Reisadvies 16 dagen Vietnam + Hong Kong Juli 2014

Hallo allemaal,

Wij, Ruud en Anke, beiden 34 jaar, gaan in juli 16 dagen rondreizen in Vietnam en we eindigen in Hong Kong
Nu ben ook ik een reisschema in elkaar aan het zetten, en hoor graag jullie mening hier over.

De vliegtickets voor de heenreis en terugreis zijn geboekt, verder staat alles nog open. Aankomst in de nacht van woensdag 23 juli op donderdag 24 juli om 0:40uur op het vliegveld van Ho Chi Minh

24-7 (do) aankomst 0:40u in Ho Chi Minh, naar hotel, overdag stadsbezichtiging + excursies boeken
25-7 (vr) HCM, dagexcursie naar Cu Chi tunnels en Cai Dai tempelcomplex in Tay Ninh
26-7 (za) HCM, dagexcursie naar Mekong Delta
27-7 (zo) binnenlandse vlucht van HCM naar Hoi Ann (via Da Nang)
28-7 (ma) Hoi Ann, stadsbezichtiging
29-7 (di) van Hoi Ann naar Vinh (vervoer ntb ?)
30-7 (wo) Vinh, dagexcursie naar de Phong Na grotten + boottocht
31-7 (do) van Vinh naar Ninh Binh (vervoer ntb ?)
01-8 (vr) Ninh Binh, dagexcursie naar Tam Coc + boottocht
02-8 (za) van Ninh Binh naar Halong Bai (vervoer ntb ?)
03-8 (zo) van Halong Bai naar Hanoi, maar eerst boottocht door de baai + grotten (vervoer ntb ?)
04-8 (ma) Hanoi, stadsbezichtiging + waterpoppentheater
05-8 (di) van Hanoi naar Hong Kong
06-8 (wo) Hong Kong
07-8 (do) Hong Kong
08-8 (vr) terugvlucht Hong Kong - NL

Uiteraard mag het hele schema worden afgeschoten en alle plaatsen en excursies mogen komen te vervallen
Alles is mogelijk!

Het lastigste vind ik het vervoer van stad naar stad ? We zijn niet zo erg van de touringbus. De trein is wel een optie maar alternatieven hoor ik ook graag. (zo zijn we in Thailand met een 8 persoons busje van A naar B gegaan, deze werd opgevuld door de plaatselijke bevolking) dat was een snelle en goedkope oplossing en dit konden we makkelijk bij de hotels boeken.

Misschien is het slim om Vinh of Ninh Binh over te slaan ? of nog ergens een binnenlandse vlucht in te lassen ?

Mai Chau is niet opgenomen in het reisschema ivm tijdgebrek, maar als we iets laten vervallen is dat misschien weer een alternatieve optie om in te plannen (als dagexcursie vanuit Hanoi ?)

Graag hoor ik jullie eerste mening zodat ik het e.e.a. kan gaan bijschaven

Als jullie nog tips weten over low budget vliegmaatschappijen, of leuke organisaties/websites voor de dag excursies dan hoor ik dat ook graag

Groetjes Ruud

Hallo Ruud,

Je hebt geschreven dat ik mocht schieten op je schema, dus hier gaat ie, sorrie

Denk even na over de Cao Dai, is het een bewuste keuze doen, maar anders niet doen, is een vrij lange trip.

Dan vanaf 29-7, zou ik het anders doen.

29-7
Naar Hue en wat bekijken.
30-7
Naar Dong Hoi en onderweg de grotten van Phong Nha en niet de paradise grot vergeten
31-7
vliegen vanaf Dong Hoi naar Hanoi.
1-8
Naar Tam Coc en omgeving, overnachten Hanoi
2-8
Naar Halong Bai
3-8
volgens schema.

Denk dat dit beter is.
Van Hoi An naar Vinh vergt veel reistijd en je moet weer terug voor de grotten, is zonde.

Hoop dat je kan begrijpen dat ik zo dingen gewijzigd heb?

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt voor je goede adviezen. Het is niet erg dat je het een en ander afgeschoten hebt, dat is nou juist precies waar ik op gehoopt had. Ik heb je tips opgenomen in mijn nieuwe schema, alleen Dong Hoi dat kwam niet uit. We zouden dan op donderdag moeten vliegen naar Hanoi, alleen op die dag dan gaat er geen enkel vliegtuig vanaf dat vliegveld, daarom heb ik dat weer aangepast zodat we vanaf Hue kunnen vliegen.

De nieuwe planning:

24-7 aankomst 0:40u in Ho Chi Minh, overdag stadsbezichtiging HCM
25-7 HCM, dagexcursie naar Cu Chi tunnels
26-7 HCM, dagexcursie naar Mekong Delta
27-7 vlucht vanaf HCM naar Da Nang, dan met taxi naar Hoi Ann
28-7 stadsbezichtiging Hoi Ann
29-7 trein van Da Nang naar Hue, stadsbezichtiging Hue
30-7 Hue, dagexcursie naar de grotten van Phong Na
31-7 vlucht vanaf Hue naar Hanoi, stadsbezichtiging Hanoi
01-8 Hanoi, dagexcursie naar Tam Coc
02-8 Hanoi, dagexcursie naar Halong Bai
03-8 Hanoi, dagexcursie naar Mai Chau (of geen excursie en naar de zondagsmarkt in Hanoi)
04-8 vlucht vanaf Hanoi naar Hong Kong
05-8 Hong Kong, stadsbezichtiging HK
06-8 Hong Kong, stadsbezichtiging Macau
07-8 Hong Kong, stadsbezichtiging HK
08-8 terugvlucht Hong Kong - NL

Ik ben benieuwd wat je hiervan vind ?

Vanuit Hanoi zijn er veel mogelijkheden voor diverse dagexcursies, welke dagexcursies hebben jouw voorkeur ?

1. dagtour naar Tam Coc en Hoa Lu
  2. dagtour naar Halong Bai
  3. dagtour naar Mai Chau
  4. dagtour naar Tho Ha Village
  5. dagtour naar Cuc Phuong National Park
  6. dagtour naar Duong Lam Ancient Village
  7. dagtour The Perfume Pagoda or Perfume Temple

Ik heb deze tours bij een willekeurige plaatselijke aanbieder op internet bekeken en denk dat we bij de meeste dagtours wel veel reistijd hebben, wat is je advies ? Zoals je aan mijn planning kunt zien heb ik tijd voor 2 of 3 excursies.

En misschien heb je nog betere ideeen

Groetjes Ruud

Hoi Ruud,

Vind het gedeelte van. Hue zoveel relaxter uitzien, scheelt je een hoop gereis.
Ook goed dat je de Coa Dai tempel hebt geschrapt, scheelt je ook veel reisuren.

Maar nog wat ideeen.

Lees dat je met de trein van Hoi An naar Hue wilt, misschien is het ook een idee om dit met een auto te doen.
Ga dan wel over de Hai Van pas

Hanoi
Jammer dat je daar maar 3 dagen hebt voor excuries, want dan kon je een mooie trip maken.
Tam Coc - Hoa Lu - Mai Chau; kan ook in 2 dagen, maar dat is te weinig volgens mij.

Ook Halong Bai is een must, zie misschien nooit meer.

Al met al is dit misschien een idee

1-8
Halong Bai, overnachten Hanoi
2-8
Naar Hoa Lu, daar overdag bezichtigen en in de late middag naar Mai Chau.
In Mau Chau overnachten ; kan in een homestay of zelfs tot 4 sterren, dus keuze genoeg
3-8
De vallei bezichtigen; kan per fiets, auto, wandelen enz. En dan in de middag naar Hanoi en daar overnachten.
4-8
Naar HK
5-8
Macau, lekker gokken in het Las Vegas van het oosten
enz.

De reden om Hoa Lu en Mai Chau samen te doen is omdat deze vlak bij elkaar liggen.
Ook is het goedkoper om het zo te doen, dan afzonderlijke dagtrips + hotelkosten Hanoi.

Wat vind je ervan Ruud?

Gr.
Ton.

Hoi Ton,

Goed voorstel, maar hoe maak ik het handigste gebruik van het vervoer om in Mau Chau te komen en weer terug ?
Je stelt dus voor om Tam Coc te laten vervallen

Ik zit dan te denken aan:

31-7 van Hue vliegen naar Hanoi en dan vervoer ? naar Mau Chau en daar overnachten
01-8 Mau Chau vallei bezichtigen; per fiets, wandelen enz.
02-8 overdag naar Hoa Lu , bezichtigen en later op de dag naar Hanoi (vervoer ?)
03-8 Hanoi, dagexcursie naar Halong Bai
04-8 vliegen naar Hong Kong

Ik zit dus nog over het vervoer na te denken, ook op 2 aug. zitten we in Hoa Lu met onze koffers te kijken ?
Hoe hier het handigste mee om te gaan ?

Groetjes Ruud

Halllo Ruud,

Ik weet je budget niet, maar je zou kunnnen kijken om er een prive trip ( dus met prive gids en chauffeur ) van te maken.
Dan is het probleem meteen opgelost.

Wanneer ikhet even bekijk, dan kosten 2 afzonderlijke dagtours, zoals in je eerste plan, rond de 30 USD pp is in totaal dus 120 USD.
Tel daar ook de hotelkosten van 1 overnachting Haoi bij op, zeg 50 USD, dan kom je op een totaal van ergens rond de 170 USD.

Nu zie ik ook, in je laatste plan, dat 2 overnachtingen in Mai Chau hebt geplant, dus komt er nog 50 USD bij en dan heb je al een budget van 230 USD.

Ik denk dat je dan al heel dicht in de buurt komt van een prive trip met 2 overnachtingen voor 2 personen; misschien moet er tussen de 25 en 50 USD bij pp.
Afhankelijk van welke tour, welke reisorganisatie.

Op internet kan je vele voorbeelden vinden, misschien dat je een beter idee kan krijgen van de mogelijkheden en prijzen.
Er zijn er ook bij, met 2 overnachtingen, waar ook Tam Coc bij zit.
Je hebt nu ook 2 overnachtingen geplant, dus dat is ook een optie, mits je een niet te late vlucht hebt naar Hanoi vanaf Hue.

Wil niet prive gaan, dan word het de bus naar Mai Chau.
Normaal kan je je bagage wel kwijt bij een hotel, die deze dan gratis of tegen een kleine vergoeding, wel even willen bewaren.

Ik heb komende maandag een afspraak met mensen uit de reisbranche in Saigon en zal het daar navragen waar en hoe.
Zal ook meteen vragen naar hoe te reizen wannneer je niet georganiseerd gaat.

Kom dus terug op deze optie.

Hoop dat je voorlopig even uit de voeten kunt met mijn antwoord?

Gr.
Ton.

Hoi Ton,

Je hebt me weer flink aan het puzzelen gezet hahaha.

Ik krijg geen tours gevonden op internet die Mau Chau en Tam Coc samen aanbieden als 2 of 3 daagse tour. Dus nu zit ik te denken aan een 2 daagse tour naar Mau Chau en een 2 daagse tour naar Tam Coc + Hoa Lu + Halong Bai (of een 4 daagse tour alles samen)

Dat houdt wel in dat ik iets anders moet schrappen in mijn planning, zoals:

1. de grotten van Phong Nha
  2. stadsbezichtiging Hoi Ann (wel nog een halve dag na aankomst met vliegtuig i.p.v. 1,5 dag)
  3. stadsbezichtiging Hong Kong (wel nog 1 dag in plaats van de geplande 2 dagen)

Als ik de foto’s bekijk van 4. Tam Coc, 5. Mau Chau en 6. Halong Bai dan zien deze omgevingen er wel super mooi uit.

Wat zou jij laten vervallen in je reisschema van deze 6 opties ?

Graag hoor ik jouw voorkeur.

Groetjes Ruud

Hoi Ruud,

Sorry voor het extra werk.

Maar er staan er vele op internet; ik gebruik het volgende in google;

Tam coc mai chau hoa lu

Dan krijg bijv. Deze

http://www.vietnamagtravel.com/vietnam-tours/tours-to-the-north/vietnam-northwest-tours/865-hoa-lu-–-tam-coc-–-mai-chau-–-xa-linh.html

http://lotussiatravel.com/vietnam-tour/multi-activity-holidays/north-vietnam-multisport-trip-travel-hanoi-mai-chau-tam-coc-hoa-lu.html

Overigens is een gecombineerde tour met Halong Bai bijna onmogelijk; boten vertrekken rond 12 uur en het is ongeveer 4a 5 uur rijden vanaf Tam Coc.
Dus dn je zal je moeten overnachten Hai Phong of Hanoi of vroeg opstaan natuurlijk.

Maar wanneer je een dag extra zou willen besteden, dan zou ik de Phong Nha caves laten vallen.
Is best wel een prijzige trip en dit geld dan steken in het noorden.

Hoop dat dit je niet veel hoofdbrekens bezorgd.

Succes
Ton.

Ton, nogmaals bedankt voor al je goede adviezen.

Ik heb nog wat geschoven n.a.v. jou tips en de planning is nu rond.
Ik begin trouwens met een stopover in Beijing dat had ik nog niet eerder gemeld.

daardoor ziet mijn planning er als volgt uit:

19-7 vlucht NL - Beijing
20-7 aankomst in Beijing, stadsbezichtiging
21-7 Beijing, stadsbezichtiging
22-7 Beijing, dagexcursie naar de Chinese Muur
23-7 vlucht vanaf Beijing naar Ho Chi Minh
24-7 aankomst in Ho Chi Minh, stadsbezichtiging
25-7 HCM, dagexcursie naar Cu Chi tunnels
26-7 HCM, dagexcursie naar Mekong Delta
27-7 vlucht vanaf HCM naar Hue, stadsbezichtiging
28-7 trein vanaf Hue naar Hoi Ann (Danang) stadsbezichtiging
29-7 Hoi Ann, stadsbezichtiging
30-7 vlucht vanaf Hoi Ann (Danang) naar Hanoi, stadsbezichtiging
31-7 Hanoi, dagexcursie naar Halong Bay
01-8 start 3 daagse tour Mai Chau, Tam Coc, Hoa Lu
02-8 3 daagse tour Mai Chau, Tam Coc, Hoa Lu
03-8 3 daagse tour Mai Chau, Tam Coc, Hoa Lu + retour naar Hanoi
04-8 vlucht vanaf Hanoi naar Hong Kong
05-8 Hong Kong, stadsbezichtiging
06-8 Hong Kong, stadsbezichtiging Macau
07-8 Hong Kong, stadsbezichtiging
08-8 vlucht Hong Kong - NL

Groetjes Ruud

Hallo Ruud,

Ik vind het een prachtig schema geworden en niets aan toe te voegen.

Heb je in de toekomst misschien nog vragen, hoop ik je weer te kunnen helpen.

gr.
Ton.

1 like