veel meer tijd kost als dezelfde afstand in Europa.
Mijn vrouw en ik zijn in 2009 voor een maand naar Java en Bali en Gili Air geweest en in 2012 Sumatra ook voor een maand en zeker nog niet alles gezien vandaar dit jaar weer naar Java en Bali maar dan andere delen. Ligt er een beetje aan of je overal langs af wilt flitsen of je echt wilt onderdompelen in de omgeving/bevolking. Als jullie je een beetje aan het tempo van de bevolking aan willen passen dan raas je niet door dit prachtige land heen.
Als je bijv Sumatra-Java en Bali zou willen doen dan is het raadzaam om een goede planning te maken omdat de reistijden op Sumatra heel anders zijn dan Java en Bali de wegen zijn beduidend slechter en de afstanden zijn behoorlijk groot op Sumatra.
Om een goed beeld te krijgen kun je ook kijken bij de bekende reisorganisaties welke routes deze zoal volgen en welke tijd daar in gaat zitten. Het gaat dan wel om de gebaande paden maar er is zoveel te vinden om daar een creatieve draai aan te geven dat jullie daar wel uit kunnen komen.
Verder staat het NET helemaal vol met reisverhalen van diverse reizigers.