reisadvies Cambodja + Vietnam

Hallo allemaal,

allereerst altijd leuk om door de vele onderwerpen en vragen te neuzen, je komt zoveel handige informatie tegen!
Nu willen wij ook een beroep op jullie kennis en ervaring doen.

Onze planning is vooralsnog een mooie reis te maken door Cambodja en Vietnam.

De globale route voor 17 nachten:

Adam-Bangkok (direct met KLM)

Bangkok-Siem Reap ( 2 nachten in Siem Reap )

Siem reap - Phnom Penh ( over de weg reizen en 1 nacht in deze regio voor killingfields te bezoeken)

Phnom Penh - Ho Chi Min( per ferry door de mekong delta, hier willen we ca een dag of 3-4 verblijven in deze regio voor de tunnels / Saigon / Mekong Delta e.d.)

Ho Chi Min - Ha Noi (per vliegtuig, ca dag of 5/6 in het noorden voor o.a. Sapa/Mai Chau - Ninh Binh - Ha Long Bay)

Ha Noi - Da Nang regio (per vliegtuig, hier een dag of 5/6 vertoeven en soort strandvakantie ervan te maken (wel trips plannen echter vanuit een hotelletje bv. aan het strand. Willen denk ik bv op 2 plaatsen verblijven)

Da Nang - Bangkok (terugvlucht)

Bangkok - Adam
einde :frowning:

Nu komen de vragen:

• Is dit een mooie route? Leest vaak van Noord naar Zuid en vice versa, echter lijkt het ons ook gaaf om het zo te doen.
    (willen in het toeristische zuiden beginnen en zo naar het rustigere noorden en dan eindigen aan het strand)
    Is het to much voor het mooie? Alles staat nog open, ook qua dagen aantal in een plaats.

• Er is nu een directe vlucht met KLM voor 605 eur p.p., dit is een goede deal toch? Adam-Bangkok? Je vliegt met bv Quatar voor 1.000 eur echter moeten we overstappen in Dubai weer. KLM heeft toch wel onze voorkeur stiekem denk ik.

• Plaatsje Phnom Penh, schijnt een vieze stad te zijn, tips om hier in de buurt te vertoeven voor 1 nacht icm killingfields?

• is het een meerwaarde om een cruise te boeken in Ha Long Bay, ben zo bang dat dit een tegenvaller is en je te lang aan boord zit. Denk zelf aan een dag excursie bv. Denk zelf na een paar uur de rotsten wel beu ben. En wil ook nog naar Tam Coc bv.

• aanraders om in regio van Da Nang een leuke strandvakantie te houden, nog even relaxen voordat we naar huis gaan

• Willen nog een nacht of wellicht 2 in een homestay verblijven, waar zouden we dit het gaafste kunnen doen? Denk ik het Noorden?

• Hebben nu 4 binnenlandse vluchten. Prefereren vliegen boven de treinen (te lange duur en qua kosten hoef je het vliegen ook niet te laten).

Nou meer kunnen wij niet verzinnen
http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon6.png

Bedankt voor jullie tijd en advies, appreciated!

Groeten,
Robert en Meletta

17 dagen is kort. Misschien kun je het beter bij Vietnam alleen houden.

Wanneer gaan jullie precies? In verband met kans op mooi strandweer.
Kijk maar eens op:

Vooral de tijd voor Cambodja is erg krap. Siem Reap verdient meer tijd en de reisdag van SR naar PP is lang (reken op minstens 6 uur) en vermoeiend genoeg om ook 2 nachtjes in PP te willen. Cambodja heeft bovendien veel meer te bieden.

PP is vies en gevaarlijk, maar dat maakt het samen met Hanoi juist 1 van de meest boeiende steden in Zuidoost-Azië.
Killing fields is vaak in combinatie met de Tuol Sleng gevangenis.
Het Royal Palace (bezoek direct vanaf openingstijd i.v.m. hitte en fotolicht) en het nationale museum (geen foto’s toegestaan) zijn ook de moeite waard. PP heeft veel meer te bieden, maar dat terzijde.

Wanneer je maar heel kort in PP bent en budget het toelaat, dan zou je iets duurder in een boutique hotel kunnen zitten met zwembad. Zie agoda.com of booking.com Zorg dat je niet ver van het Royal Palace zit. Er zijn wel budgethotels en hostels, maar anders dan in Siem Reap zijn de betere lastig te vinden. Dara Reang Sey is al heel lang een betrouwbare keuze. Gerund door Khmer-familie. Echt goede budget guesthouses in PP zijn zeldzaam.

Ik heb ooit voor een mooie prijs met Singapore Airlines gevlogen met dochtermaatschappij Silk Air die de vluchten Singapore - Hanoi en Siem Reap - Singapore deed. Perfecte vliegtijden. Kan ook met Da Nang in het schema.

Voor rechtstreeks op BKK kun je ook kijken bij China Airlines. KLM heeft de neiging om met die oude Boeing-herriebakken te vliegen. (Sowieso heb ik altijd oordopjes in).
Wanneer je niet in Bangkok hoeft te zijn, zou ik de totale vliegreis boeken met multi destination, dan is de bagage doorgelabeld.
Vlieg je met een budgetmaatschappij via Bangkok, dan is de kans groot dat die via het oude DMK vliegveld van Bangkok gaat. Er is een shuttlebus tussen BKK en DMK, maar neem ruim de tijd.

Johan

1 like

Ik heb dezelfde route gedaan in zo’n 25 dagen. En zelfs dat was de grootste beginnersfout die ik ooit gemaakt heb. Je planning is veel te druk en je gaat achteraf spijt hebben om wat je allemaal gemist hebt onderweg. Ook is het jammer om zo snel door Cambodja te rushen.

Absoluut, ik heb ook eerst het Zuiden gedaan. Achteraf bekeken had ik beter het Noorden en het Zuiden wel in 2 aparte reizen gedaan omdat er zoveel te zien is.

600 euro is een goede prijs. Qatar is wel een heel goede maatschappij en normaal goedkoper dan die 1.000 euro.

Ik heb maar één dag gedaan en vond dat veel te weinig. Eén van de mooiste plekken waar ik al geweest ben.

Nadeel van vliegen is wel dat je niets van het land ervaart onderweg waardoor je toch wat mist vind ik. Die nachttreinen in Vietnam vond ik heel leuk.

1 like

Bedankt Johan!

4-22 september 20 dgn totaal uit en thuis.
Qua klimaat prima dan, regenseizoen zijn wij wel gewend in Azie…

En ja he, het is een drukke planning maar je wilt ook een hoop zien in je vakantie…

En zou niet weten waar ik goed aan doe, wil eigenlijk alles wel zien wat ik opgesomd heb… Cambodja een deel, zuid/midden en noord vietnam.
Zou niet weten als ik moet gaan kiezen wat ik moet gaan skippen. Misschien moeten we dan Cambodja laten schieten en vooral op Vietnam richten.
Maar omdat je er al zo dichtbij bent maakt het zo lastig. Maar eens goed over nadenken. Ik zou al blij zijn als ik wat van alles meepak en ooit wellicht naar 1 plaats bv terug ga.

En wij hoeven inderdaad niet op Bangkok te zijn, puur vliegtechnisch was het in dit geval, dus zal dat ook eens overwegen.
Viel mij wel op dat ik met multi-dest. vaak duurder uit was dan los boeken. KLM duidelijk, bedankt.

Genoeg stof tot nadenken :0

merci

hai Niels, ook bedankt zover.

Wellicht idd teveel hooi op ons vork…
Gaan de reis nog eens goed overdenken.
En ik geloof dat er veel te zien is maar we zullen een keuze moeten maken en willen toch zoveel mogelijk kunnen meepakken in een korte tijd.
Langer weg gaat helaas niet en als je er dan toch bent, dan wil je ook het maximale eruit halen, wat weer resulteert in een te druk schema.

Qatar zal ik eens goed in de gaten houden ook. vandaag zag ik hem voor 479 eur pp op bangkok meen ik.

Ha Long Bay, ok, dan de optie overwegen wellicht een cruise te doen dan!

En de trein heb ik ook bekeken. Vorig jaar Indonesie 7 uur getreint, vond het een leuke ervaring.
Misschien de nachttrein op 1 traject pak, maar vind soms zulke lange zit weer… Ook weer genoeg om na te denken weer!

Thanks, ik ben veel wijzer haha :slight_smile: keuzes keuzes…