Reisadvies gevraagd, sydney - Cairns

Wij (2 ouders + volw dochter) willen, in een kleine 4 weken van eind april tot eind mei 2013, van Sydney naar Cairns reizen. Waren van plan dit met een kleine camper te doen maar krijgen nu berichten over het afkopen van je eigen risico bij de camperverzekering (als je je camper vanuit Nederland regelt via Camper Holiday). Ook al koop je dit af (kost 7,50 euro p.d.), dan schijnt het “normaal” te zijn dat je een borg moet betalen van 5000 euro. Deze wordt van je creditkaart gehaald dus men adviseert om 2 creditcards mee te nemen of je limiet te verhogen. Mocht je schade rijden, zo zeggen zij, dan vergoedt de verzekering simpelweg, en krijg je alsnog je 5000 euro terug. Wil je dit niet dan kun je ook ter plaatse verzekeren, dan kost verzekering 20 euro p.d. Dan betaal je 2000 euro borg maar dan kost het afkopen van je eigen risico 35 euro p.d. Dit verhaal is helemaal nieuw voor ons en eigenlijk willen wij dit risico niet nemen. Wij vragen ons nu af of het niet beter is om geen camper maar een auto te huren maar ik weet niet of deze borg ook geldt bij autohuur?
Buiten de verzekering/borg om vragen wij ons af waar je beter mee af bent: camper + brandstof (hoog verbruik), verblijf op campings en zelf koken, of autohuren, in hostels slapen en buiten de deur eten (geldt voor 3 volwassen).
Tevens meenden wij dat vliegen van Amsterdam-Sydney v.v. , goedkoper zou zijn dan Amsterdam-Sydney heen, rijden naar Cairns en dan vanaf Cairns terugvliegen. Wij meenden ook dat het inleveren van je camper/auto in een andere plaatsen dan de ophaalplaats, duurder zou zijn. Dus hadden wij het volgende plan om toch weer vanaf Sydney terug te kunnen vliegen: rij in 8 dagen, toeristisch, van Sydney naar Brisbain, rij dan twee dagen aan een stuk door naar Cairns, dan heb je weer 8 dagen om, toeristisch, van Cairns naar Brisbain te rijden om vervolgens in twee dagen Brisbain-Sydney af te leggen, en zo kun je toch weer in Sydney op het vliegtuig stappen. Dit wordt ons afgeraden, te weing tijd zegt men. Is dit zo? Maar wat is dan wijsheid. Onze tickets Amsterdam-Sydney v.v. zijn al geboekt. Wat is goedkoper: tickets omboeken en vanaf Cairns terugvliegen en dus je camper/auto inleveren in Cairns ipv Sydney, of een binnenlandse vlucht Cairns-Sydney of toch gewoon ons plan uitvoeren en terugrijden?

Hallo, maak eerst eens duidelijk hoe lang je nu eigenlijk gaat. Je zegt 8 dagen naar Brisbane, 2 dagen naar Cairns, 8 dagen naar Brisbane enw eer 2 dagen naar Sydney. Dat zijn 20 dagen. Dat je na aankomt een dag moet bijkomen is logisch. je komt waarschijnlijk 's ochtends aan, naar een hotel, goed bijslapen en de volgende dag op pad.
Maar terug vlieg je waarschijnlijk 's avonds, dus als je de laatste dag niet te ver van Sydney bent, kun je de volgende dag naar Sydney rijden en op het vliegtuig stappen. Na een hele jachtige vakantie en naar ik schat jullie eerste in Australië.
Maar ik heb vandaag voor iemand gekeken die in Adelaide aankwam en in Cairns weer vertrok. Scheelde 150 euro per ticket. Daar komen eventueel de kosten voor een one way rental bij. Maar, je hebt een veel mooiere, relaxte vakantie. En je gebruikt maar een enkele reis aan brandstof. Ik zou niet graag in twee dagen van Brisbane naar Cairns rijden. Dat is, zo gauw je Brisbane uit bent, een tweebaans weg die door veel dorpjes gaat
Ik heb op twee sites gekeken naar autohuur maar ben daar geen grote borgsommen tegengekomen. Heb snel even gekeken naar een ticket Jetstar Cairns - Sydney, na 12 april kost dat 179 dollar en daar komt een bagage-opslag bij.
Hier de autoverhuurders: Cheap Car Hire Australia - Rentalcars.com
http://www.economycarrentals.com/go/car-rental/australia/
Dit is een ‘effe gauw voordat ik naar bed ga reactie’. Maar denk er eerst maar eens over na. Mail een paar verhuurder en naam dan een besluit. Vraag ook bij de luchtvaartmaatschappij wat het omboeken kost. Je hebt nog alle tijd om de opties op een rij te zetten. Sterkte, en laat gerust van je horen. En anderen zullen zich ook wel melden met goede ideeën en wijze raad.

Hoi Gerda,

Ik heb gisteren een campervan geboekt voor eind december bij Totally Campers in Australie. Hier werkt men met all-in prijzen.
Het contact met de Nederlandse eigenaren Ester en Rene verloopt heel erg plezierig. Als je de website even opzoekt kun je je vragen per mail voorleggen. Men reageert ook heel snel. Ik heb alle vertrouwen in het bedrijf.

Succes met de voorbereidingen!

Margriet

Hallo Margriet,
Dus de knoop doorgehakt. Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de vergoeding is voor de one way rental en of ze daar ook zo’n hoge borg vragen.

Hallo Gerda en Willem

Ik heb het even nagekeken wat betreft eigen risico borg. Wij hebben een Mighty Jackpot campervan gehuurd. Eigen risico is 0, borg 220,00. Ik kan zo niet zien wat de kosten zijn voor de one way rental. Bij sommige typen campers hoef je helemaal geen eigen risico en borg te betalen als je een value pack erbij neemt. Offerte is heel transparant. je betaalt na reservering een aanbetaling. Dit mag ler creditcard of bankoverschrijving. Het restant bedrag betaal je bij aflevering per creditcard of even tevoren thuis middels een bankoverschrijving. Ik heb nergens anders een offerte opgevraagd, (hetgeen ik anders altijd doe) Misschien naief, maar ik heb gewoon een goed geoel bij dit bedrijf.

Willem als je het goed vindt kom ik op een later moment nog even terug op de route.

Margriet

Margriet, ik moet zeggen dat ik bij het bekijken en lezen van de website een goed gevoel kreeg. Je kunt de mensen ook zien, anders dan wanneer je bij een Apollo, Britz of Maui met de lokale vestiging zaken doet. Deze mensen zullen waarschijnlijk alleen ‘no worries’ zeggen als dat ook zo is. En Gerda, wellicht is dit toch nog wat voor jullie. Maar eerst besluiten wat je doet. Ik heb er nog eens over nagedacht maar Brisbane - Cairns is bijna 1800 kilometer. Dat rijd je niet in twee dagen, echt niet. De hele route van Sydney naar Cairns is, met de keren dat je even van de highway af gaat om een attractie te bekijken of excursie te maken 2750 kilometer. Die moet je dan ook weer terug. Laat maar weten of ik nog wat kan betekenen. En Margriet, natuurlijk kun je nog even terugkomen op de route!