rondreis Sumatra, Java, Bali en Sulawesi; ervaringen?

Hi allemaal.

Ik wil komend jaar een rondreis van ongeveer 25-30 dagen door Indonesie maken. Nu wil ik naar Sumatra, Java, Bali en Sulawesi. Echter, groepsreizen zijn behoorlijk prijzig en gaan vrijwel nooit naar al deze eilanden. Extra aanvulling zijn voor een alleen-reiziger behoorlijk duur. Ik geeft liever geen 5000 euro uit voor 3/4 weken.

Nu is mijn vraag; Is Indonesie makkelijk zelf bereisbaar. En heft iemand tips om vooraf al dingen te boeken (trekkingen, vluchten, treinreis/ferry etc)/ Dit, omdat ik simpelweg niet de tijd heb het ‘daar allemaal uit te zoeken’ en graag het optimale uit mijn reis wil halen.

Alvast bedankt,

Carla

Ik zou in 25-30 dagen niet kiezen voor 4 eilanden.

Indonesië is prima zelf te bereizen, maar moet flexibel zijn. Treinen kun je (soms) vantevoren boeken, bussen en ferries (meestal) niet. Op veel trajecten haal je niet meer dan 30-40 km per uur gemiddeld.

Bij deze mijn reisverhalen van Indonesie. Op Sumatra was ik 3 weken (alleen het noorden), op Sulawesi 1,5 week (alleen het zuiden), op Java ruim een maand en op Bali in totaal meer dan een half jaar: IkReis - Route Indonesië: de leukste voorbeeldroutes (verder dan Java en Bali).

Voor realistische planningen raad ik je aan wat draadjes op het forum te lezen en in de Lonely Planet staan ook tips.

Hi Jenny, Hartelijk dank voor je reactie. Helaas heb ik niet zoveel tijd als jij, maar heb inderdaad een lonely planet besteld en ga die ook eens doorspitten. Bedankt voor je reislink, dat maakt het voor mij stukken makkelijk een geode selectie te maken vna de dingen die ik wil zien!!

Groetjes,
Carla

Ik heb nergens beweerd dat ik dit allemaal in één reis heb gedaan, want dat heb ik niet.

Ik kom vanaf 2001 in Indonesie, waarvan twee keer een langere tijd. Meestal ben ik er ook maar een paar weken, en kies ik 1-2 eilanden per keer uit.

Ah…nu begrijp ik het. Ik nam dat als vanzelfsprekend aan, sorry!! Het klinkt in ieder geval positief; een land om naar terug te gaan. Ik ga je ervaringen lezen en op basis daarvan een selectie maken voor mijn 1e reis naar Indonesie.