tot hiertoe heb ik steeds reizen met vrienden gemaakt naar toeristische plaatsen (Chersonisos, Tenerife, Bodrum,…), dus vooral zwembad, zee, terrasjes en het uitgaansleven.
Komend jaar wil ik liever een fatsoenlijke reis maken met volgende criteria:
-vertrek rond 13 juli (wegens vastgelegde vakantiedagen op het werk)
-liefst buiten Europa (voorkeur Azië of Zuid-Amerika)
-andere cultuur dan de westerse
-mooie en gevarieerde natuur
-op een 2-tal weken zoveel mogelijk gezien met een gevarieerd programma
Ik vraag me vooral af waar ik rond die periode best naartoe kan ivm het weer (orkaanseizoen rond Mexico, georganiseerde reizen richting Azie vertrekken meestal in de winter, …)
Verder vroeg ik me af hoe de meeste georganiseerde reizen verlopen. Dit lijkt me nuttig aangezien je op die manier vermoedelijk de intressantste plaatsen bezoekt en je steeds een gids bij hebt. Maar ik vrees dat je mogelijk terecht komt op een bus met gepensioneerde mensen die af en toe stopt op een panoramapunt, maar niets onderneemt. Heeft er iemand ervaring met dit soort reizen?
Over het algemeen verlopen georganiseerde rondreizen reizen goed.
Vooral bij de bekende rondreis organisatoren zoals bv fox,kras,koning aap enz.
Als je geen zin hebt om bij een groep bejaarde te zitten, dit hoeft overigens niet zo te zijn.Zijn er ook organisatoren die ook rondreizen aanbieden in leeftijdscatogorien.
Ook is er nog de mogelijkheid om een prive rondreis te doen,dit wordt ook genoeg aangeboden.
Als ik uit mijzelf spreek vind ik georganiseerde rondreizen niks,dit omdat je je aan een vast schema moet houden.
Je geeft ook aan dat je graag naar Azie zou willen.
In azie kan je heel goed zelfstandig reizen en is alles daar op lokatie te regelen.
Het voordeel hiervan is dat als je ergens bent,en je vind het geweldig blijf je nog langer.Is het niks ben je ook zo weer weg,en ben je dus niet gebonden.
Bij georganiseerde reizen bezoek je toch veelal de toeristische trekpleisters.Als je zelfstandig reist kan je op plaatsen komen waar bijna geen toeristen te bekennen zijn.
Vind je het niks om alleen zelfstandig te reizen,kan je altijd nog een reisgenoot zoeken
Heb je vragen of wil je meer weten,hoor ik het graag.
Hieronder heb ik een aantal links neergezet,waar je misschien inspiratie op kunt doen.
Zoals Wendy zegt, in Azie kun je prima rondreizen zonder gids. Op heel veel plekken zijn kleine reisbureautjes om toeristen te helpen hun weg te vinden. Dat kan zijn door een busticket aan te bieden van A naar B, maar ook met een tourtje naar een tempel of een spannende rafting-trip.Vaak ben je goedkoper uit wanneer je zelf op reis gaat, en je kan lekker zelf bepalen wat je doet.
De meeste georganiseerde rondreizen door Indonesie vind ik gekkenwerk, je legt zulke grote afstanden af in een korte tijd! (Voor mijn gevoel is dat in veel andere landen beter geregeld.) Aangezien je maar twee weken weg wilt, zou ik je willen adviseren om bijvoorbeeld Bali en Lombok te bezoeken. De eilanden hebben een zeer verschillende cultuur, er zijn mooie tempels, je kan er goed op het strand liggen, snorkelen en duiken, je kan er vulkanen beklimmen en er zijn goede voorzieningen voor toeristen.
Houd er overigens rekening mee dat de periode waarin je wilt reizen samen valt met de Ramadan! Je kan op zich tijdens het begin van de Ramadan prima reizen in Indonesie, maar op sommige eilanden (niet op het Hinduistische Bali) zal een aantal eetgelegenheden dicht zijn tijdens de lunch.
Thailand is trouwens ook een mooi en gemakkelijk land om rond te reizen.