In april ga ik met een vriendin 3 weken naar Vietnam en ik hoop dat je ons kan helpen met een paar vragen;
-We vliegen naar Hanoi en willen graag de 2e dag met de nachttrein naar Sapa voor een paar dagen. Vervolgens lijkt het ons handig om meteen door te reizen naar Ha Long Bay. Is het verstandig om de Ha Long Bay trip vooraf te boeken, of is dit makkelijk te regelen de eerste 2 dagen in Hanoi?
-We denken erover Phu Quoc te bezoeken. Kunnen we vanaf daar makkelijk naar Cambodja of is dit beter over land te doen?
Jammer dat je geen datums geeft, want het weekend van vrijdag 26-4 t/m 30-4 is het top drukte op vele touristische plaatsen in Viet Nam, dus ook in Sapa en Halong Bay.
In dit lange weekend zit 30 april op dinsdag en veel mensen nemen dan 29-a als vrije dag erbij wanneer ze in de gelegenheid zijn.
30 april wordt de overwinning gevierd.
Of je Halong Bay vooraf moet boeken?
Is helemaal afhankelijk van wat je wilt zien in de Bay en welke route.
Wil je echt een specifieke route en een bepaalde boot, dan zou ik het wel doen ( in Nederland boeken bij een betrouwbare operator; er zijn op deze site en op andere reisites diverse ervaringen te vinden ).
Maakt de boot en de route je niets uit en wil je alleen varen in de Bay, kan je altijd wel een boot vinden in Hanoi.
Ik zou wel mezelf wel via internet informeren welke routes er zo’n beetje zijn.
Wanneer je in een reisbureau staat en je hebt een keuze uit verschillende routes dan is makkelijker om een keuze te maken.
Je kan inderdaad van sapa meteen door naar Halong Bay, wel goed afspreken waar je de Halong Bay tour wilt beginnen; dus eigenlijk waar je opgehaald wilt worden of waar je je moet melden.
Phu Quoc
nu moet ik eerlijk antwoorden dat ik nog nooit van PQ naar Cambodja rechtstreeks heb gereist.
Ik heb wel van PQ de boot genomen naar Rach Gia en vandaar naar Can Tho ( enkele dagen daar ) en dan naar Chau Doc ( overnachting ) en dan door naar PP, maar denk dat je dit niet bedoelt?
Je moet zo wie zo over land want er is geen bootverbinding tussen PQ en Cambodja volgens mij ( graag correctie wanneer dit niet meer klopt ).
Vliegen gaat ook niet zonder een overstap in Viet Nam.
Ik heb dus even moeten kijken op internet en vond de onderstaande link misschien wel jouw antwoord en dan kan je zelf afwegen of het makkelijk is.
Ik hoop dat er mensen reageren die er ook ervaring mee hebben.
Misschien is deze vraag ook te beantwoorden via het Cambodja reiscafe?
Ik denk wel dat het ook belangrijk is welke plaatsen je in Cambodja wilt bezoeken.
Wil van PQ naar PP, zou ik zelf vliegen op Saigon en dan door naar PP; kan met bus ( is goedkoop, maar volgens sommige mensen die dit ook gedaan hebben is het niet echt een rustig ritje ).
Je kan ook met een super de luxe bus, maar dan zit je al bijna aan de prijs van een vliegticket en de reisduur is langer.
Misschien een ander idee.
Wanneer je in je schema de Mekong Delta hebt zitten, zou je het zo kunnen doen.
Saigon vliegen op PQ, na PQ met de ferry naar Rach Gia, dan Cantho, overnachten en de drijvende markt en dan meteen door naar Chau Doc.
Daar overnachten en dan door naar PP.
Deze optie is goedkoper dan een apart bezoek aan de Delta vanaf Saigon en weer terug naar Saigon.
Ik hoop dat er mensen reageren met ervaringen PQ naar Sihanoukville of naar PP.
Ik hoop dat ik je wat van je vragen heb kunnen beantwoorden.
Bedankt voor het antwoord. We hebben inmiddels bedacht dat het inderdaad makkelijker is om terug te gaan naar het vasteland en zo de grens over te steken.
We weten in grote lijnen waar we naar toe willen, 3 weken blijkt toch te kort, dus ik vrees dat we ooit nog eens terug willen.
Wie heeft er ervaring met de tocht van Phu Quoc naar Chau Doc?
We twijfelen of we via Ha Tien of Rach Gai zullen reizen? Is beide goed in 1 dag te doen?
Ik ben enkele jaren geleden van PQ via Rach Gia naar Chau Doc gegaan.
Moet je wel schrijven dat ik na de boottocht een auto had geregeld en we ergens rond een uur of 3 of 4 aan kwamen in het Chau Doc hotel.
Onderweg hebben we wel geluncht en ook nog gestopt, voor een rookpauze en een biertje, dit weet ik zeker want dat doe ik altijd om de reis wat te breken.
De boottocht was vrij vroeg, geloof vertrek rond 8 uur .
Dus het kan in 1 dag.
Ik weet ook dat er een direkte busverbinding is tussen Rach Gia en Chau Doc, omdat er mensen waren op de boot die die namen.
Hoe laat deze mensen aankwamen in hun hotel in Chau doc weet ik niet, maar denk dat het verschil niet veel zal zijn.
Ik ken ook de vertektijden van de bussen niet, maar ze gaan niet voor niets met een vroege boot denk ik dan maar heel simpel.
Denk dat je voor de rit van RG naar CD met de bus op ongeveer 3.5 a 4 uur moet rekenen ( 120 km is ongeveer 3 uur + een plaspauze van 0.5 uur).
Je kan dit prima regelen in Viet Nam zelf wanneer je je ticket voor de ferry koopt denk ik dat je deze rit al kan kopen.
Anders zeker via je PQ hotel of in Saigon, voorzie daar geen problemen voor jullie.
Misschien dat er andere mensen zullen reageren die dit met de bus hebben gedaan?