Reis

Ik heb een aantal dagen terug een topic geplaatst met daarin de vraag hoe de medische voorzieningen zijn in Cuba en ABC-eilanden. Daar wilde ik heen met een vriendin. Echter, zijn de plannen een beetje gewijzigd, want na enige research denk ik dat er wel wat indrukwekkenders te zien is dan die landen! Wij komen er echter niet uit welke we het beste kunnen bezoeken.

We hebben 5 weken (van begin januari tot half februari) en willen een goedkope vakantie, maximaal 1000 euro per maand uitgeven eigenlijk. We willen een combinatie van bergen, strand (liefst de laatste week), drukke steden, jungle, en mooie natuur en veel bezienswaardigheden. Wellicht kunnen we een route doen van meerdere landen in deze 5 weken? Wat we ook belangrijk vinden zijn de medische voorzieningen. Bolivia trekt ons erg, maar ik vrees dat je daar geen fatsoenlijk ziekenhuis hoeft te verwachten.

Ik hoop dat jullie ons wat tips kunnen geven en wellicht een mooie route kunnen aanreiken!

Voor een strandvakantie hoef je niet naar Bolivia, dat ligt namelijk niet aan zee. :stuck_out_tongue:

Voor wat betreft je zorgen over medische ondersteuning, in landen als Bolivia en Peru heb je overal privé-klinieken. Die zijn prima. Staatsklinieken wil je echter niet zien. Verder kan je in Bolivia en Peru alles vinden wat je zoekt in je reis. Jungle (kijk eens naar Rurrenabaque), Bergen (overal), Strand (Mancora), Mooie natuur (Uyuni), Bezienswaardigheden (Cusco, Machu Picchu).

Zoek eens op de zaken die ik tussen haakjes heb gezet, je krijgt een beetje een indruk van het gebied. In 5 weken kan je een hoop doen maar niet alles. Een rondreis door Peru en Bolivia is prima te doen. Met 1000e per maand ga je ook wel uitkomen daar.

Bedankt voor je reactie! Heb even research gedaan naar de dingen die je noemde en het lijkt inderdaad een hele ideale route voor ons, alles wat we willen! En over die privé klinieken hoef ik me dus geen zorgen te maken? Zijn er mensen die hier wellicht ervaring mee hebben? Tis vooral zodat ik het thuisfront gerust achterlaat hier in NL :wink:

Dan nog een vraag. Ik lees dat de beste reistijd voor beide landen van april tot oktober is ongeveer. In januari is het regenseizoen. Moeten we hier nog rekening mee houden? Zorgt het voor veel overlast, en zal het ons belemmeren van een lekker weekje strand op Mancora?

Wat betreft de moesson, daar heb je in Mancora geen last van. De regen komt vanaf Brazilië en botst tegen de Andes aan. Aan de kust is het dus eigenlijk altijd goed weer. Het nadeel van de westkust is overigens wel dat er een koude golfstroom langs loopt. Het zee-water is dus erg koud.
Je kunt overigens wel in andere delen goed last van de regen hebben (met name Machu Picchu). Hoe veel weet ik niet, ik was er in April en toen was het redelijk te doen. Dit soort zaken zijn voldoende op het Peru-forum langs gekomen. Kijk daar anders eens.

Ik heb overigens ervaring met de ziekenhuizen daar. De privéklinieken zijn uitstekend uitgerust en het personeel spreekt er prima Engels. Niets om je zorgen over te maken.