Reis Schotland

Hoi iedereen,

in het najaar willen wij graag met onze hond naar Schotland, vooral voor de natuur en om wandelingen te maken.
het idee is om te vertrekken vanuit Zeebrugge naar Hull, dan nog een goeie vier uur rijden naar Schotland (volgens mappy). Hopelijk kan iemand ons helpen met volgende vragen:

  • is er eventueel een leuke tussenstop tussen Hull en Schotland? Enkel om de beentjes te strekken in een leuk natuurpark (zodat de hond zich ook even kan uitleven)
  • graag hadden wij bezocht; Isle of Skye, Caingorms en trossachs NP omwille van de natuur die er zo prachtig zou zijn, nog aanraders?
    Is deze route mogelijk in slechts een week (we zouden vrijdagavond vertrekken en zondagochtend terugkeren)?

groetjes en alvast bedankt

Hoi

Alle drie de gebieden zijn aan te raden, maar mijn favouriet van de drie is Skye. En een week is natuurlijk veel te kort…
Maar wel genoeg om een redelijke indruk te krijgen van die drie delen van Schotland. Dan kun je voor de volgende reis je favouriet uitkiezen en daar tenminste twee weken blijven!. Of naar het uiterste noorden van Schotland afreizen. Afgelegen, ruig, verlaten en woest, met geweldige kusten. Ik vind het prachtig.

En wat betreft een tussenstop, dat hangt af van de gekozen route. Ik zou als eerste naar de Trossachs reizen. Vanaf Hull richting Leeds, dan omhoog naar Newcastle, halverwege, net voor Darlington oversteken naar het westen, Penrith, en dan via Glasgow naar de Trossachs.
Op die manier kom je langs drie National parks, de Yorkshire Moors, De Yorkshire Dales en de Lake District. De laatste ligt het gunstigst op de route.

Penrith ligt aan de oostelijke rand van het Lake District en is ongeveer halverwege de reis. Rij via de A592 richting het Ullswater meer, en zoek dan een mooi plekje op om de benen te strekken. Dacre, net onder Penrith is een mooi dorpje met een goede pub en wandelmogelijkheden.
Of rijdt iets verder door, naar de Aira force waterval, circa 15 km van Penrith af. Wandel naar de waterval:
https://patterdalehallestate.com/wp-content/uploads/2016/05/1-Aira-Force-Circular-text-PDF.pdf
of maak er een wat langere tocht van:
Aira Force and Gowbarrow trail | National Trust.

Maar ik zou zeggen, bekijk de kaart van de omgeving, en zoek je eigen plekje!

Veel plezier!

PS. Vergeet op Skye vooral niet de Quiraing te bezoeken!

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!! Zal ik goed kunnen gebruiken.
Ik ben ondertussen een route aan het uitstippelen voor in Schotland, maar vraag mij af als ik niet alles te dicht bijeen prop. Ik heb namelijk niet veel vakantiedagen meer dus hoopte alles in één week te kunnen doen, maar dit lijkt misschien te weinig.
Wat is jullie minimum voor deze route;

  • Edinburgh (voor mij hoeft zoiezo maar één nacht)
  • trossachs NP
  • Fort William
  • isle of skye (toch zeker 3 nachten/2 volle dagen?)
  • Iverness
  • Caingorms (Aviemore)

Ook mensen tips voor verblijven waar ook honden mogen? Liefst lekker in de natuur, afgelegen…

groetjes